Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför rapporteras det så få döda över helgerna? Dös det inte lördagar och söndagar? Eller är det först på måndagen att personal kommer till sjukhuset och räknar dom som dog under helgen?
Detta är för dåligt!
Akutvård och viss annan vård finns 24/7/365 men knappast administration.
Tycker att vi bör vara glada för det map kostnaden som annars hade varit betydligt högre.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
- - -
Det är väl tveksamt om sjukvården är överbelastad, och i så fall skulle det bara gälla Stockholm och där verkar antalet patienter på IVA minska.
Det verkar snarare vara Region Sörmland som är mest överlastad, med tanke på att sjukhusen i Eskilstuna och Nyköping skickar patienter över nästan hela landet.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte förrän dödsattesterna kommer in som de bokförs på rätt dag. Det är bara de som dör på sjukhusen som kommer med direkt i statistiken (oftast direkt i alla fall).
Fast med såna hackiga kurvor kan man inte bedriva en vettig statistik. Tydligen fungerar det betydligt bättre i andra länder (https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/).
Hur svårt kan det vara att etablera ett fungerande rapporteringssystem?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fast med såna hackiga kurvor kan man inte bedriva en vettig statistik. Tydligen fungerar det betydligt bättre i andra länder ([länk]).
Följ denna sidan istället (länkades tidigare i tråden) så får du lite vettigare syn på hur tendensen ser ut:
- https://adamaltmejd.se/covid/

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Fast att inte sätta in respiratorvård på de äldre har inget med rehabilitering att göra.
Det har inte heller med vilja eller snarare ovilja att göra. Åtminstone vill jag gärna tro att det har med "rätt så" avancerade och realistiska förväntningar och prioriteringar att göra. Om man som vårdpersonal tvingas välja, på låt oss säga mig. En 53 åring, lätt överviktig (ca:10kg) storrökare sedan många år, (dock inte längre) tillhörande riskgruppen efter tidigare hjärtinfarkt och lungsjukdom och en betydligt friskare, med bättre förutsättningar , yngre eller äldre spelar ingen roll så hoppas jag och tror att jag går fett bort i den prion.
Och om de flesta (som du skrev) som nu ligger i resp inte kommet att komma ur den så lär de ju inte komma i behov av rehab, vilket var just vad jag kommenterade.
Det är ledsamt att behöva säga det men somliga av oss kommer att dö av det här viruset. Men trösten som jag ser det i från min utsatta position är att det är trots allt det vi alla ska göra förr eller senare.
Jag har läst inlägg i den här tråden som, fattaaaar ni vad heeeeemskt detta ääär etcetera etcetera. Nej jag fattar inte, ingen kan fullt ut fatta men att dö ÄR en del av livet.
Och ja! Jag är i karantän sedan två veckor, för att mina barn inte vill att jag ska bli smittad.
Nä precis, så just de personerna är nog inte de personerna som kommer belasta rehabcentret.

Som jag nämnt innan i tråden så var det en läkare på tv som förklarade bra på vad covid-19 gör i kroppen och hur det påverkade lungorna och syresättningen - och det var där jag insåg problematiken med äldre och respiratorvård. Respiratorvården var kass för alla, för att den inte lät lungorna läka "som de ska" iom att de trycker in mycket luft i dem och tvingar dem arbeta närapå hårdare än annars (för att få tillräcklig syresättning).

Yngre personer med bra läkkött har iaf en chans att komma ur den.. men frågan är då hur länge de blivit liggande (ju längre desto värre) - och det är dom personerna som troligen kommer behöva mer rehabilitering (under en längre tid) när de blivit uppväckta och friska/piggare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag kollade Tyskland. Där dör det tydligen också väldigt få på helgen. :thinking:

Själv tycker jag det är bra att läkarna fokuserar på det som är viktigt.

• Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Det verkar snarare vara Region Sörmland som är mest överlastad, med tanke på att sjukhusen i Eskilstuna och Nyköping skickar patienter över nästan hela landet.
Jag vet att de har haft stora problem där med väldigt många sjukdomsfall i förhållande till invånarantalet. Är det så fortfarande?
Både nya och inneliggande IVA-patienter har gått ner senaste veckan enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet att de har haft stora problem där med väldigt många sjukdomsfall i förhållande till invånarantalet. Är det så fortfarande?
Både nya och inneliggande IVA-patienter har gått ner senaste veckan enligt [länk]
Jag bor i Eskilstuna. "Ryktet" säger att de ser en ljusning på sjukhuset för tillfället. Vi får hoppas att det stämmer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
För att vara en person som inte vill måla fan på väggen är du ändå en väldigt duktig målare. Och för att vara en person som inte är negativ så är det precis (som du skriver) en som låter så.
På sikt kommer nog att bli bra. Just nu vet vi inte.

tompax tompax skrev:
Så spännande (som Tegnell uttryckte det), Sverige är nu i TOP10 för döda per capita, i världen.

[länk]
Stämmer det verkligen att Indien bara har 33.000 fall?

P patst577 skrev:
Jag bor i Eskilstuna. "Ryktet" säger att de ser en ljusning på sjukhuset för tillfället. Vi får hoppas att det stämmer.
90 personer som är inlagda på sjukhus i Region Sörmland, jämfört med 130 när det var som mest.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
tompax
Nyfniken Nyfniken skrev:
Antal fall stämmer väl inte på något land i världen, eftersom det är omöjligt att veta hur många som är smittade.

Dödstalen är ju något mer definitivt, och borde stämma betydligt bättre.

Indien är dock så långt ifrån TOP10 för döda / capita att det inte ens är värt att nämna.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Man får ju betänka att de bara testat 602 per en miljon invånare. Till och med Sverige, som beskylls för att testa alldeles för lite, ligger på över 11000 per miljon (enligt den där sajten). Testar man inte, kan man inte heller räkna smittade.

BirgitS
tompax tompax skrev:
Dödstalen är ju något mer definitivt, och borde stämma betydligt bättre.
Fast i länder med dåligt utbyggd sjukvård så får man nog räkna med stort bortfall även när det gäller avlidna. Det har ju varit ett stort problem under Ebola-utbrotten i Afrika att folk ligger hemma ute i byarna och dör. Man kan nog räkna med en hel del sånt ute på landsbygden i t.ex. Indien också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.