Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
WHO börjar tycka att det finns fördelar att agera som Sverige har gjort:
– Ska vi nå ett nytt normalläge så tror jag att Sverige representerar en framtida modell, om vi vill återvända till ett samhälle som vi inte måste stänga.

– Vi måste anpassa oss under en kanske ganska lång tid där viruset påverkar vårt fysiska och sociala förhållande med varandra. Vi måste vara medvetna om att viruset finns där och göra allt som individer och familjer så att viruset inte sprids. Det innebär att vi måste förändra våra liv. Och jag tror att det är det Sverige just nu undersöker hur man kan klara av.

– Jag tror det finns saker att lära oss av våra kollegor i Sverige.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/who-sverige-kan-vara-en-framtida-modell/

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 9 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du tror ju stenhårt på mediciner i närtid. Till och med 80% chans för ett vaccin i september.

Jag sätter 5000 kr på att det inte finns ett vaccin [för den Svenska allmänheten] i september. Sätter du emot? Enligt dig har du ju 4 ggr så stor chans att vinna. Plättlätta pengar för dig ju!
Lägg inte orden i min mun är du snäll. 80 % chans är 80 % chans och inget annat.

Sedan är väldigt opassande att reducera detta till vadslagning. Vår eller kanske tom din linje har kostat Sverige 8 ggr fler direkta dödsfall än tex Norge så långt.

BirgitS BirgitS skrev:
WHO börjar tycka att det finns fördelar att agera som Sverige har gjort:
[länk]
För att vi ligger på 10 i topp på dödslistan per capita?

eller

"Smittskyddsexperten och professorn Johan Giesecke, som är rådgivare till WHO menar också han att Sverige har gått rätt väg:"

Giesecke har tidigt stöttat Tegnells linje och det är väl så här politik fungerar. Man stöttar varandra. WHO har också fått mycket kritik för hur dåligt man hanterat detta.

Är det på riktigt! :)

WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus inflikade samtidigt att han idag fått brev från statsminister Stefan Löfven.

– Det är ju ett sammanträffande. Idag fick jag brev från statsminister Löfven som delade med sig av de starka åtgärder som Sverige vidtar, sa Tedros och tillade på svenska ”tack så mycket His Excellency”.

Ulltand Ulltand skrev:
Lägg inte orden i min mun är du snäll. 80 % chans är 80 % chans och inget annat.

Sedan är väldigt opassande att reducera detta till vadslagning. Vår eller kanske tom din linje har kostat Sverige 8 ggr fler direkta dödsfall än tex Norge så långt.
Du och jag verkar ha läst sannolikhet i olika skolor. 80% chans för att något händer är samma sak som 20% chans att det inte händer. 4 ggr så sannolikt.

Och 2: Nej, vår linje har inte lett till 8 ggr fel dödsfall än i Norge. Hade vi valt exakt samma linje som dem så hade vi inte haft lika många dödsfall. Vi är olika länder med olika förutsättningar.

• Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
För att vi ligger på 10 i topp på dödslistan per capita?

eller

"Smittskyddsexperten och professorn Johan Giesecke, som är rådgivare till WHO menar också han att Sverige har gått rätt väg:"

Giesecke har tidigt stöttat Tegnells linje och det är väl så här politik fungerar. Man stöttar varandra. WHO har också fått mycket kritik för hur dåligt man hanterat detta.
Det var ju inte Giesecke, utan Dr. Ryan (Executive Director, WHO Health Emergencies Programme) som har uttalat sig?

P patst577 skrev:
Det var ju inte Giesecke, utan Dr. Ryan (Executive Director, WHO Health Emergencies Programme) som har uttalat sig?
Mjo, men nog kan man få uppfattningen att Giesecke och Löfvén försökt påverka honom? Typisk lobbyism, inget oväntat alls. Det ingår väl i Löfvéns jobb att få Sverige att framstå som ett lyckat land.

• Gilla
  • Haha
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du och jag verkar ha läst sannolikhet i olika skolor. 80% chans för att något händer är samma sak som 20% chans att det inte händer. 4 ggr så sannolikt.
Tydligen eftrsom du väljer 20% alternativet för din progons.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inte valt 20%. Det är din siffra.

Jag säger att du har fel och att chansen att vi har ett vaccin till svenskarna i höst är nära noll.

• Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
:crysmile::crysmile:
Det beror ju på vem som gjort uppskattningen och om en verkar rätt eller inte. Tro du att det är 80 % chans att du får vaccin i september om det får dig att må bättre.

Jag ger upp... :rofl:

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har inte valt 20%. Det är din siffra.

Jag säger att du har fel och att chansen att vi har ett vaccin till svenskarna i höst är nära noll.
Din analys vore väldigt intressant om den hade lite mer substans än din personliga tro.

tompax
harry73 harry73 skrev:
Vissa tolkar det som att ekonomin går före liv, och under dessa förutsättningar tycker jag att ekonomin får gå före liv.
Före ditt eget också, eller bara andras? ;)

Ulltand Ulltand skrev:
Din analys vore väldigt intressant om den hade lite mer substans än din personliga tro.
Jag har gjort en snabb googling på "when covid-19 vaccine". Konsensus efter att ha läst en handfull artiklar (det fanns många) säger 12-18 månader, i allra bästa fall.

Hur ser din egen analys ut?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.