2 159 136 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skulle kunna fortsätta diskutera och påtala att om man känner till osäkerheten så kan man kompensera om man har en tillräckligt stor bas. Att även ett konfidensintervall kan ge ett värdefullt beslutsunderlag. Särskilt om det är ensidigt.F f91jsw skrev:Artikeln du länkar till menar att antikroppstest kan användas till att avgöra vem som haft sjukdomen och kan skickas tillbaka in i t ex vården av äldre. Då är ett rimligt krav att testet med hög sannolikhet (kanske 90%?) ska visa rätt om en person verkligen varit smittad. Ett test med 90% specificitet är därmed meningslöst för den uppgiften, eftersom majoriteten av de som testar positivt aldrig har varit smittade i den fas av pandemin vi är i nu. Då kommer man gladeligen skicka tillbaka flertalet testade personer till vården av gamla i tron att de varit smittade, trots att det är fel.
Alternativt vill man som du antyder få en bild av hur många i samhället som varit smittade för fortsatt planering och modellering. Återigen, om testerna felaktigt visar att tre gånger så många varit smittade som den verkliga andelen så är testet inte heller mycket värt.
Antikroppstester är mycket värdefulla, men bara om det är väl validerade och har mycket hög specificitet.
Men det känns lönlöst, du har bestämt dig för att det är meningslösa tester som finns tillgängliga.
Så, jag nöjer mig med att det test jag tagit är validerat av Karolinska Institutet och FHM och att det är en relativt stor bas. FHM är intresserade av resultatet och om inte de kan tolka det med givna parametrar för tillförlitlighet så kanske pacman42 är intresserad av att göra en insats. Jag ser i alla fall fram emot det första storskaliga antikroppstestet och jag tror att det tyvärr kommer visa på en lägre infektionsgrad än det som basunerats ut av de som vill att vi ska nå flockimmunitet inom en månad.
Jag tror som dig.
Att ett inte helt tillförlitligt test/prov, där man dock har en hygglig aning om måttet på osäkerheten, ändå har ett värde, särskilt om det är många prov tagna.
Då går det att jobba med statistiska metoder för att vaska fram värdefull data.
Det är inte på något vis okänt område, matematisk statistik är synnerligen lämpat för sådana uppgifter, som ifall indata har procentuellt fel, eller systematiska fel, och särskilt bra och starkt blir det ifall man känner till något om felet ifråga.
Att ett inte helt tillförlitligt test/prov, där man dock har en hygglig aning om måttet på osäkerheten, ändå har ett värde, särskilt om det är många prov tagna.
Då går det att jobba med statistiska metoder för att vaska fram värdefull data.
Det är inte på något vis okänt område, matematisk statistik är synnerligen lämpat för sådana uppgifter, som ifall indata har procentuellt fel, eller systematiska fel, och särskilt bra och starkt blir det ifall man känner till något om felet ifråga.
Ja det är värdefullt data för samhället som grupp.Mikael_L skrev:
På individnivå kan det vara olämpligt när man t ex får ett falskt positivt svar på antikroppar och man tror man är immun.
Vilken effekt är störst vet jag inte, men den totala effekten av dåliga tester kan mycket väl vara negativt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Så gjorde man i min barndom/ungdom.B b8q skrev:
Speciellt var man orolig för Röda Hund, för den i och för sig lindriga sjukan, skulle kunna medföra skador på fostret hos gravida kvinnor.
Så man ordnade veritabla partyn när någon i tonårsgänget hade fått Röda Hund, så alla tjejer i umgänget skulle träffas, bli smittade och få sjukdomen, och sedan vara immuna när de kom i barnafödarålder.
Titta på Sydkorea då. Sen är det klart att Stockholm nog är förlorat, men det finns ju flera delar av Sverige kvar där man nu bara sitter och väntar på samma sak, som om man skiter i det.tusenett skrev:Menar du nu smittspårning från det läge vi i Sverige just nu befinner oss i utan ytterliggare åtgärder annat än smittspårning? Jag frågar eftersom andra länder har andra förhållanden, t.ex. pågående lockdowns eller som Nya Zeeland som knappt har någon smittspridning nu. Deras beslut beror ju på deras aktuella förhållanden. Det skulle bli lite tokigt att säga att ”vi gör som Nya Zeeland” då vi har ett helt annat utgångsläge än dem just nu.
Titta på Sydkorea då. Sen är det klart att Stockholm nog är förlorat, men det finns ju flera delar av Sverige kvar där man nu bara sitter och väntar på samma sak, som om man skiter i det.tusenett skrev:Menar du nu smittspårning från det läge vi i Sverige just nu befinner oss i utan ytterliggare åtgärder annat än smittspårning? Jag frågar eftersom andra länder har andra förhållanden, t.ex. pågående lockdowns eller som Nya Zeeland som knappt har någon smittspridning nu. Deras beslut beror ju på deras aktuella förhållanden. Det skulle bli lite tokigt att säga att ”vi gör som Nya Zeeland” då vi har ett helt annat utgångsläge än dem just nu.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Det är kommunerna och inte FHM som har fallerat. Det är de som ska ha planer för virussmitta och hur man skyddar äldreboendena. Men som vi alla vet är ju inte kompetensen i dessa frågor strålande ute i kommunerna. Man vill inte lägga de där miljarderna som krävs. Bättre då att försöka gömma undan sitt misslyckande genom att trixa med offentlighetsprincipen via kommunernas konspirerande informationsdirektörer.optimum skrev:När detta är över kommer troligen de ansvariga få står upp för det de gjort. Vår beredskap för detta var mer eller mindre obefintlig. Åtgärder tas fram nu och inte planer som borde tagits fram för många år sedan. För då hade planer för äldreboenden funnits klara. FHM kan troligen endast skylla på att deras ekonomiska medel saknades. Om det inte stämmer ligger då jäkligt illa till.
Rättvisans tid kommer. Detta är inte ok i ett land där välfärden påstås vara i först rummet. Vi offrar de äldre.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nu är det Lillelördag, Piglördag, eller vad ni nu kallar det.
Så det är kanske OK att svära lite i kyrkan.
Allt det här ståhejet om att våra äldre, 80-åringar dör i denna virussjukdom.
Vad spelar det egentligen för roll? De skall ju ändå gå bort snart, och är en stor kostnad för oss alla med behovet av omvårdnad och skötsel, ofta dygnet runt.
Det låter förstås krasst, men jag är själv, som säkert många förstår, snart där.
Och jag vill absolut inte bli inkopplad i en massa apparater, med rör och slangar både uppe och nere i ådror, genom näsa och svalg, genom luftstrupe till lungorna, i urinblåsa och Gud vet var,
bara för att få leva något år till som ett hjälplöst kolli med demens, dövhet och förvirring.
Nej tack! Låt mig hellre gå bort på ett värdigt sätt efter ett långt liv!
Och slippa ligga samhället till last intill den yttersta dagen
Vad spelar det egentligen för roll? De skall ju ändå gå bort snart, och är en stor kostnad för oss alla med behovet av omvårdnad och skötsel, ofta dygnet runt.
Det låter förstås krasst, men jag är själv, som säkert många förstår, snart där.
Och jag vill absolut inte bli inkopplad i en massa apparater, med rör och slangar både uppe och nere i ådror, genom näsa och svalg, genom luftstrupe till lungorna, i urinblåsa och Gud vet var,
bara för att få leva något år till som ett hjälplöst kolli med demens, dövhet och förvirring.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Jag är lite nyfiken på vad Norge och Finland (exempelvis gör) som är så vansinnigt mycket bättre än det som FHM rekommenderar. Ja, i Sverige har vi betyligt fler dödsfall per 1000 invånare, så långt är jag med, men om vi tittar på Skåne, så ligger de i paritet med Norge och Finland om jag förstår saken rätt? Hur kommer det sig om de följer FHMs riktlinjer? Finns det möjligeh andra faktorer som spelar in eller gör man helt annorlunda i Skåne?
En annan intressant fråga som jag ställde för några dagar sen utan att få något egentligt svar var detta om lcokdown och stänga ner kollektivtrafiken som en sak som det tjatas om. Jag uppmanades att se hur man gjorde i Norge och Finland. Jag hittade inget om Norge, men i Helsingfors kör man kollektivtrafiken och uppmanar folk att inte utnyttja den om man inte måste. Är inte det vad vi gör i Sverige också, enligt rekommendationer från FHM?
Jag tror att en stor del av skillnaden i resultat ligger i exempelvis hur äldreboenden fungerar. I Sverige är många som jobbar där timanställda som inte får ersättning om de stannar hemma. Hur ser det ut i Norge och Finland på det området? Jag vet inte, men jag tror inte riktigt på en stor lockdown.
En annan intressant fråga som jag ställde för några dagar sen utan att få något egentligt svar var detta om lcokdown och stänga ner kollektivtrafiken som en sak som det tjatas om. Jag uppmanades att se hur man gjorde i Norge och Finland. Jag hittade inget om Norge, men i Helsingfors kör man kollektivtrafiken och uppmanar folk att inte utnyttja den om man inte måste. Är inte det vad vi gör i Sverige också, enligt rekommendationer från FHM?
Jag tror att en stor del av skillnaden i resultat ligger i exempelvis hur äldreboenden fungerar. I Sverige är många som jobbar där timanställda som inte får ersättning om de stannar hemma. Hur ser det ut i Norge och Finland på det området? Jag vet inte, men jag tror inte riktigt på en stor lockdown.
Vad är det man ska uppnå med smittspårning i detta läge frågar jag mig då? Målet är enligt uppgift att sjukvården ska mäkta med och så länge den gör det borde det inte finnas anledning med fler åtgärder bara för att minska smittspridningen väl?K karlmb skrev:
Möjligen skulle man väl kunna införa någon ny åtgärd för att kunna släppa på någon annat eller för att bättre skydda riskgrupperna tänker jag? Annars, varför börja med smittspårning bara för att?
Jag tror att det går att avsäga sig den typen av vård om man vill. Exakt hur det går till kan säkert någon svara på.KnockOnWood skrev:Nu är det Lillelördag, Piglördag, eller vad ni nu kallar det.
Men förutom det så framställs ibland också argumentet att det är de unga som som får betala priset. Ett pris i form av sämre folkhälsa i framtiden när ekonomier stängs för att skydda äldre vilket ger mindre resurser till sjukvård och läkemedel, hög arbetslöshet och så vidare.
Svära i kyrkan, elefanten i rummet, politisk korrekthet... frågan kokar snabbt ner till vad är ett liv är värt jämfört med ett annat?
Ja, prognosen ser jag att blev ändrad för Stockholm av Giesecke. Förut räknade han med i slutet av maj och nu blev det i slutet av juni. När jag skriver att FHM missbedömer ofta och ändrar sina prognoser varje månad då ska inte folk hoppa upp och klaga.tttomten skrev:
Här finns det bevis bandat och klart.
Det är väldigt konstigt att Giesecke insisterar att alla kommer att få det här viruset i hela världen. Det är rena rama killgissning av honom. Kanske alla kommer att få det i Sverige med den strategi som han har satt i gång ''HÄR'' men jag tror knappast att miljarder Kineser kommer att bli drabbad av det, inte en chans !
Tror folk verkligen på det han säger ?!!!
Han har ju rätt. Folk kommer att få det fram till dess att flockimmunitet uppnåtts.L Lars48 skrev:Ja, prognosen ser jag att blev ändrad för Stockholm av Giesecke. Förut räknade han med i slutet av maj och nu blev det i slutet av juni. När jag skriver att FHM missbedömer ofta och ändrar sina prognoser varje månad då ska inte folk hoppa upp och klaga.
Här finns det bevis bandat och klart.
Det är väldigt konstigt att Giesecke insisterar att alla kommer att få det här viruset i hela världen. Det är rena rama killgissning av honom. Kanske alla kommer att få det i Sverige med den strategi som han har satt i gång men jag tror knappast att miljarder Kineser kommer att bli drabbad av det, inte en chans !
Tror folk verkligen på det han säger ?!!!
Den stora saken man kan ifrågasätta i Sverige är hur de trodde att de skulle kunna skydda de äldre.
Och rörande maj, sedan juni, så räcker det att 3% av befolkningen i Stockholm slarvar lite med restriktionerna så ändras timingen rejält. Att ge en prognos i form av att restriktioner på ungefär nuvarande nivå måste behållas fram till jul, det går att ge, men det är extremt svårt att säga exakt vilken vecka en topp kommer att nås och liknande. Detta är huvudorsaken till att jag många gånger kritiserar Tegnell, han ger korttidsprognoser och uttalanden om dagsläget, men pratar inte alls om tidsperspektivet för restriktionerna i allmänhet. Det senare är viktigare då det styr folks liv mycket mer än om de får veta om toppen kommer om en vecka eller två.