Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A anhack skrev:
Att isolera människor utan en stenhård diktatur i spetsen är nog mycket svårt tyvärr...
Ja alla kommer inte följa direktiv, men om rörligheten avstannar med 95% kommer det into
A anhack skrev:
Att isolera människor utan en stenhård diktatur i spetsen är nog mycket svårt tyvärr...
Det stämmer att vissa inte kommer följa direktiv, men om 95% håller sig hemma så mycket som möjligt kommer spridningen i princip försvinna.

T TAR12 skrev:
Det är ju det jag säger.
Genom att agera tidigare så hade vi kunnat rädda liv och ekonomin. Jag skrev för c:a 10 dagar sedan att jag ansåg att, jämfört med andra länder, sverige agerar för svagt.

Hade man bara haft koll på de som kommer från områden med stor smittspridning så hade risken för att vi ska få ett utbrott reducerats. Det kan inte vara mer än några 10 tusentals personer så även om vi sätter alla dessa personer i karantän så är det ingen stor kostnad. Tyvärr gjorde man inte det och risken för att vi stor inför ett utbrott liknande det i Italien är ohyggligt stor.

Jag är ganska övertygad om att man nu kommer införa det man borde gjort för en vecka sedan, t.ex, förbud mot större sammankomster m.m.
Håller helt med.

BirgitS
N NiklasN123 skrev:
Det stämmer att vissa inte kommer följa direktiv, men om 95% håller sig hemma så mycket som möjligt kommer spridningen i princip försvinna.
Men det skulle innebära att alla mataffärer stänger i två veckor, att alla som behöver hemtjänst för att ta sig upp/ur sängen och få mat svälter ihjäl osv. Det är mycket stora konsekvenser av det också.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Hur man än räknar på det hela så skulle en rekommendation om att alla ska hålla sig hemma, undvika kollektivtrafik, etc i ett antal veckor få förödande konsekvenser för samhället. Mycket större konsekvenser än vad viruset i sig orsakar.
Helt rätt! Alla proaktiva åtgärder syftar enligt min mening att undvika t.ex. den situationen som sker i Italien, men tyvärr så agerar myndigheterna för långsamt, man har tillexempel inte ännu förbjudit större sammankomster. Det kommer säkert ett sånt beslut idag eller imorgon men det något som man borde gjort redan i förra veckan.

useless useless skrev:
Så hela sverige ska isolera sig från omvärlden så att inte vi sprider smittan vidare?

Hur man än räknar på det hela så skulle en rekommendation om att alla ska hålla sig hemma, undvika kollektivtrafik, etc i ett antal veckor få förödande konsekvenser för samhället. Mycket större konsekvenser än vad viruset i sig orsakar.
Sverige borde haft krav på hemkarantän på alla som kommer från Italien, Iran, Kina för veckor sen. Vem som helst som följde utvecklingen i Kina kunde se att det är lätt tappa kontrollen.

Så du menar att fler människor kommer dö av att vi tvingas stanna hemma?

Mikael_L
N NiklasN123 skrev:
Jag menar sätta hela Sverige i karantän.
Aha, ja det blir ju tufft.

Hur länge räcker maten du har hemma?
Hur länge räcker pengarna på kontot?
Hur länge fungerar infrastruktur utan någon som sköter den?

Vad händer med alla våra handelsrelationer?
Vilka fortsätter vara kunder till våra Svenska företag när alla leveranser plötsligt uteblev i några månader?

Det finns t.ex. ett bolag här i Sverige som säljer produkter åt läkemedelsföretag för att de ska kunna tillverka sina läkemedel, det gäller att "filtrera" ut (rekombinanta) proteiner, proteaser, peptider.
Och för en del av dessa produkter är siten single-source i världen, dvs en stängning av Sverige kommer påverka denna läkemedelsproduktion för hela världen, betyder att även Sverige kommer sakna dessa mediciner.
Och kunderna, dessa läkemedelsföretag, har ju länge varit bekymrade över detta single-source-problem, som mötts med att man här i Sverige visar upp en massa åtgärder som säkrar upp produktionen, stället är snart lika välbevakat som riksbankens guldreserv.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det skulle innebära att alla mataffärer stänger i två veckor, att alla som behöver hemtjänst för att ta sig upp/ur sängen och få mat svälter ihjäl osv. Det är mycket stora konsekvenser av det också.
De flesta har väl förberett sig enligt "när kriget kommer" häftet som skickades ut för något år sedan? Alla hushåll ska klara två veckor utan tillgång till affärer, det som inte har förberett sig får väl bryta mot karantänen, men rörelsen av människor kommer minska drastiskt vilket kommer få bra effekt på stoppa spridningen av virus.

Självklart ska hemtjänst och liknande funktioner fortsätta, men med högre grad av skydd för de som jobbar inom vården. Vissa funktioner måste fortsätta. Men att inte stoppa event som Melodifestivalen och liknande kan jag inte förstå.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, ja det blir ju tufft.

Hur länge räcker maten du har hemma?
Hur länge räcker pengarna på kontot?
Hur länge fungerar infrastruktur utan någon som sköter den?

Vad händer med alla våra handelsrelationer?
Vilka fortsätter vara kunder till våra Svenska företag när alla leveranser plötsligt uteblev i några månader?

Det finns t.ex. ett bolag här i Sverige som säljer produkter åt läkemedelsföretag för att de ska kunna tillverka sina läkemedel, det gäller att "filtrera" ut (rekombinanta) proteiner, proteaser, peptider.
Och för en del av dessa produkter är siten single-source i världen, dvs en stängning av Sverige kommer påverka denna läkemedelsproduktion för hela världen, betyder att även Sverige kommer sakna dessa mediciner.
Och kunderna, dessa läkemedelsföretag, har ju länge varit bekymrade över detta single-source-problem, som mötts med att man här i Sverige visar upp en massa åtgärder som säkrar upp produktionen, stället är snart lika välbevakat som riksbankens guldreserv.
Det behöver inte bli månader om det görs bra men absolut kommer det få ekonomiska konsekvenser.

Mat utgår jag från att de flesta har förberett, annars får de bryta mot karantänen. Mat kan också distribueras till dem som inte redan är förberedda.

Vissa funktioner som är samhällskritiska går inte stänga ner, men det är inte 95% av samhället.

T TAR12 skrev:
Det är ju det jag säger.
Genom att agera tidigare så hade vi kunnat rädda liv och ekonomin. Jag skrev för c:a 10 dagar sedan att jag ansåg att, jämfört med andra länder, sverige agerar för svagt.

Hade man bara haft koll på de som kommer från områden med stor smittspridning så hade risken för att vi ska få ett utbrott reducerats. Det kan inte vara mer än några 10 tusentals personer så även om vi sätter alla dessa personer i karantän så är det ingen stor kostnad. Tyvärr gjorde man inte det och risken för att vi stor inför ett utbrott liknande det i Italien är ohyggligt stor.

Jag är ganska övertygad om att man nu kommer införa det man borde gjort för en vecka sedan, t.ex, förbud mot större sammankomster m.m.
En får applodera att du är så framsynt att du kan förutse olika scenarier

Mikael_L
N NiklasN123 skrev:
Det behöver inte bli månader om det görs bra men absolut kommer det få ekonomiska konsekvenser.

Mat utgår jag från att de flesta har förberett, annars får de bryta mot karantänen. Mat kan också distribueras till dem som inte redan är förberedda.

Vissa funktioner som är samhällskritiska går inte stänga ner, men det är inte 95% av samhället.
Det måste väl bli lika länge som det finns corona-utbrott runt om i världen?

Eller tänker du att ifall vi stängt Sveriges gränser mellan den 23/2 och 8/3, samt alla samhällsfunktioner utom de samhällskritiska, så hade det varit lugnt nu, business as usual...?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Det t räcker att man sektionerna samhället så som Kina har gjort. Dvs begränsar den fria rörligheten, vilka dagar man är på jobbet, vem som får handla och när osv.

Dessa saker är inte omöjliga.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det måste väl bli lika länge som det finns corona-utbrott runt om i världen?
Jag tror inte det. Just nu tyder det på att vi har en inhemsk spridning i Sverige vilket beror på att de inte införde obligatorisk hemkarantän på alla resande som återvänder från riskområden. Då för stoppa virusets spridning behövs en nedstängning. Sen om några två-tre veckor när största delen av sjuka har lokaliserats kan vi smyga igång igen.

Israel kör med karantän för alla inresande, blir intressant om de lyckas stoppa viruset redan vid gränsen.

Mikael_L
Jag tror inte att du förstår ...

• Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju uppenbara fördelar med stenhård diktatur. :)

I Sverige ska det utredas, sen ska alla partier i opposition klaga på lite olika märkliga sätt för att vinna politiska poäng.
Sen ska det beslutas, och så måste markanvändningen ordnas, dvs de där tre-fem åren med överklaganden osv.
Sen ska bygget upphandlas med LOU
Och så ska alla fördyringar tas och ältas.

Såvisst, efter 15 år och 3 ggr budgeten så står de 700 platserna (av 2000 planerade) klara, men med för lite personal, och de som nu är i opposition klagar satan över vad de andra ställt till med (oavsett vem som startat det och drivit det) och de som utgör regeringen just då menar på att det faktiskt var de andra som ... ja nåt ...

:crysmile: :rofl:
eller kanske :sweat: :worried: :poop:
Detta är ju enkelt att komma runt. Bara att deklarera undantagstillstånd.
Något jag tror kommer hända, men inte förens om två veckor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.