2 162 472 läst · 32 467 svar
2162k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är kanske också därför FHM avfärdar alla nya påhitt som munskydd för allmänheten? Nya åtgärder skulle minska smittspridningen pga att flockimmunitet nås och smittan därmed skulle avta. Om det sker vill man att restriktioner ska lyftas och vad gör man då? Tar bort rekommendationerna om munskydden igen?pacman42 skrev:Med 60% ungefär för flockimmunitet och 25% smittade så skulle detta innebära att man redan har en avklingande mängd smittade i hela landet nästintill vilka begränsande åtgärder vi har (förutom bättre handhygien, den behåller jag). Det är inte rimligt.
Eller ett annat sätt att se på det: 25% smittade i hela landet och ~50% av dödsfallen i Stockholm innebär att ungefär 1/2 av dödsfallen skett för knappt 1/4 av befolkningen (lite grovt). Det i sin tur innebär att man i Stockholm skulle behöva ha 50% som redan har haft smittan då de som dött senast smittades (dvs för runt två veckor sedan), dvs i princip så skulle man ha uppnått flockimmunitet för ett R på 2 redan för två veckor sedan. Vad har man för R-värde i Stockholm? Jag har svårt att se att man skulle ha ett tillräckligt högt R-värde får att nå så högt med den sociala distansering som verkligen pågår. Det känns mycket orimligt.
Nä, jag killgissar att man är hyfsat nöjd med smittspridningstakten som den ser ut just nu men man bevakar den väldigt noga så att den inte drar iväg utan håller sig på mattan. Under tiden undviker man att införa nya åtgärder för allmänheten.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 669 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 669 inlägg
https://www.facebook.com/lasse.kronertre/posts/3196505030400621
Det här har varit tufft, riktigt tufft. Men när Dag 52 nu äntligen vaknar så kan jag för första gången säga att det är lite lättare att dra ned luften i lungorna, om än inte hela vägen än, men det verkar som dom återigen förstår vad dom skall göra och vad dom är till för.
Värken i bröstkorgen är inte sådär galen längre. Febern har lämnat och dom där hostattackerna som fick mig att bli liggande kvar på golvet, är ett minne blott.
Herregud vilka dagar men framförallt nätter detta varit.
Nätter när man inte ville somna för man var på riktigt rädd att man inte skulle möta morgondagen.
Så här dålig har jag faktiskt aldrig mått tidigare i mitt liv.
Tänk om jag inte hade tränat som jag gjort dom senaste åren, tänk om dom där 48 kilona hade snyggt suttit kvar på mig.
Då hade det nog inte varit så roliga tongångar denna vackra vårmorgon, eller är det vår?
Jag vet inte, jag har inte varit utanför dörren.
Tror jag försiktigt med stapplande steg skall smyga ut och se om det verkligen är sant, om nu benen verkligen bär mig igen.
...
Dag 52! Min markering. Snacka om långa konvalescenstider.
Det här har varit tufft, riktigt tufft. Men när Dag 52 nu äntligen vaknar så kan jag för första gången säga att det är lite lättare att dra ned luften i lungorna, om än inte hela vägen än, men det verkar som dom återigen förstår vad dom skall göra och vad dom är till för.
Värken i bröstkorgen är inte sådär galen längre. Febern har lämnat och dom där hostattackerna som fick mig att bli liggande kvar på golvet, är ett minne blott.
Herregud vilka dagar men framförallt nätter detta varit.
Nätter när man inte ville somna för man var på riktigt rädd att man inte skulle möta morgondagen.
Så här dålig har jag faktiskt aldrig mått tidigare i mitt liv.
Tänk om jag inte hade tränat som jag gjort dom senaste åren, tänk om dom där 48 kilona hade snyggt suttit kvar på mig.
Då hade det nog inte varit så roliga tongångar denna vackra vårmorgon, eller är det vår?
Jag vet inte, jag har inte varit utanför dörren.
Tror jag försiktigt med stapplande steg skall smyga ut och se om det verkligen är sant, om nu benen verkligen bär mig igen.
...
Dag 52! Min markering. Snacka om långa konvalescenstider.
Du hade inte med någon referens.Ulltand skrev:
Men här, ungefär i mitten på sidan, nämns det lite om detta.
https://thl.fi/sv/web/vaccinationer...liga-fragor-om-vaccinationerna-mot-vattkoppor
Det är ju inte så att några virus 'parar sig' och därigenom bildar nytt genetiskt material.Anna_H skrev:
Ett coronavirus tar sig in i en cell, och använder cellen som en fabrik för att multiplicera sitt RNA i massor av identiska kopior, som sen cellen använder som 'ritning' till att skapa nya identiska virus.
Sen kan RNA mutera, vilket sker relativt mycket och lätt då det är ett RNA.
Men de allra flesta mutationerna är ej lyckade, de fungerar inte så bra att de ger upphov till en ny livsduglig virusstam.
De flesta mutationerna som fungerar är ganska lik originalet och fungerar oftast endast eller åtminstone bäst i samma värddjur. Men ibland blir det något annat som kan leva i en annan värd, men det hoppet förutsätter ju att andra värddjur finns tillgängliga, och ... Tada... där återvänder vi till problemet med djurmarknader med massor av olika arter blandade.
Hur blir det med din R=1 värde då ? Är det oxå fläckvis så att vissa delar har exempelvis R=2,5 och vissa delar ett annat R ? eller tar du medelvärde ? Om det senare fallet är sant hur ser kurvan i din SIR model ut egentligen ?BirgitS skrev:
Beräkningen ovan har inget med dödlighet att göra, det är bara relativa siffror där jag jämför andelen döda och andelen smittade mellan två områden. Antalet döda vs smittade är antaget vara konstant mellan regionerna dock.L Lars48 skrev:
Det är så jag tror också. Man vill inte ha för låg spridning, för då måste restriktionerna ändras flera gånger om. Lagom mycket restriktioner till en början och sedan gradvis lättnader allt eftersom. Jag har ju trott att man kommer att öppna gymnasierna i maj, men det verkar jag få dra tillbaka. Ökningen av smittan i Västra Götaland gör att man nog inte vågartusenett skrev:Det är kanske också därför FHM avfärdar alla nya påhitt som munskydd för allmänheten? Nya åtgärder skulle minska smittspridningen pga att flockimmunitet nås och smittan därmed skulle avta. Om det sker vill man att restriktioner ska lyftas och vad gör man då? Tar bort rekommendationerna om munskydden igen?
Nä, jag killgissar att man är hyfsat nöjd med smittspridningstakten som den ser ut just nu men man bevakar den väldigt noga så att den inte drar iväg utan håller sig på mattan. Under tiden undviker man att införa nya åtgärder för allmänheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 277 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 277 inlägg
Därför att det lät på dig som att det var jättelätt för virus att hålla på "träna" i hundars tarmar och med tanke på hur många hundar det finns i Kina så borde det inträffa ofta att djurvirus uppstår i en form som är farliga för människor och lätt kan infektera dem.L Lars48 skrev:
Naturligtvis varierar R-värdet och är olika i olika delar av Sverige likaväl som det är olika i olika delar av Region Stockholm. I Västra Götaland ser man ju t.ex. en uppgång i antalet sjukfall medan det i Region Stockholm avtar, typiskt för ett R-värde som är över ett resp. under ett.L Lars48 skrev:
Varför skulle jag göra en egen modell för?
Jag bara hänvisar till statistik som finns.
Jag kan ju förtydliga att en utbredd smitta leder till att det finns färre att smitta och att man därför får ett lägre R-värde. Detta gör att även om allting är exakt samma så kan man ha olika R-värden i olika områden, allt baserat på hur tidigt en smitta kom in i en population eller hur många smittade som först kom in i populationen.BirgitS skrev:Därför att det lät på dig som att det var jättelätt för virus att hålla på "träna" i hundars tarmar och med tanke på hur många hundar det finns i Kina så borde det inträffa ofta att djurvirus uppstår i en form som är farliga för människor och lätt kan infektera dem.
Naturligtvis varierar R-värdet och är olika i olika delar av Sverige likaväl som det är olika i olika delar av Region Stockholm. I Västra Götaland ser man ju t.ex. en uppgång i antalet sjukfall medan det i Region Stockholm avtar, typiskt för ett R-värde som är över ett resp. under ett.
Varför skulle jag göra en egen modell för?
Jag bara hänvisar till statistik som finns.
Vi skall dock notera att R-värdet varierar över tid baserat på väder, baserat på årstid, hur less folk är på restriktioner, hur länge sedan det var man träffade sina släktingar osv osv.
I fallet med Sverige så har vi haft högre R-värde i Stockholm (beroende på högre befolkningsdensitet och mer kollektivtrafik etc där?). Detta sjunker nu pga att fler är smittade, framförallt bland de som rör sig i samhället (inom denna sub-population är man nog ganska nära flockimmunitet). Västra Götaland å andra sidan har ett lägre R-värde till att börja med, men där ökar nu spridningen, dels för att fler är smittade, men även pga väder, att folk är less på isolering osv. Detta gör att vi får två helt olika kurvor i Sveriges största och näst största stad...
Jag antar att det @Anna_H tänker på är att en RNA-sträng kan plocka upp genetiskt material från en annan RNA-sträng om de råkar befinna sig i samma cell under en replikeringsprocess. Detta innebär att man nu får ett helt nytt virus. Sannolikheten för att det skall kunna replikera sig är dock extremt liten, men det finns viss sannolikhet för detta också. På liknande sätt så kan vi få in virus-RNA i vårt DNA exempelvis, extremt ovanligt, men det händer.Mikael_L skrev:Det är ju inte så att några virus 'parar sig' och därigenom bildar nytt genetiskt material.
Ett coronavirus tar sig in i en cell, och använder cellen som en fabrik för att multiplicera sitt RNA i massor av identiska kopior, som sen cellen använder som 'ritning' till att skapa nya identiska virus.
Sen kan RNA mutera, vilket sker relativt mycket och lätt då det är ett RNA.
Men de allra flesta mutationerna är ej lyckade, de fungerar inte så bra att de ger upphov till en ny livsduglig virusstam.
De flesta mutationerna som fungerar är ganska lik originalet och fungerar oftast endast eller åtminstone bäst i samma värddjur. Men ibland blir det något annat som kan leva i en annan värd, men det hoppet förutsätter ju att andra värddjur finns tillgängliga, och ... Tada... där återvänder vi till problemet med djurmarknader med massor av olika arter blandade.
Det verkar vara så att man får kort immunitet av Covid-19. All evidens pekar på det. Bl a Giesecke har uttalat sig om detta. Då kan vi stryka att vi kommer nå flockimmunitet genom kontrollerad spridning. Då återstår bara hur bra ett vaccin kan prestera. Giesecke trodde inte heller på ett vaccin som ger ett bra skydd.
I en uppdaterad version av artikeln om ökad andel viruspartiklar i avloppsvattnet i Göteborg så står det att mängden viruspartiklar har ökat 300ggr på två veckor. Det verkar vara extremt mycket, men jag antar att detta inte är en linjär tillväxt med antalet smittade utan att detta kanske är en kvadratisk eller kubisk tillväxt (ren spekulation från min sida, 300ggr verkar alldeles för mycket för att det skall kunna vara linjär tillväxt).
Det skall bli intressant att se hur stor tillväxt av fall som man får korrelerat till denna notis från avloppsvattnet.
Det skall bli intressant att se hur stor tillväxt av fall som man får korrelerat till denna notis från avloppsvattnet.
Jag ser inte alls att allt talar för detta. Det finns en del som antyder att det kan vara på det viset, men inte mer än så.Silver78 skrev:Det verkar vara så att man får kort immunitet av Covid-19. All evidens pekar på det. Bl a Giesecke har uttalat sig om detta. Då kan vi stryka att vi kommer nå flockimmunitet genom kontrollerad spridning. Då återstår bara hur bra ett vaccin kan prestera. Giesecke trodde inte heller på ett vaccin som ger ett bra skydd.
Bara för att ge ett exempel:
Om man är ung och får en mild sjukdom så kanske man inte bygger upp immunitet, innebär det då att man kommer att bli sjuk igen? Troligen inte. Även om man inte byggt upp fullgod immunitet så kan kroppen ha byggt upp visst skydd som gör att man får ännu lindrigare sjukdom nästa gång.
Jag skulle helt enkelt vilja sammanfatta det som att vi fortfarande inte vet.