2 159 189 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nu vet jag inte varför regeringen inte kommer med tydliga besked i god tid, men jag har länge funderat om det kan vara för att skydda resebranschen. Alla vet att det inte kommer att bli några utlandssemestrar under sommaren, men blir det officiellt, då får konsumenterna pengarna tillbaka och finns stora risker för konkurser.pacman42 skrev:
Får konsumenterna inte tillbaka pengarna, är det de som finansierar resebranschen.
Problemet med ekonomin just nu är inte att konsumenterna inte har pengar, men att de inte kan spendera det. Företag får därmed inte in pengar och går i konkurs. Då är det kanske bättre att konsumenterna inte får tillbaka sina pengar och därmed håller igång ekonomin lite till
Skrämmande ekvation !
Antal patienter som har vårdats på IVA är idag 1632 st (kumulativ). Enligt statistik 80% IVA patienter med Corona klarar sig i Sverige vilket är för närvarande världsrekord !!!
20% av de här 1632 blir ca 327 personer som dött på IVA av Corona. Total antal Corona dödsfall är idag 2959 personer.
2959-327=2632 personer som har dött utanför IVA.
Detta kan sättas i perspektiv med uppgifterna om att det finns och har funnits 20% ledig kapacitet på IVA platser !
Den här ekvationen om att 89% av Corona smittade dör utanför IVA medan det finns 20% lediga platser är nånting som inte går ihop i vanliga fall. Det måste finnas händer som sorterar bort medvetet de som har lägre överlevnadschans som får gå på en morfinplan eller få palliativ vård.
Antal patienter som har vårdats på IVA är idag 1632 st (kumulativ). Enligt statistik 80% IVA patienter med Corona klarar sig i Sverige vilket är för närvarande världsrekord !!!
20% av de här 1632 blir ca 327 personer som dött på IVA av Corona. Total antal Corona dödsfall är idag 2959 personer.
Detta kan sättas i perspektiv med uppgifterna om att det finns och har funnits 20% ledig kapacitet på IVA platser !
Den här ekvationen om att 89% av Corona smittade dör utanför IVA medan det finns 20% lediga platser är nånting som inte går ihop i vanliga fall. Det måste finnas händer som sorterar bort medvetet de som har lägre överlevnadschans som får gå på en morfinplan eller få palliativ vård.
Det är ju du som blandar och ger siffror hej vilt. Du kan ju ställa dig frågan hur många av de som ligger på IVA som legat där sen i februari.L Lars48 skrev:
Uträkningen ovan har ju så mycket logiska luckor så att man blir vimmelkantig.
Som det har pratas om sedan hela detta började, vilket du har missat, att alla patienter inte får IV på grund av att de inte klarar av det. IV är inte gratis för kroppen, det har ett högt pris och är man gammal och skör så klarar man inte av att ligga i respirator i över en vecka.L Lars48 skrev:Skrämmande ekvation !
Jag förstår inte hur detta är ett problem för dig?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Förutom det som JanneJanne123 skriver så kan du ju läsa vad KnockOnWood skrev igår kväll:L Lars48 skrev:
KnockOnWood skrev:Nu är det Lillelördag, Piglördag, eller vad ni nu kallar det.
Så det är kanske OK att svära lite i kyrkan.
Allt det här ståhejet om att våra äldre, 80-åringar dör i denna virussjukdom.
Vad spelar det egentligen för roll? De skall ju ändå gå bort snart, och är en stor kostnad för oss alla med behovet av omvårdnad och skötsel, ofta dygnet runt.
Det låter förstås krasst, men jag är själv, som säkert många förstår, snart där.
Och jag vill absolut inte bli inkopplad i en massa apparater, med rör och slangar både uppe och nere i ådror, genom näsa och svalg, genom luftstrupe till lungorna, i urinblåsa och Gud vet var,
bara för att få leva något år till som ett hjälplöst kolli med demens, dövhet och förvirring.
Nej tack! Låt mig hellre gå bort på ett värdigt sätt efter ett långt liv!
Och slippa ligga samhället till last intill den yttersta dagen
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Min pappa var nyligen sjuk i cancer utan återvändo. Där tog läkarna massor av beslut om att avbryta behandlingar för att chansen att överleva var för liten. Det är läkarnas jobb att göra den här typen av prioritering, de gör det varje dag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Hur vet du det?L Lars48 skrev:
I New York var det ju så ont om respiratorer att man lät två patienter dela på en fast det inte är godkänt. Inte lät man då sådana som inte har förutsättningar för att klara respiratorvård få en. Det är välkänt att det har dött väldigt många på äldreboenden över hela Europa, inte hade de tillgång till IVA.
Varför ska det vara en fördel att lägga människor som inte kan klara IVA-vård där?
Det är ju bara ovärdigt.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Håller med, finns inget egensyfte i att hamna i respirator om kroppen inte bedöms klara av det. Speciellt inte när vi har ont om respiratorer. Förstår inte det kontroversiella i detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Menar du att hans åsikter inte har någon betydelse?L Lars48 skrev:
Han är inte ensam om dem heller utan det är ju något jag känner igen från gamla släktingar också. Mormor sa till mamma att hon ville dö i flera år innan hon dog, inte skulle hon ha accepterat IVA-vård, likadant med de fyra gamla släktingar som jag har följt under deras sista år. Det är en vanlig inställning att man känner att man har levt sitt liv och ska man dö vill man göra det med värdighet och inte leva sin sista tid som grönsak.
Men med @Ulltand ’s utlovade vaccin I September är det ju bara o åk...pacman42 skrev:Nej du, det har inte gått in hos de flesta. På min frus skola så tror fortfarande en ganska stor del av lärarkåren att de skall kunna ha skolavslutning på traditionellt vis.
Jag vet också folk som "fyndat" utlandsresor till september nu då de är så billiga. Jag vet också många som redan planerat in semester inom landet. Jag har pensionerade grannar som är ute med husbilen en vecka åt gången runt om i landet och besöker herrgårdar mm. En annan granne har byggt sig en husbil över vintern av en minibuss. Han planerar två månaders semester runtomkring i hela Sverige i sommar, ingenting kan stoppa honom från att göra detta. Egentligen skulle de ut i Europa och de har inte helt övergett den idén heller (de har hyrt ut sitt hus hela vintern för att ha råd med detta, under tiden har de bott i hans fars husvagn).
Många förstår inte, så är det bara.
Skämt åsido.
Jag tror att de stora massorna skulle bli galna av att få veta att det kommer vara så här fram till 2021... Äldre människor som inte blir utsläppta förrän det finns ett vaccin 2021...
Det finns för många som kommer chansa istället då eftersom det ju bara är en risk att dö, inte säkert.... Se på rökning osv... o då blir sjukhusen överfulla.....
Jo, allas åsikter har betydelse. Om en patient väljer själv att avstå ifrån en behandling (vilket chansen är iofs väldigt liten) Då är det en annan sak. men om man sorterar bort patienter på grund av deras ålder eller sjukdomar då är det nånting i samma kaliber som Eugenik och rashygien. Det var inte länge sen som steriliseringslagen togs bort i Sverige. killgissar att det var 70 talet. Vill du införa något liknande igen ?BirgitS skrev:Menar du att hans åsikter inte har någon betydelse?
Han är inte ensam om dem heller utan det är ju något jag känner igen från gamla släktingar också. Mormor sa till mamma att hon ville dö i flera år innan hon dog, inte skulle hon ha accepterat IVA-vård, likadant med de fyra gamla släktingar som jag har följt under deras sista år. Det är en vanlig inställning att man känner att man har levt sitt liv och ska man dö vill man göra det med värdighet och inte leva sin sista tid som grönsak.