Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skruvebulten
Ulltand Ulltand skrev:
Bara för att du inte har fattat tidigare så betyder det inte att andra har gjort det,
Nej det var precis det jag skrev!
Eller:thinking:?
Vad är det jag inte har fattat som andra inte heller har fattat? Jag fattar helt enkelt inte!
Nej jag tror jag ger upp för idag!

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, de äldsta (fysisk ålder, inte kalenderålder) har så sköra lungor att de inte klarar respirator. ECMO däremot skulle kunna hjälpa dem, men det finns inte många sådana i Sverige och det finns andra problem med att använda ECMO på gamla personer.
De skulle oxå kunna klara sig med syrgas och penicillin men det får de inte.

Kan du svara på frågan jag ställde tidigare? Har du någon källa eller hittar du på siffror?

Penicillin hjälper bara mot bakterier och det är väl just ingen som dör av bakterier i samband med Corona vad jag vet.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall inte staten i detta fallet se till att skydda resenärerna?

Sannolikheten för en Force Majeur som leder till dagens situation är väldigt nära noll. I praktiken är det staten som (eventuellt) sätter reseföretagen i konkurs med mig som privatperson som borgenär. Staten rundar dessutom sina egna lagar på detta sätt.

När jag köper resor så räknar jag med en viss risk. Jag räknar dock inte med att det är staten som genom sitt agerande skall utsätta mig för riskerna.
Alltså, du är lite rolig du... Det är väl ändå viruset som är risken? Eller i alla fall risken för en pandemi som påverkar din semesterresa?

En semesterresa är ju på ett sätt förverkade pengar. Antingen åker du och får minnen, eller så åker du inte och får inga minnen. Minnen föder ju ingen, så varför ska staten gå in och betala dina, redan förverkade pengar? Håller du dina minnen så hårt att du tycker att vi andra ska betala för att du inte ville betala för avbeställningsskydd?

Det är ju förstås tråkigt att inte få åka på sin betalda resa, men ingen borde ju gå hungrig för att man inte kom iväg. Jag tycker nog staten har bättre saker att lägga pengar på.

• Gilla
Tabors39 och 9 till
  • Laddar…
Skruvebulten
L Lars48 skrev:
Chansen att klara sig för en 80+ om hen får rätt behandling är 50% och inte noll. Om läkarna fick göra som de har lärt sig, många liv skulle räddas. Men de är tvungna att prioritera IVA platserna pga resurs brist.
Men om en läkare har gjort bedömningen att en viss 80+ patient har små chanser att överleva i resp men något större chanser utan hur har den läkaren inte, som du skriver, fått göra som han lärt sig?
På läkare över hela världen vilar ett ansvar av att kunna prioritera. Som i förekommande fall. Prioritera adekvat behandling eller om du så vill, bortprioritera orealistiska behandlingsmetoder.
Jag vet så klart inte men jag tror att vår vårdpersonal är bättre lämpade till det än många av oss här på forumet.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Skruvebulten
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skall inte staten i detta fallet se till att skydda resenärerna?

Sannolikheten för en Force Majeur som leder till dagens situation är väldigt nära noll. I praktiken är det staten som (eventuellt) sätter reseföretagen i konkurs med mig som privatperson som borgenär. Staten rundar dessutom sina egna lagar på detta sätt.

När jag köper resor så räknar jag med en viss risk. Jag räknar dock inte med att det är staten som genom sitt agerande skall utsätta mig för riskerna.
Hur menar du att staten utsatt dig för risk?

JanneJanne123
80+-arna klarar sig säkert några av dem. Nej, enda hopplösa fallet här är Lars48 som verkar lida av grav faktaresistens. Där hjälper varken vaccin, respirator eller penicillin.

• Gilla
Hank_Ö och 11 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Menar du nu smittspårning från det läge vi i Sverige just nu befinner oss i utan ytterliggare åtgärder annat än smittspårning? Jag frågar eftersom andra länder har andra förhållanden, t.ex. pågående lockdowns eller som Nya Zeeland som knappt har någon smittspridning nu. Deras beslut beror ju på deras aktuella förhållanden. Det skulle bli lite tokigt att säga att ”vi gör som Nya Zeeland” då vi har ett helt annat utgångsläge än dem just nu.
Titta på Sydkorea då. Sen är det klart att Stockholm nog är förlorat, men det finns ju flera delar av Sverige kvar där man nu bara sitter och väntar på samma sak, som om man skiter i det.
BirgitS BirgitS skrev:
Källa på det?
Eller är det bara en killgissning från dig?
Tycker du att det här ser ut som en explosion av nya fall?
[bild]
Ja, det är derivatan på vår dödskurva som fortsätter upp i himlen, snart förbi UK.

B b8q skrev:
t att information inte gått ut på somaliska t.ex. Vi har också en stor andel nysvenskar som jobbar inom äldreomsorg och hemtjänst, troligen mer än man har i Norge och Finland
Det här är en ekvation påhittad av Giesecke som knappast går ihop.
Om det är stor andel invandrare som jobbar inom vård då skulle de vara de första som tog del sv informationen. Eftersom information om att motverka smittspridningen går alltid ut på sjukhus och sjukhem först.
Men sitter man som Giesecke på TV och pratar strunt då är det inte många som lägger märke Till svagheten av ekvationen.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej. En läkare kan testa personer utanför sjukhusen också.
Visst, vi har jättemånga läkare på vägarna...

Skruvebulten
L Lars48 skrev:
De skulle oxå kunna klara sig med syrgas och penicillin men det får de inte.
Syrgas får de men vad fasiken ska de med penicillin till?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Skruvebulten
K karlmb skrev:
Visst, vi har jättemånga läkare på vägarna...
Nej inte så många. Men på olika boenden, hemsjukvård etc etc.

Eller var du ironisk kom jag just på

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det gör ju alla utom Sverige! Fair enough, ingen kan *veta* vad som blir bäst till slut.

Men om man väljer en linje där man vet att dödligheten blir högre är det rimligt att man kan motivera den på ett förnuftigt sett. Det kan man inte för det innebär att man måste räkna bort kommande läkemdel, vaccinationer, bättre kunskaper om behandlingsmedtoder, smittspårningsappar etc med bra argument. Vem kan göra det? Ingen.
Vad gör alla?
Stänger skolor?
Stänger kollektivtrafiken?

Skolorna är öppna i hela Sverige, ändå skiljder det rejält mellan Stockholm och Skåne. Skåne ligger ungefär som Norge och Finland, så skolorna kan ju inte vara det avgörande, för då skulle Skånes siffror se ut som Stockholms, ellerhur?

Kollektivtrafiken rullar åtminstone i Helsingfors, hur det är i Oslo vet jag inte.

Personligen tror jag att Sveriges dåliga siffror jämfört med grannländerna framförallt beror på två saker:
* Vi är i olika fas, så totalen kan mycket väl bli densamma, eller bättre för Sverige eller sämre, ingen vet, inte jag heller
* Vi har olika sätt att hantera äldreboenden. Jag har inget belägg för det, men det är ju en stor anledning till Sveriges siffror. Många timanställda, halvdålig hantering av hygien etc.

Sen har det tjatats om att vi borde testa fler, helst alla. Det låter bra, men om det inte går i praktiken är det rätt fånigt krav att ställa. Sverige har ökat sin testkapacitet och kan idag testa omkring 100,000 i veckan om jag har rätt siffror, kanske lite mer. Det är bara att räkna hur lång tid det tar att testa hela Sveriges befolkning... Cirka 2 år, om ingen behöver testas flera gånger, vilket många lär behövas, så det är ju inte ett realistiskt krav.

• Gilla
Gammelnörden och 8 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
LOL du vill inte heller ta vårt ansvar för om Sveriges/ din linje misslyckas
Ta vad för ansvar? Gjort är gjort och det var inte jag som gjorde det.

Självklart, kommer det ett vaccin nu i augusti så hade Sverige kunnat ta bättre beslut, men man agerade efter den information som fanns på bordet.

Det stora problemet är vår beredskap för krissituationer och att FHM har satt alldeles för stor tilltro till de privata aktörer som driver våra äldreboenden. Det är min åsikt.

• Gilla
Tabors39 och 8 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ta vad för ansvar? Gjort är gjort och det var inte jag som gjorde det.

Självklart, kommer det ett vaccin nu i augusti så hade Sverige kunnat ta bättre beslut, men man agerade efter den information som fanns på bordet.

Det stora problemet är vår beredskap för krissituationer och att FHM har satt alldeles för stor tilltro till de privata aktörer som driver våra äldreboenden. Det är min åsikt.
Va❓ har Nyfniken en egen linje.
Fy vad orättvist!

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.