Status
Inte öppen för fler kommentarer.
V Ville_Vessla skrev:
Min pappa som idag är 78år gjorde just detta för 1,5år sen, han var nedsövd med respirator i 4v efter komplikationer av en canceroperation(själva cancern är under kontroll), har även pacemaker sen tidigare, så verkligen ingen frisk person. Han var helt borta i huvudet i flera månader men återhämtade sig och kan gå flera kilometer utan hjälpmedel samt kör bil. Däremot försvann sväjlreflexen så han sondmatas, vilket min mamma(79 år) sköter, hon har varit IVA-ssk i över 30år så det är inget konstigt för henne.
Har inte så mycket med ålder att göra som med fysiskt skick. En bra dag går pappa 500 meter med rullator trots nya känn. Mer nu under coronakrisen då han inte får hälsa på mamma, då var det bara när han hälsade på oss som han gick mer än 200 meter på en dag. Han har reumatism, riktigt dålig rygg och usel kondition. Pacemaker sänker ju den biologiska åldern betydligt. Individuella bedömningar måste göras, och jag skulle inte bråka om han skulle bli sjuk och de säger att han inte är IVA-kandidat pga för dålig kondition, hur gärna jag än vill ha honom kvar i livet.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Coronaviruset kommer inte från en laboratorie i KINA.

Fauci: "If you look at the evolution of the virus in bats and what's out there now, [the scientific evidence] is very, very strongly leaning toward this could not have been artificially or deliberately manipulated ... Everything about the stepwise evolution over time strongly indicates that [this virus] evolved in nature and then jumped species."
Ja, som jag fattat det så är ju sådana där djurmarknader i praktiken "naturliga viruslabb" eftersom det är trångt, många djurarter och dålig hygien, vilket är en utmärkt groplats för allehanda intressanta otrevligheter.

Den här typen av virus är vanliga hos fladdermöss som inte bryr sig om dem, och ett antal snarlika finns hon tex hönsfåglar, där de är välkända. När dessa djurarter sedan får kontakt i den miljön händer det att det "hoppar mellan djurarter", sedan om det hoppat från fladdermus till höna eller från fladdermus och höna till myrkott elelr hur det gått till i detta fall låter jag vara osagt. Men det är, när detta sker, inget konstigt att de två virusen så att säga parar sig och bildar ett nytt. Detta händer troligen hela tiden, men det är bara någon enstaka gång det blir en lyckad" kombination som kan sprida sig och bli ett problem.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Hur man man äta så söta och fascinerande varelser?

 
Det handlar inte om att de håller fladdermöss på marknaderna och äter dem, de bor där, under taken, eftersom det finns gott om insekter och annat som de äter, pga den dåliga hygienen.
 
Skruvebulten
MultiMan MultiMan skrev:
Hur man man äta så söta och fascinerande varelser?

[media]
Är det en retorisk fråga eller är du bara ute efter tillagningstips?

Obs! Ironisk;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tusenett skrev:
Den vanliga influensan kom väl av sig för att det infördes åtgärder mot Corona och då påverkade det även influensan, kräksjukan och annat? Så det är väl inte Corona som i sig självt minskat säsongsinfluensan utan det är åtgärderna?
Precis om vi blir mer försiktiga så faller mindre smittsamma sjukdomar bort som förkylningar och influensa.

Poängen är då att blir man sjuk så är det mer sannolikt Corona,
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att man behöver vara försiktig med tolkning av "smittouvecklingen". Nu ökas testningen framförallt av vårdpersonal. Då kommer man att se en ökad smittspridning i områden där vårdpersonal är överreprensenterad som boende. Utan att det faktiskt är en ökning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är klart det forskas men finns det? Du förstår väl att du inte kan referera till ett obefintligt vaccin som bevis för vad du skrev.

Nu vill vill vi se någon källa på att man kan bli immun av vaccin för en sjukdom som inte ger immunitet eller får du ta tillbaka det helt enkelt.
Det är klart man man kan göra det. Men här ett exempel på ett vaccin som redan finns.

Om du vaccinerar dig mot vattkoppor så får du en ganska bra immunitet mot bältros jämfört med att få sjukdomen vattkoppor. Vaccinet är alltså betydligt bättre än att få sjukdomen för den efterkommande immuniteten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vaccin bättre antikroppar än av sjukdom.

Det franska läkemedelsföretaget Sanofi har tillsammans med amerikanska forskare tagit fram den nya substansen. Läkemedlet är tänkt att både kunna fungera som en långtidsbehandling och ett vaccin, berättar Sanofis vetenskapliga chef Gary Nabel för nyhetsbyrån Reuters.

Till skillnad mot naturliga antikroppar kan laboratorieframställda slå mot multipla mål. Det är en egenskap som är särskilt värdefull i behandling av hiv, som är ett virus som finns i en stor mängd genetiska versioner.

I studien på rhesusapor, som publiceras i tidskriften Science, exponerade forskarna 24 apor för hiv-virus. De som fått en traditionell singelantikropp utvecklade hiv-infektion, medan de som fått den nya substansen med en ”tre-i-en-antikropp” inte gjorde det.

https://www.lakemedelsvarlden.se/87950-2/
 
Folkhälsomyndigheten har bristande transparens.

Ett exempel på bristande transparens, säger han, är att Folkhälsomyndigheten flera gånger hänvisat till icke namngivna experter för att motivera sina beslut. De säger bara att de har experter och att de har kontakt med experter, vilka experter är det?

Att släppa restriktionerna för att minimera skadorna på ekonomin. Men det är ett val som skulle ställa om vår moralisk-etiska kompass en gång för alla, anser Olsen.
Läs hela intervjun av Björn Olsen här:
https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Folkhälsomyndigheten har bristande transparens.

Ett exempel på bristande transparens, säger han, är att Folkhälsomyndigheten flera gånger hänvisat till icke namngivna experter för att motivera sina beslut. De säger bara att de har experter och att de har kontakt med experter, vilka experter är det?

Att släppa restriktionerna för att minimera skadorna på ekonomin. Men det är ett val som skulle ställa om vår moralisk-etiska kompass en gång för alla, anser Olsen.
Läs hela intervjun av Björn Olsen här:
[länk]
Du, det här är ingen kvällstidning, så du behöver inte hitta på egna rubriker.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
A
T TAR12 skrev:
När jag för länge sedan tittade på den videon som du länkar till så tappade jag helt förtroendet för Giesecke. Han säger 3 minuter in i videon att det enda som hjälper är att tvätta händerna och inget annat hjälper inklusive social distansering. 3.30 in i videon bekräftar han att det även gäller Sverige, dvs han menar att alla råd och regler om max 50 personer, att hålla avstånd mm är meningslöst.

Slutsatsen är att om han hade bestämt då hade man bara gått ut med en rekommendation om att tvätta händerna och inget mer. Det fungerar bra om dödligheten är låg inte annars.

Jag har respekt för Tegnells kompetens, men Giesecke verkar inte vara med i matchen. Att han svänger sig med felaktiga siffror om dödligheten i influensa och andra tokigheter i videon bekräftar bara det.
Här kommer ännu mer från Gisecke, i The Lancet denna gång.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R
Ulltand Ulltand skrev:
Det är klart man man kan göra det. Men här ett exempel på ett vaccin som redan finns.
Ett obefintligt vaccin är förstås inte bevis för något annat än att vaccinet i fråga är obefintligt. Så använd det som argument om du vill men det blir ju lite barnsligt.

Ulltand Ulltand skrev:
Om du vaccinerar dig mot vattkoppor så får du en ganska bra immunitet mot bältros jämfört med att få sjukdomen vattkoppor. Vaccinet är alltså betydligt bättre än att få sjukdomen för den efterkommande immuniteten.
Gott så, men du verkar inte riktigt inse vad det var du påstod:

Ulltand Ulltand skrev:
Ja man kan bli immun med ett vaccin även om sjukdom inte ger immunitet.
Detta är vad vi bett dig belägga, inte att vaccin är bättre än att få sjukdomen. Det håller jag med dig om :)
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.