Status
Inte öppen för fler kommentarer.
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
R rindler skrev:
Preliminära resultat från första delen av den randomiserade remdesivirstudien, [länk].

Statistiskt signifikant minskning av tid till hur snabbt man tillfrisknar (11 dagar jämfört med 15 dagar för placebo, p<0.001), men inte statistiskt signifikant minskning av dödlighet (8% jämfört med 11.6% för placebo, p=0.059).
Jag såg också detta. Eftersom det kommer att ta lång tid att få upp tillverkningen, samt få medicinen godkänd, så gissar jag att enbart yngre svårt sjuka kommer att kunna få den under året. Men inför nästa år så ser den ju väldigt lovande ut.
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Är det på riktigt! :)

WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus inflikade samtidigt att han idag fått brev från statsminister Stefan Löfven.

– Det är ju ett sammanträffande. Idag fick jag brev från statsminister Löfven som delade med sig av de starka åtgärder som Sverige vidtar, sa Tedros och tillade på svenska ”tack så mycket His Excellency”.
Hoppsan!
 
harry73
tompax tompax skrev:
Före ditt eget också, eller bara andras? ;)
Jag är beredd att offra mitt liv för mina barn. Jag kan dock tänka mig att de är beredd att tömma sina spargrisar för att rädda mig och der är kanske ok. Jag skulle dock aldrig acceptera att de skulle skuldsätta sig för livet för att rädda mig.
Tar man det konsekvent, då gäller det inte bara mig och mina barn, men också min generation och deras generation.
Samma sak gäller miljöförstöring.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Alla deppisar här inne kan läsa detta! :
Skärmdump av en artikel från Aftonbladet som diskuterar en studie från Sydkorea om återinfektion av coronaviruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Publicerat på aftonbladet för 21 minuter sen innan vad klockan är nu (22:25). Syd-koreanerna har hittat att dem gjort fel... Så nu verkar man visst bli immun... Flockimmunitet here we come! :D
 
  • Gilla
kashieda och 13 till
  • Laddar…
optimum
mikethebik mikethebik skrev:
Fast det där är siffror av en journalist för att spä på cirkusen ytterligare.
Är en jäkla skillnad på att skicka ut ungdomar med vapen för att slå ihjäl varandra än att ett virus tar i första hand äldre människors liv i förtid!
Om covid19 i första hand skulle sända ungdomar till en tidig död skulle jag nu vara vettskrämd, men eftersom det de facto nästan bara drabbar äldre i slutet av sin levnad känns det lugnare.
Och för alla som vill skrika rakt ut över det jag skriver kan jag meddela att jag inom min krets har åtminstone 4-5 personer som inte bör få covid19, och vem vet, kanske jag själv tillhör den gruppen.
Så länge det inte drabbar unga människor med livet framför sig känns det trots allt ok.
Det är ingen journalist som skrivit om detta.
Det är jag som konstaterat att det är väldigt många i USA som gått bort.
Som referens alla stackare som också gick bort under Vietnamkriget.

Men detta elände är inte över än på länga vägar.
Lägg till en 0:a efter så är det nog mer realistiskt.
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Är det på riktigt! :)

WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus inflikade samtidigt att han idag fått brev från statsminister Stefan Löfven.

– Det är ju ett sammanträffande. Idag fick jag brev från statsminister Löfven som delade med sig av de starka åtgärder som Sverige vidtar, sa Tedros och tillade på svenska ”tack så mycket His Excellency”.
Källa,
Man ska ange källa till denna typ av påståenden. Annars är det inget värde i det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Källa,
Man ska ange källa till denna typ av påståenden. Annars är det inget värde i det.
41:35 in i videon
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
N
Ulltand Ulltand skrev:
Lägg inte orden i min mun är du snäll. 80 % chans är 80 % chans och inget annat.

Sedan är väldigt opassande att reducera detta till vadslagning. Vår eller kanske tom din linje har kostat Sverige 8 ggr fler direkta dödsfall än tex Norge så långt.
Sitter du och ljuger om vaccinet fortfarande? Jag gav dig länk.

Inte ens på fas 2.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Det är ingen journalist som skrivit om detta.
Det är jag som konstaterat att det är väldigt många i USA som gått bort.
Som referens alla stackare som också gick bort under Vietnamkriget.

Men detta elände är inte över än på länga vägar.
Lägg till en 0:a efter så är det nog mer realistiskt.
Är du säker?
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fler-amerikaner-döda-i-corona-än-i-vietnamkriget-12583089
Dät fanns flera tidningar som skrev on det
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L
P patst577 skrev:
Jag pendlar mellan panik och en känsla av att det kommer lösa sig...
Själv har jag lugnat mig med att först för ca en månad sen räkna ut att vi kommer ha 30.000 till 140.000 döda i Sverige, vilket jag gjorde med de då tillgängliga siffrorna.
Och chockad av detta så var jag tvungen att sätta siffrorna i något sammanhang och fann att det normalt sett dör ca 90.000 om året i Sverige, så ifall det håller sig inom den lägre delen av min beräkning så är det trist och jobbigt, men ingen total katastrof, trots allt.

Sen har allt jag läst och tagit in sedan dess visat på en allt lägre dödlighet, så jag har de senaste veckorna alltmer tänkt att det faktiskt kan stanna vid 30.000 döda.
Och nu ikväll var det två forskare (en virolog en matematiker) som både hade uppskattat antalet döda till något runt 10-20.000 dödsfall. Så jag känner allt mindre panik.
Visst är varje enskilt dödsfall en tragedi, för de närstående. Men på ett övergripande plan blir det statistik, och inte så väldigt jobbigt egentligen. Har vi 90.000 dödsfall i normalt tillstånd, så kanske 20.000 till inte är någon superhemsk händelse. Och en del av dessa 20.000 hade antagligen dött detta år ändå, men av andra orskaker.

Jaja, det är cyniskt tänkt. Men jag har en pappa som mycket troligt går bort ifall covid-19 tar sig in i hans omvårdnadsboende och han insjuknar. Och det vore ju tragiskt, men trots allt försöker jag hålla två tankar i huvudet samtidigt, dvs mitt personliga och hela landet som helhet.
Och jag jag tycker det vore rätt cyniskt att jag skulle förespråka att skada framtiden för 100.000-tals unga människor för att rädda en enda, svårt sjuk, persons skull.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 27 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det enda Tegnell & CO kan vara 100% säkra på är att de kommer få skit i slutändan
Ja det är alltid otacksamt att stå i främsta ledet ... :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B b8q skrev:
Bara en personlig reflektion:
Coronapandemin har faktiskt inte förändrat mitt liv särskilt mycket alls. Jag har alltid varit en ganska introvert person utan behov av att träffa folk. Gå på restaurang unnar jag mig kanske 2-3 gånger om året. Pubar, caféer och barer besöker jag i princip aldrig. Biobesök kanske en gång om året, så inget av dessa har jag börjat sakna än - kanske om nåt år? Utlandssemester brukar vi lyckas spara ihop till vart tredje år eller så, så att inte åka någonstans på ett par år är även det fullt normalt för mig. Gym är alldeles för dyrt - jag brukar jogga, cykla eller paddla.

Det enda jag egentligen märker av är att jag jobbar hemifrån oftare och att jag inte kan träffa äldre släktingar som förr.

Så nu vet ni andra hur det är att leva som jag. Och jag lovar, det har fungerat fint i minst 50 år.
Ooops, kunde varit jag som skrev det inlägget.
Fast jag brukar åka utomlands endast en gång med varje pass jag betalar för, så där slår jag dig. :)
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Nu har USA fler döda än efter det vidriga Vietnam kriget
Då 58.220 döda av kulor, granater och bomber.
Nu 59.329 av covid-19
Egentligen lite intressant att fokusera på antalet döda amerikanska soldater, med tanke på att det samtidigt dödades ca 1.2 miljoner nordvietnameser/vietcong samt drygt 220.000 tusen sydvietnameser.

Men nåja, gällde frågan hur många amerikaner som dött, så är det kanske rätt sak att jämföra med.
Jag bara tänkte att det finns flera sidor på de flesta saker.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Din analys vore väldigt intressant om den hade lite mer substans än din personliga tro.
Fick du inte lära dig att räkna procent i skolan ...? :thinking: :confused:
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.