Status
Tråden går ej att kommentera.
A
T TAR12 skrev:
Jag håller med dig men vad har det med Covid-19 och mitt inlägg att göra?
Den texten du citerade själv syftade inte på korrelationen mellan Krig och Cancer utan mellan Krig och mål Ett annat mellan Cancer och mål eller Cancer och dödlighet.

Skärmdump av diskussionstråd där en användare förklarar missförstånd om korrelation mellan krig, cancer och COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Så det finns en gräns på hur många smittade det måste vara för att man ska stänga ner?
Den ökningen som jag citerade i mitt inlägg som du svarade på, torde föranleda stor försiktighet tills det är mer utrett vad det hela handlar om, hur pass farligt viruset är osv.
Men då hittar du alltså inga exempel på dylika "explosionsartade" epidemier som corona? Som, om jag har uppfattat det rätt, du menar brukar ske "i stort sett varje år"?
 
V Ville_Vessla skrev:
Vad är PK?
Presskonferens
I det här sammanhanget
 
Fattade det 1s efter jag skrev inlägget, brukar ju betyda nåt annat och fick inte riktigt ihop det. Vänta 30s innan man postar det man skrivit kan vara en bra ide.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Den ökningen som jag citerade i mitt inlägg som du svarade på, torde föranleda stor försiktighet tills det är mer utrett vad det hela handlar om, hur pass farligt viruset är osv.
Men då hittar du alltså inga exempel på dylika "explosionsartade" epidemier som corona? Som, om jag har uppfattat det rätt, du menar brukar ske "i stort sett varje år"?
Jag uppfattade inte att du ansåg att det måste vara explosionsartat för att man skulle stänga ner.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag menar ju att det är precis det vi har gjort.

Det är de andra länderna som inte velat ta en utdragen smäll utan passar sig för allt vad tygen håller för att ingen ska bli sjuk med en förhoppning om att "det blir säkert bättre sen".
Eller "Antingen kör vi direkt in i bergsväggen till höger och dör snabbt, eller också kör vi utför 1000-metersstupet till vänster och hoppas att något mirakel händer under den ångestfyllda luftfärden innan vi dör." ;)
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vänligen omformulera frågan så den blir begriplig?

""Kan du visa den styrande information som gäller just nu.""

???
Du påstod ju att det var lätt att inse smittorisken hos asymtotiskt smittade i slutet av januari?

Jag påstår att det var så mycket brus att det var ytterst svårt att veta att det var just det som var det viktiga i all den information som fanns då. Nu i efterhand har vi ju insett att det kan vara väldigt viktigt.

Om du så lätt inser vad som är viktigt, kan du berätta vad, av all information som cirkulerar idag, vi kommer förundras om 3 månader att vi inte förstod nu?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattade inte att du ansåg att det måste vara explosionsartat för att man skulle stänga ner.
Ja det säger ju sig självt. Annars skulle hela världen vara i karantän konstant, för virussjuka människor finns överallt.
 
Jag såg på annat håll (
) att det kanske ändå är högt blodtryck (och medicin mot detsamma) som är problemet, detta ger fler ACE2-receptorer i blodkärlen och det finns misstankar om att det är detta som leder till de blodproppar som andra studier har noterat för patienter med Covid-19. Som jag förstått det så är detta kvalificerade teorier fortfarande.

Om jag hade högt blodtryck och arbetade i vården eller i annat riskyrke så skulle jag definitivt undersöka med läkaren om jag inte kunde få en annan medicin ett tag. Jag har personligen högt blodtryck och kommer direkt att byta bort min ena medicin mot en högre dos av den andra om jag blir sjuk.

Jag har en överenskommelse med min läkare om att jag får ändra doserna av de två, höjer jag en halv tablett av den ena så minskar jag en halv tablett av den andra. Från noll till två tabletter per medicin, dock alltid två tabletter totalt. Orsaken är att jag har biverkningar av bägge medicinerna och dessa varierar med årstid/väder. Men kolla med läkaren, experimentera inte själva utan överenskommelse med er läkare!!!
 
B b8q skrev:
Eller "Antingen kör vi direkt in i bergsväggen till höger och dör snabbt, eller också kör vi utför 1000-metersstupet till vänster och hoppas att något mirakel händer under den ångestfyllda luftfärden innan vi dör." ;)
Ja tex att något av de läkemedel som testas fungerar eller att vaccinet kommer till hösten. Worth waiting for.

Sedan är det en stor fördel med en lågt belastad sjuvård för då kan den även hantera alla andra patienter.

Så alternativ två är överlägset bäst.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Om man använder lösryckta citat så kan man få det till att vem som helst säger felaktiga saker.
Eller så klipper man ut delar vilket vissa gör.

Men de sakerna som fanns listad på FB som kommer från honom är svåra att komma runt.
 
P patst577 skrev:
Du påstod ju att det var lätt att inse smittorisken hos asymtotiskt smittade i slutet av januari?

Jag påstår att det var så mycket brus att det var ytterst svårt att veta att det var just det som var det viktiga i all den information som fanns då. Nu i efterhand har vi ju insett att det kan vara väldigt viktigt.

Om du så lätt inser vad som är viktigt, kan du berätta vad, av all information som cirkulerar idag, vi kommer förundras om 3 månader att vi inte förstod nu?
Ungefär så. Jag sa att det var en uppenbar risk att smittpridning kunde vara asymtomatisk och att man borde tagit höjd för det redan då.

Ett självklart svar. Om tre månader har vi möjligen några fungerande läkemdel och möjligen så vet vi att ett vaccin är inom räckhåll redan 2020. Då blir det lätt att inse att det hade varit bättre att ha haft tex Finlands låga dödstal nu istället för våra.

En bubblare skulle kunna vara att vi inte alls får någon immunitet över tid och att vi måste stänga ner samhället mer totalt då.

Risk finns tydligen att barn kan drabbas av svåra inflammationer (ibland dödliga) men tror att Covid19 infektion kan vara boven. Då kanske vi ser att det hade varit bra att stänga ner även grundskolor etc.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag såg på annat håll ([media]) att det kanske ändå är högt blodtryck (och medicin mot detsamma) som är problemet, detta ger fler ACE2-receptorer i blodkärlen och det finns misstankar om att det är detta som leder till de blodproppar som andra studier har noterat för patienter med Covid-19. Som jag förstått det så är detta kvalificerade teorier fortfarande.

Om jag hade högt blodtryck och arbetade i vården eller i annat riskyrke så skulle jag definitivt undersöka med läkaren om jag inte kunde få en annan medicin ett tag. Jag har personligen högt blodtryck och kommer direkt att byta bort min ena medicin mot en högre dos av den andra om jag blir sjuk.

Jag har en överenskommelse med min läkare om att jag får ändra doserna av de två, höjer jag en halv tablett av den ena så minskar jag en halv tablett av den andra. Från noll till två tabletter per medicin, dock alltid två tabletter totalt. Orsaken är att jag har biverkningar av bägge medicinerna och dessa varierar med årstid/väder. Men kolla med läkaren, experimentera inte själva utan överenskommelse med er läkare!!!
Det finns i princip tre hypoteser: att ACE-hämmare ökar risken, att ACE-hämmare tvärtom ger ett ökat skydd, och att det inte har någon påverkan. De få studier som gjorts ger inget klart svar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.