Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vet inte hur man ska göra i den här situationen. Det finns nog väldigt få svart-vita val, som har ett "rätt" svar.

Alla angreppssätt på den här katastrof-situationen har sina fördelar, men också sina klara nackdelar. Det beror på vad man fokuserar på, vad som är praktiskt möjligt och så vidare.

Mycket handlar nog om hur lång tid det tar innan vaccin kommer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Men antalet inresande per dag är rätt respektingivande, typ 50.000
Det är som en mellanstor kommun.
Tänk att vi fyller ett Uddevalla, ett Örnsköldsvik eller ett Borlänge med inresande, varje dag. Ja när våra resor och transporter går som normalt alltså. Inte nu.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
För min egen del, så känns det som de personer som tycker man skulle stänga ner och/eller sätta alla i karantän efter italienresor, tar en enkel väg.

• Vi hade inte all den färdigpackade information vi har idag. Att ta rätt beslut, I rätt tid, var inte lätt.
  • Det inte var praktiskt möjligt att sätta alla inresande i karantän.
  • Man fokuserar på att någon gjorde fel, och hade denne gjort rätt hade allt löst sig.

Låt oss då anta att vi hamnar i Finlands eller nya Zeelands situation. Ingen, eller väldigt låg smitta, och vaccin tar 3-4 år att ta fram. Det är nog tyvärr inte otroligt. Vad gör man då? Stänger landet för all inresande? Inklusive all transport?

• Gilla
JSten och 12 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte sprids mellan människor? Vad yrar du om?
De flesta zoonoser (smittämnen som sprids till människor från djur) sprids bara från djur till människa, inte mellan människor. Eller i alla fall väldigt trögt mellan människor. Så är det t ex med högpatogen fågelinfluensa och till viss del med med MERS, som främst smittar människor från kameler. Enligt de första rapporterna från Kina om covid-19 spreds inte heller detta mellan människor, det är nog den informationen som avses.

Har media redovisat hur mycket det kostar olika länder, med corona. Senaste jag såg något har regeringen satsat ca 100 miljarder, sedan tillkommer framtida kostnader för arbetslöshet. Det vore intressant att veta kostnaderna för olika länder i främst Europa.

harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ska man motivera att öppna upp, när det fortfarande ser lika illa ut/är lika farligt, som när man stängde ...?
Då skaffar man sig en corona app med tveksam effekt och tveksam säkerhet och tvingar alla medborgare att använda appen.
Det hjälper ingenting mot smittspridningen, men man visar att man är en stark politiker som tar sitt ansvar.
Går det därefter åt skogen skyller man på Kina eller Sverige som riktiga karlar gör.

• Gilla
  • Haha
JSten och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller passerat knät som Tegnell har sagt ett antal gånger. Jag antar att du klagar på den formuleringen från han också?
Absolut. Jag har inte följt honom i detalj på sistone men under hela upptakten till den här soppan tyckte jag att han var en usel kommunikatör. Eller, på den tiden tolkade jag det mer som att de var inkompetenta, men sedermera har jag reviderat till den här snällare förklaringsmodellen.

harry73
Tegnel är absolut en dålig kommunikatör. T ex när han en gång förklarade att det inte är så farligt om inte alla följer reglerna så länge de flesta gör det. Absolut sann som fakta, men ett väldigt dåligt sätt att övertyga alla att följa rekommendationer.
Å andra sidan är den äktheten som ibland är lite för klumpigt, just det som ger honom förtroendet från folket.

• Gilla
JSten och 7 till
  • Laddar…
Exakt positionering av varje medborgare på individnivå är väl egentligen ganska ointressant i det stora hela? Iallafall ur smittspridningssynpunkt.
I så fall är den approach Googles och Apples app har bättre. Där använder man Bluetooth och slumpade ID'n för att se hur många unika personer folk i olika områden kommer i närkontakt med. Den informationen är användbar för att se hur bra olika restriktioner och rekommendationer fungerar i verkligheten och för att kunna slå larm vid 'riskabla mönster'.

Redigerat:
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Absolut. Jag har inte följt honom i detalj på sistone men under hela upptakten till den här soppan tyckte jag att han var en usel kommunikatör. Eller, på den tiden tolkade jag det mer som att de var inkompetenta, men sedermera har jag reviderat till den här snällare förklaringsmodellen.
Där är vi överens då. Jag tycker att Anders Wallensten är överlägsen som kommunikatör. Det blir inte lika många rubriker i medierna när han pratat dock.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Känner du inte till studien eller uttalalnden från kinesika mymdigheter eller senare från WHO?

Jag kan tänka mig att inte alla läser sånt men hur kan du då försvara FHM?
Så du menar att man måste ha läst alla studier och alla uttalanden från kinesiska myndigheter och WHO för att få diskutera i den här tråden?
I så fall kan vi nog lika gärna stänga tråden på en gång.

Men jag kan ju inte veta vilken studie och vilket uttalande du menar om du inte länkar till dem och därmed kan jag inte veta om jag känner till dem.

Ulltand Ulltand skrev:
Är det FHM uppgift att bedömma eknomiska aspekter av smittspridningen och agerat utifrån det?

Finns det inte andra mer demokratiska institutioner som är bätter skickade att göra det.

Jag känner inte att vi haft ett val att vi offrar det äldre om ekonomin så kräver och vilket parti som stod för det. Vilktet för övrigt inte ens gäller.

Men i klartext. Detta är ingen situation någon ville ha, inte minst FHM. Allt annat är efterkonstruktioner.
1. Ja, som myndighet ska de se till hela samhället. Att ta nationalekonomiska hänsyn är mål nummer två i deras plan för hur en pandemi ska hanteras, även om det inte står med just de orden.

Naturligtvis är det en situation som ingen ville ha.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Det är ju positivt att vi är åtminstone överens om nånting att FHM var medveten om risken. Däremot kunde de göra mycket mer. De kunde mha restriktioner fördröja förloppet så att kommunerna hade mer tid på sig att förbereda sig.
Detta kunde de göra med gjorde inte, betyget sänks till noll och förtroende för myndigheten borta.
Ekonomin kunde blivit skadad ett par månader. Men hellre det än att lämna de äldre till sitt eget öde.
Där skiljer vi oss åt för jag anser att ekonomin inte skulle ha blivit skadad i bara några månader. Man kan ju t.ex. se på Nya Zeeland som anser att de inte har någon smittspridning men de har en mycket stor turistbransch som nu kommer att behöva stå still i två år eller så om de inte ska riskera att få in det nya coronaviruset igen. Även i Sverige har vi en turistbransch och utrikes flyg- och busstrafik som har många anställda, för att inte nämna import- och exportintensiva företag och alla skulle ha fått många långvariga problem även om det bara hade varit mycket hårda restriktioner i ett par månader.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
S SonnyListon skrev:
"Björn är jätteduktig på sitt område, men han har inte kunskap i alla områden som påverkar hur ett land ska agera."
Men det har FHM? Dom är ju frälsaren själv? Ni är sektmedlemmar :)
Björn behöver inte ta hänsyn till samhällets ekonomi men det måste FHM.
Det låter mer som du tycker att Björn är en frälsare med sektmedlemmar. Skulle nog tro att i stort sett alla här, inkl. jag, har uttalat sig negativt om FHM någon gång i den här tråden.

• Gilla
uplj och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att man måste ha läst alla studier och alla uttalanden från kinesiska myndigheter och WHO för att få diskutera i den här tråden?
I så fall kan vi nog lika gärna stänga tråden på en gång.

Men jag kan ju inte veta vilken studie och vilket uttalande du menar om du inte länkar till dem och därmed kan jag inte veta om jag känner till dem.

I vilket fall borde FHM ha läst den ( vilkem man har ) och kommit fram till att man inte litade på den.

Ungefär samtidigt gick Kinesiska myndigheter ut och varnade för smittspridning från patienter utan symtom.

Sedan har det kommit en uppsjö studier efter detta. Bla en där man mätte upp precis lika höga virusnivåer i slemhinna på en helt symtomfri patient

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.