Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
T tobbbias skrev:
Klart att min graf stämmer! Om du sen vill lägga massa baissiga gissningar på att antalet döda är jättemånga fler så kan jag tyvärr inte stoppa dig... Men grafen jag skickade dig är sanningen just nu. Vare sig du vill det eller inte. Sen kommer det såklart komma in fler döda i grafen under vissa staplar framöver. Men knappast så det liknar det baissiga scenariot som du vill påskina i din GitHub graf.
Jag gissar att allt (Europa) öppnar i maj. Precis som jag sa för 2 v sen (typ). (y)(y)
Det är allmänt känt att vi har en eftersläpning så nej, den grafen du presenterar representerar inte det verkliga antalet som avlidit just nu. Tittar du istället på grafen över de som insjuknat så ser du att vi möjligen nått en platå och detta bör avspegla sig på grafen över antal avlidna efter en tid.

Anledningen att jag tar upp detta är att det är viktigt att vi inte tänker att det är över pga att vi missförstår grafen och börjar slarva med de få rekommendationer vi har, gör vi det så kommer vi att se en kraftig ökning av avlidna igen.

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392

T tobbbias skrev:
Jag gissar att allt (Europa) öppnar i maj. Precis som jag sa för 2 v sen (typ). (y)(y)
Jag vågar sätta en rejäl slant emot din gissning om att allt ska öppna upp i Europa i maj. Vågar du slå vad? ;)

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Ok, kritiken är befogad. Men om man sköter en fråga utomordentligt dålig då öppnas utrymme för politisk propaganda från höger och vänster.
Den här tex är från höger:

Sjuksköterskans larm: Coronasjuka kvävs till döds

[media]
somna inte nu Birgit. Kom vi ska prata om överbelastning på sjukvården samt palliativ vård.

Synnerligen högintressant och ögonöppnande angående pandemier och hur man handlat sett genom historien.

How quarantines are supposed to work: The story of the 18th century plague in Marseilles, France

A
L Lars48 skrev:
Det måste vara självklart att smittan tar sig in i äldreboende. Om man räknar med en stor smittspridning som FHM gjort och om man inte stänger samhället som grannländerna gjort. Då måste man räkna med att vårdpersonalen kommer förstås i kontakt med andra och tar smittan i i äldreboende.
1+1=2 inget konstigt med det alls.
Löven är kanske förvånad över att FHMs strategi inte funkar!
Tja, hade han besökt den här tråden från början då skulle han varit upplyst.
Med stänga samhällen, menar du då total lockdown med utegångsförbud och sedan hålla alla isolerade tills dess att vaccin finns eller vad avser du med ”stänga samhället”?

tompax
Mycket intressant artikel om Nya Zeeland som har lyckats med det som vissa menar är en väg att gå, och något som vissa avfärdar som antingen utopi, omöjligt, nästintill omöjligt eller rent av bara ekonomiskt ohållbart och därför ej möjligt.

Nya Zeeland har gjort vad inget annat västland lyckats med. Att eliminera coronaviruset.
"Nya Zeeland med en befolkning på 5,8 miljoner har som enda västland lyckat eliminera om än inte utrota coronaviruset. Bara ett fåtal nya fall upptäcks per dag och de beror alla på medborgare som återvänder hem eller på spridning i redan kända smittkluster. Testning och smittspårning tillhör de mest omfattande i världen.Totalt har bara 19 personer avlidit i covid 19. Nästan alla äldre."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...t-pa-att-mota-corona-men-kommer-baksmallan-nu

Skall bli intressant att följa detta och se hur det går för Nya Zeeland, bland några få andra länder som har gått liknande väg.
Kan mycket väl hända att de har fel. Kan också hända att de har rätt. Därför blir det så intressant att vänta och se.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Med stänga samhällen, menar du då total lockdown med utegångsförbud och sedan hålla alla isolerade tills dess att vaccin finns eller vad avser du med ”stänga samhället”?
Ja, samma stil som Finland exempelvis.

A
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Den här Giesecke talade klarspråk häromdan när han intervjuades av något utländskt media och påpekade att de som infört smittan på äldreboenden i landet var främst invandrare för de förstod inte språket.
Nu kan jag fan inte hitta länken, men ni får ta mig på mitt ord eller snarare Gieseckes ord. Sant är det i varje fall.

Mmm... det finns de som skor sig på andras olycka...
Vad jag tycker och anser avseende detta lämpar sig inte för denna tråd.
Det finns uppenbarligen vissa som värdesätter pengar före mänskligt liv...
Är du en av dem?
Super-Rich Are Getting Richer During The Pandemic
The pandemic shutdown has created the greatest wealth heist in a lifetime. The rich are only getting richer.
America's Super-Rich See Their Net Worth Increase $282 Billion https://www.mintpressnews.com/super-r...

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
tompax
Ännu ett coronafall på ett äldreboende där man inte gör någonting mer än låter de gamla dö. Man skickar inte till sjukhus.

Det är klart att på detta vis är det inte svårt att inte få en kaossituation inom vården, som vissa andra länder får, trots ganska höga siffror per capita samt en redan överbelastad vård i landet.
Det är helt enkelt svårt att få det hela att gå ihop innan man börjar titta på det närmare. Men svaret finns bland alla dessa äldreboende-fall, där de stackars gamla dör utan någon chans genom hjälp via ventilator och riktig sjukhusvård.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/eva-lotts-pappa-dog-pa-hart-drabbade-boendet/

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
tusenett skrev:
Men Finland pratar väl om att öppna samhället igen nu snart, det kan väl inte vara det du menar, det är ju inte total lockdown tills dess att vaccin finns tillgängligt?

”Smittspridningen i Finland är... för liten”
[länk]
Vaccin kanske kommer kanske inte kommer. Huvudsaken är att få sjukvårdsbelastningen under kontroll.
Just nu låter får inte de gamla på äldreboende syrgas och sjukvård . Situationen är kaotiskt.
Om man vill öppna då måste man ha sjukvården under kontroll annars det går vara stängd tillsvidare.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
A
tompas11 tompas11 skrev:
Den här Giesecke talade klarspråk häromdan när han intervjuades av något utländskt media och påpekade att de som infört smittan på äldreboenden i landet var främst invandrare för de förstod inte språket.
Nu kan jag fan inte hitta länken, men ni får ta mig på mitt ord eller snarare Gieseckes ord. Sant är det i varje fall.
Nej @tompas11 vi tar dig inte på orden, fram med fakta annars är det bara långt åt höger snack... vilket det finns FAKTA på om man tittar på många av dina tidigare inlägg :cry:

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Om man vill öppna då måste man ha sjukvården under kontroll annars det går vara stängd tillsvidare.
I tidigare inlägg visades det sig att våra grannländers köpvilja hade minskat med nästan 50% mot 25% mindre i Sverige (inte exakta %, gå tillbaka till inlägg själva).

2101 miljarder handlar vi för under 2018.
På en månad är detta 175 miljarder.
Så en minskning med 25% är 44 miljarder kronor som INTE går till företag.

Skulle Sverige istället varit i total nedstängning skulle vi säkert hamnat på grannländernas nivåer och varje månad nedstängt minskas då köpbehovet med 88 miljarder kronor!

Hur hårt slår inte denna nedstängning mot våra företag och alla de 100 000 tals arbetare som inte får inkomster???

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
När var det Löfven sa det och vad visste man då?
Som sagt lösryckta citat säger inte så mycket.
Sen är det ju inte så att en statsminister ska vara insatt i hur äldrevården sköts.

Men visst vet jag om att det har varit brist på skyddsutrustning och mycket annat. Men också att vården har lyckats få fram många vårdplatser till dem som blivit sjuka. Karolinska började planera för att ta hand om Covid-patienter i januari.

Det kanske beror på vad man menar med överbelastad, jag kan tänka mig att den som är mitt i skiten och anstränger sig enormt dag efter dag ser det på ett annat sätt än de som är ansvariga på regionerna. Men det har ju inte varit som det har rapporterats från New York, Italien och Spanien att de som jobbar på IVA och infektion inte har skyddsutrustning, jobbar dygnet runt förutom bara några timmars sömn på sjukhusen, att två patienter delar på en respirator osv.

Det ser ut som att det blir allt värre i Göteborgsområdet, tyvärr.
Han sade det i början när smittspridningen ökade och var vid en presskonferens jag såg. Han gav ett mycket allvarligt och bra intryck. Jag tror det var precis detta svenska folket behövde få just då. Men så sade han att Sveriges beredskap är bra. Detta reagerade jag på för det var samma som Per Albin Hansson sade till svenska folket på slutet av 30-talet. Då visste folk inte hur det stod till men det gör folk idag då internet lätt sprider information om sådant här.
Det hade varit bättre att han bytt ut den meningen mot något liknande som att tillsammans ska vi lösa detta och att Sverige har goda förutsättningar att lösa kriser.
Nej vi var dåligt förberedda och en sjukvård som redan före var hårt ansträngd.
Däremot efter detta är över tror jag vi kommer skapa en sjukvård i världsklass där man ser upp till alla inom sjukvården, där lönen är satt efter ansträngning och ansvar och inte som nu med en lön som är satt efter kvinnodominerade yrken.
Och vi kommer ha beredskap för att hantera detta med välfyllda depåer med skyddskläder och egna produktionsutrustningar för skydd och läkemedel. Sjukhus som är moderna och i toppklass med gott om platser att ta till vid behov.
Ja det kommer kosta en hel del men vi kommer även skapa mer arbetstillfällen både inom vården och de som här i Sverige ska producera skyddsmaterial och mediciner.
Nu sitter vi i skiten och ska hjälpas åt för att komma igenom den.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
optimum
SVT Nyheter

"Studie: Barn kan smitta lika mycket som vuxna"

"Det är möjligt att barn som smittats av coronaviruset är lika smittsamma som vuxna, enligt en ny tysk-engelsk studie som bygger på testresultat från Berlin."

Ja varför skulle de inte det? Alla som har eller har haft barn vet om hur mycket virusbaserade sjukdomar de får via barnen.
Det var bl.a. så vi fick Beijing influensan 1993. Barnen blev först sjuka och fick med den från dagis. Och sedan blev vi övriga i familjen smittade.
2 vuxna, 1 tonåring och 2 små barn, alla blev sjuka.

Därför reagerar jag på att vi inte gjort mer i skolan och förskolor. Åkte förbi en skolgård igår och där klänger barnen på varandra i lekar med avstånd som är totalt icke accepterat bland vuxna där vi har social distans, där vi i kassaköer står med 2 meters mellanrum, där de flesta slutat hälsa i hand och kramas som vi gjorde förr. Sådant verkar inte gälla våra barn och ungdomar.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-risk-for-att-barn-smittar-andra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.