2 158 550 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag betvivlar att du har motsvarande insyn i sjukvården som några av oss härBirgitS skrev:Det där är ju en historia för sig, han var inte tillräckligt sjuk för att behöva läggas in på sjukhus utan hade klarat sig bra hemma ett tag till (som det står: han åkte vanlig bil till flygplatsen, inte ambulans). Sen är det ju vanlig turkisk propaganda att hämta hem sjuka turkiska medborgare. I Turkiet är många inte särskilt nöjda med Erdogan och sånt här används för att visa hur bra han är på att ta hand om sina medborgare. Du kan läsa de sex sista styckena i denna artikel om samma händelse men där journalisterna har grävt lite mer: [länk]
Man flyttar operationer mm på framtiden för att skapa utrymmen, man flyttar sjukvårdspersonal från andra områden till "nya" covid-19 platser. Man snabbutbildar personal, man låter personal arbeta orimliga arbetspass, man saknar skyddsutrustning.
osv Det är kris.
BirgitS du lever i en bubbla utanför det verkliga samhället och vet inte mer än du matas via nätet.
Kan du inte ha ödmjukhet nog för att sjukvården är överbelastad och snart går åt skogen när överbelastningen tar ut sin del.
Kom ut i ljuset och se hur tufft det är.
Jag har stor ödmjukhet för de inom vården som försöker rädda situationen.
Vakna Birgit nu!
https://www.telia.se/privat/aktuell...a881&utm_medium=smarpshare&utm_source=twitter
Här kan man se lite från Telias mobildata hur svenskarnas resemönster ändrats. Vissa regioner är duktigare än andra.
Här kan man se lite från Telias mobildata hur svenskarnas resemönster ändrats. Vissa regioner är duktigare än andra.
Det var i början av smittspridningen här i Sverige.BirgitS skrev:När var det Löfven sa det och vad visste man då?
Som sagt lösryckta citat säger inte så mycket.
Sen är det ju inte så att en statsminister ska vara insatt i hur äldrevården sköts.
Men visst vet jag om att det har varit brist på skyddsutrustning och mycket annat. Men också att vården har lyckats få fram många vårdplatser till dem som blivit sjuka. Karolinska började planera för att ta hand om Covid-patienter i januari.
Det kanske beror på vad man menar med överbelastad, jag kan tänka mig att den som är mitt i skiten och anstränger sig enormt dag efter dag ser det på ett annat sätt än de som är ansvariga på regionerna. Men det har ju inte varit som det har rapporterats från New York, Italien och Spanien att de som jobbar på IVA och infektion inte har skyddsutrustning, jobbar dygnet runt förutom bara några timmars sömn på sjukhusen, att två patienter delar på en respirator osv.
Det ser ut som att det blir allt värre i Göteborgsområdet, tyvärr.
Jag blev förvånad då det blev en deja vu från slutet av 30-talet då Per-Albin Hansson uttalade samma mantra "Vår beredskap är god"
Min far gjorde värnplikten då och de fick ut träbössor att öva med, Ett skämt alltså. Tur att tysken inte synade vår bluff.
Nu på 2000-talet återupprepas samma sak och vi vet att skyddsutrustning saknas, de beredskapslager som borde finnas är borta. Återigen överrumplas vi med byxorna nere.
Stefan Löfven blir historisk med att köra samma mantra igen. Sveriges beredskap är bra.
När ska vi lära oss?
Nu stämmer ju inte den grafen, den ser ut enligt följande om man räknar in de estimerade dödsfallen som inte är inrapporterade:T tobbbias skrev:Alltså, alla som gnäller ihjäl sig här om Sveriges strategi... Vi har ju världens finaste klockformade graf, vad är det folk vill att vi ska göra för skillnad? Alla länder som har haft någon som helst smitta har ju haft en liknande graf, vare sig de har stängt ned hela samhället eller kört Sverige style... Vad vill människor att vi ska göra?
Självklart är varje enskild siffra i tabellen tragisk. Men utsmetat på många år så kanske detta inte ens syns i jmf med andra länders snitt...? (Då menar jag alla länder som kommer att ha haft Covid19).
- https://adamaltmejd.se/covid/
Möjligen att det är på väg nedåt, möjligen. Svårt att avgöra än...
Intressant att Skåne kommer undan med att inte minska sitt resande särskilt mycket. Notera också att VG har kraftigt minskat resande, vilket kan förklara varför Tegnells prognoser om smittökning I VG aldrig verkar slå in...B b8q skrev:
Tror du på riktigt att nåt annat land med mer än xx döda per dag har bättre system? Har du sett att England rapporterade 4000 extra döda igår?T Thomas_Blekinge skrev:
Tror du att vi har nån krigsberedskap på administratörer för att få rätt decimaler på helgerna?
Väx upp!
Ok, kritiken är befogad. Men om man sköter en fråga utomordentligt dålig då öppnas utrymme för politisk propaganda från höger och vänster.BirgitS skrev:Det där är ju en historia för sig, han var inte tillräckligt sjuk för att behöva läggas in på sjukhus utan hade klarat sig bra hemma ett tag till (som det står: han åkte vanlig bil till flygplatsen, inte ambulans). Sen är det ju vanlig turkisk propaganda att hämta hem sjuka turkiska medborgare. I Turkiet är många inte särskilt nöjda med Erdogan och sånt här används för att visa hur bra han är på att ta hand om sina medborgare. Du kan läsa de sex sista styckena i denna artikel om samma händelse men där journalisterna har grävt lite mer: [länk]
Den här tex är från höger:
Sjuksköterskans larm: Coronasjuka kvävs till döds
Jag är bekymrad över detta:
- https://omni.se/a/LA736P
Hur kan Löfvén samtidigt som man har folk ute rörliga i samhället ifrågasätta att smittan letar sig in på äldreboenden?
Problemet är ju dessutom att FHM fortfarande inte erkänner asymptomatisk smitta, även när rapporterna från utlandet säger att 44% av smittspridningen sker innan man får några symtom. Detta är den stora svagheten i den svenska strategin, asymtomatisk smittspridning gör att man inte kan skydda de äldre iom att personalen inte isoleras från övriga samhället.
- https://omni.se/a/LA736P
Hur kan Löfvén samtidigt som man har folk ute rörliga i samhället ifrågasätta att smittan letar sig in på äldreboenden?
Problemet är ju dessutom att FHM fortfarande inte erkänner asymptomatisk smitta, även när rapporterna från utlandet säger att 44% av smittspridningen sker innan man får några symtom. Detta är den stora svagheten i den svenska strategin, asymtomatisk smittspridning gör att man inte kan skydda de äldre iom att personalen inte isoleras från övriga samhället.
Det måste vara självklart att smittan tar sig in i äldreboende. Om man räknar med en stor smittspridning som FHM gjort och om man inte stänger samhället som grannländerna gjort. Då måste man räkna med att vårdpersonalen kommer förstås i kontakt med andra och tar smittan i i äldreboende.pacman42 skrev:Jag är bekymrad över detta:
- [länk]
1+1=2 inget konstigt med det alls.
Löven är kanske förvånad över att FHMs strategi inte funkar!
Tja, hade han besökt den här tråden från början då skulle han varit upplyst.
Majoriteten har börjat köra bil istället för tåg. Det är betydligt mycket mindre pendlare på tågen nu än innan, sambon åker tåg till arbetet och de har aldrig någonsin varit så lite folk där. Det brukar alltid vara ståplats men nu är flertalet platser lediga istället. Det märker man även på trafiken på väg istället.pacman42 skrev:
Sen verkar de flesta respektera varandra i affärer och dylikt. Det är fortfarande äldre ute, men de flesta håller sig från affärerna eller gå när det knappt är någon i butiken.
Sedan 12 april till igår 29 april har det ökat med 2 st i vår kommun. Något boende hade fått in nu i veckan men det verkar inte vara allvarligt då det inte skrivs alls om det längre och vi har media som pressar allt och alla på gott och ont så de kan inte dölja det.
Bemärk väl att jävlar vad danskar och norskar vi har i trakterna nu. De håller sig dock ganska mycket på sin kant och går inte i närheten av någon då de märker att vi inte vill ha dem här. Inte ens bofasta danskar vill ha hit stugdanskarna.
Klart att min graf stämmer! Om du sen vill lägga massa baissiga gissningar på att antalet döda är jättemånga fler så kan jag tyvärr inte stoppa dig... Men grafen jag skickade dig är sanningen just nu. Vare sig du vill det eller inte. Sen kommer det såklart komma in fler döda i grafen under vissa staplar framöver. Men knappast så det liknar det baissiga scenariot som du vill påskina i din GitHub graf.pacman42 skrev:
Jag gissar att allt (Europa) öppnar i maj. Precis som jag sa för 2 v sen (typ).
En vanlig "flu"?L Lars48 skrev:
Eftersom jag skrev om skillnader mellan vanlig influensa och covid-19 är det väl ganska uppenbart att det är influensa som det finns behandlingar mot.
Varför är det så viktigt att veta vad läkemedlen heter? Det är väl inte så att att du är ute för att sätta mig på pottan?
Det vore ganska dumt av mig att fabulera över saker som år triviala att kontrollera, eller hur lars?
Exakt, och det är också därför jag skriver att dödstal borde stämma betydligt bättre än antal smittade. Antal smittade stämmer ju liksom inte alls, förmodligen.BirgitS skrev:
Så även om dödstalen är uppåt väggarna jämfört med verkligheten så stämmer dessa betydligt bättre än antal smittade.
Tror dock inte det stämmer så dåligt att det verkliga dödstalet för Indien skulle kunna tränga ut Sverige ur TOP10 på döda per capita. Indien redovisar 0,8 döda per miljoner invånare, Sverige ligger på 256, dvs. 320 gånger högre än Indien.
Så även om Indiens dödstal skulle slå fel med en faktor av 10, så ligger de långt från Sveriges "skräcksiffror". Notera citationstecknen om "skräcksiffror", så det nu inte blir en lång diskussion om det också
Redigerat: