Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mycket snack om flack kurva, nu var toppen 8/april nej 23de nej det var igår. R=1 och annat oanvändbara prognoser.
Dagens facit 545 nya fall och 90 dödsfall.
Ingenting är förändrad. Fler människor säger farväl per dag i Sverige än alla grannländernas dödsfall tillsammans.
Byt strategin nu !
 
Redigerat:
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
....för att konsekvenserna på samhället är för stora vid en total lock down.
Det är just det som är min poäng som jag försöker få fram genom att spela djävulens advokat, men jag lyckas antagligen inte.

Om man vill vänta på vaccin ska man väl inte låta några dö medan man väntar (hårddraget).

Dvs hur vet lockdownförespråkarna att ett visst land med mer nedstängning (tuffare restriktioner) klarar sig bättre ur dödsfallssynpunkt i slutändan än samma land skulle göra med mindre nedstängning(mindre tuffare restriktioner) om de tuffare restriktionerna ändå kommer släppas på innan vaccin eller läkemedel finns?

Kommer inget vaccin så uppnår båda strategierna flockimmunitet till slut och då har lika många (andel av sin befolkning) smittats (och dött) i båda fallen (allt annat lika och att sjukvården mäktar med i båda fallen).

Därav mitt djävulens advokatargument att ska man vänta på vaccin ska man väl stoppa smittspridningen och inte bara bromsa den för annars har man ju bara lyckats åstadkomma lika många smittade (och döda) plus ytterliggare skada av längre tid med hårdare restriktioner.

(Jag är inte säker på att jag fick fram poängen heller vid detta försök, men jag hoppas).
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
Enligt uppskattning kommer den här strategin att resultera att medellivslängden går ner 8h. Hur mycket är det värt att försöka pressa ner den siffran ytterligare? Det kostar redan nu samhället stora pengar. Vi lägger inte i närheten av lika stora resurser för att rädda liv i många andra sammanhang.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Du känner alltså inte till det? Nej jag har ingen länkt i minnet.

Ren allmännt så kan man så klart vaccinera upprepade gånger iställer för att få sjukdomen upprepade gånger om den ger kortvarig immunitet. Det kanske räcker för att du skall se fördelen med vaccin?

Det svenska forskningsprojektet för att ta fram ett vaccin mot covid 19 har också som målsättning att vaccinet skall ta alla typer av coronavirus. Igen då en enorm fördel mot altenativet att få alla coronavirus som sjukdom.
Jag var mer ute efter svaret på frågan om man (generellt) kan ha sjukdomen och *inte* bli immun men att man däremot kan bli immun genom vaccin?
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Mycket snack om flack kurva, nu var toppen 8/april nej 23de nej det var igår. R=1 och annat oanvändbara prognoser.
Vad snackar du för goja, det är fortfarande 8:e april som hade flest döda. Även om kurvans form mer pekar på att själva toppen ligger kring 15-16 april:
Stapeldiagram med dagliga dödstal, markerad topp den 8 april med 114 döda, indikerar toppdatum för dödsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Enligt vilken expertis?
Om jag påstår något som är i strid med gängse vetenskap är det rimligt att ge en källa. Men om jag säger att jorden är rund och du tvivlar får du lösa det själv.
 
J
L Lars48 skrev:
Har jobbat mer än i vården och kan bara intyga att det du skriver om palliativ bård stämmer. kan rekommendera Anna en tur sommar vikarie på nån cancer så att hon börjar särskilja begreppen.
Det är nog ingen som betvivlar din erfarenhet av sjukvården. Mig har du övertygat, så det känns tryggt nu.
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om jag påstår något som är i strid med gängse vetenskap är det rimligt att ge en källa. Men om jag säger att jorden är rund och du tvivlar får du lösa det själv.
Det där är en information som jag och uppenbarligen många andra inte har hör talas om och som låter otrolig. Då är det inte konstigt att en källa efterfrågas.
 
  • Gilla
G-83 och 6 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag var mer ute efter svaret på frågan om man (generellt) kan ha sjukdomen och *inte* bli immun men att man däremot kan bli immun genom vaccin?
Tex vaccinationsforskning mot HIV. Sjukdom ger en viss immunitet. Immunförsvaret går igång och slår ut den akuta infektionen men kan inte bota den helt. Ett bra vaccin skulle ge antikroppar som omöjliggör en infektion övht
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Om jag påstår något som är i strid med gängse vetenskap är det rimligt att ge en källa. Men om jag säger att jorden är rund och du tvivlar får du lösa det själv.
Men är inte påståendet att man kan bli immun genom vaccin för sjukdomar där man inte blir immun av själva sjukdomen "i strid med gängse vetenskap"?

Det går mot allt jag vet om hur vaccin fungerar så kan du inte vara snäll och hjälpa oss som tvivlar att lära oss något?
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand: Det är inget som existerar....
Nu pratade vi väl dessutom om sjukdomar som läker ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är en information som jag och uppenbarligen många andra inte har hör talas om och som låter otrolig. Då är det inte konstigt att en källa efterfrågas.
Varför tycker du den är otrolig?
 
R
Ulltand Ulltand skrev:
Tex vaccinationsforskning mot HIV. Sjukdom ger en viss immunitet. Immunförsvaret går igång och slår ut den akuta infektionen men kan inte bota den helt. Ett bra vaccin skulle ge antikroppar som omöjliggör en infektion övht
Det du skriver här vore ju toppen. Men finns det ett sådant "bra vaccin"? Finns det ens forskning som säger att det är möjligt?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ulltand: Det är inget som existerar....
Nu pratade vi väl dessutom om sjukdomar som läker ut.
Det är ju helt oviktigt. Något vaccin mot covid19 existerar inte heller. Mekanismerna för immunitet fungerar så.

Vi vet inte om civid19 läker ut. Vissa virus stannar i kroppen i vilande celler.
 
R RoAd skrev:
Det du skriver här vore ju toppen. Men finns det ett sådant "bra vaccin"? Finns det ens forskning som säger att det är möjligt?
Det finns hur mycket forskning som helst på HIV-vaccin. Flera har resulterat i försök på människor. Vet dock inte hur bra man lyckats ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.