Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Ulltand Ulltand skrev:
Det var inte meningen men i sak så tror jag att många länder kommer att klara hela pandemin utan att skala upp sjukvården.

I ett bästa scenario med vaccin eller ett bra läkemedel till hösten 2020.
Jag uppskattar att du skriver just ”tror” när du gissar så att färre riskerar att av misstag ta det du skriver för en sanning. (obs, ingen ironi)

Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror INTE att min pappa skulle ta sig ur sängen efter 4 veckor på IVA.
Min pappa som idag är 78år gjorde just detta för 1,5år sen, han var nedsövd med respirator i 4v efter komplikationer av en canceroperation(själva cancern är under kontroll), har även pacemaker sen tidigare, så verkligen ingen frisk person. Han var helt borta i huvudet i flera månader men återhämtade sig och kan gå flera kilometer utan hjälpmedel samt kör bil. Däremot försvann sväjlreflexen så han sondmatas, vilket min mamma(79 år) sköter, hon har varit IVA-ssk i över 30år så det är inget konstigt för henne.

• Älska
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så klart det finns massor av länder som klarat denna pandemi utan att skala upp sjukvården.

Skulle tom tro att det är normalfallet i de länder där man lyckats hålla smittan nere.
Vet ju inte vad du tänker på för länder men i Finland har Vasa-sjukhuset varit i full beredskap sen 9 april fram tills nu och då kring 9 april så flyttades patienter till tillfälliga lokaler för att ge rum för patienter med Covid-19 och ytterligare enhet med IVA skapades.
https://www.hbl.fi/artikel/vasa-centralsjukhus-sanker-beredskapsnivan/

J
L largab skrev:
Jag läste artikel i aftonbl i förrgår [länk]

Så igår var jag och bunkrade D-vitamin:rofl:
Satan, jag bunkrade b-vitamin av misstag i helgen. Mellanlagras i levern. Frun undrar varför mina naglar växer så bra.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Snailman
L largab skrev:
Jag läste artikel i aftonbl i förrgår [länk]

Så igår var jag och bunkrade D-vitamin:rofl:
Man undrar ju över varför läkaren där yrade om hälsokostbutiker? Det naturliga är väl att köpa vitaminer på apoteket, han verkade ju dessutom vara orolig för falsarier!

Brist är aldrig bra men det är inte så vanligt att friska människor har brist så försäljningen borde vara oförändrad.
Men med tanke på att toapapper bunkrades så bunkras nog detta också :crysmile:

Dessutom enkelt påfyllt genom att vara i solen.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ätvarierat.. Ut i solen och promenera eller rensa trädgården - gratis D-vitamin och stärkande för lungorna :)

....

Hur får vi i oss D-vitamin?
Vi får i oss vitaminet på två sätt: dels via maten, dels bildas D-vitamin i huden när vi är ute i solen.

D-vitamin i mat får vi främst i oss från fet fisk. Till exempel innehåller lax, sill och makrill mycket D-vitamin. Mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och matfettsblandningar är också viktiga källor, om de är berikade med D-vitamin. Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin. Vill du veta innehållet av D-vitamin i olika livsmedel använd gärna vår livsmedelsdatabas.

Livsmedelsdatabasen - sök näringsinnehåll

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan. För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det i juni och juli att vara ute barärmad upp till en kvart 2-3 gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...ngsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu har några forskare kommit igång med undersökning av avloppsvattnet i Stockholm med målet att det ska kunna användas som en tidig indikator på om en andra våg av Covid-19 är på gång eftersom coronaviruset finns där innan man har några symtom.
https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-avslojar-virusets-spridning-i-stockholm/
Det är ett samarbete med flera länder, bland annat Nederländerna och Italien, och förhoppningen är att det så småningom ska kunna skalas upp så att även många andra kommuner kan undersökas.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu har några forskare kommit igång med undersökning av avloppsvattnet i Stockholm med målet att det ska kunna användas som en tidig indikator på om en andra våg av Covid-19 är på gång eftersom coronaviruset finns där innan man har några symtom.
[länk]
Det är ett samarbete med flera länder, bland annat Nederländerna och Italien, och förhoppningen är att det så småningom ska kunna skalas upp så att även många andra kommuner kan undersökas.
KTH igen alltså. Det är ju även de som står bakom det där testet som hittills varit 100%-igt. Vad gör de andra universiteten och högskolorna i landet?

A
B b8q skrev:
KTH igen alltså. Det är ju även de som står bakom det där testet som hittills varit 100%-igt. Vad gör de andra universiteten och högskolorna i landet?
Dricker Corona :beer::beer::beer:

• Gilla
  • Haha
Teacer och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Svaret är : definitivt ja. Hon kommer att klara att gå med sin rullator efteråt.
Om du inte tror mig fråga gärna annan läkare.
"Annan läkare"?
Hm, du är alltså läkare, det har inte framgått tidigare. Då måste vi naturligtvis ta dina uppgifter på större allvar än tidigare och rätta oss efter det.:rolleyes:

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ätvarierat.. Ut i solen och promenera eller rensa trädgården - gratis D-vitamin och stärkande för lungorna :)

....

Hur får vi i oss D-vitamin?
Vi får i oss vitaminet på två sätt: dels via maten, dels bildas D-vitamin i huden när vi är ute i solen.

D-vitamin i mat får vi främst i oss från fet fisk. Till exempel innehåller lax, sill och makrill mycket D-vitamin. Mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och matfettsblandningar är också viktiga källor, om de är berikade med D-vitamin. Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin. Vill du veta innehållet av D-vitamin i olika livsmedel använd gärna vår livsmedelsdatabas.

Livsmedelsdatabasen - sök näringsinnehåll

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan. För att bilda D-vitamin motsvarande ett dagligt intag av 5-10 mikrogram från mat räcker det i juni och juli att vara ute barärmad upp till en kvart 2-3 gånger i veckan. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

[länk]
https://www.researchsquare.com/article/rs-21211/v1
Mer forskning avseende d Vitamin

BirgitS
B b8q skrev:
Chalmerister tillverkar skyddsvisir med 3D-skrivare i alla fall: https://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Studenterna-forser-personalen-i-vast-med-visir.aspx
Ett nystartat projekt är nu igång där de studerar hur Corona-virus kan inaktiveras på ytor för att utvärdera vilka material som skulle kunna bidra till att minska smittspridning.
https://www.chalmers.se/sv/nyheter/...s-expertis-i-samband-med-coronautbrottet.aspx
Forskare vid Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus har utvecklat ett eget antikroppstest för coronavirus. Testet kan få betydelse för sjukvården och för bedömning av immunitet i befolkningen.
https://www.forskning.se/2020/04/16/immuntest-for-coronavirus-framtaget/

• Gilla
Teacer
  • Laddar…
BirgitS
L largab skrev:
[länk]
Mer forskning avseende d Vitamin
Discussion: Vitamin D levels are severely low in the aging population especially in Spain, Italy and Switzerland. This is also the most vulnerable group of population for COVID-19.
Så om man tillhör gruppen äldre som inte är ute och rör på sig så kan man behöva extra D-vitamin (liksom av de flesta andra vitaminer och mineraler eftersom de äter så lite att det inte räcker för att täcka dagsbehovet).

Eftersom rapporten är från 8 april så hade den nog gjort avtryck i världen om den verkligen hade visat något betydelsefullt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.