Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Underlaget kära Birgit är det öppna samhället. Den har bara en väg att gå, uppåt.
Väntar du på en mirakelvändning?!
Inte lätt att veta vad du menar men ett samhälle som går uppåt blir bättre och att ha ett öppet samhälle är mycket bättre än att ha ett stängt samhälle under en diktator. Men eftersom det vore off-topic att diskutera sånt så antar jag att du menar något annat men jag klarar inte av att gissa vad det är.

• Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vad är det för fel på den då?

10000 döda totalt om en månad, eller när epidemin är över? Jag tror inte på något av det. Om en månad ligger vi nog på drygt 5000 döda, men totalt tills alla antingen blivit smittade eller vaccinerade lär vi hamna över 20000.
Totalt 10000. En sak säker. Toppen är kvar att se. Den har inte varit.

A
L Lars48 skrev:
Vad menar du egentligen?

L Lars48 skrev:
Totalt 10000.
Jag förstår inte. Menar du att det dött 10000 fler än grafen visar, eller vad försöker du hävda är fel med den?

Att det kommer att fortsätta dö folk i covid-19 är inget som någon ifrågasätter, det lär nog hamna på betydligt över 10000 också, så är det DET du menar så är det inget nytt eller konstigt med det. Glöm inte att det dör ca 90000 svenskar varje år normalt sett.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För den som intresserad av hur Covid-19 har drabbat människor över 70 så togs det upp på dagens presskonferens eftersom Socialstyrelsen har gjort en specialgranskning och man kan läsa här: [länk]
Ung. 7000 av de bekräftade fallen har varit över 70 år och av dem bor/bodde 39 % på särskilt boende och 27 % hade hemtjänst. Det innebär att ung. 4 % av dem som bor på särskilt boende har insjuknat och ung. 1 % av dem med hemtjänst. Det är också de som redan är sjukast som bor på särskilt boende.

I stort sett hälften av de avlidna över 70 har bott på särskilt boende (alltså varit sjukare än de andra) och majoriteten av dem är över 85 år. För dem mellan 70 och 84 år var det vanligast att man avled på sjukhus medan de över 85 år oftare avled på särskilt boende.

Det finns ung. 1,5 miljon människor över 70 år och av dem bor 79 000 på särskilt boende medan ung. 192 000 har hemtjänst.

Socialstyrelsen kommer att fortsätta uppdatera undersökningen två gånger i veckan framöver.
Kort sagt det gick åt helvete med iden om flockimmunitet. Eftersom den gick ut på att skydda riskgrupper och skapa immunitet hos de unga.

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Kort sagt det gick åt helvete med iden om flockimmunitet. Eftersom den gick ut på att skydda riskgrupper och skapa immunitet hos de unga.
Försöker du säga att Sverige medvetet försökt utsätta de unga för smitta för att skapa immunitet?

L Lars48 skrev:
10k är inte jättemånga. Ca 10% mer än ett normalår utan värsta pandemin. Varför tror du att det stannar på 10000?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte lätt att veta vad du menar men ett samhälle som går uppåt blir bättre och att ha ett öppet samhälle är mycket bättre än att ha ett stängt samhälle under en diktator. Men eftersom det vore off-topic att diskutera sånt så antar jag att du menar något annat men jag klarar inte av att gissa vad det är.
Det kan inte vara så svårt att förstå. Har man ett samhälle med väldigt milda restriktioner då fortsätter antal smittade och dödsfall öka. Något annat kan du inte förvänta dig om du inte tror på ett mirakel.

B b8q skrev:
Försöker du säga att Sverige medvetet försökt utsätta de unga för smitta för att skapa immunitet?
Lite så är det det funkar. Det går ju inte att få bort viruset. Det är bättre om yngre får det än äldre.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Lite så är det det funkar. Det går ju inte att få bort viruset. Det är bättre om yngre får det än äldre.
Jo, men vi försöker ju inte MEDVETET smitta ner de unga så fort som möjligt för att uppnå någon slags flockimmunitet. I så fall hade man ju inte ställt in fotbollscuper och liknande för unga.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nej, smittan ska ju vara så pass låg att sjukvården hinner med.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Det kan inte vara så svårt att förstå. Har man ett samhälle med väldigt milda restriktioner då fortsätter antal smittade och dödsfall öka. Något annat kan du inte förvänta dig om du inte tror på ett mirakel.
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du försöker säga? Har man hårda restriktioner så blir antalet smittade färre och därmed även dödstalen under tiden du har hårda restriktioner. Men när man sen mildrar restriktionerna så ökar smittan och därmed dödstalen igen, ja du har rätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
L Lars48 skrev:
Ja troligen borde personal på äldreboenden använt munskydd mm för att inte sprida smittan.
Men FHM gick ut med att sådant var olämpligt. Trots att övriga världen använder sådant.
Nej syftet var nog absolut inte att decimera antalet äldre utan oförstånd ihop med att vår beredskap för sådant här var mer eller mindre obefintlig. Skyddsmasker finns knappt att uppbringa och då är det lämpligt att hitta på att de inte fungerar.
Till och med ett barn kan förstå att de skyddar andra om man hostar eller nyser.

När detta är över kommer troligen de ansvariga få står upp för det de gjort. Vår beredskap för detta var mer eller mindre obefintlig. Åtgärder tas fram nu och inte planer som borde tagits fram för många år sedan. För då hade planer för äldreboenden funnits klara. FHM kan troligen endast skylla på att deras ekonomiska medel saknades. Om det inte stämmer ligger då jäkligt illa till.
Rättvisans tid kommer. Detta är inte ok i ett land där välfärden påstås vara i först rummet. Vi offrar de äldre.

optimum optimum skrev:
När detta är över kommer troligen de ansvariga få står upp för det de gjort. Vår beredskap för detta var mer eller mindre obefintlig. Åtgärder tas fram nu och inte planer som borde tagits fram för många år sedan. För då hade planer för äldreboenden funnits klara. FHM kan troligen endast skylla på att deras ekonomiska medel saknades. Om det inte stämmer ligger då jäkligt illa till.
Rättvisans tid kommer. Detta är inte ok i ett land där välfärden påstås vara i först rummet. Vi offrar de äldre.
Jag hoppas att du får rätt men jag tror att du har fel.
Ingen lär ställas till svars. Vi gör inte så i Sverige.
Vi skickar bara en misslyckad generaldirektör vidare till nästa uppdrag.
Nej jag tror att det är en skara som kommer hyllas för att de "tog oss genom stormen".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.