2 158 585 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, jag går mer på vad erfaret folk i branschen säger än vad (ursäkta sarkasmen) en glassig säljare med snabba solglasögon hittar på.Ulltand skrev:
Om den här säljaren hade haft rätt så hade nämligen det varit stora nyheter hos alla dagstidningar. WHO och Folkhälsomyndigheten hade åtminstone veckovis pratat om den här lovande kandidaten och planerna för hanteringen av epidemin hade utformats efter de förutsättningarna. Så ser det inte ut.
Not: "Glassig säljare" är i det här en term för företrädarna till ditt 80%-sannolikhets-alternativ. Jag är tillräckligt erfaren för att suttit med på ett antal möten där en "glassig säljare" dyrt och heligt lovar att allt kommer fungera perfekt, vara klart igår och kosta ingenting. "Vi löser det!"
Nej de gör de ej.Ulltand skrev:Ok jag kankse har missat på fasen (men skrev faktisk också som jag tror/uppfattar det)
Vilke gör ditt persinagrepp om lögn felaktigt och löjligt.
Froskargruppen bebömmer det till en 80% sannolikhet att det finns till september, och det är ju det det handlar om klart i närtd eller inte,
Berätta för mig varför forskargruppens bedömning till 80% är fel enligt dig eller varför vi skall bortse från den?
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317
I den länken står de ej om några 80% och det är en färsk artikel.. Tror du har missförståt svenska medier.
https://www.bbc.com/news/health-51665497Ulltand skrev:Ok jag kankse har missat på fasen (men skrev faktisk också som jag tror/uppfattar det)
Vilke gör ditt persinagrepp om lögn felaktigt och löjligt.
Froskargruppen bebömmer det till en 80% sannolikhet att det finns till september, och det är ju det det handlar om klart i närtd eller inte,
Berätta för mig varför forskargruppens bedömning till 80% är fel enligt dig eller varför vi skall bortse från den?
Till å med brittiska BBC skriver om mid 2021.
Den är ju ganska variabel. Allt från 1-70 år. Men det man inte vill ha är en stor ökning inom äldreomsorgen med krävande vård.Skruvebulten skrev:
Vill inte måla fan på väggen. Många experter ser flockimmuniteten som en oundvikligt scenario om vi inte får fram ett bra vaccin. Det innebär inte som vissa verkar tro - att det är lösningen och nästan hyllar den. Tvärtom så är det ett kvitto på ett misslyckande ur ett medicinskt perspektiv. Det är inte heller en medveten strategi för det finns inget land i världen som har den kapacitet som krävs för att ta hand alla vid ett fullt utbrott. Nu kanske låter jag väldigt negativt vilket jag inte är. Jag är snarare en realist som bedömer situation efter det man vet. Vi är fortfarande i början av hela situationen och jag är övertygad om att inom ett par månader snart får ett kvitto på längd på immunitet, behandlingar som gör att människor kommer tillbaka fortare efter sjukdom etc. Vi lever trots allt på 2020 talet. Budskapet måste ändå vara sunt förnuft tills vi vet mer.
Var kan man läsa studien? Jag har bara hittat citat från en intervju där hon är 80% säker på att vaccinet kommer fungera, och att det skulle kunna vara klart i september. Inte att det med 80% säkerhet är klart i september. Dessutom verkar hon ha tagit tillbaka det där med 80%: https://www.bbc.com/news/health-52394485Ulltand skrev:Du måste givetvis läsa den aktuella studien och varför de tror att den kan vara klar redan i September!
Du kan inte svara på den frågan annars. Vetenskapsmän är ofta kunniga på sin ämnen och allra mest sina projekt . Säger någon 80 % är utgångpunkten att det kan stämma. Och så läser man i detalj hur det skall gå till i det speciell fallet och godtar eller sågar tidplanen med sakliga argumnet.
Dessutom är det oklart vad som menas med "klart". Klart för first in human, klar läkemedelsformulering, klar fas 2-studie, klar fas 3- studie, klart läkemedelsgodkännande?
Hör det till argumenationstekniken att nedvärdera forskare som glassig säljare utan att ens vilja studera vad det rör sig om?Nyfniken skrev:Nej, jag går mer på vad erfaret folk i branschen säger än vad (ursäkta sarkasmen) en glassig säljare med snabba solglasögon hittar på.
Om den här säljaren hade haft rätt så hade nämligen det varit stora nyheter hos alla dagstidningar. WHO och Folkhälsomyndigheten hade åtminstone veckovis pratat om den här lovande kandidaten och planerna för hanteringen av epidemin hade utformats efter de förutsättningarna. Så ser det inte ut.
Not: "Glassig säljare" är i det här en term för företrädarna till ditt 80%-sannolikhets-alternativ. Jag är tillräckligt erfaren för att suttit med på ett antal möten där en "glassig säljare" dyrt och heligt lovar att allt kommer fungera perfekt, vara klart igår och kosta ingenting. "Vi löser det!"
Confirmation bias? svåraste formen?
FYI Det är stora nyheter i den intrenationella pressen,
Men då kunde ju FHM höra av sig direkt till dig och din stora mötererfarenhet för att få svar på om man skall bry sig eller inte om denna studien.
Det verkar som att du har fått upp ögonen och förstått vad FHM har sagt nu i nästan två månader.Silver78 skrev:Den är ju ganska variabel. Allt från 1-70 år. Men det man inte vill ha är en stor ökning inom äldreomsorgen med krävande vård.
Vill inte måla fan på väggen. Många experter ser flockimmuniteten som en oundvikligt scenario om vi inte får fram ett bra vaccin. Det innebär inte som vissa verkar tro - att det är lösningen och nästan hyllar den. Tvärtom så är det ett kvitto på ett misslyckande ur ett medicinskt perspektiv. Det är inte heller en medveten strategi för det finns inget land i världen som har den kapacitet som krävs för att ta hand alla vid ett fullt utbrott. Nu kanske låter jag väldigt negativt vilket jag inte är. Jag är snarare en realist som bedömer situation efter det man vet. Vi är fortfarande i början av hela situationen och jag är övertygad om att inom ett par månader snart får ett kvitto på längd på immunitet, behandlingar som gör att människor kommer tillbaka fortare efter sjukdom etc. Vi lever trots allt på 2020 talet. Budskapet måste ändå vara sunt förnuft tills vi vet mer.
Jag vet inte tvärr var man hittar med info och den är ju inte publicerad ännuF f91jsw skrev:Var kan man läsa studien? Jag har bara hittat citat från en intervju där hon är 80% säker på att vaccinet kommer fungera, och att det skulle kunna vara klart i september. Inte att det med 80% säkerhet är klart i september. Dessutom verkar hon ha tagit tillbaka det där med 80%: [länk]
Dessutom är det oklart vad som menas med "klart". Klart för first in human, klar läkemedelsformulering, klar fas 2-studie, klar fas 3- studie, klart läkemedelsgodkännande?
Jag har tolkat det som klart för skarp användning. Hittar du måhot mer så dela gärna,
Om man läser det officiella pressmeddelandet från Astra-Zeneca (som ska tillverka / distribuera) är det nog klart för större studier i sen fas (fas II/III) "in the middle of this year". https://www.astrazeneca.com/media-c...-landmark-agreement-for-covid-19-vaccine.htmlF f91jsw skrev:Var kan man läsa studien? Jag har bara hittat citat från en intervju där hon är 80% säker på att vaccinet kommer fungera, och att det skulle kunna vara klart i september. Inte att det med 80% säkerhet är klart i september. Dessutom verkar hon ha tagit tillbaka det där med 80%: [länk]
Skulle man lyckas gå igenom dem på ett halvår (till början nästa år) vore det oerhört snabbt i min uppfattning.
Missuppfattning: vaccin är också ett steg i att uppnå flockimmunitet. individen får immunitet genom vaccin eller genomgången sjukdom. När tillräckligt många är immuna uppnås flockimmunitet, och då upphör pandemin. Vid nästa nivå av flockimmunitet förhindras även lokala utbrott.Silver78 skrev:
N Nybergzzz skrev:
Det är ju en spridd nyhet så läs denna istället då från BBC. Garanterat att 80 % finns med.
https://www.bbc.com/news/health-52394485
Korrekt med skillnaden att vaccin är en kontrollerad smittspridning.Anna_H skrev:
Klipp från BBC och artikeln!Ulltand skrev:
""
The vaccine researchers are prioritising the recruitment of local healthcare workers into the trial as they are more likely than others to be exposed to the virus.
A larger trial, of about 5,000 volunteers, will start in the coming months and will have no age limit."""
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Det är ju den sidan som det länkades till i inlägg #10908 av f91jsw och där står det:Ulltand skrev:
"Prof Gilbert previously said she was "80% confident" the vaccine would work, but now prefers not to put a figure on it, saying simply she is "very optimistic" about its chances."
Det är enda gången talet 80 används på den sidan.