2 158 115 läst · 32 467 svar
2158k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det ska vi nog vara glada för. Hade de gjort det hade det inte blivit några presskonferenser, då hade de varit fullt upptagna med att svara i telefon och lyssna på virrpannor med "bättre idéer".L Lars48 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 105 inlägg
När var det Löfven sa det och vad visste man då?optimum skrev:Tycker du statsminister Stefan Löfven gav oss rätt budskap når han sade
"Sveriges beredskap är god"
Med tanke på vad vi nu ser hur det går för de äldre i landet.
De som var med och byggde välfärden.
Ja eller nej och givetvis hoppas jag du ger din syn på det.
Sjukvården är överbelastad vilket jag vet då jag har hustru som jobbar som chef inom ett av våra större sjukhus och har läget väldigt klart hur de har det. Jag har tjuvlyssnat på deras skype möten där sjukhusledningen ger dagliga läget.
Givetvis är detta konfidentiellt och jag kommer givetvis inte föra vidare det jag hört.
Just nu är de inom sjukvården våra hjältar.
Men tillbaka till min fråga till dig. Tycker du att vi hade en god beredskap för detta?
Edit: Vi bor inte i Stockholm utan Västra Götaland, så blir det lite tydligare.
Som sagt lösryckta citat säger inte så mycket.
Sen är det ju inte så att en statsminister ska vara insatt i hur äldrevården sköts.
Men visst vet jag om att det har varit brist på skyddsutrustning och mycket annat. Men också att vården har lyckats få fram många vårdplatser till dem som blivit sjuka. Karolinska började planera för att ta hand om Covid-patienter i januari.
Det kanske beror på vad man menar med överbelastad, jag kan tänka mig att den som är mitt i skiten och anstränger sig enormt dag efter dag ser det på ett annat sätt än de som är ansvariga på regionerna. Men det har ju inte varit som det har rapporterats från New York, Italien och Spanien att de som jobbar på IVA och infektion inte har skyddsutrustning, jobbar dygnet runt förutom bara några timmars sömn på sjukhusen, att två patienter delar på en respirator osv.
Det ser ut som att det blir allt värre i Göteborgsområdet, tyvärr.
Vad är det som är så osakligt i det där reportaget? Att människor är inte bara en siffra i statistiken var ju väldigt vettigt. Hennes pappa var inte så där jätte gammal heller, typ 50 såg ut som.Claes Sörmland skrev:
Det verkar inte speciellt tveksamt att sjukvården är överbelastad.BirgitS skrev:
Coronautbrottet
Fick inte vård i Sverige – flögs med ambulansplan till Turkiet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-sverige--flogs-med-ambulansplan-till-turkiet
Det är ren propaganda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 105 inlägg
Det där är ju en historia för sig, han var inte tillräckligt sjuk för att behöva läggas in på sjukhus utan hade klarat sig bra hemma ett tag till (som det står: han åkte vanlig bil till flygplatsen, inte ambulans). Sen är det ju vanlig turkisk propaganda att hämta hem sjuka turkiska medborgare. I Turkiet är många inte särskilt nöjda med Erdogan och sånt här används för att visa hur bra han är på att ta hand om sina medborgare. Du kan läsa de sex sista styckena i denna artikel om samma händelse men där journalisterna har grävt lite mer: https://www.dn.se/nyheter/varlden/turkisk-minister-vi-hamtade-covid-19-sjuk-man-i-sverige/L Lars48 skrev:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/turkisk-raddning-av-coronasmittad-man-var-politisk-show/L Lars48 skrev:
Du kanske borde vidga dina vyer lite och inte bara läsa Aftonbladet.
Det gör de visst. De lade upp sin modell på github (där alla datanördar hänger) och det finns en länk till deras modellkod här om du scrollar ner till ”extra material, modellering covid-19 Stockholm kod”.L Lars48 skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/analys-och-prognoser/
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 105 inlägg
På den sidan kan man hitta ett dokument med beräknade reproduktionstal och hur det har varierat under april, dock bara sett till hela riket, samt hur de har räknat fram det. För närvarande ligger R-värdet strax under 1.B b8q skrev:
Ett annat (Regioner epidemins utveckling) visar hur utvecklingen i regionerna har varit utifrån antalet nya konstaterade smittade. Sörmland borde få det lugnare framöver eftersom det antalet har gått ner de senaste två veckorna. Ser ju mindre bra ut i en del andra regioner tyvärr.
Lite problematiskt med deras modellering för de olika regionerna är ju att de har räknat på alla fall, och inte tar hänsyn till ökad provtagning hos personal och liknande. Lägger återigen upp Örebros fall, där man har hög provtagningskapacitet och personaltestandet står för nästan hälften av alla fall, och större delen av ökningen av fall, medan antalet som behöver sjukhusvård ligger stabilt. Skulle vara mer intressant att se modelleringen utifrån enbart kliniska fall.BirgitS skrev:På den sidan kan man hitta ett dokument med beräknade reproduktionstal och hur det har varierat under april, dock bara sett till hela riket, samt hur de har räknat fram det. För närvarande ligger R-värdet strax under 1.
Ett annat (Regioner epidemins utveckling) visar hur utvecklingen i regionerna har varit utifrån antalet nya konstaterade smittade. Sörmland borde få det lugnare framöver eftersom det antalet har gått ner de senaste två veckorna. Ser ju mindre bra ut i en del andra regioner tyvärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart det finns positiva punkter med FHM. Ärligt talat jag har inte sett det varken i Sydkorea eller Kina eller annanstans. Jag kanske har missat.B b8q skrev:
Alltså, alla som gnäller ihjäl sig här om Sveriges strategi... Vi har ju världens finaste klockformade graf, vad är det folk vill att vi ska göra för skillnad? Alla länder som har haft någon som helst smitta har ju haft en liknande graf, vare sig de har stängt ned hela samhället eller kört Sverige style... Vad vill människor att vi ska göra?
Självklart är varje enskild siffra i tabellen tragisk. Men utsmetat på många år så kanske detta inte ens syns i jmf med andra länders snitt...? (Då menar jag alla länder som kommer att ha haft Covid19).
Självklart är varje enskild siffra i tabellen tragisk. Men utsmetat på många år så kanske detta inte ens syns i jmf med andra länders snitt...? (Då menar jag alla länder som kommer att ha haft Covid19).