Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Egentligen lite intressant att fokusera på antalet döda amerikanska soldater, med tanke på att det samtidigt dödades ca 1.2 miljoner nordvietnameser/vietcong samt drygt 220.000 tusen sydvietnameser.

Men nåja, gällde frågan hur många amerikaner som dött, så är det kanske rätt sak att jämföra med.
Jag bara tänkte att det finns flera sidor på de flesta saker.
Mitt inlägg var mest för att jämföra proportioner.
De flesta mins säkert att många amerikanska soldater dog och de är i samma nivåer nu.
Inlägget har alltså inget med att göra hur många andra som dog.
För annars kan vi börja rad upp alla som dog av skiten som orsakades av Hitler, Stalin, Pol Pot, eller andra hemska händelser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Är du säker?
[länk]
Dät fanns flera tidningar som skrev on det
Intressant sammanträffande. Nej jag har inte läst om det utan var helt en egen reflexion.
 
S slurppe99 skrev:
Hmm :thinking: Hur var det nu med vaccinet mot svininfluensan 2009 han sa var så bra. Ca 500 barn fick narkolepsi efter att de hade tagit vaccinet. Då Tegnell med anhang sa att var så bra. Så jag skulle inte kasta mig efter ett vaccin mot Covid 19 om han framförde dess fördelar. Då han med flera säger sig inte ha vetat att det skulle bli sådana följder. Men vi verkar glömma vissa saker fort.
Det tror jag nog att du skulle
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv har jag lugnat mig med att först för ca en månad sen räkna ut att vi kommer ha 30.000 till 140.000 döda i Sverige, vilket jag gjorde med de då tillgängliga siffrorna.
Och chockad av detta så var jag tvungen att sätta siffrorna i något sammanhang och fann att det normalt sett dör ca 90.000 om året i Sverige, så ifall det håller sig inom den lägre delen av min beräkning så är det trist och jobbigt, men ingen total katastrof, trots allt.

Sen har allt jag läst och tagit in sedan dess visat på en allt lägre dödlighet, så jag har de senaste veckorna alltmer tänkt att det faktiskt kan stanna vid 30.000 döda.
Och nu ikväll var det två forskare (en virolog en matematiker) som både hade uppskattat antalet döda till något runt 10-20.000 dödsfall. Så jag känner allt mindre panik.
Visst är varje enskilt dödsfall en tragedi, för de närstående. Men på ett övergripande plan blir det statistik, och inte så väldigt jobbigt egentligen. Har vi 90.000 dödsfall i normalt tillstånd, så kanske 20.000 till inte är någon superhemsk händelse. Och en del av dessa 20.000 hade antagligen dött detta år ändå, men av andra orskaker.

Jaja, det är cyniskt tänkt. Men jag har en pappa som mycket troligt går bort ifall covid-19 tar sig in i hans omvårdnadsboende och han insjuknar. Och det vore ju tragiskt, men trots allt försöker jag hålla två tankar i huvudet samtidigt, dvs mitt personliga och hela landet som helhet.
Och jag jag tycker det vore rätt cyniskt att jag skulle förespråka att skada framtiden för 100.000-tals unga människor för att rädda en enda, svårt sjuk, persons skull.

Jag känner ganska lika när det gäller antalet dödsfall. Oerhört tragiskt i varje enskilt fall. Vi som nation ska nog dock vara nöjda med om vi kommer under 20 000 döda tillslut.

Jag får dock även panikkänslor när det gäller ekonomin. Det är ju förstås själviskt av mig, och det i sig kan ju få en att må illa.

Jag tror att vi har skickat in världen i en lågkonjunktur av sällan skådat slag. Vi har nog inte ens börjat att inse hur illa det kommer bli.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Det tror jag nog att du skulle
Varför tror du det?
Tror du öht att ens hälften av Sveriges befolkning är intresserad av att vaccinera sig mot covid-19?

Jag är inte alls intresserad, skulle inte vaccinera mig ifall jag inte blev tvingad.
Om det ingick i ett allmänt vaccinationsprogram i nationens intresse skulle jag vaccinera mig helt utan knot, det är alltså inte att jag är emot det av principiella skäl på något vis.

Men däremot skulle jag se till att min pappa snabbt som tusan blev vaccinerad, då han skulle ha svårt att klara av ett insjuknade.

Men frågan är om det ens kommer rekommenderas någon allmän vaccinering. I början skulle fokus självklart vara mot riskgrupperna. Men jag tvivlar på att det kommer till att bli något helt allmänt råd/tvång. Jag tror det kommer vara frivilligt i samma grad som de influensa-cocktails som erbjuds varje år.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P patst577 skrev:
Jag känner ganska lika när det gäller antalet dödsfall. Oerhört tragiskt i varje enskilt fall. Vi som nation ska nog dock vara nöjda med om vi kommer under 20 000 döda tillslut.

Jag får dock även panikkänslor när det gäller ekonomin. Det är ju förstås själviskt av mig, och det i sig kan ju få en att må illa.

Jag tror att vi har skickat in världen i en lågkonjunktur av sällan skådat slag. Vi har nog inte ens börjat att inse hur illa det kommer bli.
Lågkonjunkturen kommer bli av en ganska märklig sort, troligen något vi aldrig haft tidigare.
Tänk t.ex. att alla som kan behålla sitt någorlunda välavlönade jobb under hela perioden, men som samtidigt inte kan slösa pengar. Nu blir det inga Thailandsresor, inga konserter, skralt med krog och restaurangbesök, ingen bio osv osv. Så många kommer faktiskt sitta med en bra ekonomi och en bunt pengar när detta går över om ett år typ.
Och detta kommer till viss del kick-starta ekonomin då.
Men samtidigt kommer det vara mängder av företag som har försvunnit, som har konkat och kanske aldrig kommer tillbaka.

Det blir nog en del strukturförändringar också.

Det är jättesvårt att göra prognoser, men en sak är säkert, det kommer inte ha någon likhet med tidigare lågkonjunkturer.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Jag känner ganska lika när det gäller antalet dödsfall. Oerhört tragiskt i varje enskilt fall. Vi som nation ska nog dock vara nöjda med om vi kommer under 20 000 döda tillslut.

Jag får dock även panikkänslor när det gäller ekonomin. Det är ju förstås själviskt av mig, och det i sig kan ju få en att må illa.

Jag tror att vi har skickat in världen i en lågkonjunktur av sällan skådat slag. Vi har nog inte ens börjat att inse hur illa det kommer bli.
Jag håller med. Det är faktiskt ganska troligt att de som är unga nu kommer att under lång tid få uppleva arbetslöshetssiffror som vi inte sett sen 1930-talet, och de som får ett jobb kommer att leva med skattesatser mycket högre än de vi har idag, för att samhället ska ha råd med alla utslagna, och inte att glömma den stora upprustningen av sjukvård, äldreomsorg och beredskapslager, som säkert blir en följd av pandemin.

Så, som vanligt offrar vi den unga generationen för att rädda den äldre.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Jocke Best och 7 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är ingen journalist som skrivit om detta.
Det är jag som konstaterat att det är väldigt många i USA som gått bort.
Som referens alla stackare som också gick bort under Vietnamkriget.

Men detta elände är inte över än på länga vägar.
Lägg till en 0:a efter så är det nog mer realistiskt.
Jo, jag vet också att det är faktiska siffror, såg det själv på BBC som jag bland andra följer, men det är ett journalistiskt sätt att framföra det för att skapa klick och uppmärksamhet.
Att det inte på långa vägar är över är jag rörande överens med dig om, men jag försöker som alltid att se händelser i större perspektiv än den enskilda, ofta är då följderna värre än den enskilda händelsen i sig själv.
Du kanske kommer att få rätt med en nolla efter, men förhoppningsvis kommer covid19 att även fortsättningsvis skörda sina offer (om det nu måste ske) bland dem som levt sina liv och inte bland dem som har det framför sig.

Harry73 skrev "villig att offra livet för sina barn", något jag skriver under på med stora bokstäver, den yngre generationen är den viktigaste, åtminstone för mig.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Mitt inlägg var mest för att jämföra proportioner.
De flesta mins säkert att många amerikanska soldater dog och de är i samma nivåer nu.
Inlägget har alltså inget med att göra hur många andra som dog.
För annars kan vi börja rad upp alla som dog av skiten som orsakades av Hitler, Stalin, Pol Pot, eller andra hemska händelser.
Jag ber dock att få påminna om texten på Paul Hardcastles gamla hit från 1985, "In World War II the average age of the combat soldier was 26, in Vietnam he was 19". Jag tror att just den siffran påverkade USA rätt kraftigt. De som dör nu är inte i snitt tonåringar. Det gör viss skillnad.
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför tror du det?
Tror du öht att ens hälften av Sveriges befolkning är intresserad av att vaccinera sig mot covid-19?

Jag är inte alls intresserad, skulle inte vaccinera mig ifall jag inte blev tvingad.
Om det ingick i ett allmänt vaccinationsprogram i nationens intresse skulle jag vaccinera mig helt utan knot, det är alltså inte att jag är emot det av principiella skäl på något vis.

Men däremot skulle jag se till att min pappa snabbt som tusan blev vaccinerad, då han skulle ha svårt att klara av ett insjuknade.

Men frågan är om det ens kommer rekommenderas någon allmän vaccinering. I början skulle fokus självklart vara mot riskgrupperna. Men jag tvivlar på att det kommer till att bli något helt allmänt råd/tvång. Jag tror det kommer vara frivilligt i samma grad som de influensa-cocktails som erbjuds varje år.
Det finns två anledningar till att vaccinera sig.
1 - för att skydda sig själv
2 - för att skydda alla andra

Har man som du, en släkting i en riskgrupp, bör man allvarligt överväga att vaccinera sig av anledning 2, minskad smittspridning leder till färre mutationer, vilket leder till mindre risk att även vaccinerade personer i riskgrupper smittas och blir sjuka.

Min nuvarande arbetsgivare har alltid bekostat influensavaccinering av anledning 1 (det kostar mer att ha mig sjukskriven), jag har då gjort det av anledning 2 (gamla föräldrar). I höstas var det annorlunda - då hängde jag av anledning 1 på låset i november och betalade dessutom ur egen ficka, jag vaccinerade mig även mot pneumokocker en knapp månad senare, tyvärr trodde jag då att det andra vaccinet mot lunginflammation inte var nödvändigt, så nu kan jag inte ta det vaccinet förrän i december.

Sedan har vi inga obligatoriska vaccineringar, utan allt bygger på frivillighet.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A
Nja, som vaccinerad kan du fortfarande sprida smittan vidare.

Ett dörrhandtag, handslag, klia på kinden och vips har du smittan med dig när du träffar närstående. Självklart sprids det mindre än genom utandningsluften men det finns ändå en risk.

Så personer i riskgrupper borde tveklöst vaccineras (när risken med vaccin är mindre än för sjukdomen).

Gör övriga grupper så minskar man risken att smitta vidare men man tar inte bort den helt.
 
L Lars48 skrev:
Det vet jag inte om ålder är boven eller högt blodtryck. Jag tycker teoretiskt skulle förhöjt ACE2 receptorer öppna vägen för Cov-2 viruset att attackera fler celler.
Men om det är lika många som har högt blodtryck av de som dör som av de som inte dör så är knappast blodtrycket en riskfaktor?
 
Mycket hänger på hur effektivt ett framtida vaccin skulle bli. Om det är nära 100% effektivt kan det räcka långt att bara vaccinera riskgrupper i alla fall tills vaccinet är väl beprövat. Har det sämre effekt kan större delen av folket behöva få det för att uppnå flockimmunitet. Skulle effekten vara så låg som 60% krävs i princip tvångsvaccinering av hela folket, i alla fall om immuniseringen är kortvarig. Med ett snabbt framtaget vaccin med ett litet testunderlag kan det bli en jobbig politisk fråga.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Idag på pressträffen svarade Tegnell på frågor kring varför vi inte gör spårning. Som jag förstod det så var det oerhört resurskrävande och därmed inte möjligt för närvarade. Kanske när spridningen minskar kan man börja göra det.

Inte ens att smittspåra i andra regioner tyckte han var någon mening med tanke på resandet.
I Värmland gjorde man intensiv smittspårning på bussen från Italien och det hade mycket bra effekt. Den smitta vi har i Värmland idag kommer från annat håll och jag tror, när man nu ser vilka konstiga symptom vissa har, att min svägerska hade det redan i februari, före sportlovet, dvs att vi redan då hade spridd smitta. Maken hade det i påskas, då hade han redan jobbat hemma ett par veckor. Kanske fick jag det av svägerskan när vi städade hos svärmor, hade det utan att märka det (det är trots allt pollensäsong) och smittade därefter maken? Vem vet? Och framförallt, vid en smittspårning, vilka ska vi säga att vi har träffat?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.