2 158 563 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Målet är inte att stoppa smittspridningen. Den ska hållas på tillräckligt låga nivåer så sjukvården hinner med. Dessutom är det bra om de smittade koncentreras till så unga individer som möjligt.
Du menar alltså att målet är att alla ska smittas?D Daniel 109 skrev:
Är det därför skolor och förskolor hålls öppna så de kan sprida den till sina familjer?
Bara det sker i en takt så sjukvården hinner med.
Då tror jag väldigt många kommer dö.
länken: https://mb.cision.com/Public/2967/2991527/8e8b9e4d3d202929.pdfmathiash77 skrev:I tidigare inlägg visades det sig att våra grannländers köpvilja hade minskat med nästan 50% mot 25% mindre i Sverige (inte exakta %, gå tillbaka till inlägg själva).
2101 miljarder handlar vi för under 2018.
På en månad är detta 175 miljarder.
Så en minskning med 25% är 44 miljarder kronor som INTE går till företag.
Skulle Sverige istället varit i total nedstängning skulle vi säkert hamnat på grannländernas nivåer och varje månad nedstängt minskas då köpbehovet med 88 miljarder kronor!
Hur hårt slår inte denna nedstängning mot våra företag och alla de 100 000 tals arbetare som inte får inkomster???
Målet är att Sverige ska överleva denna kris på det sätt som är bäst för Sverige !
Det är då en balans mellan den individuella hälsan och folkhälsan som måste tas i beaktande.
Sjukvården är ansvarig för att hantera individer medans FHM uppdrag att se till folkets hälsa i stort (individ vs grupper).
ALLA beslutsfattare i alla länder vet att man inte kan stänga ner ett land på obestämd tid utan ödesdigra konsekvenser och deras uppgift ÄR att se till landets bästa. Vi väljer folk för att styra landet, inte för att styra individer!
Det är då en balans mellan den individuella hälsan och folkhälsan som måste tas i beaktande.
Sjukvården är ansvarig för att hantera individer medans FHM uppdrag att se till folkets hälsa i stort (individ vs grupper).
ALLA beslutsfattare i alla länder vet att man inte kan stänga ner ett land på obestämd tid utan ödesdigra konsekvenser och deras uppgift ÄR att se till landets bästa. Vi väljer folk för att styra landet, inte för att styra individer!
Och så är det eftersläpning på 9 dagar enligt Anders Tegnell.T tobbbias skrev:Alltså, alla som gnäller ihjäl sig här om Sveriges strategi... Vi har ju världens finaste klockformade graf, vad är det folk vill att vi ska göra för skillnad? Alla länder som har haft någon som helst smitta har ju haft en liknande graf, vare sig de har stängt ned hela samhället eller kört Sverige style... Vad vill människor att vi ska göra?
Självklart är varje enskild siffra i tabellen tragisk. Men utsmetat på många år så kanske detta inte ens syns i jmf med andra länders snitt...? (Då menar jag alla länder som kommer att ha haft Covid19).
Ok?tompas11 skrev:Mmm... det finns de som skor sig på andras olycka...
Vad jag tycker och anser avseende detta lämpar sig inte för denna tråd.
Det finns uppenbarligen vissa som värdesätter pengar före mänskligt liv...
Är du en av dem?
Super-Rich Are Getting Richer During The Pandemic
The pandemic shutdown has created the greatest wealth heist in a lifetime. The rich are only getting richer.
America's Super-Rich See Their Net Worth Increase $282 Billion [länk]...
[media]
Kuriosa: 25 sekunder från slutet hyllas Sveriges hantering av pandemin.
Nej, det är inte målet. Men ett oundvikligt resultat är att många kommer att smittas. Då låter man det ske på ett sätt som gör att sjukvården klarar av det och att man koncentrerar smittande till yngre grupper.optimum skrev:
I Finland debatteras det en hel del till och från och regeringen är beredd att ständigt justera strategin. Detta i motsats till den på förhand fastslagna enda vägens politik i Sverige där man är beredd att göra vilka offer som helst på vägen mot flockimmunitet. Allt medan forskare i andra länder debatterar om flockimmunitet ens är medicinskt möjlig.
Just nu har Finland öppnat upp grundskolorna för två veckors undervisning före sommarlovet från och med 14 maj. Dagisarna kommer också att öppna. Detta för att frigöra arbetskraft på det viset som ger minsta möjliga smittspridning av de olika möjligheter att frigöra arbetskraft som finns till hands. Detta efter en forskningsrapport som visade att barn sällan sprider coronasmitta samt statistik som entydigt visar att smittspridningen avtar ordentligt i hela landet.
I övrigt fortsätter restriktionerna som fortfarande är betydligt strängare än i Sverige.
Vi har vad regeringen kallar en hybridstrategi som för tillfället verkar gå ut på att med olika metoder hålla spridningstalet under 1 och gränserna stängda så att de smittvägar som kommer in i landet sakta dör ut.
Just nu har Finland öppnat upp grundskolorna för två veckors undervisning före sommarlovet från och med 14 maj. Dagisarna kommer också att öppna. Detta för att frigöra arbetskraft på det viset som ger minsta möjliga smittspridning av de olika möjligheter att frigöra arbetskraft som finns till hands. Detta efter en forskningsrapport som visade att barn sällan sprider coronasmitta samt statistik som entydigt visar att smittspridningen avtar ordentligt i hela landet.
I övrigt fortsätter restriktionerna som fortfarande är betydligt strängare än i Sverige.
Vi har vad regeringen kallar en hybridstrategi som för tillfället verkar gå ut på att med olika metoder hålla spridningstalet under 1 och gränserna stängda så att de smittvägar som kommer in i landet sakta dör ut.
Och hur länge klarar Finlands ekonomi att köpkrafterna minskas med 50% i månaden eller mer?
H heimlaga skrev:I Finland debatteras det en hel del till och från och regeringen är beredd att ständigt justera strategin. Detta i motsats till den på förhand fastslagna enda vägens politik i Sverige där man är beredd att göra vilka offer som helst på vägen mot flockimmunitet. Allt medan forskare i andra länder debatterar om flockimmunitet ens är medicinskt möjlig.
Finns det verkligen de som tror att flockimmunitet inte är möjlig? Att det inte finns bevis för det är en annan sak.
Men du skrev att "Målet är inte att stoppa smittspridningen."D Daniel 109 skrev:
Då blir målet att låta alla smittas men i en takt som sjukvården klarar.
Jag har hela tiden trott att målet var att stoppa smittspridningen så vi kan klara oss tills mediciner finns mot covid-19 och sedan tills vaccin finns.
Jag misstänker du tror på teorin om flockimmunitet genom att låta smittan sprida sig vilket fortfarande inte är bevisat att det fungerar. Jag kan ha uppfattat dig fel så beskriv gärna hur du anser det ska gå till.
Första träffen när jag sökte på "Giesecke äldreboende språk":mathiash77 skrev:
- https://samnytt.se/svenske-smittskyddsexperten-i-brittisk-intervju-nedstangning-fel-politik/
Ja, jag tror på att vi kommer att få en immunitet. Vad är alternativet? Blir man inte immun kommer inte ett vaccin att funka för att få flockimmunitet heller.
Nej jag kan inte bevisa att det funkar. Men du kan å andra sidan inte bevisa att Tomten inte finns.
Nej jag kan inte bevisa att det funkar. Men du kan å andra sidan inte bevisa att Tomten inte finns.
Jag hoppas verkligen ett vaccin fungerar annars är alternativet att mediciner kan bryta sjukdomen varje gång den bryter ut. Eller någon form av förbyggande medicin att ta då en ny våg kommer.D Daniel 109 skrev:
Jag har vaccinerat mig de senaste 25 åren mot säsongsinfluensa och hoppas ett vaccin mot covid-19 kommer finnas. Även om den muterar och kommer heta covid-20 nästa gång. Men att tro på immunitet ska skapas genom att folk ska bli smittade anser jag vara väldigt vanskligt och ge många avlidna. Jo ett vaccin kan hjälpa och kanske blir olika typer för varje år då coronan återkommer. Allra helst att den inte muterar och det kanske skulle räcka med vaccin en gång eller haft sjukdomen en gång.
Edit: Råkade skriva "säsongsanställning" rättstavningsfunktionen är bra men lurig ibland
Ska givetvis vara säsongsinfluensa
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det här inlägget känns som att det hör hemma några veckor bakåt i tiden. Vi har ju gått igenom vad målet är med den svenska strategin.optimum skrev:Men du skrev att "Målet är inte att stoppa smittspridningen."
Då blir målet att låta alla smittas men i en takt som sjukvården klarar.
Jag har hela tiden trott att målet var att stoppa smittspridningen så vi kan klara oss tills mediciner finns mot covid-19 och sedan tills vaccin finns.
Jag misstänker du tror på teorin om flockimmunitet genom att låta smittan sprida sig vilket fortfarande inte är bevisat att det fungerar. Jag kan ha uppfattat dig fel så beskriv gärna hur du anser det ska gå till.
OK vi tar det igen: Nej, inte flockimmunitet (men man hoppas på hjälp från den) men att hålla smittan lägre än sjukvårdskapaciteten över lång tid. Man räknar inte med ett fungerande vaccin men hoppas på det långsiktigt (om ett par år). Men räknar med tusentals döda.