2 203 377 läst · 32 467 svar
2203k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
T TAR12 skrev:
Nja, det är nog mest en fråga om språk och det är nog ganska individuellt. ”När myndigheter rekommenderar är graden av frivillighet mycket låg.” som det uttrycktes i SVD häromdagen. Man kanske ”uppmuntras” eller något sådant. Men med tanke på hoten mot den personliga integriteten en sån här app innebär tror (obs tror) jag att den blir helt frivillig. Den verkar vara helt frivillig både i Norge och Singapore också när jag kollade lite snabbt.T TAR12 skrev:
Kom från London kvällen den 21/2 till T5 och såg skyltarna vid tullfiltret då.tttomten skrev:
Nu vet jag inte vilken terminal du var på men åtminstone på terminal 5 så satt dessa anslag den 24/2 vid 20.30.
Det var flera mindre i terminalen och många stora vid bagagebanden.
Detta vet jag till 100% då jag stod och diskuterade innehållet med en av mina döttrar.
edit, vid närmare eftertanke så såg jag skyltar även på terminal 2 vid säkerhetskontrollen, jag läste på en då några i sällskapet nyttjade toan innan vi gick ut till bilen på P21.
Hade varit på kurs tillsammans med bland annat ett gäng kollegor från Milano...
Du kan ha rätt och det är precis därför jag tycker att vi i Sverige har gjort en del felaktiga val som har stängt denna möjlighet som fortfarande tycks finnas kvar i Norge, Tyskland mfl länder.P patst577 skrev:
Om man jämför med hur spanska sjukan spreds så känns det som att det är nu som vi ska bygga upp en beredskap mot en eventuell nästa våg. Ett sätt är kan vara denna app.
Spanska sjukan spreds i en första våg med början under våren 1918 och hade då inte en så hög dödlighet, de som främst dog vara gamla och barn. Den andra vågen kom augusti 1918 och var förödande med en mycket högre dödlighet (5-25 gånger än normal dödlighet). De som dog i andra vågen var främst personer i åldersgruppen 20-40 år.
Vi vet inte om historien kommer att upprepa sig igen men att vara förberedd om det kommer en våg två kan inte vara fel. Mha appidén kan vi bryta smittkedjorna mycket tidigare men då gäller det att vi har allt klart om/när våg två kommer.
Om dem inte muterar då?T TAR12 skrev:Du kan ha rätt och det är precis därför jag tycker att vi i Sverige har gjort en del felaktiga val som har stängt denna möjlighet som fortfarande tycks finnas kvar i Norge, Tyskland mfl länder.
Om man jämför med hur spanska sjukan spreds så känns det som att det är nu som vi ska bygga upp en beredskap mot en eventuell nästa våg. Ett sätt är kan vara denna app.
Spanska sjukan spreds i en första våg med början under våren 1918 och hade då inte en så hög dödlighet, de som främst dog vara gamla och barn. Den andra vågen kom augusti 1918 och var förödande med en mycket högre dödlighet (5-25 gånger än normal dödlighet). De som dog i andra vågen var främst personer i åldersgruppen 20-40 år.
Vi vet inte om historien kommer att upprepa sig igen men att vara förberedd om det kommer en våg två kan inte vara fel. Mha appidén kan vi bryta smittkedjorna mycket tidigare men då gäller det att vi har allt klart om/när våg två kommer.

Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 144 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 144 inlägg
De tidigaste officiella dokument från WHO:s hemsida som nämner uppgifter från Kina om asymtomatiska smittade (1,2%) är daterad 25/02/2020Ulltand skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
För övrigt hittade jag intressant information från WHO angående rekommendationer kring agerande beroende på situation utifrån hur smittspridningen ser ut. Först testades misstänkt covid19-sjuka enstaka individer och omfattande smittspårning gjordes men vecka 11 konstaterade FHM att det fanns allmän smittspridning. Deras rekommendationer hittills ligger väl i linje med WHO:s vid ett sådant scenario - Community spread - Slow transmission and reduce impact.

Logga in
Skapa konto
Jag har lite tankar om hur det kommer att bli i framtiden efter det att vi har passerat toppen på smittspridningen och är lite nyfiken på om det är några andra här som också funderat på det?
Hur lång tid tror ni att det tar innan smittspridningen avtar (nästan) helt?
Räknar ni med att restriktionerna/rekommendationerna kommer att släppas och när i så fall?
Tror ni att vi får en andra våg och hur kraftig är den i så fall?
När tror ni att man kan börja resa utomlands igen?
Är det någon som har tankar om hur livet blir efteråt?
Hur lång tid tror ni att det tar innan smittspridningen avtar (nästan) helt?
Räknar ni med att restriktionerna/rekommendationerna kommer att släppas och när i så fall?
Tror ni att vi får en andra våg och hur kraftig är den i så fall?
När tror ni att man kan börja resa utomlands igen?
Är det någon som har tankar om hur livet blir efteråt?
Efterklok? Du är lite efter va? Läs vad han har sagt från första början. Herregud, det är värre ställt med svensken än vad jag troddeP patst577 skrev:Det är ju väldigt lätt att sitta som Björn Olsen och vara efterklok. Dessutom är det också väldigt lätt att kräva saker när man inte direkt behöver ta några konsekvenser om man har fel.
Precis som många här, så ältar han om vad man borde ha gjort för två månader sedan. Det klagas och det ges svidande kritik mot hur man gjort i Sverige, men när det krävs svar om vad som skulle gjorts istället, så får man ganska svävande svar. Svar som dessutom inte sällan kräver information som kom senare. Svaren kräver ofta åtgärder som inte är praktiskt genomförbara eller ens lagliga.
Björn är jätteduktig på sitt område, men han har inte kunskap i alla områden som påverkar hur ett land ska agera.
Fokusera på hur vi ska gå vidare istället för att i efterhand fundera på exakt vad som skulle gjorts för 6 veckor sedan. Det är sedan länge överspelat.
Tror du missförstår hur besluten tas, socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten, MSB, polisen mfl är rådgivande åt regering och riksdag som tar beslut. FHM tar inga beslut.S SonnyListon skrev:
Haha, nej jag är medvettttomten skrev:
Jag är fullt medveten om hur en demokrati fungerar. Men eftersom ynkruyggarna i regeringen gömmer sig bakom FHM, och FHM uttalar sig i allt från ekonomi till jämställdhet så förstår du kanske att det de facto är en myndighet som styr Sverige just nu? Och Björn hade koll på läget från första början när Tegnell yrade om att viruset inte sprids mellan människor.tttomten skrev:
Är det mig du menar?S SonnyListon skrev:
Nej jag har inte följt Björns alla inlägg i debatten så det kan jag inte kommentera fullt ut. Det finns så många att lyssna på så att begränsa sig till några är i mitt tycke hämmande.
Vad jag läst har han en del poänger men mycket har varit helt ogenomförbart.