Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Äsch! Han är säkert bara ironisk.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
harry73
Livet är så enkelt när man bara kan ändra åsikt och kan låtsas att man alltid tyckte så.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]

SNACKA OM att vända kappan efter vinden alltså!
Att göra en pudel=att ödmjukt be om ursäkt.
Att göra en Trump=att säga emot sig själv och alltid hävda riktigheten i det man just sagt.

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Silver78 Silver78 skrev:
Jag tror man bedömer problematiken med covid-19 felaktigt genom att bara fokusera på antal dödsfall. Det man inte har sett statistik på är rehabilitering som kvarstår för dom som klarat sig. Om det finns en faktor på 5 som kräver livslång rehabilitering per antal döda så lär det bli något som är mer problematiskt än det tragiska som sker när någon avlider. 30000 döda / 150 000 livslång rehabilitering.
Detta är inte någon statistik utan ett "tänk om".
Det finns läkare som uttalat sig om att många kräver mycket rehabilitering efteråt och en del resten av livet. Då det inte finns statistik på detta så vet man inte utfallet. Det man vet är dock att 200 tusen människor i livslång rehabilitering kommer kräva otroliga resurser av samhället i synnerhet om en stor av dessa har nedsatt förmåga att kunna arbeta.
Har sökt efter input i denna fråga men inte hittat något annat än vaga analyser och svar.
Har du mer information om detta?
För i pressmeddelandet från Sahlgrenska nämns inget om livslång rehabilitering (om vi inte pratar om de som har ett relativt kort liv kvar).
https://news.cision.com/se/sahlgren...vid-19-tillbaka-till-ett-normalt-liv,c3100286

Den fysiska rehabiliteringstiden borde man väl kunna få fram genom att jämföra med andra som har legat still länge efter hjärtinfarkter, i koma etc. och jag kan inte riktigt förstå varför den normalt skulle behöva vara många år lång.

När det gäller den psykiska rehabiliteringen måste det väl variera väldigt mycket.

I Läkartidningens debattartikel står det om att de uppskattar att 30 - 80 % av de som har fått multiorgansvikt kommer att behöva rehabilitering samt det skrivs om långvariga insatser.
https://lakartidningen.se/opinion/d...habilitering-maste-motas-efter-svar-covid-19/

P patst577 skrev:
:crysmile::crysmile:
Det beror ju på vem som gjort uppskattningen och om en verkar rätt eller inte. Tro du att det är 80 % chans att du får vaccin i september om det får dig att må bättre.

Jag ger upp... :rofl:
N Nybergzzz skrev:
Sitter du och ljuger om vaccinet fortfarande? Jag gav dig länk.

Inte ens på fas 2.
Ok jag kankse har missat på fasen (men skrev faktisk också som jag tror/uppfattar det)

Vilke gör ditt persinagrepp om lögn felaktigt och löjligt.

Froskargruppen bebömmer det till en 80% sannolikhet att det finns till september, och det är ju det det handlar om klart i närtd eller inte,

Berätta för mig varför forskargruppens bedömning till 80% är fel enligt dig eller varför vi skall bortse från den?

Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har gjort en snabb googling på "when covid-19 vaccine". Konsensus efter att ha läst en handfull artiklar (det fanns många) säger 12-18 månader, i allra bästa fall.

Hur ser din egen analys ut?
Då har du ju missat den viktigaste som siktar på september 2020.

Det är den du måste läsa och bedömma sannolikhten för i första hand.

Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Att göra en pudel=att ödmjukt be om ursäkt.
Att göra en Trump=att säga emot sig själv och alltid hävda riktigheten i det man just sagt.
Ni vet det där citatet jag brukar dra; "Skillnaden mellan en vis man och en envis, är att den vise kan ändra sig i morgon"?
Trump måste vara världens visaste man...:rofl:

• Haha
  • Gilla
Skruvebulten och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Då har du ju missat den viktigaste som siktar på september 2020.

Det är den du måste läsa och bedömma sannolikhten för i första hand.
Jag är också med på att satsa 5000 på att det inte finns vaccin tillgängligt för användning utanför kliniska studier i sverige till september, Ulltand. Så du har ju 80% chans (enligt din egen uppskattning) att vinna 10 000 , finns säkert fler som kan tänkas spela mot dig på detta.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag är också med på att satsa 5000 på att det inte finns vaccin tillgängligt för användning utanför kliniska studier i sverige till september, Ulltand. Så du har ju 80% chans (enligt din egen uppskattning) att vinna 10 000 , finns säkert fler som kan tänkas spela mot dig på detta.
Jag är inte så itresserad av ditt spelbehov som jag tycker vi kan lämna utanför ftråden.

Men om du eller någon annan har saklig kritik att framföra mot studien så är dei intressant att ta del av,

Skruvebulten
Silver78 Silver78 skrev:
Jag tror man bedömer problematiken med covid-19 felaktigt genom att bara fokusera på antal dödsfall. Det man inte har sett statistik på är rehabilitering som kvarstår för dom som klarat sig. Om det finns en faktor på 5 som kräver livslång rehabilitering per antal döda så lär det bli något som är mer problematiskt än det tragiska som sker när någon avlider. 30000 döda / 150 000 livslång rehabilitering.
Det finns läkare som uttalat sig om att många kräver mycket rehabilitering efteråt och en del resten av livet. Då det inte finns statistik på detta så vet man inte utfallet. Det man vet är dock att 200 tusen människor i livslång rehabilitering kommer kräva otroliga resurser av samhället i synnerhet om en stor av dessa har nedsatt förmåga att kunna arbeta.
Har sökt efter input i denna fråga men inte hittat något annat än vaga analyser och svar.
Om man är över 80 år och drabbas av covid-19 (vilket väl de svårast drabbade är?) så är det väl troligt att de kan komma att behöva livslång rehabilitering. Hur lång tid är en livslång tid enligt dig?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag är inte så itresserad av ditt spelbehov som jag tycker vi kan lämna utanför ftråden.

Men om du eller någon annan har saklig kritik att framföra mot studien så är dei intressant att ta del av,
Du tycker ju att vi ska spela med den svenska ekonomin som insats på att vi i snar framtid kommer ha effektiv behandling och därför borde tillämpa mycket hårdare restriktioner?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om du tittar i tabellerna ovan ser du att tiden i fas II för ett vaccin i genomsnitt är två år, och sedan lika länge i fas III. Att korta dessa 4 år till under 1 år (eller ett halvår! som du verkar tro) är helt orimligt. Visst, hade det varit fråga om 10% dödlighet i breda åldersgrupper med motsvarande spridning hade man antagligen rundat hörnen mer, men nu är det int så.

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Den mer "livslånga" (eller ja långa iaf) rehabiliteringen var så vitt jag förstod det komplikationer efter att ha legat helt nedsövd, dvs "sista anhalten" (som de flesta inte kommer till).

De som "bara" var normalt kritiska fall .. som fick syrgas och låg på sjukhuset, verkade ha en mer "normal" rehab tid (givetvis skiljer allt från person till person).

Givetvis kommer de få en ökning på rehabsidan framöver, som konsekvens av covid-19. Men det är ju inget den "vanliga svensson" behöver oroa sig för.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Om man är över 80 år och drabbas av covid-19 (vilket väl de svårast drabbade är?) så är det väl troligt att de kan komma att behöva livslång rehabilitering. Hur lång tid är en livslång tid enligt dig?
De flesta i den åldern som nu hamnar i respirator, kommer aldrig komma ur den.
Tyvärr.

Därför de inte vill sätta in den åtgärden på de äldre..

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du tittar i tabellerna ovan ser du att tiden i fas II för ett vaccin i genomsnitt är två år, och sedan lika länge i fas III. Att korta dessa 4 år till under 1 år (eller ett halvår! som du verkar tro) är helt orimligt. Visst, hade det varit fråga om 10% dödlighet i breda åldersgrupper med motsvarande spridning hade man antagligen rundat hörnen mer, men nu är det int så.

Du måste givetvis läsa den aktuella studien och varför de tror att den kan vara klar redan i September!

Du kan inte svara på den frågan annars. Vetenskapsmän är ofta kunniga på sin ämnen och allra mest sina projekt . Säger någon 80 % är utgångpunkten att det kan stämma. Och så läser man i detalj hur det skall gå till i det speciell fallet och godtar eller sågar tidplanen med sakliga argumnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.