2 158 570 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Såklart är det det, men på samma sätt är det en argumentationsteknik att kalla forskare barA för forskare, även om de jobbar för ett kommersiellt läkemedelsbolag och jobbar med att utveckla nya medicin så snabbt som möjligt så att de vinner över andra bolag och kammar hem storkovan.Ulltand skrev:
Sedan är det frågan om själva forskarna får göra dessa utlåtanden eller om de passerar bolagets kommunikationsavdelning eller legal-avdelningen först.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 133 inlägg
Saxat från länken:
Prof Gilbert previously said she was "80% confident" the vaccine would work, but now prefers not to put a figure on it, saying simply she is "very optimistic" about its chances.
https://www.bbc.com/news/health-52394485
Prof Gilbert previously said she was "80% confident" the vaccine would work, but now prefers not to put a figure on it, saying simply she is "very optimistic" about its chances.
https://www.bbc.com/news/health-52394485
Whats the problem. Going from 80% to very optimistic?BirgitS skrev:Det är ju den sidan som det länkades till i inlägg #10908 av f91jsw och där står det:
"Prof Gilbert previously said she was "80% confident" the vaccine would work, but now prefers not to put a figure on it, saying simply she is "very optimistic" about its chances."
Det är enda gången talet 80 används på den sidan.
Fast att inte sätta in respiratorvård på de äldre har inget med rehabilitering att göra.Snigla skrev:
Det har inte heller med vilja eller snarare ovilja att göra. Åtminstone vill jag gärna tro att det har med "rätt så" avancerade och realistiska förväntningar och prioriteringar att göra. Om man som vårdpersonal tvingas välja, på låt oss säga mig. En 53 åring, lätt överviktig (ca:10kg) storrökare sedan många år, (dock inte längre) tillhörande riskgruppen efter tidigare hjärtinfarkt och lungsjukdom och en betydligt friskare, med bättre förutsättningar , yngre eller äldre spelar ingen roll så hoppas jag och tror att jag går fett bort i den prion.
Och om de flesta (som du skrev) som nu ligger i resp inte kommet att komma ur den så lär de ju inte komma i behov av rehab, vilket var just vad jag kommenterade.
Det är ledsamt att behöva säga det men somliga av oss kommer att dö av det här viruset. Men trösten som jag ser det i från min utsatta position är att det är trots allt det vi alla ska göra förr eller senare.
Jag har läst inlägg i den här tråden som, fattaaaar ni vad heeeeemskt detta ääär etcetera etcetera. Nej jag fattar inte, ingen kan fullt ut fatta men att dö ÄR en del av livet.
Och ja! Jag är i karantän sedan två veckor, för att mina barn inte vill att jag ska bli smittad.
För att vara en person som inte vill måla fan på väggen är du ändå en väldigt duktig målare. Och för att vara en person som inte är negativ så är det precis (som du skriver) en som låter så.Silver78 skrev:Den är ju ganska variabel. Allt från 1-70 år. Men det man inte vill ha är en stor ökning inom äldreomsorgen med krävande vård.
Vill inte måla fan på väggen. Många experter ser flockimmuniteten som en oundvikligt scenario om vi inte får fram ett bra vaccin. Det innebär inte som vissa verkar tro - att det är lösningen och nästan hyllar den. Tvärtom så är det ett kvitto på ett misslyckande ur ett medicinskt perspektiv. Det är inte heller en medveten strategi för det finns inget land i världen som har den kapacitet som krävs för att ta hand alla vid ett fullt utbrott. Nu kanske låter jag väldigt negativt vilket jag inte är. Jag är snarare en realist som bedömer situation efter det man vet. Vi är fortfarande i början av hela situationen och jag är övertygad om att inom ett par månader snart får ett kvitto på längd på immunitet, behandlingar som gör att människor kommer tillbaka fortare efter sjukdom etc. Vi lever trots allt på 2020 talet. Budskapet måste ändå vara sunt förnuft tills vi vet mer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Jag undrar varför Sverige tillsammans med några andra länder sticker ut i statistiken när man jämför "Actice Cases" med "Total Recovered".
Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ har vi bara 1005 "recovered" och 16835 "active cases", dvs 5 % har blivit friska.
Jämför t.ex. med Irland som enligt statistiken har ungefär lika många smittade totalt men hela c:a 13000 "recovered", dvs c:a 66 % har blivit friska.
För Tysklands del har vi c:a 76 % friskförklarade.
Varför har vi så låg andel som friskförklaras? Är det att det inte rapporteras in när man blir frisk eller är det bara så enkelt att de som ingår i statistiken i Sverige är sjukare än de som ingår i andra länder?
Har ni sett någon förklaring till detta?
Enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/ har vi bara 1005 "recovered" och 16835 "active cases", dvs 5 % har blivit friska.
Jämför t.ex. med Irland som enligt statistiken har ungefär lika många smittade totalt men hela c:a 13000 "recovered", dvs c:a 66 % har blivit friska.
Varför har vi så låg andel som friskförklaras? Är det att det inte rapporteras in när man blir frisk eller är det bara så enkelt att de som ingår i statistiken i Sverige är sjukare än de som ingår i andra länder?
Jag tror att Trumpen är lite långsint! Hans agg mot Sverige bottnar (enligt mig) i irritation av att inte kunnat stoppa svenska vattenfall att få tillåtelse att bygga en stor vindkraftspark norr om Aberdeen, vid hans fantastiska golfbana, Trump international golf links. Sedan hade han väl också någon påhittad historia om svenska ättlingar, har jag för mig.
Det är väl ganska ovanligt att någon med virusinfektioner blir friskförklarad i Sverige. Man har inte återbesök för att konstatera att någon är frisk.
Återigen jämförelsen med vaccinet mot ebola, som är det som tagits fram snabbast hittills: ett år efter att man startade fas 2/3-studier fick man provisoriskt godkännande för användning i nödsituationer. Formellt godkännande tog ytterligare tre år.H hapazard skrev:Om man läser det officiella pressmeddelandet från Astra-Zeneca (som ska tillverka / distribuera) är det nog klart för större studier i sen fas (fas II/III) "in the middle of this year". [länk]
Skulle man lyckas gå igenom dem på ett halvår (till början nästa år) vore det oerhört snabbt i min uppfattning.
Förmodligen, (har inget att länka till utan killgissar mest) det förstnämnda. Alltså bristfällig rapportering.T TAR12 skrev:Jag undrar varför Sverige tillsammans med några andra länder sticker ut i statistiken när man jämför "Actice Cases" med "Total Recovered".
Enligt [länk] har vi bara 1005 "recovered" och 16835 "active cases", dvs 5 % har blivit friska.
Vad är det för medicinsk behandling som finns för den ordinarie influensan? Bra att veta.S sunqan skrev:Det finns andra, kanske mer relevanta jämförelser att göra om man vill ha perspektiv.
[länk] har en sammanställning av influensans härjningar i usa för 2011 och framåt.
2017/18 var det 45000000 amerikaner som var symtomatiska och det var preliminärt 61000 som dog. Det dödstalet passerades enligt den tillgängliga statistiken igår.
Influensa är ingen ofarlig sjukdom, Covid-19 är värre. Den stora skillnaden är att det finns behandlingar som hjälper i det ena, fallet i det andra finns bara symtomlindring att ge - om ens det.
Finns väl bara Tamiflu? För den som blir svårt sjuk kan man sätta in intensivvård med tex respirator och ECMO, samtidigt sätter man då in antibiotika för att förebygga bakteriell lunginflammation. Dessutom lindrade åtgärder som syrgas, smärtstillande, febernedsättande osv. Förutom Tamiflu är det samma för Covid19.L Lars48 skrev: