Status
Tråden går ej att kommentera.
R RoAd skrev:
eoretiska kostnaden
Det är ingen teoretiskt kostnad. Det är det faktiska kostnaden. Det finns en ide med beräkningen som du inte verkar fatta.
 
A
T TAR12 skrev:
Jag kan tycka att det finns anledning till att kritisera hur Sverige agerande då senfärdigheten med att vidta åtgärder i ett tidigt skede (t.ex. hemkarantän av hemvändande sportlovsturister eller att man väntade med att begränsa folksamlingar) då det nu begränsar denna möjlighet. Men nu är det som det är.

För att svara på dina frågor:


Ja det är så jag uppfattat det att det ska fungera och som du skriver så måste vi sannolikt öka testkapaciteten. Betänk att vi har gått från en kapacitet på 5 000 per vecka till över 100 000 per vecka på kort tid och vi utnyttjar inte den kapacitet fullt ut. Enligt Worldometers har vi totalt testat c:a 120 000 personer vilket innebär att vi har mycket ledig kapacitet redan nu. Jag har fullt förtroende för att vi i Sverige klarar av att öka testkapaciteten om vi vill.


Smittspridningen varierar mycket i olika regioner i landet. I Skåne/Malmö så har vi t.ex. 51,7 fall per 100 000 invånare mot Stockholms 320 fall per 100 000 invånare eller i absoluta tal 713 smittade mot 7622 smittade. Dvs i stora delar av Sverige har vi måttlig smittspridning.
En tanke skulle kunna vara att börja med appen i de delar av landet där vi har måttlig spridning för att försöka bibehålla den måttlig.

Om man tittar historiskt så har pandemier gått i vågor, med perioder med många smittade till perioder där det är lite lugnare för att öka igen. Då skulle det kunna vara lämpligt att i t.ex. Stockholm aktivera appen när antalet smittade klingar av så att vi minskar risken för ett nytt utbrott. Alternativet är att införa lockdown i de mesta drabbade regionerna under några veckor för att få ner smittspridningen till hanterbara nivåer.


Det gäller att testa snabbt så att vi undviker isolering av friska människor. Vi bygger hela tiden ut testkapaciteten och testerna blir snabbare och snabbare så jag är övertygad om det här kommer att lösa sig. Betänk hur många och stora länder som arbetar med detta spår, de har naturligtvis tänkt på dessa problem. Det är också så att genom att vi bryter smittkedjorna tidigare så kommer antalet smittade som upptäcks hela tiden minska så problemet du nämner minskar därmed succesivt.


Jag menar att det är en absolut nödvändighet för att vi ska kunna få igång konsumtionen och därmed ekonomin i samhället. Redan nu efter några veckor och med mycket få restriktioner så ser vi ändå massor med konkurser och en extremt kraftigt ökad arbetslöshet. Genom appen isolerar vi de sjuka och de friska kan vara ute i samhället (nästan) som vanligt.
Idag på pressträffen svarade Tegnell på frågor kring varför vi inte gör spårning. Som jag förstod det så var det oerhört resurskrävande och därmed inte möjligt för närvarade. Kanske när spridningen minskar kan man börja göra det.

Inte ens att smittspåra i andra regioner tyckte han var någon mening med tanke på resandet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tompax
Mikael_L Mikael_L skrev:
Flera namnkunniga epidemiologer har åsikten att SARS-cov-2 inte har varit möjlig att stoppa p.g.a den höga hastigheten den har på spridningen.
Och det finns de som påstår motsatsen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåväl, jag tar mig rättigheten att tro på de som faktiskt är experter inom detta område.
Jag litar inte mer på vad som står här eller på flashback eller vad någon reporter får ihop i Aftonbladet
Absolut kan man tro på dem, om man vill. Lite tråkigt bara att de har haft fel så otroligt många gånger, som den listan jag bifogade tidigare, ger exempel på.

De är säkert kunniga, men de kan inte se in i framtiden. Boten på det brukar i regel vara att man tar det säkra före det osäkra, förutsatt att man vill försäkra sig om att minska riskerna.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Eller så klipper man ut delar vilket vissa gör.

Men de sakerna som fanns listad på FB som kommer från honom är svåra att komma runt.
Klipper man här är det lätt att klicka för att läsa hela inlägget, men när det klipps rubriker och meningar från artiklar utan att det finns några källhänvisningar så går inte det.

Har du läst https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/ än?
För där redogörs ju för sanningen bakom många av de där påstådda citaten, vissa är inte ens citat och i andra fall så är det just lösryckt från sitt sammahang.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är ingen teoretiskt kostnad. Det är det faktiska kostnaden. Det finns en ide med beräkningen som du inte verkar fatta.
Du får nog tillhandahålla länkar till de 14 miljarderna som faktisk kostnad för att gräva ner elledningarna. Kostnaden känns helt osannolik samt är inte i närheten av vad som går att hitta på nätet (tex https://www.dn.se/arkiv/stockholm/e...na-och-stockholm-energi-tvistar-om-kostnaden/)
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det är ingen teoretiskt kostnad. Det är det faktiska kostnaden. Det finns en ide med beräkningen som du inte verkar fatta.
Men då kan väl du förklara idén i stället för att påstå:
L Lars48 skrev:
14 miljarder kronor kostar att gräva ner kraftledningar i Bergshamra för att reducera barnleukemi.
När det uppenbarligen inte kostade många miljarder att gräva ner kraftledningen utan 0,1.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Det är ingen teoretiskt kostnad. Det är det faktiska kostnaden. Det finns en ide med beräkningen som du inte verkar fatta.
¨
Då vill jag se en källa på att det kostade 14 miljarder att gräva ner ledningen. För du sitter väl inte och ljuger igen?

Min andra fråga får du gärna svara på också. Hur mycket skulle dina åtgärder kosta? Du får gärna dela upp kostnaden i direkta kostnader och de framtida kostnaderna.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad tycker du själv? Borde vi bergränsa smittan så mycket som möjligt och se vad farmtiden har att utvisa? Låta sjukvården få en chans att fungera mer normalt och kunna behandla även andra sjuka i samhället.

Eller räkna med att det inte kommer någon medicinskt i närti doch att vi blir iimmuna och släppa på ungefär som nu med höga dödstal som konsekvens.

Svaret har vi kanske om tre månader men valet måste vi gör nu eller ännu hellre igår.
Jag tycker det är jättesvårt och har aldrig påstått att jag vet vad som kommer hända, förutom att läkemedel/vaccin kommer ta tid. Längre tid än vad vi skulle vilja.

Jag tror att vi får vara glada om Ebolaläkemedlet fungerar, men i så fall kommer det nog inte vara tillgängligt i större utsträckning innan nästa vår. Vaccin ligger nog troligtvis kring jul nästa år.

Givet detta så tror jag att de länder som stängt ned utan att sjukvården havererat vara tvungna att öppna upp.

I slutändan kommer nog alla länder i Europa ha liknande siffror på dödligheten. Sveriges väg kommer nog inte sticka ut speciellt mycket.

Jag pendlar mellan panik och en känsla av att det kommer lösa sig...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kommer så väl ihåg alla som gorma på sidan om hur många som skulle vara döda tre veckor framåt i likhet med Italien. Hur urbota dum och korkad tegnell var. Dessutom skulle Sverige göra som Italien för att bromsa smittspridningen.

Nu är vi där och inget av vad de s.k experterna skrev har inträffat. Tegnell lyckades hålla nere kurvan och iva platserna är ännu inte fullbelagda.

Tegnell är med andra ord någon att lita på.
Hmm :thinking: Hur var det nu med vaccinet mot svininfluensan 2009 han sa var så bra. Ca 500 barn fick narkolepsi efter att de hade tagit vaccinet. Då Tegnell med anhang sa att var så bra. Så jag skulle inte kasta mig efter ett vaccin mot Covid 19 om han framförde dess fördelar. Då han med flera säger sig inte ha vetat att det skulle bli sådana följder. Men vi verkar glömma vissa saker fort.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Klipper man här är det lätt att klicka för att läsa hela inlägget, men när det klipps rubriker och meningar från artiklar utan att det finns några källhänvisningar så går inte det.

Har du läst [länk] än?
För där redogörs ju för sanningen bakom många av de där påstådda citaten, vissa är inte ens citat och i andra fall så är det just lösryckt från sitt sammahang.
Du hävdar alltså att Aftonbladet medvetet förvrider det Anders Tegnell säger, eller?
Här ett större klipp från Aftonbladet enligt de länkar vi tidigare diskuterat

Här är ett av klippen du ogillar från Flashback, kanske ett av de värsta.

"8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” "
https://www.flashback.org/sp71022572


då tar vi helheten här
Fetat den delen som du anser felaktigt klipps ur helheten. Ja helheten gör det ännu värre.

Rubrik
"Viruset stoppar inte sportlovsresandet"

"Ingen anledning
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

I de cirka 100 fall som dykt upp utomlands har personen snabbt kommit till vården och isolerats, och andra personer de haft kontakt med har identifierats – vilket förhindrat vidare spridning, säger han.

– Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGgzk9/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet



Jag påstår att det är helt åt helv... fel då vi fått en hel del importerad smitta hit därifrån och speciellt till Stockholm.

Detta var slutet vecka 6 och sedan började sportloven i Sverige V7, V8 och V9.
Vi har sedan sett effekten av dessa råd Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet gav svenska folket och regeringen.

Snälla BirgitS, klipp inte detta i bitar nu för då blir det samma som det du är kritisk åt att inlägget på Flashback är.
Helheten är viktig det håller jag med dig om.

Edit: Sportlov Göteborg V7, Malmö V8, Stockholm V9
8:e februari när artikeln i Aftonbladet skrevs var lördag V6 och då reste många till sportlovet V7.
 
  • Gilla
tompax
  • Laddar…
BirgitS
S slurppe99 skrev:
Hmm :thinking: Hur var det nu med vaccinet mot svininfluensan 2009 han sa var så bra. Ca 500 barn fick narkolepsi efter att de hade tagit vaccinet. Då Tegnell med anhang sa att var så bra. Så jag skulle inte kasta mig efter ett vaccin mot Covid 19 om han framförde dess fördelar. Då han med flera säger sig inte ha vetat att det skulle bli sådana följder. Men vi verkar glömma vissa saker fort.
Det var inte Tegnell i alla fall för 2009 var han inte anställd på Smittskyddsinstitutet.

Det vaccinet har varit uppe tidigare i tråden och eftersom det skulle tas fram fort så hann man inte med riktigt stora studier så man missade att narkolepsi kunde inträffa var 25 000:e gång. Observera också att narkolepsi inträffade även bland de som var ovaccinerade även om det då var 100 000:e gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Så du tror att världen hade agerat exakt likadant som den har gjort, med facit i hand? Dvs. om alla länder redan i februari visste allt det, som de vet idag, så hade de agerat som de har gjort?
?? Jag sa att man inte hade agerat lika slapphänt om viruset hade haft 95% dödlighet. Det var det du frågade.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du hävdar alltså att Aftonbladet medvetet förvrider det Anders Tegnell säger, eller?
Här ett större klipp från Aftonbladet enligt de länkar vi tidigare diskuterat

Här är ett av klippen du ogillar från Flashback, kanske ett av de värsta.

"8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” "
[länk]


då tar vi helheten här
Fetat den delen som du anser felaktigt klipps ur helheten. Ja helheten gör det ännu värre.

Rubrik
"Viruset stoppar inte sportlovsresandet"

"Ingen anledning
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.

– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.

Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

I de cirka 100 fall som dykt upp utomlands har personen snabbt kommit till vården och isolerats, och andra personer de haft kontakt med har identifierats – vilket förhindrat vidare spridning, säger han.

– Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag."

[länk]



Jag påstår att det är helt åt helv... fel då vi fått en hel del importerad smitta hit därifrån och speciellt till Stockholm.

Detta var slutet vecka 6 och sedan började sportloven i Sverige V7, V8 och V9.
Vi har sedan sett effekten av dessa råd Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet gav svenska folket och regeringen.

Snälla BirgitS, klipp inte detta i bitar nu för då blir det samma som det du är kritisk åt att inlägget på Flashback är.
Helheten är viktig det håller jag med dig om.

Edit: Sportlov Göteborg V7, Malmö V8, Stockholm V9
8:e februari när artikeln i Aftonbladet skrevs var lördag V6 och då reste många till sportlovet V7.
Men 8 februari var det ju ingen spridning i Alperna och Sydeuropa så det var ju sant.

Anledning till att Göteborgsområdet och Skåne har haft mycket färre fall än Stockholm (även i förhållande till folkmängd) är ju just att de hade sportlov under veckorna 7 och 8 när det inte förekom allmän spridning i Alperna.

Det citatet finns med här: https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/

Som sagt:
"Klipper man här är det lätt att klicka för att läsa hela inlägget, men när det klipps rubriker och meningar från artiklar utan att det finns några källhänvisningar så går inte det."
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
tompax tompax skrev:
Du menar alltså att det varje år i världen sker virusutbrott som går från 571 till 63.851 konstaterat smittade på drygt 3 veckor? (tog ett spann för Kina, från worldometers)
Det visste jag faktiskt inte, att det brukar vara så i stort sett varje år som du skriver. Då ber jag om ursäkt
Du har rätt i att informationen från Kina i är (eller faktiskt förra året då, med en dags marginal ;)) hade en del mer alarmerande information än för vanliga säsongsinfluensor.
Och det kan ju vara intressant att gräva lite mer ordentligt i vad Kina rapporterade.

Och en sådan signal sätter ju regering och expertmyndigheter i en svår situation.
Tar man till med ordentliga krafttag i onödan kommer man få förödande kritik, och svårreparerade skador, men lika illa att råka göra tvärtom.

Från läktaren, när matchen är färdigspelad, kommer man alltid veta vad som skulle gjorts.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Skruvebulten
tompax tompax skrev:
Du får försöka läsa lite mellan raderna och inte ta allt så allvarligt ;)
Lika lite som Tegnell har en magisk kristallkula, lika lite har jag magiska glasögon så du får gärna visa vad det står mellan dessa rader.

"Citat"
Ja, det är väl inte kul att betala för andras felaktiga beslut, eller tycker du det?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.