Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Den som har infektionssymtom under den pågående pandemin har med betydande sannolikhet Corona. Det beror på att Covid är så mycket mer smittsam än allt annat och utbredd i samhället. Tom så att den valiga influensan kom av sig helt när covid spreds i samhället.

Alltså är det mer än rimligt att utgå ifrån att man har corona om man har symtom. Om rådet då är att stanna hemma vid minsta symtom så är det helt ologiskt att sedan gå till jobbet när man sannolikt forfarande är smittsam.
Hur vet du det? Ett par timmars huvudvärk kan bero på väldigt många olika saker och jag ser inte att det alls går att säga att det med betydande sannolikhet är corona. Tvärtom tror jag det oftast beror på något annat. Samhället blir ganska lidande om man måste vara hemma helt frisk två veckor varje gång någon haft huvudvärk.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför är det orimligt?
Med 60% ungefär för flockimmunitet och 25% smittade så skulle detta innebära att man redan har en avklingande mängd smittade i hela landet nästintill vilka begränsande åtgärder vi har (förutom bättre handhygien, den behåller jag). Det är inte rimligt.

Eller ett annat sätt att se på det: 25% smittade i hela landet och ~50% av dödsfallen i Stockholm innebär att ungefär 1/2 av dödsfallen skett för knappt 1/4 av befolkningen (lite grovt). Det i sin tur innebär att man i Stockholm skulle behöva ha 50% som redan har haft smittan då de som dött senast smittades (dvs för runt två veckor sedan), dvs i princip så skulle man ha uppnått flockimmunitet för ett R på 2 redan för två veckor sedan. Vad har man för R-värde i Stockholm? Jag har svårt att se att man skulle ha ett tillräckligt högt R-värde får att nå så högt med den sociala distansering som verkligen pågår. Det känns mycket orimligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ännu ett i raden av dåliga råd från FHM. FHM stanna hemma i två symtomfria dygn. WHO stanna hemma i två symtomfria veckor. Egentligen ingen nyhet att viruset kan stanna länge i kroppen men lyfts idag på DN.

[länk]
Jag har en arbetskollega som blivit sjuk i Covid-19 igen två gånger efter att han varit symtomfri i tre dagar. Men då han inte bor i Sverige så hade han order om att stanna hemma i 14 dagar som tur är.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är klart man man kan göra det. Men här ett exempel på ett vaccin som redan finns.

Om du vaccinerar dig mot vattkoppor så får du en ganska bra immunitet mot bältros jämfört med att få sjukdomen vattkoppor. Vaccinet är alltså betydligt bättre än att få sjukdomen för den efterkommande immuniteten.
Bältros är samma infektion. Vattkoppsvirus ger en kronisk infektion som man behåller livet ut. I det här fallet ger vaccin immunitet mot infektionen från första början. För att vara jämförbart skulle sars-cov-2 i så fall ge upphov till en kronisk infektion som man aldrig blir av med. Såvitt jag vet finns det inget som tyder på det, och inget av de andra coronavirusen fungerar så.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
I Storbritannien har ~0,05% av befolkningen dött i Covid-19 hittills. Det är nära dubbelt så mycket som i Sverige och mer än dubbelt så mycket som i USA.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, som jag fattat det så är ju sådana där djurmarknader i praktiken "naturliga viruslabb" eftersom det är trångt, många djurarter och dålig hygien, vilket är en utmärkt groplats för allehanda intressanta otrevligheter.

Den här typen av virus är vanliga hos fladdermöss som inte bryr sig om dem, och ett antal snarlika finns hon tex hönsfåglar, där de är välkända. När dessa djurarter sedan får kontakt i den miljön händer det att det "hoppar mellan djurarter", sedan om det hoppat från fladdermus till höna eller från fladdermus och höna till myrkott elelr hur det gått till i detta fall låter jag vara osagt. Men det är, när detta sker, inget konstigt att de två virusen så att säga parar sig och bildar ett nytt. Detta händer troligen hela tiden, men det är bara någon enstaka gång det blir en lyckad" kombination som kan sprida sig och bli ett problem.
Problemet är inte såna djurmarknader i sig utan konsumtion av fladdermus. Viruset behöver definitivt en mellan värd. Jag har hört att matrester från fladdermus brukar de slänga till hundar och det är i hundarnas tarmar som det här viruset tränat och muterat så att det blev smittsam till människor.
 
A
L Lars48 skrev:
Problemet är inte såna djurmarknader i sig utan konsumtion av fladdermus. Viruset behöver definitivt en mellan värd. Jag har hört att matrester från fladdermus brukar de slänga till hundar och det är i hundarnas tarmar som det här viruset tränat och muterat så att det blev smittsam till människor.
Är det när man äter hundarna som man får i sig viruset eller är det själva hanteringen av djuren som leder till att man blir smittad?
Jag läste en intervju där en restaurang i Kina beskrevs såhär:
”Vid restaurangen möttes vi av hesa skall, kacklanden, ylanden och blod. Bakom galler, i hinkar, fjättrade med rep och tågvirke, trängdes vilda och tama djur med varandra. Katter och kaniner i samma bur, hyllmetrar med knubbiga valpar. Där fanns grodor, sorkar, änder, gäss, strutsar och en påfågel. Ugglor satt uppflugna på en pinne. I ett tråg på golvet kröp skalbaggar, i ett annat myror, i nästa larver. Gott som snacks, grillade eller stekta, fick jag veta.”
https://www.dn.se/kultur-noje/asne-seierstad-livet-i-karantan-ar-inte-pa-lika-villkor/

Inte riktigt min typ av restaurang :sick:
 
  • Wow
erkka
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Med 60% ungefär för flockimmunitet och 25% smittade så skulle detta innebära att man redan har en avklingande mängd smittade i hela landet nästintill vilka begränsande åtgärder vi har (förutom bättre handhygien, den behåller jag). Det är inte rimligt.

Eller ett annat sätt att se på det: 25% smittade i hela landet och ~50% av dödsfallen i Stockholm innebär att ungefär 1/2 av dödsfallen skett för knappt 1/4 av befolkningen (lite grovt). Det i sin tur innebär att man i Stockholm skulle behöva ha 50% som redan har haft smittan då de som dött senast smittades (dvs för runt två veckor sedan), dvs i princip så skulle man ha uppnått flockimmunitet för ett R på 2 redan för två veckor sedan. Vad har man för R-värde i Stockholm? Jag har svårt att se att man skulle ha ett tillräckligt högt R-värde får att nå så högt med den sociala distansering som verkligen pågår. Det känns mycket orimligt.
Om dödligheten är 0,1%, ja. Men tänkt om den är 0,85% då ? då är det bara 7,5% smittade i Stockholm vilket går ihop med resultaten av en del tester. med tanke på att det är smittan är fläckvis, det skull inte alls förvåna mig om så var fallet.
 
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Nu görs masstester med anti-kroppstest i Stockholmsområdet. Jag gissar att nästa vecka kommer det finnas statistik tillgängligt för över 10.000 personer.
De utförs av privata vårdbolag på uppdrag av privata företag, men resultatet meddelas till FMH. Vad sedan FMH väljer att göra av det får vi se.
Jag tog själv testet idag vilket tyvärr visade negativt lgM och lgG.

Jag har inte tillgång till aggregerad statistik, men provtagarnas berättar att väldigt få testat positivt.
Flera av företagen som låter sina anställda ta testerna är stora företag som låtit sina anställda jobba hemifrån länge. Det gör nog att resultaten inte kommer vara allmängiltiga. Men jag gissar att det ändå kommer slå hål på spekulationerna om att 20% av innevånarna i Stockholm har haft smittan och nu är immuna. Jag tror att det är önskedrömmar att vi närmar oss flockimmunitet.
Tillförlitligheten är inte så hög. Här är en som först fick ett positivt testresultat med Hedda Cares test och sen negativt på sjukhus: https://www.dn.se/nyheter/sverige/hon-testades-positivt-hos-hedda-care-men-negativt-vid-karolinska/

H Hank_Ö skrev:
Den artikeln ligger bakom betalvägg så jag kan inte läsa den.
Ser rubriken att "myndigheterna" avråder från användande av tester utanför sjukvården. Men den rekommendationen har jag inte mycket för. De sa också att det var onödigt för personal på äldreboenden att bära andningsmask om man inte behandlar en sjuk person eller har symptom själv, och se var vi är nu med över 50% av alla äldreboenden som fått in smittan.

Här är en annan artikel där professor Gunnar O. Klein propagerar för att vi borde använda fler antikroppstester.
[länk]
DN har ingen betalvägg för närvarande utan bara en registreringsvägg, dvs. man behöver bara registrera sig för att få tillgång till alla artiklar under maj.

Sen är det där ju en artikel som är en månad gammal och mycket har hänt under den tiden bland annat har man ju sett att tillförlitligheten är låg på den typen av test. Att ett test har rätt 90 % av gångerna är inte tillräckligt om man ska kunna dra någon vettig slutsats av det, särskilt om det ska användas för att utvisa om en viss person har haft sjukdomen så att den personen kan slippa restriktioner.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Är det när man äter hundarna som man får i sig viruset eller är det själva hanteringen av djuren som leder till att man blir smittad?
Jag läste en intervju där en restaurang i Kina beskrevs såhär:
”Vid restaurangen möttes vi av hesa skall, kacklanden, ylanden och blod. Bakom galler, i hinkar, fjättrade med rep och tågvirke, trängdes vilda och tama djur med varandra. Katter och kaniner i samma bur, hyllmetrar med knubbiga valpar. Där fanns grodor, sorkar, änder, gäss, strutsar och en påfågel. Ugglor satt uppflugna på en pinne. I ett tråg på golvet kröp skalbaggar, i ett annat myror, i nästa larver. Gott som snacks, grillade eller stekta, fick jag veta.”
[länk]

Inte riktigt min typ av restaurang :sick:
När viruset har tränat i hundarna då blir det kapabel att hoppa över människan. Det kommer ut ju genom saliv och avföring.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ännu ett i raden av dåliga råd från FHM. FHM stanna hemma i två symtomfria dygn. WHO stanna hemma i två symtomfria veckor. Egentligen ingen nyhet att viruset kan stanna länge i kroppen men lyfts idag på DN.

[länk]
Det är skillnad på att virus-RNA finns kvar i kroppen och att det viruset är levnadsdugligt och kan infektera andra. De vanliga PCR-testerna kan ju bara detektera att RNA finns där men sen måste det ju till odling i labb för att avgöra det senare.

Det är ju som när det i början skrevs mycket om att RNA fanns kvar på ytor i veckor men sen visade ju vidare forskning att viruset förhållandevis snabbt dog och inte kunde infektera någon.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Problemet är inte såna djurmarknader i sig utan konsumtion av fladdermus. Viruset behöver definitivt en mellan värd. Jag har hört att matrester från fladdermus brukar de slänga till hundar och det är i hundarnas tarmar som det här viruset tränat och muterat så att det blev smittsam till människor.
L Lars48 skrev:
När viruset har tränat i hundarna då blir det kapabel att hoppa över människan. Det kommer ut ju genom saliv och avföring.
Underligt att säga att virus tränar. Det kan det förstås inte.

På din beskrivning låter det ju som att det är något som skulle ske många gånger om året men så det ju inte utan det dröjer ju snarare 10 år mellan gångerna.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
optimum
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Citat:
Det är just sådana inlägg om vitaminer som gör att de som bara läser rubriken får för sig att det är farligt.

Nja!
Det är just sådana inlägg som bevisar att de som bara läser rubriker får i sig för lite kunskap!
Och vissa får i sig för lite vitaminer.
 
BirgitS
[
L Lars48 skrev:
Folkhälsomyndigheten har bristande transparens.

Ett exempel på bristande transparens, säger han, är att Folkhälsomyndigheten flera gånger hänvisat till icke namngivna experter för att motivera sina beslut. De säger bara att de har experter och att de har kontakt med experter, vilka experter är det?

Att släppa restriktionerna för att minimera skadorna på ekonomin. Men det är ett val som skulle ställa om vår moralisk-etiska kompass en gång för alla, anser Olsen.
Läs hela intervjun av Björn Olsen här:
[länk]
Du länkade till den där artikeln för typ en månad sen. Har du inte någon nyare info att komma med?
 
  • Gilla
  • Haha
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Om dödligheten är 0,1%, ja. Men tänkt om den är 0,85% då ? då är det bara 7,5% smittade i Stockholm vilket går ihop med resultaten av en del tester. med tanke på att det är smittan är fläckvis, det skull inte alls förvåna mig om så var fallet.
Lite svårt att förstå vad du menar men det är välkänt att det nya coronaviruset är ojämnt utspritt över Stockholm eftersom det har framgått av siffror från Region Stockholm i några veckor, precis som det är ojämnt utspritt över Sverige. Men det finns ju ingen kommun i Region Stockholm eller stadsdel i Stockholm som är helt utan insjuknade.

Spridningen är störst där många människor har tät kontakt med många andra, oavsett om det gäller en stadsdel, en kommun eller ett land.

Sen hur många som har varit sjuka och hur det fördelar sig kommer ju att visa sig i kommande resultat från antikroppstester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.