Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Är Tegnell tillbaka från Somalia? Man kan ha åsikter om Sverige agerat för taffligt eller inte jämfört med andra länder men att skicka frontfiguren för ansvarig myndighet på biståndsuppdrag i ett annat ärende mitt under analkande superkris är vi nog helt ensamma om i världen. Det kanske spelar mindre roll för smittspridningen var han befinner sig men signalerna det sänder ut är ju :poop:

N NiklasN123 skrev:
Jag menar sätta hela Sverige i karantän.
Vem tar hand om min mamma då? Hon behöver matas, byta blöja, läggas, få medicin varannan timme för att inte skaka sönder av sin Parkinson. Hon bor på demensboende och kan inte gå längre. Ska pappa ta hem henne och ha henne på golvet i vardagsrummet tänkte du? Hur ska han klara av att hålla henne ren? Badrummet är på övervåningen, sovrummet likaså.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
N NiklasN123 skrev:
De flesta har väl förberett sig enligt "när kriget kommer" häftet som skickades ut för något år sedan? Alla hushåll ska klara två veckor utan tillgång till affärer, det som inte har förberett sig får väl bryta mot karantänen, men rörelsen av människor kommer minska drastiskt vilket kommer få bra effekt på stoppa spridningen av virus.

Självklart ska hemtjänst och liknande funktioner fortsätta, men med högre grad av skydd för de som jobbar inom vården. Vissa funktioner måste fortsätta. Men att inte stoppa event som Melodifestivalen och liknande kan jag inte förstå.
Kan ju säga att de som får mat via hemtjänsten inte har någon möjlighet att bygga upp två veckors reserv. Många får matlådor ett par gånger i veckan och går de inte åt så blir det stopp på leveranserna. I en del fall handlar hemtjänsten en gång i veckan men bara så mycket att det går åt under veckan som kommer.

Men om hemtjänsten och sjukvården ska fungera så måste kollektivtrafiken fungera, bensinstationer och livsmedelsaffärer måste vara (delvis) öppna och få leverans av bränsle resp. mat, dvs. det måste jobba folk med läkemedel, transporter och livsmedelsproduktion. Jag hittade en uppgift om att vården, skolan och omsorgen sysselsätter 1,3 miljoner, nu är ju inte skolan aktuell i det här fallet men det innebär ju att bara vården och äldreomsorgen sysselsätter ett antal procent av befolkningen så frågan är om man tar bort alla arbeten som inte behövs för att sjukvården och äldreomsorgen ska fungera kommer ner till att bara 5 % skulle jobba.

N NiklasN123 skrev:
Men att inte stoppa event som Melodifestivalen och liknande kan jag inte förstå.
Hur stor bedömer du att sannolikheten var för att någon smittspridare befann sig på Melodifestivalen?

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Nefrums Nefrums skrev:
Detta är ju enkelt att komma runt. Bara att deklarera undantagstillstånd.
Något jag tror kommer hända, men inte förens om två veckor.
Vad menar du med undantagstillstånd, vad innebär det?

Sverige, Norge och Danmark ligger hyfsat lika. Såg någon som rapporterade att Indien agerat proaktivt och säger sig ha bara 65 smittade. Men et som är proaktivt är tydligen att te tar temperaturen på alla som kommer in i landet, de som ar feber testar de. Jag tror att Indien snart får en explosion av sjuka, för att mäta temperaturen är ett jättebra sätt att invagga folk i falsk säkerhet, då varken temp eller test visar någon innan du blivit sjuk.

Nej, jag tror faktiskt att "lagom är bäst" som vanligt.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vem tar hand om min mamma då? Hon behöver matas, byta blöja, läggas, få medicin varannan timme för att inte skaka sönder av sin Parkinson. Hon bor på demensboende och kan inte gå längre. Ska pappa ta hem henne och ha henne på golvet i vardagsrummet tänkte du? Hur ska han klara av att hålla henne ren? Badrummet är på övervåningen, sovrummet likaså.
Trodde det var underförstått men samhällskritiska funktioner ska såklart fortsätta. Sjukhus, äldrevård, vård av funktionsnedsatta, polis, brandkår osv.

T
P Putte 9497 skrev:
En får applodera att du är så framsynt att du kan förutse olika scenarier
Tack! Jag tycks dock skönja en viss ironi ditt svar.
Jag är inte speciellt framsynt men det jag har gjort är att titta på hur andra länder agerat och vad som har hänt och händer där. Redan i början av februari kunde jag se katastrofrubriker i asiatisk media medan vi i Sverige tog ganska lätt på det. Jag funderade då på varför det var en så stor skillnad mellan mediarapporteringen här hemma i där nere.

Jag rekommenderar att titta på motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten i andra europeiska länder och deras budskap och det kommer då stå klart att vi agerar alldeles för svagt i denna fråga.

Mikael_L
T TAR12 skrev:
Jag rekommenderar att titta på motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten i andra europeiska länder och deras budskap och det kommer då stå klart att vi agerar alldeles för svagt i denna fråga.
Ange några länder som agerat exemplariskt då, så vi inte behöver leta runt bland alla världens länder.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T
N NiklasN123 skrev:
xMen att inte stoppa event som Melodifestivalen och liknande kan jag inte förstå.
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor bedömer du att sannolikheten var för att någon smittspridare befann sig på Melodifestivalen?
Det räcker med en superspridare!
Varför kommer man då med största sannolikhet att idag eller imorgon förbjuda sammankomster, vad har förändrats förutom att vi har fått ett par hundra fler smittade?

Nu har även Dalarna fått sitt första konstaterade fall, märkligt att det tog så pass lång tid.

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ange några länder som agerat exemplariskt då, så vi inte behöver leta runt bland alla världens länder.
Det finns inga länder som gör helt rätt. Men titta gärna lite på England och Danmark. Vill du har tuffare åtgärder så titta på Thailand.
Läs gärna denna artikel också: http://www.lakartidningen.se/Opinio...gi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/ så ser du att det inte bara är jag som tycker så.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
T TAR12 skrev:
Det räcker med en superspridare!
Varför kommer man då med största sannolikhet att idag eller imorgon förbjuda sammankomster, vad har förändrats förutom att vi har fått ett par hundra fler smittade?
Just att det finns många fler smittade gör ju att sannolikheten för att någon på en stor sammankomst är smittad ökar rejält.

T TAR12 skrev:
Det finns inga länder som gör helt rätt. Men titta gärna lite på England och Danmark. Vill du har tuffare åtgärder så titta på Thailand.
Läs gärna denna artikel också: [länk] så ser du att det inte bara är jag som tycker så.
Vad har England och Danmark gjort mer än att Danmark har en gräns på 1000 personer vid evenemang? Jag lyckas inte hitta mer.

Mer än vad vi i Sverige gör, menar jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.