Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Skruvebulten
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför rapporteras det så få döda över helgerna? Dös det inte lördagar och söndagar? Eller är det först på måndagen att personal kommer till sjukhuset och räknar dom som dog under helgen?
Detta är för dåligt!
Jag undrar mest vrf det bara rapporteras om döda män och kvinnor. Var är alla de andra könen som dykt upp på sistone
:thinking:
?

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Skruvebulten
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Jag undrar mest vrf det bara rapporteras om döda män och kvinnor. Var är alla de andra könen som dykt upp på sistone
:thinking:
?
:crysmile::crysmile::crysmile:
Förlåt. Kunde inte låta bli. :rofl::rofl::rofl:

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag betvivlar att du har motsvarande insyn i sjukvården som några av oss här
Man flyttar operationer mm på framtiden för att skapa utrymmen, man flyttar sjukvårdspersonal från andra områden till "nya" covid-19 platser. Man snabbutbildar personal, man låter personal arbeta orimliga arbetspass, man saknar skyddsutrustning.
osv Det är kris.

BirgitS du lever i en bubbla utanför det verkliga samhället och vet inte mer än du matas via nätet.
Kan du inte ha ödmjukhet nog för att sjukvården är överbelastad och snart går åt skogen när överbelastningen tar ut sin del.
Kom ut i ljuset och se hur tufft det är.
Jag har stor ödmjukhet för de inom vården som försöker rädda situationen.

Vakna Birgit nu!
Vad har ditt inlägg att göra med mitt inlägg som du citerade och som handlar om den turkiska man som forslades till Turkiet?
Det har ju redan av andra länkats till fler artiklar som redogör för den propagandistiska åtgärden.

Naturligtvis vet jag att man har stoppat planerade operationer, att man har flyttat sjukvårdspersonal, snabbutbildat dem, att de jobbar orimligt mycket och att det många gånger har varit ont om skyddsutrustning samt att det är kris. Naturligtvis är jag tacksam för att personalen ställer upp. Jag har väl aldrig skrivit något annat.

Det är för att sjukvården är hårt belastad som det ständigt talas om hur man ska minska smittspridningen, hålla 2 m avstånd, inte ha påsk- och valborgsfiranden, inte resa osv.

Om någon inom vården har vetskap om att man t.ex. har låtit två patienter dela på en respirator (förekom allmänt i New York) eller att ambulanser inte tas emot på sjukhusen eller att personalen på äldreboendena flyr därför att det ligger en massa lik där (förekom i Spanien) tycker jag att de ska använda sin yttrande- och meddelandefrihet för att säga det till pressen.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så Tegnell hade rätt när han sade att skolbarn inte är drivande i smittspridningen, men samtidigt så kan de smitta och smittas, vilket gör att de rimligen inte bör gå till skolan (åtminstone för lärarnas skull) om någon annan i familjen är sjuk i COVID-19.
Och barn bör inte gå till skola eller förskola om någon i hushållet är sjuk i vinterkräksjukan eller andra smittsamma sjukdomar. Av någon anledning skulle detta inte gälla Covid..?

H heimlaga skrev:
Detta i motsats till den på förhand fastslagna enda vägens politik i Sverige där man är beredd att göra vilka offer som helst på vägen mot flockimmunitet. Allt medan forskare i andra länder debatterar om flockimmunitet ens är medicinskt möjlig.
För att vara så intresserad av Sverige och hur det går för oss här här det märkligt att du inte är bättre påläst. Varför följer du inte FHMs presskonferenser med efterföljande frågestund? Då skulle du slippa dessa vanföreställningar.

FHM har varit extremt tydliga med att man kommer anpassa sina rekommendationer efter rådande behov och i första hand är min förståelse att det är kapaciteten i sjukvården som styr.

Att flockimmunitet inte är FHM's strategi kan inte ha undgått dig i denna tråd, 11000 inlägg senare.

Ska vi slå vad om att Finsk och Svensk metod är extremt lika inom någon vecka eller två, redan nu med skolor som öppnar blir ju skillnaderna små?

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Och barn bör inte gå till skola eller förskola om någon i hushållet är sjuk i vinterkräksjukan eller andra smittsamma sjukdomar. Av någon anledning skulle detta inte gälla Covid..?
Det är inte den generella rekommendationen. Friska barn går till skolan även om andra i familjen har kräksjuka enligt vårdguiden. Så, samma regler gäller.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant att Skåne kommer undan med att inte minska sitt resande särskilt mycket. Notera också att VG har kraftigt minskat resande, vilket kan förklara varför Tegnells prognoser om smittökning I VG aldrig verkar slå in...
Nog har man sett en smittökning under april i Västra Götaland, det finns graf för det i dokumentet:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...248794d1438/regioner-epidemins-utveckling.pdf sidan 41
Syns också att det har varit en kraftig ökning av IVA-patienter under slutet av månaden där: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det finns också en långsam smittökning i Skåne enligt det första av ovanstående dokument.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är bekymrad över detta:
- [länk]

Hur kan Löfvén samtidigt som man har folk ute rörliga i samhället ifrågasätta att smittan letar sig in på äldreboenden?

Problemet är ju dessutom att FHM fortfarande inte erkänner asymptomatisk smitta, även när rapporterna från utlandet säger att 44% av smittspridningen sker innan man får några symtom. Detta är den stora svagheten i den svenska strategin, asymtomatisk smittspridning gör att man inte kan skydda de äldre iom att personalen inte isoleras från övriga samhället.
Vid kontroller så har det ju visat sig att personal har kommit för att arbeta fast de har symtom. Samt att besök förekommer trots förbud har ju tagits upp i tråden. I något inlägg länkades det till en artikeln där det påstods bero på att tvättvagnar inte rengjordes utan kladdiga sådana användes för att köra ren tvätt.

BirgitS BirgitS skrev:
Nog har man sett en smittökning under april i Västra Götaland, det finns graf för det i dokumentet:
[länk] sidan 41
Syns också att det har varit en kraftig ökning av IVA-patienter under slutet av månaden där: [länk]

Det finns också en långsam smittökning i Skåne enligt det första av ovanstående dokument.
Ursäkta min otydlighet, ja det finns en ökning, men den beror på det låga R-tal som verkar finnas i Göteborgsområdet. Det leder till en ökning av antalet fall på sikt och de börjar nu synas.

Vad jag syftade på var mer att Göteborg genom sitt kraftigt minskade resande har fått ned R-värdet så pass mycket att smittspridningen inte alls går lika fort som i Stockholm (där man har ett mycket högre R-värde). Detta gör att Tegnells länge prognosticerade ökning i Göteborg inte tagit fart tidigare, troligen för att de i Göteborg har överskattat R-värdet. Vilket i sin tur kan bero på att de inte räknat med att Göteborgaran skall vara hemma i den grad de faktiskt är.

Så går det när man försöker skriva kortfattat från telefonen, det man själv tycker är självklart kanske inte är självklart för andra...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det måste vara självklart att smittan tar sig in i äldreboende. Om man räknar med en stor smittspridning som FHM gjort och om man inte stänger samhället som grannländerna gjort. Då måste man räkna med att vårdpersonalen kommer förstås i kontakt med andra och tar smittan i i äldreboende.
1+1=2 inget konstigt med det alls.
Löven är kanske förvånad över att FHMs strategi inte funkar!
Tja, hade han besökt den här tråden från början då skulle han varit upplyst.
Du vet väl om att coronaviruset har tagit sig in på äldreboenden även i länder med mycket nedstängning och relativt få smittade som Norge och Finland?
Det är ju orsaken till den knyck som det är på Finlands dödsfallskurva för ung. 10 dagar sen då 43 (?) avlidna på äldreboenden rapporterades in i en klump.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Ännu ett coronafall på ett äldreboende där man inte gör någonting mer än låter de gamla dö. Man skickar inte till sjukhus.

Det är klart att på detta vis är det inte svårt att inte få en kaossituation inom vården, som vissa andra länder får, trots ganska höga siffror per capita samt en redan överbelastad vård i landet.
Det är helt enkelt svårt att få det hela att gå ihop innan man börjar titta på det närmare. Men svaret finns bland alla dessa äldreboende-fall, där de stackars gamla dör utan någon chans genom hjälp via ventilator och riktig sjukhusvård.

[länk]
Tyvärr så hade nog inte ett sjukhus kunnat göra så mycket mer heller än palliativ vård för är man 89 år och har KOL samt är dement så är inte prognosen bra. Bara det att skicka en dement person till ett sjukhus omgiven av främmande personer i "rymddräkter" och händelser som man inte förstår något av kan göra att den personen blir mycket sämre eller ger upp helt. I detta fall då kombinerat med hög ålder och KOL så går det knappast att respiratorbehandla heller.

Däremot är det ju lite konstigt att de inte kunde ge morfin eller liknande för det vet jag att en släkting med Alzheimers fick de sista timmarna på ett demensboende.

• Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet väl om att coronaviruset har tagit sig in på äldreboenden även i länder med mycket nedstängning och relativt få smittade som Norge och Finland?
Det är ju orsaken till den knyck som det är på Finlands dödsfallskurva för ung. 10 dagar sen då 43 (?) avlidna på äldreboenden rapporterades in i en klump.
Men sluta försvara Sverige. Vi har misslyckats och våra grannländer har lyckats med smittan på äldreboenden.

N Nybergzzz skrev:
Men sluta försvara Sverige. Vi har misslyckats och våra grannländer har lyckats med smittan på äldreboenden.
vårdgivarna har misslyckats, inte sverige som nation.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Jag har både mailat och ringt berörda myndigheter men jag har ännu inte fått svar på mina två frågor. Möjligtvis kanske någon här på forumet har mer info.

• vad är lägsta resp högsta temperatur viruset överlever i?
  • som bekant har de börjat solbestråla dricksvatten i Afrika för att döda bakterier i vattnet och få det drickbart utan magproblem. Gäller ev samma villkor för (COVID-19) virus att det som utsatts för solbestrålning inte kan föra virus vidare. Tänker på detta i mitt tycke överdrivna handtvättande och spritande av händer. Räcker det bara att solbestråla händerna några minuter så är viruset dött? Jag vet självklart att bakterier jobbar på lite annorlunda sätt än virus. :oops:

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.