2 170 671 läst · 32 467 svar
2171k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tack för informationen, vad kommer de begära imorgon då?
Helt riktigt, hade jag också velat. Dock finns det ju alltid en viss risk tyvärr.harry73 skrev:Själv skulle jag gärna uppgradera mitt immunförsvar med antikroppar mot coronasmittan. De kommer nog att vara bra nästa gång ett närbesläktat virus kommer förbi.
Sedan förstår jag att det inte är så lämpligt för visa befolkningsgrupper, men jag blir hellre smittat i år än om 20 år när jag kanske tillhör riskgruppen
Men här kan du t.o.m få lite pengar för att göra det!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/c...ruset/ar-BB1104IX?li=BBqxCu3&ocid=mailsignout
Siffrorna på antal smittade kommer nu snabbt att bli opålitliga med ett stort mörkertal, Då är det bättre att estimera antal smittade från antal döda.
I Sydkorea där man testade allt och alla hittade man många fler fall, dödligheten där ligger ju på 0.7%. Detta inkluderar ju såklart även ett mörkertal, men inte lika stort.
Så tex i Italien där sjukvården brutit ihop fullständigt, där är antagligen mörkertalet på antal smittade mycket stort.
Med 630 döda så borde de ha runt 100k smittade. Dvs 10ggr fler än rapporterat. Om man sen tar med tid från smittad till död på runt 10 dagar och en ökning på 1.2 så kommer man fram till att det antagligen finns 0.5 M smittade i Italien just nu.
Redan för två veckor sedan när Italien hade 100-tals smittade så lyckades ju dessa 100 italienare smitta flera hundra svenskar som var där på semester. Alla förstår ju att detta inte är rimligt och att smittan måste varit mycket mycket mer spridd i Italien än de upptäckta fallen då för två veckor sedan.
I Sydkorea där man testade allt och alla hittade man många fler fall, dödligheten där ligger ju på 0.7%. Detta inkluderar ju såklart även ett mörkertal, men inte lika stort.
Så tex i Italien där sjukvården brutit ihop fullständigt, där är antagligen mörkertalet på antal smittade mycket stort.
Med 630 döda så borde de ha runt 100k smittade. Dvs 10ggr fler än rapporterat. Om man sen tar med tid från smittad till död på runt 10 dagar och en ökning på 1.2 så kommer man fram till att det antagligen finns 0.5 M smittade i Italien just nu.
Redan för två veckor sedan när Italien hade 100-tals smittade så lyckades ju dessa 100 italienare smitta flera hundra svenskar som var där på semester. Alla förstår ju att detta inte är rimligt och att smittan måste varit mycket mycket mer spridd i Italien än de upptäckta fallen då för två veckor sedan.
Strategin måste vara att dra ut på förloppet för att minska smittspridningen och för att rädda vården (och fler liv).useless skrev:
Att räkna baklänges går inte, antalet döda blir fler när sjukvården inte räcker till. I så fall får man räkna baklänges från tidigare friska som blir allvarligt sjuka och är under 60 år...
Sant. Då är kanske Sveriges strategi inte så dum ändå. Bara få det avklarat så snabbt som möjligt.useless skrev:
Psykopaten i mig ser detta som löningen på vården problem i dag. Om stora delar av de gamla och sjuka dör av så kommer vi inte ha vårdköer att tala om efter det.
Det är typ ingen under 60 som dör av detta viruset (endast redan svårt sjuka). Median åldern på de döda i Italien är 81 år.pacman42 skrev:
Vilket till viss del beror på att de över 60/65 inte längre intuberas och får andningshjälp. Detta har rapporterats I italienska medier. De har inte resurser till att hjälpa de smittade pensionärerna.Nefrums skrev:
Sant, men den siffran är från innan det infördes. Troligen värre idag, men jag har inte sätt nån färsk siffra på det.pacman42 skrev: