Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ta vad för ansvar? Gjort är gjort och det var inte jag som gjorde det.

Självklart, kommer det ett vaccin nu i augusti så hade Sverige kunnat ta bättre beslut, men man agerade efter den information som fanns på bordet.

Det stora problemet är vår beredskap för krissituationer och att FHM har satt alldeles för stor tilltro till de privata aktörer som driver våra äldreboenden. Det är min åsikt.
Privata aktörer? Du påstår att det sköts bättre på de kommunala?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Privata aktörer? Du påstår att det sköts bättre på de kommunala?
Gjorde jag verkligen det?

Jag tror att privatiseringen av äldrevården är en stor anledning till att det ser ut som det gör idag. Men jag tror att det är ungefär lika dåligt på de kommunala äldreboenden.

• Gilla
Tabors39 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
att FHM har satt alldeles för stor tilltro till de privata aktörer som driver våra äldreboenden.
Och inte tror jag att det är speciellt mycket bättre på de kommunala. De kan lika gärna vara ännu lite sämre.

(eller lite bättre, jag vet inte, jag har inte ens någon åsikt, ... annan än att det är ganska risigt på flera sätt i de allra flesta boenden, oavsett huvudman)

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gjorde jag verkligen det?

Jag tror att privatiseringen av äldrevården är en stor anledning till att det ser ut som det gör idag. Men jag tror att det är ungefär lika dåligt på de kommunala äldreboenden.
Hur då ser ut? Med Coronaviruset?

T
Fairlane Fairlane skrev:
Sen har det tjatats om att vi borde testa fler, helst alla. Det låter bra, men om det inte går i praktiken är det rätt fånigt krav att ställa. Sverige har ökat sin testkapacitet och kan idag testa omkring 100,000 i veckan om jag har rätt siffror, kanske lite mer. Det är bara att räkna hur lång tid det tar att testa hela Sveriges befolkning... Cirka 2 år, om ingen behöver testas flera gånger, vilket många lär behövas, så det är ju inte ett realistiskt krav.
Sverige har sedan i slutet av mars ett mål på 100 000 tester per vecka. Vad jag vet har man inte nått det ännu utan ligger någonstans runt 20-30000 i kapacitet per vecka.
Danmark till exempel har en kapacitet nu på 100 000 i veckan och har sagt att man ska utöka den till 300 000 i veckan. Även Norge har en liknande utveckling. Min övertygelse är att den bästa strategin är det WHO rekommenderar: Testa, Smittspåra och Isolera och det är det Danmark, Tyskland Norge mfl gör vilket avspeglas i antalet avlidna.

Eftersom Danmark, Norge, Tyskland mfl kan höja sin testkapacitet så kan Sverige också göra det. Det handlar bara om att vi inte vill av någon anledning.

T TAR12 skrev:
Sverige har sedan i slutet av mars ett mål på 100 000 tester per vecka. Vad jag vet har man inte nått det ännu utan ligger någonstans runt 20-30000 i kapacitet per vecka.
Danmark till exempel har en kapacitet nu på 100 000 i veckan och har sagt att man ska utöka den till 300 000 i veckan. Även Norge har en liknande utveckling. Min övertygelse är att den bästa strategin är det WHO rekommenderar: Testa, Smittspåra och Isolera och det är det Danmark, Tyskland Norge mfl gör vilket avspeglas i antalet avlidna.

Eftersom Danmark, Norge, Tyskland mfl kan höja sin testkapacitet så kan Sverige också göra det. Det handlar bara om att vi inte vill av någon anledning.
Nu killgissar jag, viljan finns nog men inte ledig personal eller dom prioriteras till annat.

T TAR12 skrev:
Jag hittar inte det inlägget, kan du visa vilket du menar?
Mitt inlägg gäller specifikt den studie som fanns i inlägget jag svarade på. Är det det BirgitS svarat på?
EDIT: Nu har jag hittat inlägget du menar. Det borde vara: #11942
Den grafen säger inget om hur stor andel av 80 åringar som överlever. Det den säger är åldersfördelningen på de som får vård. Så frågan kvarstår.
Du ser ju hur många som överlevt i den högra gröna stapelhögen. Sen kan du jämföra den med hur många som får vård i den vänstra blå stapelhögen. Det ser ut som inte jättemånga överlever, tyvärr..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
T tobbbias skrev:
Du ser ju hur många som överlevt i den högra gröna stapelhögen. Sen kan du jämföra den med hur många som får vård i den vänstra blå stapelhögen. Det ser ut som inte jättemånga överlever, tyvärr..
De kurvorna visar bara åldersfördelningen på de som dött, fortfarande får vård och blivit utskrivna. Tillsammans blir kurvorna hundra %. Nedanstående kurva från samma rapport visar andelen som dör. Det är ganska klart att c:a 50 % av 80-84 åringarna inte avlidit.
Stapeldiagram som visar resultat uppdelat efter ålder och kön för utskrivna, pågående vård och avlidna patienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
T TAR12 skrev:

Jag tror inte det bara handlar om att vi inte vill. Om vi inte ville så skulle vi väl inte ha det målet?

Det här är taget från DN och kan vara en förklaring:
På långfredagen anlände en sista komponent till laboratoriet. En liten behållare med en vätska som är kritisk för att viruset ska brytas sönder, varpå analysen blir möjlig. Behållaren med vätskan satt fast i Köln sedan ett flyg blivit inställt. Den fick i stället budas med bil till Uppsala, en transport som tog 22 timmar.

– Det var tredje försöket att få tag i den och till slut lyckades vi. Det är ett formidabelt slagsmål på världsmarknaden om utrustning och viktiga komponenter, berättar Karl Andersson, vd på A23 Lab.
Ett problem vi har generellt är väl att vi inte får tag på material, oavsett om det är för tester, alkogel, skyddsmask etc. Det tar tid att frakta från tillverkaren (Kina?) och/eller fastnar i andra länder på vägen. Det är såklart inte bra, men att då kräva test, kräva utrustning etc är inte meningsfullt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ofta är det på det viset att de privata äldreboendena är bättre än de kommunala, i annat fall skulle de få väldigt få sökande. Ryktet sprider sig snabbt enligt hörsägen.

Sverige kan inte införa tvång på att använda munskydd, för svenskarna vet inte hur man hanterar detta. (Sic) Allt enligt experten Hr Tegnell. Halleluja.
Bara för att denne herre inte klarar av detta så betyder det inte att den övriga befolkningen sitter i samma smutsiga stinkande sits. Övriga Europeiska länder tycks ju klara av detta galant och utan expertkunskaper. Vad fattas oss? Allt tycks sedermera koka ner i att vi inte har tillgång till erforderligt antal munskydd och det är väl där skon klämmer så illa. Attans så ont det gör, man kan nästan forma ett primalskrik rätt ut i den tomma oändliga rymden. Finns det någon som hör? Fan vet. Nåja, hej och hå och räknat på hitan och ditan, som vår Gudrun brukar uttrycka det. Den (hon, han, hin, hen eller valfritt kön), som vill använda munskydd och dessutom innehar något som kan benämnas munskydd kan väl allra vänligast använda detsamma om så önskas eller..? Vi behöver ju inte lyssna till eller rådfråga någon med s.k. expertkompetens där allt tycks vara vänt uppochner, bakfram och ut och in och allt dessemellan.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte det bara handlar om att vi inte vill. Om vi inte ville så skulle vi väl inte ha det målet?

Det här är taget från DN och kan vara en förklaring:

Ett problem vi har generellt är väl att vi inte får tag på material, oavsett om det är för tester, alkogel, skyddsmask etc. Det tar tid att frakta från tillverkaren (Kina?) och/eller fastnar i andra länder på vägen. Det är såklart inte bra, men att då kräva test, kräva utrustning etc är inte meningsfullt.
Det kanske är fel att säga att vi inte vill, men i vart fall prioriterar vi inte det så högt som jag tycker att vi borde.
Jag förstår att det finns en mängd med svårigheter att övervinna och att det inte är enkelt men samtidigt så är det ett faktum att våra grannländer samt en hel del länder ute i Europa har lyckats bättre med att öka kapaciteten. Den enda rimliga orsaken till detta är att Sverige inte prioriterar testning i stor skala.

T TAR12 skrev:
De kurvorna visar bara åldersfördelningen på de som dött, fortfarande får vård och blivit utskrivna. Tillsammans blir kurvorna hundra %. Nedanstående kurva från samma rapport visar andelen som dör. Det är ganska klart att c:a 50 % av 80-84 åringarna inte avlidit.
[bild]
Nä, är det någon som påstått det? De flesta (även i Sverige) som är sjuka behöver inte Intensivvård... Det gäller i alla åldrar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
sunnis
tompas11 tompas11 skrev:
Ofta är det på det viset att de privata äldreboendena är bättre än de kommunala, i annat fall skulle de få väldigt få sökande. Ryktet sprider sig snabbt enligt hörsägen.

Sverige kan inte införa tvång på att använda munskydd, för svenskarna vet inte hur man hanterar detta. (Sic) Allt enligt experten Hr Tegnell. Halleluja.
Bara för att denne herre inte klarar av detta så betyder det inte att den övriga befolkningen sitter i samma smutsiga stinkande sits. Övriga Europeiska länder tycks ju klara av detta galant och utan expertkunskaper. Vad fattas oss? Allt tycks sedermera koka ner i att vi inte har tillgång till erforderligt antal munskydd och det är väl där skon klämmer så illa. Attans så ont det gör, man kan nästan forma ett primalskrik rätt ut i den tomma oändliga rymden. Finns det någon som hör? Fan vet. Nåja, hej och hå och räknat på hitan och ditan, som vår Gudrun brukar uttrycka det. Den (hon, han, hin, hen eller valfritt kön), som vill använda munskydd och dessutom innehar något som kan benämnas munskydd kan väl allra vänligast använda detsamma om så önskas eller..? Vi behöver ju inte lyssna till eller rådfråga någon med s.k. expertkompetens där allt tycks vara vänt uppochner, bakfram och ut och in och allt dessemellan.
En del europeiska länder har dock större kvantiteter med munskydd eftersom de beslagtar andra länders ordrar, eftersom EU har upphört att fungera i kris så verkar det mesta vara tillåtet numera med att stänga gränser, stoppa transporter av sjukvårdsmateriel. Det är ett jätteproblem. Ett annat problem är att munskydden tar helt enkelt slut till sjukvården om alla bunkrar. fel användning av munskydd kan ge motsatt effekt eller ingen alls. Det kan invagga i falsk trygghet och det kan sprida mer viruspartiklar om de hanteras fel.

Det enda som fungerar mot smittspridningen är tidiga och icke-hållbara punktinsatser. Våra grannländer är tydliga bevis på att det fungerar. Munskydd har ingen som helst betydelse, mest nackdelar och framförallt att det kan bli brist inom vården (Vilket skulle vara en total katastrof om de tog slut på riktigt)

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
fel användning av munskydd kan ge motsatt effekt eller ingen alls.
Mmm... varför använda bilbälte i bilen? Det finns ju de som använder bältet felaktigt, så varför införa en lag på bilbälte?
Användning av munskydd är förstås, precis som bilbälte, bättre än inget alls.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det kanske är fel att säga att vi inte vill, men i vart fall prioriterar vi inte det så högt som jag tycker att vi borde.
Jag förstår att det finns en mängd med svårigheter att övervinna och att det inte är enkelt men samtidigt så är det ett faktum att våra grannländer samt en hel del länder ute i Europa har lyckats bättre med att öka kapaciteten. Den enda rimliga orsaken till detta är att Sverige inte prioriterar testning i stor skala.
Frågan är varför man inte prioriterar testning i stor skala. Vill man inte veta hur många som är smittade eller saknar vi helt enkelt kapaciteten? Jag för min del lutar måhända åt det sistnämnda. Andra länder har som sagt skalat upp testningen, men här tycks just kapaciteten eller som du så riktigt påpekar, prioriteringen att testa vara där skon klämmer.
Således kan vi konstatera att det är icke önskvärt att veta hur många som blivit smittade. Frågan är varför just detta är prio ett?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.