Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
SVT Nyheter

"Studie: Barn kan smitta lika mycket som vuxna"

"Det är möjligt att barn som smittats av coronaviruset är lika smittsamma som vuxna, enligt en ny tysk-engelsk studie som bygger på testresultat från Berlin."

Ja varför skulle de inte det? Alla som har eller har haft barn vet om hur mycket virusbaserade sjukdomar de får via barnen.
Det var bl.a. så vi fick Beijing influensan 1993. Barnen blev först sjuka och fick med den från dagis. Och sedan blev vi övriga i familjen smittade.
2 vuxna, 1 tonåring och 2 små barn, alla blev sjuka.

Därför reagerar jag på att vi inte gjort mer i skolan och förskolor. Åkte förbi en skolgård igår och där klänger barnen på varandra i lekar med avstånd som är totalt icke accepterat bland vuxna där vi har social distans, där vi i kassaköer står med 2 meters mellanrum, där de flesta slutat hälsa i hand och kramas som vi gjorde förr. Sådant verkar inte gälla våra barn och ungdomar.

[länk]
Därför att det även finns studier som visar att det är liten smittsamhet till/från barn, se Harry73:s inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-627#post-3658198

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Men sluta försvara Sverige. Vi har misslyckats och våra grannländer har lyckats med smittan på äldreboenden.
Och vad har du för bevis för att något av våra grannländer inte har några som avlidit på äldreboende av Covid-19 när deras myndigheter säger tvärtom?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad har du för bevis för att något av våra grannländer inte har några som avlidit på äldreboende av Covid-19 när deras myndigheter säger tvärtom?
Jag säger att de har lyckats bättre än Sverige då de har flera hundra mindra dödsfall på äldreboenden.

N
MathiasS MathiasS skrev:
vårdgivarna har misslyckats, inte sverige som nation.
Lägg av. Sveriges äldreboenden gick på knäna innan pandemin på grund av statens misslyckade politik med pengar t kommuner som istället gick t migranter.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
BirgitS
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag har både mailat och ringt berörda myndigheter men jag har ännu inte fått svar på mina två frågor. Möjligtvis kanske någon här på forumet har mer info.

• vad är lägsta resp högsta temperatur viruset överlever i?
  • som bekant har de börjat solbestråla dricksvatten i Afrika för att döda bakterier i vattnet och få det drickbart utan magproblem. Gäller ev samma villkor för (COVID-19) virus att det som utsatts för solbestrålning inte kan föra virus vidare. Tänker på detta i mitt tycke överdrivna handtvättande och spritande av händer. Räcker det bara att solbestråla händerna några minuter så är viruset dött? Jag vet självklart att bakterier jobbar på lite annorlunda sätt än virus. :oops:
Ska man sterilisera något på sjukhus så är det väl ung. 130 grader i kanske 20 minuter som gäller.

Däremot kan ju UV-ljus förstöra viruspartiklar på samma sätt som det förstör våra hudcellers DNA, men har man viruspartiklar på händerna så krävs det nog rätt lång tid för att döda dem och dessutom är det svårt att få solljuset att t.ex. komma ner i vecket mellan fingrarna samt att det då är risk för att hudcellerna tar skada och det bildas cancerceller.

Glöm inte heller att den huvudsakliga smittspridningen sker genom att man andas, nyser eller hostar ut viruspartiklar som någon sen andas in.

Teacer Teacer skrev:
Givetvis är inte målet att stoppa smittspridningen. Våra arbetsplatser och skolor är ju öppna.
Platta ut kurvan
Skydda de äldre

De är de enda två mål jag har hört talas om. Kan ju inte komma som en nyhet.
Det är strategin, inte målen

Målen är:
Bibehållen folkhälsa
Bibehållen ekonomi

Enligt FHM pandemuplan från 2014

• Gilla
Skruvebulten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jag säger att de har lyckats bättre än Sverige då de har flera hundra mindra dödsfall på äldreboenden.
Och vad tror du händer när våra grannländer nu lättar på restriktionerna och får en ökad smittspridning?
Vi har inte facit än utan det kommer om två år eller så.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Om antalet dödsfall i Covid-19 på äldreboenden 1 maj 2020 är måttstocken på framgång, ja då ligger Sverige dåligt till.

Samtidigt är det ju så att många av de faktorer som ledde till att våra äldreboenden drabbats hårt hade i stort sett varit desamma även med en lockdown. Jag tänker på dålig tillgång till skyddsutrustning inom äldrevården och en arbetsmarknad där vårdpersonalen inte får betalt om de sjukanmäler sig.

• Gilla
tttomten och 5 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Lyckats bättre med vad, du misslyckas hela tiden med att förstå att ett resultat kan bero på många olika saker och du förkastar alla orsaker utom att ”det är tegnells strategi som är fel”.

• Gilla
Skruvebulten och 5 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tror du händer när våra grannländer nu lättar på restriktionerna och får en ökad smittspridning?
Vi har inte facit än utan det kommer om två år eller så.
Hahaha du tror inte de är försiktiga? Länka en källa där de står att de ska öppna upp äldreboenden med att vem som helst får besöka dom och att personalen jobbar utan skydd med mera.

BirgitS
L Lars48 skrev:
Det är inte första gången som Sverige hamnar i en lågkonjunktur och inte sista gången heller.
Man få väl göra som man brukar göra när en lågkonjunktur kommer. Det är konstigt med det.
Det finns arbetslöshets försäkringar, olika möjligheter att omskola sig mm.
Staten har möjligheten att låna om det behövs. USA har haft årlig budgetunderskott motsvarande ca 1000 miljarder dollar de senaste åren. Det är ingen sim klagar på de. De tyckte däremot att ekonomin går jätte bra. Börsen slog rekord varje dag. Det är ingen dålig ide att låna om det behövs.
Det finns begränsat med pengar i hela världen när alla länder kommer in i en kraftig lågkonjunktur. Som det ser ut nu så talar vi inte om en vanlig lågkonjunktur där BNP sjunker med någon procent per kvartal utan nivåer i stil med 30-talets depression.

• Gilla
Skruvebulten
  • Laddar…
N
MathiasS MathiasS skrev:
Lyckats bättre med vad, du misslyckas hela tiden med att förstå att ett resultat kan bero på många olika saker och du förkastar alla orsaker utom att ”det är tegnells strategi som är fel”.
Du misslyckas med att bevis framhäva din argumentation.
De har ej samma dödstal som Sverige på äldreboenden. Ge mig källa där de har lika många dödsfall som Sverige?

MathiasS MathiasS skrev:
vårdgivarna har misslyckats, inte sverige som nation.
Till viss del har vi ju misslyckats. De senaste decenniernas politik har ju lett fram till den äldrevård vi har idag. Det fanns begränsade möjligheter att stoppa Corona på äldreboenden.

N
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om antalet dödsfall i Covid-19 på äldreboenden 1 maj 2020 är måttstocken på framgång, ja då ligger Sverige dåligt till.

Samtidigt är det ju så att många av de faktorer som ledde till att våra äldreboenden drabbats hårt hade i stort sett varit desamma även med en lockdown. Jag tänker på dålig tillgång till skyddsutrustning inom äldrevården och en arbetsmarknad där vårdpersonalen inte får betalt om de sjukanmäler sig.
Du svarade på min fråga. Våra grannländer pissar ej på vården som Sverige gör.

Har VI misslyckats på äldreboenden. Vad som nås i media är att alla äldreboenden världen runt är drabbade, lite variation finns. Nu spekulerar jag, men jag tror att dosen virus behöver vara oerhört liten på en äldre med nedsatt immunförsvar. De som bor på äldreboenden är ju mycket sköra! För några år sedan hörde jag en siffra att 20% av de boende låg på sjukhus.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.