Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I Tyskland är de åtminstone ärliga med att 70% av befolkningen förväntas bli smittade.

T TAR12 skrev:
Jag håller med dig om att det går att stoppa men det är ingen avvägning mellan liv och ekonomi. I Italiens ekonomi har i princip stannat upp nu OCH människor dör.
Italien har ju redan tappat kontrollen, de aggerar utifrån panik. Sverige borde tagit hårdare beslut tidigare och nu börjar det bli för sent här med.

Nefrums Nefrums skrev:
I Tyskland är de åtminstone ärliga med att 70% av befolkningen förväntas bli smittade.
Det skulle man slippa om exempelvis hela EU nu bestämmer sig för en två månaders paus för att utrota viruset i Europa. Men 14 dagars karantän som Kina kräver blir då en logisk följd därefter.

V vectrex skrev:
Dina killgissningar stämmer nog rätt väl tror jag. Allt nu handlar om en enda sak. Att platta ut kurvan, "flattening the curve". Denna gif-animation visar det väldigt tydligt.
[bild]
Det tar ju bara en vecka att bygga ett extra sjukhus med 2000 platser. ;)

• Haha
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Kina har ju infört Corona-pass i mobilen, kanske det kommer att krävas vid resor i framtiden?

Det absolut bästa mot detta virus borde vara isolera människor i karantän. Viruset lever på att hoppa från människa till människa, ta bort den möjligheten och spridningen avstannar.

De spridningar som fortfarande kommer finnas är lätta att spåra då isolerade människor är lätt att hålla koll på vem de träffat.

Mikael_L
N NiklasN123 skrev:
Det absolut bästa mot detta virus borde vara isolera människor i karantän. Viruset lever på att hoppa från människa till människa, ta bort den möjligheten och spridningen avstannar.

De spridningar som fortfarande kommer finnas är lätta att spåra då isolerade människor är lätt att hålla koll på vem de träffat.
Ja det är precis det som görs i Sverige.

Men man hittar naturligtvis inte alla smittade, så det är ju där det blir problem.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är precis det som görs i Sverige.

Men man hittar naturligtvis inte alla smittade, så det är ju där det blir problem.
Jag menar sätta hela Sverige i karantän.

N NiklasN123 skrev:

Att isolera människor utan en stenhård diktatur i spetsen är nog mycket svårt tyvärr...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nefrums Nefrums skrev:
Det tar ju bara en vecka att bygga ett extra sjukhus med 2000 platser. ;)
Det finns ju uppenbara fördelar med stenhård diktatur. :)

I Sverige ska det utredas, sen ska alla partier i opposition klaga på lite olika märkliga sätt för att vinna politiska poäng.
Sen ska det beslutas, och så måste markanvändningen ordnas, dvs de där tre-fem åren med överklaganden osv.
Sen ska bygget upphandlas med LOU
Och så ska alla fördyringar tas och ältas.

Såvisst, efter 15 år och 3 ggr budgeten så står de 700 platserna (av 2000 planerade) klara, men med för lite personal, och de som nu är i opposition klagar satan över vad de andra ställt till med (oavsett vem som startat det och drivit det) och de som utgör regeringen just då menar på att det faktiskt var de andra som ... ja nåt ...

:crysmile: :rofl:
eller kanske :sweat: :worried: :poop:

• Haha
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
T
N NiklasN123 skrev:
Hur?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T
N NiklasN123 skrev:
Italien har ju redan tappat kontrollen, de aggerar utifrån panik. Sverige borde tagit hårdare beslut tidigare och nu börjar det bli för sent här med.
Det är ju det jag säger.
Genom att agera tidigare så hade vi kunnat rädda liv och ekonomin. Jag skrev för c:a 10 dagar sedan att jag ansåg att, jämfört med andra länder, sverige agerar för svagt.

Hade man bara haft koll på de som kommer från områden med stor smittspridning så hade risken för att vi ska få ett utbrott reducerats. Det kan inte vara mer än några 10 tusentals personer så även om vi sätter alla dessa personer i karantän så är det ingen stor kostnad. Tyvärr gjorde man inte det och risken för att vi stor inför ett utbrott liknande det i Italien är ohyggligt stor.

Jag är ganska övertygad om att man nu kommer införa det man borde gjort för en vecka sedan, t.ex, förbud mot större sammankomster m.m.

Nu gissar jag igen, men jag tror att de som nu ropar högst om att myndigheterna inte gör tillräckligt är de som skulle ropat högst om vi hade stängt gränserna och låst in folk som var bekräftat sjuka.

Vissa personer kan man aldrig göra nöjda. Oavsett vad man än gör.

• Gilla
Puhnallen och 15 till
  • Laddar…
N NiklasN123 skrev:
Så hela sverige ska isolera sig från omvärlden så att inte vi sprider smittan vidare?

Hur man än räknar på det hela så skulle en rekommendation om att alla ska hålla sig hemma, undvika kollektivtrafik, etc i ett antal veckor få förödande konsekvenser för samhället. Mycket större konsekvenser än vad viruset i sig orsakar.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så hela sverige ska isolera sig från omvärlden så att inte vi sprider smittan vidare?

Hur man än räknar på det hela så skulle en rekommendation om att alla ska hålla sig hemma, undvika kollektivtrafik, etc i ett antal veckor få förödande konsekvenser för samhället. Mycket större konsekvenser än vad viruset i sig orsakar.
Om svensken I gemen tappar förtroendet för samhället, då har vi problem!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.