Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i länder med dåligt utbyggd sjukvård så får man nog räkna med stort bortfall även när det gäller avlidna. Det har ju varit ett stort problem under Ebola-utbrotten i Afrika att folk ligger hemma ute i byarna och dör. Man kan nog räkna med en hel del sånt ute på landsbygden i t.ex. Indien också.
Ja, den absoluta majoriteten av dödstal i corona i Indien skulle jag bli mycket förvånad om de kan konstateras som sådan. Det man kan göra är att i efterhand räkna överdödligheten, men den kommer vara svår att differentiera från indirekta konsekvenser av corona-epidemin, ex äldre och småbarn som dör av undernäring när människor förlorar sin inkomst som dagarbetare i städerna, eller ökat antal barn döda i infektionssjukdomar om vaccinationsgraden går ner.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast i länder med dåligt utbyggd sjukvård så får man nog räkna med stort bortfall även när det gäller avlidna. Det har ju varit ett stort problem under Ebola-utbrotten i Afrika att folk ligger hemma ute i byarna och dör. Man kan nog räkna med en hel del sånt ute på landsbygden i t.ex. Indien också.
Ett exempel är Ecuador som har 883 dödsfall enligt worldometer, men enligt New York Times en överdödlighet på 7600 personer mellan 1 mars - 15 april jämfört med genomsnittet de senaste åren.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har väl redan tagit upp det där i tråden och fick då till svar att det också finns studier som visade att remdesivir inte hjälpte.
Nu verkar det hjälpa. Man kan inte ta förgivet att det finns bara en utväg.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kollade Tyskland. Där dör det tydligen också väldigt få på helgen. :thinking:

Själv tycker jag det är bra att läkarna fokuserar på det som är viktigt.
Borde väl gå att få hjälp med adminstrativa sysslor så läkarna kan ägna sig åt det viktigaste. ..?

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Nu verkar det hjälpa. Man kan inte ta förgivet att det finns bara en utväg.
Som sagt olika studier visar olika resultat så ingen vet vad som är sant innan alla resultat har ställts samman till en rapport som har granskats.

Även om remdesivir skulle hjälpa så skulle det inte idag eller under resten av året (troligen) finnas i sådana volymer att det kan användas till alla som skulle behöva det.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Borde väl gå att få hjälp med adminstrativa sysslor så läkarna kan ägna sig åt det viktigaste. ..?
Om det vore så lätt ändå.

Steg 1 är att skriva ett dödsintyg.

Hur mår Mikael-L?
Mår han bättre nu?

Claes Sörmland
R rindler skrev:
90 personer som är inlagda på sjukhus i Region Sörmland, jämfört med 130 när det var som mest.
Eskilstuna och Flen drabbades ju särskilt hårt av någon anledning? Slumpen? Socioekonomisk faktor? Också södra Stockholm har ju drabbats hårt. Återigen oklart varför.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller att alla kommuner nu tar tag i hur man ska skydda de äldre.
Det är väl tveksamt om sjukvården är överbelastad, och i så fall skulle det bara gälla Stockholm och där verkar antalet patienter på IVA minska.
Tycker du statsminister Stefan Löfven gav oss rätt budskap når han sade
"Sveriges beredskap är god"
Med tanke på vad vi nu ser hur det går för de äldre i landet.
De som var med och byggde välfärden.

Ja eller nej och givetvis hoppas jag du ger din syn på det.

Sjukvården är överbelastad vilket jag vet då jag har hustru som jobbar som chef inom ett av våra större sjukhus och har läget väldigt klart hur de har det. Jag har tjuvlyssnat på deras skype möten där sjukhusledningen ger dagliga läget.
Givetvis är detta konfidentiellt och jag kommer givetvis inte föra vidare det jag hört.
Just nu är de inom sjukvården våra hjältar.

Men tillbaka till min fråga till dig. Tycker du att vi hade en god beredskap för detta?

Edit: Vi bor inte i Stockholm utan Västra Götaland, så blir det lite tydligare.

Claes Sörmland
T TAR12 skrev:
och nu kritiserar Trump Sverige igen.

[länk]
Även den andra politiska sidan där över är på Sverige med ett osakligt reportage.

Konstig kultur det där.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Från Expressen

"Uppskattningen att mellan 8 000 och 20 000 svenskar kan komma att dö av coronaviruset är inte helt orimlig.

Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell till TT med förbehållet att antalet döda helt kommer att bero på hur väl vi lyckas skydda våra äldre.

Något som Sverige inte har varit särskilt bra på hittills."

[länk]

Eftersom vi varit dåliga på att skydda äldre borde siffran kunna bli bra mycket högre och med vetskap om att sjukvården redan är överbelastad.
Nej vågar inte gissa men det kan bli väldigt illa.
Det är konstigt att FHM inte lägger ut sina modell beräkningar utan bara kommentarer andras modeller.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Så spännande (som Tegnell uttryckte det), Sverige är nu i TOP10 för döda per capita, i världen.

[länk]
Nu? Vi har varit top 10 ett bra tag redan. Dock är det ju som diskuterats efter ditt inlägg stor skillnad i hur länder räknar döda.

Dagnes kurva. Minskade ett antal dagar i Sverige men har sedan stigit lite igen.

Linjediagram visar dödsfall per miljon invånare för Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge och Finland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum
L Lars48 skrev:
Det är konstigt att FHM inte lägger ut sina modell beräkningar utan bara kommentarer andras modeller.
Jag håller med.
Är det kanske killgissningar?

Korten på bordet!

• Arg
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.