Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Fläckvis flockimmunitet uppstår för Coronavirus. Viruset beter sig inte som en vanlig influensa virus. Den har spridit sig bara i vissa område.
Det är långt ifrån den flockimmunitet som FHM har propagerat om.

[länk]
FHM har inte propagerat om flockimmunitet och de har inte heller sagt att det skulle finnas nu i Stockholmsområdet heller.

Nej, det finns laboratoriebekräftade fall av Covid-19 i alla stadsdelar i Stockholm och kringkommuner även om det är olika andel på olika ställen.
Det är ju bara att läsa rapporten från Region Stockholm så ser man det finns 241 laboratoriebekräftade fall av Covid-19 på Östermalm, det är 31 fall per 10 000 innevånare vilket är nära snittet för hela Region Stockholm (35 fall per 10 000 innevånare).
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Det testet som Expressen tar upp är alldeles för dåligt med bara 454 tester i hela Stockholmsområdet för att man ska kunna dra några slutsatser om hur det är spritt i olika stadsdelar.

• Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
Intresant på P1 i dag runt kl 16. En forskare och docent i stadsvetenskap om en ny form av nationalism i Coronatider. Glorifiering av myndighetspersoner, ovilja att kritisera och drev mot oliktänkande ( de 22 forskarna mfl). Kollapsen av luftslottet EU i coronakrisen. Tex Frankrike beslagtag av skyddsutrustning på väg till Sverige.

En uppdaterad kruva över dödsfall. Kommer att gå över till veckouppdateringar framöver. Stay tuned!

Linjediagram som visar antal dödsfall per miljon invånare i Nordens länder relaterat till Covid-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvebulten
useless useless skrev:
Det kanske hänger ihop med att KTH har börjat analysera avloppsvattnet för att se förändringar i coronaspridningen?
Att stockholmare konsumerar förskräckliga mängder cannabis?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Intresant på P1 i dag runt kl 16. En forskare och docent i stadsvetenskap om en ny form av nationalism i Coronatider. Glorifiering av myndighetspersoner, ovilja att kritisera och drev mot oliktänkande ( de 22 forskarna mfl). Kollapsen av luftslottet EU i coronakrisen. Tex Frankrike beslagtag av skyddsutrustning på väg till Sverige.
Vanlig psykologi, när en grupp (familj, släkt, skolklass, gäng, by, stad, land) får en yttre fiende så sluter sig gruppen samman bakom en ledare/ledargrupp och lägger interna meningsskiljaktigheter åt sidan för att stå enade mot fienden.

Samma orsak som när amerikanska presidenter startar krig eller utnämner en fiende som Usama bin Laden, för det får landet att sluta upp bakom presidenten så han blir omvald eller får igenom de lagar han vill.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Relevans?
Sedan är det nog(obs gissar) svårt att påvisa exakt från vilken vecka "Stockholmarnas" THC härrör. Men jag tror absolut avloppsvattnet här i Stockholm innehåller högre halter än avloppsvatten i andra mindre kommuner.
Fattar ändå inte vad det har med något att göra i den här tråden. Men jag är iofs rätt trött just nu
Om du hade lust att öppna länken då skulle du fattat.

• Haha
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vanlig psykologi, när en grupp (familj, släkt, skolklass, gäng, by, stad, land) får en yttre fiende så sluter sig gruppen samman bakom en ledare/ledargrupp och lägger interna meningsskiljaktigheter åt sidan för att stå enade mot fienden.

Samma orsak som när amerikanska presidenter startar krig eller utnämner en fiende som Usama bin Laden, för det får landet att sluta upp bakom presidenten så han blir omvald eller får igenom de lagar han vill.

Så är det nog. Tydligen är vi värst på det i europa enlig forskaren. Bara 6 % av Sveriges befolkning tycker det är bra att kritiskt granska makten om den attackeras utifrån, typ.

Jag hade på känn att den fria debatten skulle dö när Trump gick ut och kritiserade Sverige. När det dessutom lobbas från Ryssland blir det svårt att vara öppen.

A
BirgitS BirgitS skrev:
FHM har inte propagerat om flockimmunitet och de har inte heller sagt att det skulle finnas nu i Stockholmsområdet heller.

Nej, det finns laboratoriebekräftade fall av Covid-19 i alla stadsdelar i Stockholm och kringkommuner även om det är olika andel på olika ställen.
Det är ju bara att läsa rapporten från Region Stockholm så ser man det finns 241 laboratoriebekräftade fall av Covid-19 på Östermalm, det är 31 fall per 10 000 innevånare vilket är nära snittet för hela Region Stockholm (35 fall per 10 000 innevånare).
[länk]

Det testet som Expressen tar upp är alldeles för dåligt med bara 454 tester i hela Stockholmsområdet för att man ska kunna dra några slutsatser om hur det är spritt i olika stadsdelar.
Det där med att påstå att flockimmunitet inte är ett mål är ju lite lustigt egentligen.

Om man inte skulle bli immun efter haft sjukdomen kan man då bli immun med hjälp av ett vaccin? Ett vaccin är väl samma sak som att bli lite infekterad och låta immunförsvaret bygga upp immunitet?

Så om man inte blir immun efter sjukdom eller att man kan få fram vaccin så ska alltså Covid-19 snurra runt över världen i all framtid och folk åker på sjukdomen om och om igen. Om så är fallet kan man redan nu börja bygga speciella Covid-19-sjukhus som bara ska hantera Covid-19-patienter för all framtid. Det lär behövas några sådana sjukhus i så fall.

Nä, jag tror sannolikheten att man blir immun är ganska stor och det tror jag de flesta folkhälsomyndigheter utgår ifrån också.

Alla länder som inte försöker stoppa smittan helt (Nya Zeeland) vet ju naturligtvis att flockimmunitet kommer att hjälpa till med att hantera smittspridningen eftersom uppnådd flockimmunitet kan göra att man kan lyfta restriktioner.

Om mitt resonemang stämmer så ser jag i så fall ingen anledning till att *inte* sikta på flockimmunitet om man inte väljer att ha lockdown och begränsa smittspridningen så mycket det bara går för att vänta på läkemedel eller vaccin.

Jag skulle nästan säga att det vore någon form av tjänstefel av en folkhälsomyndighet att inte försöka uppnå flockimmunitet så snart det bara går (utan att överbelasta sjukvården) om man ändå tänker låta smittspridning förekomma.

Eller?

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det där med att påstå att flockimmunitet inte är ett mål är ju lite lustigt egentligen.

Om man inte skulle bli immun efter haft sjukdomen kan man då bli immun med hjälp av ett vaccin? Ett vaccin är väl samma sak som att bli lite infekterad och låta immunförsvaret bygga upp immunitet?

Så om man inte blir immun efter sjukdom eller att man kan få fram vaccin så ska alltså Covid-19 snurra runt över världen i all framtid och folk åker på sjukdomen om och om igen. Om så är fallet kan man redan nu börja bygga speciella Covid-19-sjukhus som bara ska hantera Covid-19-patienter för all framtid. Det lär behövas några sådana sjukhus i så fall.

Nä, jag tror sannolikheten att man blir immun är ganska stor och det tror jag de flesta folkhälsomyndigheter utgår ifrån också.

Alla länder som inte försöker stoppa smittan helt (Nya Zeeland) vet ju naturligtvis att flockimmunitet kommer att hjälpa till med att hantera smittspridningen eftersom uppnådd flockimmunitet kan göra att man kan lyfta restriktioner.

Om mitt resonemang stämmer så ser jag i så fall ingen anledning till att *inte* sikta på flockimmunitet om man inte väljer att ha lockdown och begränsa smittspridningen så mycket det bara går för att vänta på läkemedel eller vaccin.

Jag skulle nästan säga att det vore någon form av tjänstefel av en folkhälsomyndighet att inte försöka uppnå flockimmunitet så snart det bara går (utan att överbelasta sjukvården) om man ändå tänker låta smittspridning förekomma.
Ja man kan bli immun med ett vaccin även om sjukdom inte ger immunitet.

Flockimmunitet får man antingen genom att sjukdomen får löpa fram realtivt fritt eller genom vaccination.

Ett tredje alternativ är att invänta de mediciner som helt säkert kommer. Då kan man uppnå flockimmunitet med färre dödsfall.

Vi har valt att låta sjukdomen härja relativt fritt utan läkemdel eller större kunskap om viruset med många dödsfall som konsekvens. Andra väljer att bromsa.

Skruvebulten
L Lars48 skrev:
Om du hade lust att öppna länken då skulle du fattat.
Jag har öppnat länken och läst artikeln och tycker att den är högintressant. Jag fattar till och med vad det står där. Vad jag inte fattar är varför det skulle vara intressant för den vidare forskningen kring corona hur mycket cannabis det konsumeras i Stockholm.
Det är själva syftet med min fråga!

För att vara tydlig!
Du skrev:
Stockholm röktes 1,8 miljoner cigaretter cannabis i veckan,

Undra hur man håller sig vakna i Stockholm!

Detta är vad jag funderar på. Vad har det för relevans i diskussionen?

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Har du något exempel?
Eller kanske någon länk eller liknande som stödjer påståendet ...

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du något exempel?
Eller kanske någon länk eller liknande som stödjer påståendet ...
Du känner alltså inte till det? Nej jag har ingen länkt i minnet.

Ren allmännt så kan man så klart vaccinera upprepade gånger iställer för att få sjukdomen upprepade gånger om den ger kortvarig immunitet. Det kanske räcker för att du skall se fördelen med vaccin?

Det svenska forskningsprojektet för att ta fram ett vaccin mot covid 19 har också som målsättning att vaccinet skall ta alla typer av coronavirus. Igen då en enorm fördel mot altenativet att få alla coronavirus som sjukdom.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Once the pandemic ends, he’s not sure Sweden’s approach will be viewed as successful.
“They do have a lot of cases and they are seeing a fairly significant amount of mortality, particularly, as we do here, in long-term care facilities, retirement homes,” he told Global News. “So I’m not sure that, when it’s the end of the day, it will be highlighted as a successful approach.”

https://www.google.se/amp/s/globalnews.ca/news/6901068/coronavirus-sweden-approach/amp/

E Edgarsven skrev:
Nej, det är som att experimentera med atombomber bara för det är kul och att man lär sig något.
Nej, totalt fel, du har inget fattat.
Nej totalt fel.
Nej totalt fel på samtliga punkter.
Oj, imponerande antal fel och brist på fattningsförmåga jag fick ihop på ett kort stycke.
Glad att någon med facit och som är kunnig kan rätta:rolleyes:

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:

Flockimmunitet får man antingen genom att sjukdomen får löpa fram realtivt fritt eller genom vaccination.

Ett tredje alternativ är att invänta de mediciner som helt säkert kommer. Då kan man uppnå flockimmunitet med färre dödsfall.

Vi har valt att låta sjukdomen härja relativt fritt utan läkemdel eller större kunskap om viruset med många dödsfall som konsekvens. Andra väljer att bromsa.
Varför bromsa? Är det inte smartare att stoppa i så fall? Om man inte tror att man kan skydda riskgrupperna ska man väl stoppa viruset tills man hittar vaccin och inte bara bromsa?

Redigerat:
T
L Lars48 skrev:
Stockholm röktes 1,8 miljoner cigaretter cannabis i veckan,

Undra hur man håller sig vakna i Stockholm!

[länk]
Chansen är stor att även ditt avloppsvatten hamnar i Bromma, så vad vill du säga egentligen?

• Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.