Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Besiman skrev:
Lite spännande att höra hur Giesecke resonerar i en utländsk intervju.
Han gör ingen skillnad på åtgärderna vi håller på med i europa...
"Corona rullar över europa vad vi än gör.. de länder som inte får det nu, får det när de gör sin "exit-strategi"."

En lite mer "öppenärlig" förklarande intervju, än de som varit i svensk teve om hur vi i Sverige har gjort och hur andra länder gjort...

Lyssnar man på honom är han ganska öppen ..
Tolkningen blir: Låt sjukan spridas bland unga...Sen blir de immuna... samma sak med skolungdomar.
Men..Var lite försiktig med de äldre, för det är de som dör av detta..hur eller hur. dvs det spelar egentligen ingen roll om det är en vanlig influensa eller corona.
Sen håller iofs FHM på med en "lek med siffror", eller modeller som de kallar det..
FHM ser ju inte till människorna bakom statistiken.
Äldre dör i vanliga fall..och ingen blir upprörd över det.
Tittar man på USA så var det nästan MÅNGA som dog för ett par år sen i "vanlig" influensa, men inga höga röster om det...
Ser man på tabellen så var högsta dödstalen 65+
I Sverige har vi ca 2000/år.
[bild]

[media]
Vet inte var du får 2000 döda per år från, så här skriver socialstyrelsen i en rapport:

Säsongen med flest drabbade var 2017−2018 då drygt 1 100 personer avled, se figur 3. Endast 68 av dessa personer (6 %) var under 65 år. Mer än hälften av de avlidna 2017−2018 var 85 år eller äldre. Figur 4 visar kumulativt antal döda per dag sedan 10:e dödsfallet, under respektive säsong. Den enskilda dag med högst antal avlidna personer under en och samma dag inträffade under säsongen 2017−2018, då 25 personer avled.

Dessa siffror kan man även se i de överdödlighetsrapporter som scb tar fram.

61000 i usa var den högsta siffran i usa på många år. 2009-2010 dog ca 12469

De 61000 har passerats för några dar sen...
 
tusenett skrev:
Varför bromsa? Är det inte smartare att stoppa i så fall? Om man inte tror att man kan skydda riskgrupperna ska man väl stoppa viruset tills man hittar vaccin och inte bara bromsa?
....för att konsekvenserna på samhället är för stora vid en total lock down.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 4 till
  • Laddar…
harry73
L Lars48 skrev:
Once the pandemic ends, he’s not sure Sweden’s approach will be viewed as successful.
“They do have a lot of cases and they are seei
Han tittar ju bara på sjukdomens dödstal för hur succesfull Sveriges strategi är.
Men Sveriges strategi handlar om att bara ha de restriktioner med störst effekt och slippa de mindre effektiva restriktioner för att inte skada ekonomin alltför mycket.
Därmed är strategin nästan per definition något sämre än andra länders med hårdara restriktioner (om de kan hålla dem), men fungerar ekonomin mycket bättre
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det jag skrivit stämmer, och det ÄR så det används i vården också. Sedan har man, av respekt mot patienter och anhöriga, valt att utåt använda det endast när det gäller "livets slutskede". Men rent formellt är det alltså motsatsen till en behandling som botar patienten.
Har jobbat 12 år i sjukvården, när vi pratar om palliativ behandling menar vi lindrande behandling när inget mer finns att göra. Ingen i sjukvården talar om läkemedel mot diabetes som palliativ behandling..
 
T
harry73 harry73 skrev:
Han tittar ju bara på sjukdomens dödstal för hur succesfull Sveriges strategi är.
Men Sveriges strategi handlar om att bara ha de restriktioner med störst effekt och slippa de mindre effektiva restriktioner för att inte skada ekonomin alltför mycket.
Därmed är strategin nästan per definition något sämre än andra länders med hårdara restriktioner (om de kan hålla dem), men fungerar ekonomin mycket bättre
Det ska bli intressant och se om vi får en så mycket bättre ekonomi på längre sikt än våra grannländer. Jag är inte helt övertygad om att det blir så då vi har en stor exportindustri.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Det där med att påstå att flockimmunitet inte är ett mål är ju lite lustigt egentligen.


Om man inte skulle bli immun efter haft sjukdomen kan man då bli immun med hjälp av ett vaccin? Ett vaccin är väl samma sak som att bli lite infekterad och låta immunförsvaret bygga upp immunitet?


Så om man inte blir immun efter sjukdom eller att man kan få fram vaccin så ska alltså Covid-19 snurra runt över världen i all framtid och folk åker på sjukdomen om och om igen. Om så är fallet kan man redan nu börja bygga speciella Covid-19-sjukhus som bara ska hantera Covid-19-patienter för all framtid. Det lär behövas några sådana sjukhus i så fall.


Nä, jag tror sannolikheten att man blir immun är ganska stor och det tror jag de flesta folkhälsomyndigheter utgår ifrån också.


Alla länder som inte försöker stoppa smittan helt (Nya Zeeland) vet ju naturligtvis att flockimmunitet kommer att hjälpa till med att hantera smittspridningen eftersom uppnådd flockimmunitet kan göra att man kan lyfta restriktioner.


Om mitt resonemang stämmer så ser jag i så fall ingen anledning till att *inte* sikta på flockimmunitet om man inte väljer att ha lockdown och begränsa smittspridningen så mycket det bara går för att vänta på läkemedel eller vaccin.


Jag skulle nästan säga att det vore någon form av tjänstefel av en folkhälsomyndighet att inte försöka uppnå flockimmunitet så snart det bara går (utan att överbelasta sjukvården) om man ändå tänker låta smittspridning förekomma.

Eller?
Om jag tolkar ditt inlägg rätt så menar du att man borde försöka uppnå flockimmunitet så snabbt det går (utan att överbelasta sjukvården) om man väljer flockimmunitet som ett mål?
 
tusenett skrev:
Varför bromsa? Är det inte smartare att stoppa i så fall? Om man inte tror att man kan skydda riskgrupperna ska man väl stoppa viruset tills man hittar vaccin och inte bara bromsa?
Absolut om man kan, typ Nya Zeeland.
 
harry73 harry73 skrev:
Men Sveriges strategi handlar om att bara ha de restriktioner med störst effekt och slippa de mindre effektiva restriktioner för att inte skada ekonomin alltför mycket.
De "mindre" effektiva restriktionerna ger uppenbart mångfallt lägre dödstal. För att citera Tegnell, vi förväntade oss inte så många döda.

Men det gjorde resten av världen, 22 forskare mfl och jag :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du känner alltså inte till det? Nej jag har ingen länkt i minnet.

Ren allmännt så kan man så klart vaccinera upprepade gånger iställer för att få sjukdomen upprepade gånger om den ger kortvarig immunitet. Det kanske räcker för att du skall se fördelen med vaccin?

Det svenska forskningsprojektet för att ta fram ett vaccin mot covid 19 har också som målsättning att vaccinet skall ta alla typer av coronavirus. Igen då en enorm fördel mot altenativet att få alla coronavirus som sjukdom.
Jag känner inte till något exempel på sjukdom där man kan bli immun genom vaccin men inte genomgången infektion. Det vore intressant att få ett sådant exempel, eftersom det strider mot principen för hur immunitet fungerar. Undantaget är väl kanske sjukdomar som man med 100% säkerhet dör av, då kan man förstås inte bli immun av sjukdomen eftersom man inte överlever den.

Motsatsen kan däremot till viss del gälla, dvs att man får sämre immunitet av vaccinet än av genomgången sjukdom. Då är det för att vaccinet inte stimulerar immunförsvaret tillräckligt effektivt.
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
De "mindre" effektiva restriktionerna ger uppenbart mångfallt lägre dödstal. För att citera Tegnell, vi förväntade oss inte så många döda.

Men det gjorde resten av världen, 22 forskare mfl och jag :)
Dessa ”forskare” utryckte sig när det var på toppen. Men framför allt var hade de en hantering av data som absolut inte är acceptabel i forskningssammanhang. De lyckades själva punktera din trovärdighet totalt. När de sedan försökte förklara sig blev det bara ännu värre.
 
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Har jobbat 12 år i sjukvården, när vi pratar om palliativ behandling menar vi lindrande behandling när inget mer finns att göra. Ingen i sjukvården talar om läkemedel mot diabetes som palliativ behandling..
Har jobbat mer än i vården och kan bara intyga att det du skriver om palliativ bård stämmer. kan rekommendera Anna en tur sommar vikarie på nån cancer så att hon börjar särskilja begreppen.
 
J
L Lars48 skrev:
Om du hade lust att öppna länken då skulle du fattat.
Läste du inte BirgitS inlägg om att du skulle sluta mobba?
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Jag känner inte till något exempel på sjukdom där man kan bli immun genom vaccin men inte genomgången infektion. Det vore intressant att få ett sådant exempel, eftersom det strider mot principen för hur immunitet fungerar. Undantaget är väl kanske sjukdomar som man med 100% säkerhet dör av, då kan man förstås inte bli immun av sjukdomen eftersom man inte överlever den.

Motsatsen kan däremot till viss del gälla, dvs att man får sämre immunitet av vaccinet än av genomgången sjukdom. Då är det för att vaccinet inte stimulerar immunförsvaret tillräckligt effektivt.

Inte jag heller men så är det enligt expertisen. Ganska oviktigt egentligen då som jag förklarade man kan vaccinera upprepade gånger om kort immunitet. Men man kan inte genomlida Covid19 upprepade gånger med bra resultat.
 
Enligt vilken expertis?
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Inte jag heller men så är det enligt expertisen. Ganska oviktigt egentligen då som jag förklarade man kan vaccinera upprepade gånger om kort immunitet. Men man kan inte genomlida Covid19 upprepade gånger med bra resultat.
varför inte?
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.