2 151 619 läst · 32 467 svar
2152k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Han var chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen och i allra högsta grad inblandad i vaccineringen.BirgitS skrev:
https://www.svd.se/sa-sager-de-ansvariga-idag
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 794 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 794 inlägg
Under en vecka i januari så påstod de att det inte fanns några nya fall, vilket förstås inte var sant, men det fick världen att tro att coronaviruset var dåligt på att sprida sig mellan människor.Mikael_L skrev:
https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/
Det var ju exakt det som hände med svininfluensan. Av rädsla för ett stort utbrott så rundade man i hörnen med testningen av vaccinet. Alternativet var ju risken att världen drabbades av ett stort utbrott med astronomiska konsekvenser bara för att man stoppade ett befintligt vaccin på en teknikalitet.Mikael_L skrev:
Det enda Tegnell & CO kan vara 100% säkra på är att de kommer få skit i slutändan.
BirgitS skrev:Men 8 februari var det ju ingen spridning i Alperna och Sydeuropa så det var ju sant.
Anledning till att Göteborgsområdet och Skåne har haft mycket färre fall än Stockholm (även i förhållande till folkmängd) är ju just att de hade sportlov under veckorna 7 och 8 när det inte förekom allmän spridning i Alperna.
Det citatet finns med här: [länk]
Som sagt:
"Klipper man här är det lätt att klicka för att läsa hela inlägget, men när det klipps rubriker och meningar från artiklar utan att det finns några källhänvisningar så går inte det."
Det stämmer faktiskt, jag hade för en gångs skull fel.
Jag menar naturligtvis ursprungsinlägget som du har spunnit vidare på:Skruvebulten skrev:
"Hade varit skönt om hela notan hade skickats till FHM och regeringen så beslutsfattarna hade fått betala ur egen ficka, men så blir det ju tyvärr inte."
Du ser inte sarkasmen i det?
Blir kanske lite onödigt att på allvar spinna vidare på en sarkastisk mening. Naturligtvis begriper jag att varken Tegnells lön, tillsammans med alla de anställdas på FHM, i kombination med alla löner på hela regeringskansliet inte på långa vägar täcker hela den kostnad som detta virusutbrott kommer kosta Sverige totalt. Jag trodde det var underförstått.
Vid den tiden var han väl avdelningschef på socialstyrelsen. Så du menar att Tegnell inte hade något med det att göra.BirgitS skrev:Det var inte Tegnell i alla fall för 2009 var han inte anställd på Smittskyddsinstitutet.
Det vaccinet har varit uppe tidigare i tråden och eftersom det skulle tas fram fort så hann man inte med riktigt stora studier så man missade att narkolepsi kunde inträffa var 25 000:e gång. Observera också att narkolepsi inträffade även bland de som var ovaccinerade även om det då var 100 000:e gång.
"Egentligen har Anders Tegnell sagt att han ska pensionera sig innan nästa pandemi. 2009 var han chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, och en av de högst ansvariga för att hantera spridningen av A/H1N1 – mer känd som svininfluensan, eller ”pandemin” som Anders Tegnell säger. Han hade en nyckelroll i beslutet om massvaccinering som kom att omfatta drygt fem miljoner svenskar." Utdrag ur reportage om Anders Tegnell i DN 20200311.
Redigerat:
Jo den börjar bli välanvänd, senast hörde jag var det Trump som föga förvånande och lite lojt bekvämt hävdade att han var ironisk när han tyckte att det skulle vara en bra idé att injicera desinfektionsmedeltompax skrev:Jag menar naturligtvis ursprungsinlägget som du har spunnit vidare på:
"Hade varit skönt om hela notan hade skickats till FHM och regeringen så beslutsfattarna hade fått betala ur egen ficka, men så blir det ju tyvärr inte."
Du ser inte sarkasmen i det?
Blir kanske lite onödigt att på allvar spinna vidare på en sarkastisk mening. Naturligtvis begriper jag att varken Tegnells lön, tillsammans med alla de anställdas på FHM, i kombination med alla löner på hela regeringskansliet inte på långa vägar täcker hela den kostnad som detta virusutbrott kommer kosta Sverige totalt. Jag trodde det var underförstått.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 794 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 794 inlägg
Jag vet att han jobbade på Socialstyrelsen 2009 men Wikipedia anger inte vad han gjorde. Det står att han 2010 blev chef för Avdelningen för kunskap.S slurppe99 skrev:
Men vaccinering mot svininfluensan var ju inget unikt för Sverige utan förekom i många länder, även med Pandemrix. Godkänt av EU.
Smittskyddsinstitutet bör då, liksom FHM nu, varit ansvarig för att rekommendera vaccination.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix
Bara en personlig reflektion:
Coronapandemin har faktiskt inte förändrat mitt liv särskilt mycket alls. Jag har alltid varit en ganska introvert person utan behov av att träffa folk. Gå på restaurang unnar jag mig kanske 2-3 gånger om året. Pubar, caféer och barer besöker jag i princip aldrig. Biobesök kanske en gång om året, så inget av dessa har jag börjat sakna än - kanske om nåt år? Utlandssemester brukar vi lyckas spara ihop till vart tredje år eller så, så att inte åka någonstans på ett par år är även det fullt normalt för mig. Gym är alldeles för dyrt - jag brukar jogga, cykla eller paddla.
Det enda jag egentligen märker av är att jag jobbar hemifrån oftare och att jag inte kan träffa äldre släktingar som förr.
Så nu vet ni andra hur det är att leva som jag. Och jag lovar, det har fungerat fint i minst 50 år.
Coronapandemin har faktiskt inte förändrat mitt liv särskilt mycket alls. Jag har alltid varit en ganska introvert person utan behov av att träffa folk. Gå på restaurang unnar jag mig kanske 2-3 gånger om året. Pubar, caféer och barer besöker jag i princip aldrig. Biobesök kanske en gång om året, så inget av dessa har jag börjat sakna än - kanske om nåt år? Utlandssemester brukar vi lyckas spara ihop till vart tredje år eller så, så att inte åka någonstans på ett par år är även det fullt normalt för mig. Gym är alldeles för dyrt - jag brukar jogga, cykla eller paddla.
Det enda jag egentligen märker av är att jag jobbar hemifrån oftare och att jag inte kan träffa äldre släktingar som förr.
Så nu vet ni andra hur det är att leva som jag. Och jag lovar, det har fungerat fint i minst 50 år.
Så du tror att det är möjligt att betala Sveriges mångmiljardkostnader kring coronakrisen, på några "vanliga" löner?Skruvebulten skrev:
Jag tror t.o.m Bill Gates skulle få det mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att betala av allting. Omöjligt förmodligen, för så rik är han inte.
Kom av helt otippad anledning att tänka på min barndoms gamla vi i femman.tompax skrev:
På A svarar vi, vet inte.
På B svarar vi, kan inte.
Och på c svarar vi, kan vi få höra frågan igen?
Bara för ordning skull, är du seriös eller sarkastisk nu?
Ibland finns det ingen mening med att driva en diskussion framåt. Detta fall är just ett sådantSkruvebulten skrev:
För vissa går ekonomi före liv, i synnerhet när det inte rör deras egna livL Lars48 skrev:Det kostar pengar att rädda liv. 14 miljarder kronor kostar att gräva ner kraftledningar i Bergshamra för att reducera barnleukemi. 2 miljarder kronor kostar att eliminera dödsstolpar i trafiken. 4,5 miljarder kostar att skydda hotade kvinnor. Allting har sitt pris.
Jag har aldrig påstått att det är billig att stänga ner.
Konstigt att säga så. Även om liv är viktiga, ska man hushålla med pengarna. En ny bil med högsta möjliga säkerhet är säkert något som kan rädda mit och familjens liv. Men jag kan inte köpa den bästa bilen, så jag får hitta en billigare bil som inte är lika säkert.tompax skrev:
En annan sak är att de som kommer betala mest av alla för coronakrisen, är våra barn. Nu skapar vi extra pengar som kommer att rädda oss på kort sikt, men notan ska betalas senare, och det blir våra barn, men de har minst nytta av alla åtgärder.
Är det på något sätt rättvist att vi skapar kostnader till vår egen nytta men lägger kostnaderna på våra barn?