2 159 141 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Rent krasst kan man ju säga att man skulle kunna få bort viruset helt om alla verkligen isolerade sig själva under en period. Men av praktiska skäl så är det omöjligt då levnadssätt och trångboddhet påverkar oss alla. Sen kan man leta statistik som passar olika konspirationsteorier till absurdum. Även om det har kommit från något labb eller djurmarknad o dyl så är jag övertygad om att det oavsett skulle kunna komma något liknande då vi börjar bli alldeles för många människor på denna planet. Moder natur har en del verktyg i sin låda för att ekosystemet skall vara i balans.
Hur är det med dina egna prognoser, då? T ex att Sveriges topp skulle varit runt den 20:e april med 7380 dödsfall? Eller för den delen 52000-183000 dödsfall under maj?L Lars48 skrev:
Å andra sidan sa han igår på pressträffen att dom behöver maj månad för att utreda restriktionerna för sommaren. Att kommunicera längre än 3-4 veckors framförhållning skapar nog fler frågor än nödvändigt när ingen vet hur viruset reagerar framöver, tänker bla på ev nedgång pga kommande sommar mm.pacman42 skrev:Han har ju rätt. Folk kommer att få det fram till dess att flockimmunitet uppnåtts.
Den stora saken man kan ifrågasätta i Sverige är hur de trodde att de skulle kunna skydda de äldre.
Och rörande maj, sedan juni, så räcker det att 3% av befolkningen i Stockholm slarvar lite med restriktionerna så ändras timingen rejält. Att ge en prognos i form av att restriktioner på ungefär nuvarande nivå måste behållas fram till jul, det går att ge, men det är extremt svårt att säga exakt vilken vecka en topp kommer att nås och liknande. Detta är huvudorsaken till att jag många gånger kritiserar Tegnell, han ger korttidsprognoser och uttalanden om dagsläget, men pratar inte alls om tidsperspektivet för restriktionerna i allmänhet. Det senare är viktigare då det styr folks liv mycket mer än om de får veta om toppen kommer om en vecka eller två.
Nu har jag inte grottat vidare men FHM säger att fler och fler studier visar på detta så knappast något Giesecke hittar på.L Lars48 skrev:Ja, prognosen ser jag att blev ändrad för Stockholm av Giesecke. Förut räknade han med i slutet av maj och nu blev det i slutet av juni. När jag skriver att FHM missbedömer ofta och ändrar sina prognoser varje månad då ska inte folk hoppa upp och klaga.
Här finns det bevis bandat och klart.
Det är väldigt konstigt att Giesecke insisterar att alla kommer att få det här viruset i hela världen. Det är rena rama killgissning av honom. Kanske alla kommer att få det i Sverige med den strategi som han har satt i gång ''HÄR'' men jag tror knappast att miljarder Kineser kommer att bli drabbad av det, inte en chans !
Tror folk verkligen på det han säger ?!!!
källa, pressträff 6/5
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det behandlades i SR P1 i måndags. De kallade det brytpunktssamtal:tusenett skrev:
Livets slutskede under Corona - De sista samtalen
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1492607?programid=412
Det sista är just det jag kritiserade också, dvs att de ger väldigt korta prognoser istället för övergripande längre prognoser. Det är lika bra att redan nu säga att det inte blir några utlandsresor. Man kan samtidigt säga att resor inom landet blir möjliga, men i vilken utsträckning meddelar man senare. Folk blir glada över lättade restriktioner i förtid, inte av att inte få veta vad som gäller. För att arbeta med folkhälsa så har FHM väldigt lite insyn i människors psykologi.tttomten skrev:
Jag tror att de tar större hänsyn till ekonomin än psykologin. Om de utlovar stängning till ett visst datum och sedan lättar restriktionerna tidigare kommer de få extremt hård kritik av alla företagare som ställt in hela semestersäsongen eller rent av satt företaget i konkurs för att de inte ser någon möjlighet i att hålla ut.pacman42 skrev:Det sista är just det jag kritiserade också, dvs att de ger väldigt korta prognoser istället för övergripande längre prognoser. Det är lika bra att redan nu säga att det inte blir några utlandsresor. Man kan samtidigt säga att resor inom landet blir möjliga, men i vilken utsträckning meddelar man senare. Folk blir glada över lättade restriktioner i förtid, inte av att inte få veta vad som gäller. För att arbeta med folkhälsa så har FHM väldigt lite insyn i människors psykologi.
Håller inte med.pacman42 skrev:Det sista är just det jag kritiserade också, dvs att de ger väldigt korta prognoser istället för övergripande längre prognoser. Det är lika bra att redan nu säga att det inte blir några utlandsresor. Man kan samtidigt säga att resor inom landet blir möjliga, men i vilken utsträckning meddelar man senare. Folk blir glada över lättade restriktioner i förtid, inte av att inte få veta vad som gäller. För att arbeta med folkhälsa så har FHM väldigt lite insyn i människors psykologi.
- Att bestämma om utlandsresor är inte FHMs ansvar utan det är UDs men det är kommunicerat tex av vår stadsminister att det kommer att dröja många månader.
- Inrikesresor är redan, sen länge, avrått ifrån. Det är gjort av regioner, av FHM, av Stadsministern m.fl.
Kan det bli tydligare?
Och rent krasst har du naturligtvis rätt, att dö med värdighet är viktigare än att till varje pris hållas vid liv så länge som möjligt bara för att man kan, med teknik och preparat.KnockOnWood skrev:Nu är det Lillelördag, Piglördag, eller vad ni nu kallar det.
Så det är kanske OK att svära lite i kyrkan.
Allt det här ståhejet om att våra äldre, 80-åringar dör i denna virussjukdom.
Vad spelar det egentligen för roll? De skall ju ändå gå bort snart, och är en stor kostnad för oss alla med behovet av omvårdnad och skötsel, ofta dygnet runt.
Det låter förstås krasst, men jag är själv, som säkert många förstår, snart där.
Och jag vill absolut inte bli inkopplad i en massa apparater, med rör och slangar både uppe och nere i ådror, genom näsa och svalg, genom luftstrupe till lungorna, i urinblåsa och Gud vet var,
bara för att få leva något år till som ett hjälplöst kolli med demens, dövhet och förvirring.
Nej tack! Låt mig hellre gå bort på ett värdigt sätt efter ett långt liv!
Och slippa ligga samhället till last intill den yttersta dagen
Och det är dessutom så att medellivslängden sedan 1920, på endast 100 år, har i Sverige ökat från 58 till 81 år för män, från 60 till 84 år för kvinnor. 30% ökning i medellivslängd på ett århundrade...
Självklart är det en faktor som just nu har stor betydelse i en raskt åldrande befolkning med allt större vårdbehov.
Den matten är så enkel att även ett barn (litet sådant) kan förstå den.
Utrikes resor handlar snarare om vad länderna som resorna eventuellt ska gå till beslutar. Det är inget som svenska myndigheter kan säga något om. Inrikes får man resa, men man ska ju hålla avstånd mm.
Psykologin styr ekonomin väldigt mycket. Andra delar av ekonomin påverkas väldigt mycket av att inga prognoser ges för längre sikt, exempelvis företag inom detaljhandeln.F f91jsw skrev:Jag tror att de tar större hänsyn till ekonomin än psykologin. Om de utlovar stängning till ett visst datum och sedan lättar restriktionerna tidigare kommer de få extremt hård kritik av alla företagare som ställt in hela semestersäsongen eller rent av satt företaget i konkurs för att de inte ser någon möjlighet i att hålla ut.
Men att medellivslängden ökar behöver inte säga så mycket om åldersfördelningen i samhället.mikethebik skrev:
För var det många bebisar eller små barn som dog. Det drar ner medellivslängden extremt, men om föräldrarna därefter får ett nytt barn som inte dör i förtid, påverkar händelsen åldersfördelningen i samhället minimalt.
Nu är minskad barnadödlighet inte den enda anledningen att medellivslängden ökade senaste 100 år, men också för 100 år sen var det vanligt att folk blev 70 eller 80 och även 90.