Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T TAR12 skrev:
...och de har de inte gjort i Sverige tycker du?
Titta på Norge då, även de agerar kraftigare än i Sverige
Nu har Norge fler smittade än Sverige...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu har Norge fler smittade än Sverige...
Upptäkta fall menar du.
Inte oväntat, De testar fortfarande misstänkta fall där.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Psykopaten i mig ser detta som löningen på vården problem i dag. Om stora delar av de gamla och sjuka dör av så kommer vi inte ha vårdköer att tala om efter det.
Lite cyniskt, men sant... eftersom de flesta som dör är äldre och sjuka som kanske ändå hade dött inom några år så kommer det att vara en dramatisk minskning av antalet döda de kommande åren. Först när dödstalen har stabiliserats igen vet vi hur många som egentligen dog på grund av viruset.
 
Mikael_L
Nefrums Nefrums skrev:
Att stoppa att 50-70% av befolkningen kommer bli smittade. Att 10-tusentals kommer dö i Sverige av smittan.
Det var nog försent redan i December.

Ni måste förstå att vi lever i en värld idag där sånt här inte går att stoppa.
Det gick inte att stoppa pandemier 1919 eller 1348, och då flög ändå inte folk runt om hela jorden, utan allt spreds med båt och landtransporter, och folk så där i allmänhet höll sig mest på sin födelseort, ofta hela sitt liv.

Det handlar bara om på vilket sätt vi möjligen kan portionera ut epidemin över tid, men vi har nog rätt svaga och gagnlösa verktyg.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var nog försent redan i December.

Ni måste förstå att vi lever i en värld idag där sånt här inte går att stoppa.
Det gick inte att stoppa pandemier 1919 eller 1348, och då flög ändå inte folk runt om hela jorden, utan allt spreds med båt och landtransporter, och folk så där i allmänhet höll sig mest på sin födelseort, ofta hela sitt liv.

Det handlar bara om på vilket sätt vi möjligen kan portionera ut epidemin över tid, men vi har nog rätt svaga och gagnlösa verktyg.
Ja du har nog rätt. Det går inte att stoppa.

Nu får man bara hoppas att man inte skadar sig eller får nån annan sjukdom. För vi kommer mer eller mindre stå helt utan sjukvård de närmsta månaderna.
 
Då det ofta refereras till vad som gjorts i UK och i Danmark tog jag mig tiden igår kväll att läsa lite på myndighetssidor i både UK och Danmark.
https://www.gov.uk/government/topical-events/coronavirus-covid-19-uk-government-response
https://www.sst.dk/da

För mig är det helt klart att de sedan länge insett att spridningen inte går att stoppa. Precis som Mikael_L skriver ovan. Deras strategier bygger på att försöka fördröja spridningen så att toppen sker efter att de säsongssjukdomar som finns, t ex den vanliga influensan, vinterkräksjukan mm, har klingat av så att sjukvården har mer kapacitet över för att hantera Covid-19.

Nu killgissar jag, men jag gissar på att svenska myndigheter resonerar på samma sätt.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Enl rykten så sitter minst en person i hemkarantän i en dala kommun och ev en eller flera i en annan, men det är som sagt rykten på "byn"
Har alla län tillgång till test?
Hemkarantän behöver inte betyda att du är konstaterat smittad, utan bara att du t.ex. råkade vara på samma flyg som en som konstaterats smittad.
Jag har själv en kollega som nu (helt frisk) sitter och jobbar hemifrån i två veckor, för att hon via smittspårningen hittats då hon satt på samma flyg som en smittad i Italien.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hemkarantän behöver inte betyda att du är konstaterat smittad, utan bara att du t.ex. råkade vara på samma flyg som en som konstaterats smittad.
Jag har själv en kollega som nu (helt frisk) sitter och jobbar hemifrån i två veckor, för att hon via smittspårningen hittats då hon satt på samma flyg som en smittad i Italien.
Min arbetsgivare har hemkarantän för alla som rest.
 
Kolla på Kina, det går att stoppa. I Sverige med vår glesa befolkning kan vi absolut få stopp på viruset. Det handlar mer om avvägningen att låta ekonomin krasha eller rädda de äldre och svagas liv.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Nu har Norge fler smittade än Sverige...
Jag tror att du helt och hållet missar poängen med att agera proaktivt. Vi kommer inte att kunna stoppa smittan. Det handlar istället om att bromsa upp den och begränsa spridningen så att sjukvården hinner förbereda sig samt i förlängningen kanske vi hinner få fram ett vaccin innan allt för många drabbas.

Det räcker med att ett land/region får några få superspridare på fel plats för att vi ska få ett utbrott. Ett utbrott kan uppstå var som helst och när som helst oaktat av hur många åtgärder man tar, men risken minskar desto mer proaktiv man är.

Tittar man på Thailand t.ex. De har fått smittan tidigt och agerat kraftigt och bland annat i princip stängt ner en stor del av sin turistindustri. Idag har de inte speciellt många fall. Detta kan givetvis ändras
 
N NiklasN123 skrev:
Kolla på Kina, det går att stoppa. I Sverige med vår glesa befolkning kan vi absolut få stopp på viruset. Det handlar mer om avvägningen att låta ekonomin krasha eller rädda de äldre och svagas liv.
Frågan är om en paus på två månader inte är bättre för ekonomin än en utdragen påverkan?
 
Mikael_L
-RB- -RB- skrev:
För mig är det helt klart att de sedan länge insett att spridningen inte går att stoppa. Precis som Mikael_L skriver ovan. Deras strategier bygger på att försöka fördröja spridningen så att toppen sker efter att de säsongssjukdomar som finns, t ex den vanliga influensan, vinterkräksjukan mm, har klingat av så att sjukvården har mer kapacitet över för att hantera Covid-19.

Nu killgissar jag, men jag gissar på att svenska myndigheter resonerar på samma sätt.
Jag tror som dig.
Och lägger till, att jag tror att man försöker påverka samhället i övrigt så lite som möjligt, alla saker man gör riskerar ju att få någon negativ effekt. Och att stänga ner hela Sverige någon månad innan det verkliga utbrottet kommer gör ju bara att alla företag och allt annat i Sverige går miste om ännu mer, har ännu mer att komma ikapp, det blir bara fler företag i konkurs osv.

Men visst finns det fördelar dock med att lyckas bromsa spridningen så det kommer lite senare.
Dels som du skriver att det klingat av med våra vanliga säsongssjukdomar, men även att det är mycket troligt att Covid-19 sprids långsammare öht under sommarhalvåret. Nackdelen är väl då att mycket sjukhuspersonal vill väl ha semester någon gång också ...
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Då det ofta refereras till vad som gjorts i UK och i Danmark tog jag mig tiden igår kväll att läsa lite på myndighetssidor i både UK och Danmark.
[länk]
[länk]

För mig är det helt klart att de sedan länge insett att spridningen inte går att stoppa. Precis som Mikael_L skriver ovan. Deras strategier bygger på att försöka fördröja spridningen så att toppen sker efter att de säsongssjukdomar som finns, t ex den vanliga influensan, vinterkräksjukan mm, har klingat av så att sjukvården har mer kapacitet över för att hantera Covid-19.

Nu killgissar jag, men jag gissar på att svenska myndigheter resonerar på samma sätt.
Dina killgissningar stämmer nog rätt väl tror jag. Allt nu handlar om en enda sak. Att platta ut kurvan, "flattening the curve". Denna gif-animation visar det väldigt tydligt.
GIF visar vikten av tidig åtgärd mot COVID-19 med kurvor för sjukvårdsbehov och kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 6 till
  • Laddar…
T
N NiklasN123 skrev:
Kolla på Kina, det går att stoppa. I Sverige med vår glesa befolkning kan vi absolut få stopp på viruset. Det handlar mer om avvägningen att låta ekonomin krasha eller rädda de äldre och svagas liv.
Jag håller med dig om att det går att stoppa men det är ingen avvägning mellan liv och ekonomi. I Italiens ekonomi har i princip stannat upp nu OCH människor dör.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är om en paus på två månader inte är bättre för ekonomin än en utdragen påverkan?
Så kan det absolut vara. Bättre att aggera så fort dom möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.