Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
De ligger redan i fas 2 som jag förstår.

För att snabba upp testprocessen disskuteras att låta friska frivilla vaccineras och sedan utsättas för en stor smittdos.

Så du föredrar svepande svar istället för en mer exakta bedömningar av specifika projket? Är det inte precis så man missar en kandidat som kan göra hela skillanden?
Det tar chansen och hoppar över fas 1. Det kostar mer pengar och utsätter en större del av testpersonerna för större risk.

Allt det är förstås okej i det här fallet.

Det som man bör låta ta tid är fas 3, där man ska hitta de ovanliga biverkningar som eventuellt finns. Det tar tid. Normalt över ett år.

Självklart kan man inte bara lita på svepande svar, men det finns också något som kallas läkemedelssäkerhet. Det går inte att tumma alltför mycket på. Kom ihåg det där året i fas 3!

De själva säger att en kandidat kan vara färdig i september. Det är otroligt snabbt. På många sätt antagligen för snabbt om det ska vara säkert.

Glöm dock inte att godkänndeprocessen ska ske efter det. Inte ens nödvägen går snabbare än på närmare två månader.

Jag äter upp min hatt om jag som hyfsat ung person utan bakomliggande sjukdomar kan få vaccin i år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Dåliga nyheter för remdesivir i en avbruten studie. Möjligen kan en förklaring ligga i att behandling måste påbörjas tidigt. Liksom Tamiflu vid influensa.

""Ebolamedicinen remdesivir ger inga kliniska fördelar vid behandling av svårt sjuka covid-patienter. Det visar den första studien av läkemedlet där patienter lottats till olika typer av behandlingar, en studie som dock fick avbrytas i förtid på grund av brist på patienter."" TT
 
P patst577 skrev:
Det tar chansen och hoppar över fas 1.
Fas 1 är redan klar. Forskningen för detta vaccin påbörjades för mer än ett år sedan.
 
harry73
tompax tompax skrev:
Jag har aldrig skrivit att man inte skall hushålla med pengar. Jag skrev bara att för vissa går ekonomi före liv.
När man som stat kan trycka extra pengar, öka statsskulden och lite till, handlar det just om att sätta gränser för att inte sänka ekonomin totalt.
Vissa tolkar det som att ekonomin går före liv, och under dessa förutsättningar tycker jag att ekonomin får gå före liv.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Dåliga nyheter för remdesivir i en avbruten studie. Möjligen kan en förklaring ligga i att behandling måste påbörjas tidigt. Liksom Tamiflu vid influensa.

""Ebolamedicinen remdesivir ger inga kliniska fördelar vid behandling av svårt sjuka covid-patienter. Det visar den första studien av läkemedlet där patienter lottats till olika typer av behandlingar, en studie som dock fick avbrytas i förtid på grund av brist på patienter."" TT
Men du var ju så säker på att det skulle finnas i bruk om någon månad?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Fas 1 är redan klar. Forskningen för detta vaccin påbörjades för mer än ett år sedan.
Nja. De har förändrat det lite, så de gör en kombinerad fas 1 och fas 2 studie.

Dock finns det ju en grundkunskap om vaccinet som gör att de kan gå den vägen.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Dåliga nyheter för remdesivir i en avbruten studie. Möjligen kan en förklaring ligga i att behandling måste påbörjas tidigt. Liksom Tamiflu vid influensa.

""Ebolamedicinen remdesivir ger inga kliniska fördelar vid behandling av svårt sjuka covid-patienter. Det visar den första studien av läkemedlet där patienter lottats till olika typer av behandlingar, en studie som dock fick avbrytas i förtid på grund av brist på patienter."" TT
https://www.niaid.nih.gov/news-even...esivir-accelerates-recovery-advanced-covid-19
 
H
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Ännu tydligare då att lockdown inte skulle ha hjälpt!
Om din släkting suttit hemma och hållit sig undan andra människor i två månader ändå kunde bli smittad.
Då är alltså enda räddningen att alla och då menar jag ALLA håller sig på rummet. Så får viruset självdö. Ja vem vet kanske kommer några att överleva en sådan lockdown.
Nu har du missuppfattat lite. Han har jobbat hemifrån i 2 månader men han ju varit ute och handlat, gått promenader osv men han har hållit dig på ett stort avstånd från andra personer. Långt mer än de förordade 2-3 m. Så det mest logiska är att han har fått Corona från någon förpackning i butik. Det finns tyvärr människor som står och hostar och nyser rakt ut oavsett om det är mot människor eller matvaror. De varken bryr sig och/eller har förstånd nog att de sprider smittan vidare.
 
Redigerat:
T tanaris skrev:
[länk]
Det kanske inte ser så överväldigande ut, men det är väldigt positivt att vi nu har något som bevisats hindra virusets replikation! Nu kan vi gå vidare med att optimera dos, tidpunkt och patientpopulation. Parallellt med det kommer man screena liknande molekyler och undersöka kombinationsterapier. Vetenskapen - COVID-19: 1-0 :)
 
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
Mycket av utvecklingstiden beror på att man inte vill lägga ned allt krut på felsatsningar. Då är det bolaget konkursfärdigt efteråt om det inte bär vägen. Nu är situationen helt annorlunda då länder går in med en garant ekonomiskt. Då kan man kapa forskningsstiden markant. Sen är tiden för test fortfarande kvar. Men med mycket pengar kan man testa på bredare bas. September är optimistiskt men sen handlar det ju om att det skall klaffa på vägen och inget otrevligt dyker upp.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
P patst577 skrev:
Nja. De har förändrat det lite, så de gör en kombinerad fas 1 och fas 2 studie.

Dock finns det ju en grundkunskap om vaccinet som gör att de kan gå den vägen.
Stämmer det verkligen att de kombinerar fas 1 och 2? Vad jag läst mig till så har vaccinet genomgått en fas 1 studie först. Har du någon källa?

Här är en länk om vacciner idag: https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Skruvebulten
galento galento skrev:
Man hoppas ju också att skyddsutrustningen ska räcka.
Frugan jobbar inom äldrevården och där får de ingen skydds-
utrustning förrän sköterskan ger klartecken , blir för dyrt annars visst.

Timvikarier får heller inte samma info om Corona som de fast anställda :worried:
Min fd sambo jobbar som sjuksköterska i direkt kontakt med konstaterat smittade, alla äldre men inte iva patienter. De som är inhyrda som hon får ingen skyddsutrustning på avdelningen och det kan jag förstå, det är hennes arbetsgivare som ska hålla med det men de säger, nej det ska ni få på plats. Jag vågar inte ta gift på det men antagligen är skälet till detta av ekonomisk karaktär. Det är bla detta som är anledningen till de problem vi ser inom vården. Dumsnålhet från ledningen. Det felet kan inte lastas FHM och Tegnell.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Skruvebulten
H HEM2121 skrev:
Nu har du missuppfattat lite. Han har jobbat hemifrån i 2 månader men han ju varit ute och handlat, gått promenader osv men han har hållit dig på ett stort avstånd från andra personer. Långt mer än de förordade 2-3 m.
Läs lockdown.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men du vågar satsa på att det blir den mindre 20% risken som faller ut och släppa iväg dödligheten? Jag har svårt att förstå hur du tänkter om det inte är stenhård confirmation bias.
Du tror ju stenhårt på mediciner i närtid. Till och med 80% chans för ett vaccin i september.

Jag sätter 5000 kr på att det inte finns ett vaccin [för den Svenska allmänheten] i september. Sätter du emot? Enligt dig har du ju 4 ggr så stor chans att vinna. Plättlätta pengar för dig ju!
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.