Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Oavsett en artikel i Nature så är majoritet av forskarna inom aktuellt område överens om att det är ett naturligt virus, liksom underrättelsetjänsterna i USA och WHO. Det är väl bara i stort sett Trump som hävdar att det inte är naturligt. Om du sen vill vara auktoritetstroende och tro på Trump i stället för på alla andra så visst får du det.

Du kan också läsa artikeln det länkas till i inlägg #11438
Det verkar som att du sitter och önskar att det är ett naturligt virus. Ingen vet är svaret.
Men mina pengar är på att detta virus är framtaget av USA och Kina tillsamman. Eller rättare sagt, några forskare från USA och Kina.
Jag bifogar länken till artikeln som beskriver vad de pysslat med.
https://www.newsweek.com/dr-fauci-b...us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741
"
In 2019, with the backing of NIAID, the National Institutes of Health committed $3.7 million over six years for research that included some gain-of-function work. The program followed another $3.7 million, 5-year project for collecting and studying bat coronaviruses, which ended in 2019, bringing the total to $7.4 million.

Many scientists have criticized gain of function research, which involves manipulating viruses in the lab to explore their potential for infecting humans, because it creates a risk of starting a pandemic from accidental release.

https://www.newsweek.com/dr-fauci-b...us-dollars-risky-coronavirus-research-1500741
A second phase of the project, beginning that year, included additional surveillance work but also gain-of-function research for the purpose of understanding how bat coronaviruses could mutate to attack humans. The project was run by EcoHealth Alliance, a non-profit research group, under the direction of President Peter Daszak, an expert on disease ecology. NIH canceled the project just this past Friday, April 24th, Politico reported. Daszak did not immediately respond to Newsweek requests for comment."
 
MultiMan
Jag äter extra D-vitamin sedan rätt många år. Dels avskyr jag att sola och dels har jag märkt att den rekommenderade (låga) dosen inte verkar räcka utan typ 10ggr den ger en märkbart positiv effekt. I mitt fall har jag blivit av med de flesta av hudproblemen jag haft i många år (och som blir bättre av sol som jag inte gillar). Är troligen ingen vampyr men säker kan man aldrig vara.

Ett tips när det gäller kosttillskott är Topformula som tillverkar det mesta i Norrköping och har synnerligen bra priser jämfört med särskilt övrig hälsokostbransch som ofta har rena lurendrejarpriser. Har givetvis inget eget intresse i företaget, bara bra egna erfarenheter som kund. Just D-vitaminer köper jag dock från annat håll eftersom jag vill ha den i oljekapsel, funkar bäst hos mig. Om det beror på fettlösligheten vet jag inte.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
E Edgarsven skrev:
Det verkar som att du sitter och önskar att det är ett naturligt virus. Ingen vet är svaret.
Men mina pengar är på att detta virus är framtaget av USA och Kina tillsamman. Eller rättare sagt, några forskare från USA och Kina.
Jag bifogar länken till artikeln som beskriver vad de pysslat med.
[länk]
"
In 2019, with the backing of NIAID, the National Institutes of Health committed $3.7 million over six years for research that included some gain-of-function work. The program followed another $3.7 million, 5-year project for collecting and studying bat coronaviruses, which ended in 2019, bringing the total to $7.4 million.

Many scientists have criticized gain of function research, which involves manipulating viruses in the lab to explore their potential for infecting humans, because it creates a risk of starting a pandemic from accidental release.

[länk]
A second phase of the project, beginning that year, included additional surveillance work but also gain-of-function research for the purpose of understanding how bat coronaviruses could mutate to attack humans. The project was run by EcoHealth Alliance, a non-profit research group, under the direction of President Peter Daszak, an expert on disease ecology. NIH canceled the project just this past Friday, April 24th, Politico reported. Daszak did not immediately respond to Newsweek requests for comment."
Naturligt eller ej, att forskare ständigt försöker förstå och hitta botemedel mot befintliga och kommande virus är ju självklart, att skapa ett virus gör man väl bara för att slå ihjäl all världens människor utom de man vill skall överleva, dvs sin egen befolkning.
Covid19 är i de sammanhanget en fis i rymden, och knappt det.
Skapat, knappast, på rymmen från ett labb, kanske, men då oavsiktligt, och ingen kommer att få facit i så fall.
 
  • Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
harry73
L Lars48 skrev:
R tal 1 är inte mycket att fira.
När antal immuna ökar, dvs ökad smittspridning, kommer R talet att sänkas. Så att man når R=1 är stort och markerar brytpunten där antal sjuka kommer att minska
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
E Edgarsven skrev:
Det verkar som att du sitter och önskar att det är ett naturligt virus. Ingen vet är svaret.
Men mina pengar är på att detta virus är framtaget av USA och Kina tillsamman. Eller rättare sagt, några forskare från USA och Kina.
Jag bifogar länken till artikeln som beskriver vad de pysslat med.
[länk]
"
In 2019, with the backing of NIAID, the National Institutes of Health committed $3.7 million over six years for research that included some gain-of-function work. The program followed another $3.7 million, 5-year project for collecting and studying bat coronaviruses, which ended in 2019, bringing the total to $7.4 million.

Many scientists have criticized gain of function research, which involves manipulating viruses in the lab to explore their potential for infecting humans, because it creates a risk of starting a pandemic from accidental release.

[länk]
A second phase of the project, beginning that year, included additional surveillance work but also gain-of-function research for the purpose of understanding how bat coronaviruses could mutate to attack humans. The project was run by EcoHealth Alliance, a non-profit research group, under the direction of President Peter Daszak, an expert on disease ecology. NIH canceled the project just this past Friday, April 24th, Politico reported. Daszak did not immediately respond to Newsweek requests for comment."
En artikel som är full av lösryckta citat och inga källhänvisningar är ju inget vidare att utgå ifrån om man ska vara källkritisk.

Men Daszak med fler samlade på WHO kom ju redan för två år sen med en rapport om att risken för epidemier pga. virus från djur var stor, det har vi ju sett förr med Ebola, SARS och MERS, och de listade 8 sjukdomar som man borde forska kring för att kunna få fram bättre diagnostik och vaccin.
https://www.nytimes.com/2020/02/27/opinion/coronavirus-pandemics.html?searchResultPosition=1
Men det innebär inte att man försöker framställa nya farliga virus. Med
"Scientists estimate that there are 1.67 million unknown viruses of the type that have previously emerged in people."
finns det liksom inget behov att uppfinna ytterligare ett virus.
 
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Jag äter extra D-vitamin sedan rätt många år. Dels avskyr jag att sola och dels har jag märkt att den rekommenderade (låga) dosen inte verkar räcka utan typ 10ggr den ger en märkbart positiv effekt. I mitt fall har jag blivit av med de flesta av hudproblemen jag haft i många år (och som blir bättre av sol som jag inte gillar). Är troligen ingen vampyr men säker kan man aldrig vara.
Du vet väl om att det finns risker med att överdosera D-vitamin?
Sommartid räcker det med 15 minuters sol på ansikte och händer för att täcka dagens behov av D-vitamin så inte behöver man hålla på och sola.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...vitaminforgiftning-av-preparat-kopt-pa-natet/
https://www.livsmedelsverket.se/liv...ngsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
BirgitS
Det känns som att det är dags för en mobbningsvarning i tråden igen. Bara för att man inte håller med någon eller tycker att någon gör konstiga inlägg etc. så kan man försöka bete sig trevligt och bra själv, även om det är svårt (jag vet).
 
  • Gilla
Teacer och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att det finns risker med att överdosera D-vitamin?
Sommartid räcker det med 15 minuters sol på ansikte och händer för att täcka dagens behov av D-vitamin så inte behöver man hålla på och sola.
[länk]
[länk]
Ungefär som att man dör om man dricker 10 liter vatten...
D-vitamin... daglig dos på 1.25mg under 1/2 år ! Rek dos 10-20 mikrogram ..... Det är klart man blir dålig.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Läsvärtt på DN debatt. Sex forskare uppmanar FHM att ändra sin riktlinjer ang munskydd.

[länk]
Enligt dagens PK fattas beslut om detta om två dagar.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Finns det något r-0 värde för hur mycket ett virus sprids, men som ej ger upphov till förkylning, influensa?

Jag tänker mig att vi dagligen utsätts för virus, men som kroppen hanterar direkt, utan att ge några symtom, eller skapa någon immunitet. Vi kanske ändå hinner starta en mindre produktionen av nytt virus, innan vår egna kropp hinner sätta stopp för det nya viruset, och samtidigt inte märker av något angrepp.
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Finns det något r-0 värde för hur mycket ett virus sprids, men som ej ger upphov till förkylning, influensa?

Jag tänker mig att vi dagligen utsätts för virus, men som kroppen hanterar direkt, utan att ge några symtom, eller skapa någon immunitet. Vi kanske ändå hinner starta en mindre produktionen av nytt virus, innan vår egna kropp hinner sätta stopp för det nya viruset, och samtidigt inte märker av något angrepp.
R0-värdet är ju det R-värde som gäller utan immunitet men R0-värdet för vanliga förkylningsvirus är 2-3 enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number där även många andra sjukdomar är listade.

Sen har virus rätt dålig överlevnadsförmåga i "naturen" så det är ju inte så att det vimlar av dem överallt. Då är det ju annorlunda med bakterier.

trähandtag trähandtag skrev:
Vi kanske ändå hinner starta en mindre produktionen av nytt virus, innan vår egna kropp hinner sätta stopp för det nya viruset, och samtidigt inte märker av något angrepp.
Det är ungefär så som immunitet med antikroppar fungerar.

Men sen har ju evolutionen sett till att vi fungerar så att virus och bakterier ska ha svårare att få fäste, när vi andas genom näsan så kommer partiklar att fastna på slemhinnan och sköljas ut med snoret, vi har lågt pH i magsäcken som de flesta bakterier inte överlever och vi har bakterier ständigt på huden som gör att nya okända och kanske riktigt farliga bakterier har svårt att få någon plats för att föröka sig. osv.
 
Ja det är ju faktiskt uppsendeväckande. Ifall det bor runt 2 miljoner i området har i princip alla dragit en holk senaste veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.