2 158 152 läst · 32 467 svar
2158k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, den absoluta majoriteten av dödstal i corona i Indien skulle jag bli mycket förvånad om de kan konstateras som sådan. Det man kan göra är att i efterhand räkna överdödligheten, men den kommer vara svår att differentiera från indirekta konsekvenser av corona-epidemin, ex äldre och småbarn som dör av undernäring när människor förlorar sin inkomst som dagarbetare i städerna, eller ökat antal barn döda i infektionssjukdomar om vaccinationsgraden går ner.BirgitS skrev:
Ett exempel är Ecuador som har 883 dödsfall enligt worldometer, men enligt New York Times en överdödlighet på 7600 personer mellan 1 mars - 15 april jämfört med genomsnittet de senaste åren.BirgitS skrev:
och nu kritiserar Trump Sverige igen.Snigla skrev:
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1255825648448348161
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Som sagt olika studier visar olika resultat så ingen vet vad som är sant innan alla resultat har ställts samman till en rapport som har granskats.L Lars48 skrev:
Även om remdesivir skulle hjälpa så skulle det inte idag eller under resten av året (troligen) finnas i sådana volymer att det kan användas till alla som skulle behöva det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Tycker du statsminister Stefan Löfven gav oss rätt budskap når han sadeBirgitS skrev:
"Sveriges beredskap är god"
Med tanke på vad vi nu ser hur det går för de äldre i landet.
De som var med och byggde välfärden.
Ja eller nej och givetvis hoppas jag du ger din syn på det.
Sjukvården är överbelastad vilket jag vet då jag har hustru som jobbar som chef inom ett av våra större sjukhus och har läget väldigt klart hur de har det. Jag har tjuvlyssnat på deras skype möten där sjukhusledningen ger dagliga läget.
Givetvis är detta konfidentiellt och jag kommer givetvis inte föra vidare det jag hört.
Just nu är de inom sjukvården våra hjältar.
Men tillbaka till min fråga till dig. Tycker du att vi hade en god beredskap för detta?
Edit: Vi bor inte i Stockholm utan Västra Götaland, så blir det lite tydligare.
Det är konstigt att FHM inte lägger ut sina modell beräkningar utan bara kommentarer andras modeller.optimum skrev:Från Expressen
"Uppskattningen att mellan 8 000 och 20 000 svenskar kan komma att dö av coronaviruset är inte helt orimlig.
Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell till TT med förbehållet att antalet döda helt kommer att bero på hur väl vi lyckas skydda våra äldre.
Något som Sverige inte har varit särskilt bra på hittills."
[länk]
Eftersom vi varit dåliga på att skydda äldre borde siffran kunna bli bra mycket högre och med vetskap om att sjukvården redan är överbelastad.
Nej vågar inte gissa men det kan bli väldigt illa.