2 158 581 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Svårt att införa reserestriktioner från länder där smittan fanns? Svårt att isolera personer som varit i områden där smittan fanns?
Sluta försvara en idiotisk myndighet som uppenbarligen grovt har misslyckats med sitt uppdrag. Rösterna börjar tystna nu, men under lång tid så har FHM försvarats in absurdum. Det är inte sunt det som har pågått, ni måste förstå det. Och då menar jag det försvar av FHM som förts fram.
Sluta försvara en idiotisk myndighet som uppenbarligen grovt har misslyckats med sitt uppdrag. Rösterna börjar tystna nu, men under lång tid så har FHM försvarats in absurdum. Det är inte sunt det som har pågått, ni måste förstå det. Och då menar jag det försvar av FHM som förts fram.
Regeringen sköter detta mycket smart! De lägger över ansvaret på FHM, som i sin tur lägger över ansvaret på befolkningenS SonnyListon skrev:
Om det sen går åt helvete med många döda, så kan regeringen peka finger och säga att det är befolkningens fel för att man inte har följt riktlinjerna. Genialiskt egentligen. Löfven sitter säkert efter detta, och även Tegnell
Exakt. Det var det första jag tänkte på: "nu förbereder dom sig på att undvika ansvar"tompax skrev:Regeringen sköter detta mycket smart! De lägger över ansvaret på FHM, som i sin tur lägger över ansvaret på befolkningen
Om det sen går åt helvete med många döda, så kan regeringen peka finger och säga att det är befolkningens fel för att man inte har följt riktlinjerna. Genialiskt egentligen. Löfven sitter säkert efter detta, och även Tegnell
Medlem
· Halland
· 4 109 inlägg
Svarar även på BirgitS kommentar.P patst577 skrev:
Var skrev jag att transport av prioriterade varor skulle stoppas? Skyddsutrustning får naturligtvis importeras. Man får ha en kader med lastare som testas kontinuerligt.
Vad gäller 100k personer som anländer så kan man dels begränsa mängden flyg, dvs ställa in flyg, dels internera folk på hotell som annars ändå går i konkurs. Jag tror vi kan ordna fram 100k platser i landet. Elker så kan folk stanna hemma med videoövervakning och få maten hemlevererad. Vi har ju arbetslösa som kan leverera.
Testa 5k i veckan? Tja, kan ju börja med att internera och så testa en per familj efter en vecka. Då lär dom ha smittat varandra. Och om man nu inte klarar av någonting så upprätta i alla fall register på alla inkommande och anteckna vem som har rest med vilket flyg och suttit på vilken plats så man kan smittspåra.
Och interner alla som kommer från Italien och hostar hela flighten.
Man behöver inte göra 100% rätt men 60% rätt är bättre än 20% rätt. Här i Kina är inte allting perfekt men man gör så gott man kan och på min arbetsplats i Shanghai är ingen sjuk och i fabrikerna är det endast några få fall.
Jag skulle aldrig installera en app som visar om jag är hemma eller bortrest eller på jobbet. Litar inte på tryggheten i sådant och snart finner man huset plundrat då informationen läckt ut.BirgitS skrev:Nu var det visserligen inte mig du ställde frågan till men naturligtvis kan jag se att myndigheter har nytta av informationen från den typen av appar.
När en app från t.ex. MSB finns så hoppas jag att de som är duktiga på IT-säkerhet kan granska den och därefter kan jag bedöma om jag vill installera den eller inte.
Nej jag misstänker samma att de inte är 100 på säkerhet.
Exakt så.S SonnyListon skrev:
Japp, du sätter fingret rakt på den stora svårigheten.
Vid tidpunkten då det skulle börja införas sådana här åtgärder kom det ca 20-25.000 resenärer in från andra länder till bara Arlanda per dygn. Lägg sen till andra svenska flygplatser, båt/tåg/buss/bil, så inser du att vi hade något i häraden minst 50.000 resenärer per dag att hantera med dessa lätta åtgärder.
Och vilka länder hade smitta vid tidpunkten?
Vi vet säkert:
Kina, Sydkorea, Thailand, Iran, Italien, Spanien, Tyskland, England, USA.
Så troligen var det nog färre länder i världen som saknade SARS-cov2 än länder som hade viruset.
Så då ställer jag frågan till dig, jag hoppas du har något bra svar.
Hur skulle vi hanterat minst 25.000 inresande personer om dagen?
Berätta nu vad som skulle gjorts?
Det som är fakta för den ena sidans uppfattning är lögn och hittepå för den andre, och tvärtom naturligtvis.
Gäller ju förstås enbart om bägge sidor vägrar att acceptera att det finns uppfattningar som strider mot ens egna, och som faktiskt kan vara korrekta.
Det bästa är att ha ett öppet sinne och hämta info från alla yttringar, jag brukar säga till mina söner,
" ju mer säker på att jag har rätt, desto mer fel har jag"
Gäller ju förstås enbart om bägge sidor vägrar att acceptera att det finns uppfattningar som strider mot ens egna, och som faktiskt kan vara korrekta.
Det bästa är att ha ett öppet sinne och hämta info från alla yttringar, jag brukar säga till mina söner,
" ju mer säker på att jag har rätt, desto mer fel har jag"
Inser också nu att jag sedan den första mars har läst mer än 10 400 inlägg i en enda tråd, kanske dags att skaffa sig ett liv utanför den
Bara för att lägga till:
I Stockholm finns cirka 20000 hotellrum.
https://www.svd.se/over-1000-hotellrum-saknas-i-stockholm
Om varje familj ska ha ett eget hotellrum, det ska vara karantän och de ska få mat på rummet så skulle rummen räckt Max för 2 dagar dvs många personer skulle inte fått plats.
Att skicka hem personerna utan att använda kollektivtrafiken eller bussar (blanda smittade med friska) skulle samtidigt ställt oerhörda krav på något transportmedel som inte finns. Specialtaxi med gasmasker för 50000 personer? Var ska taxi förarna spendera tiden de går av sitt skift? Åka hem till familjen och riskera smitta dem, som kanske åker och jobbar inom sjukvården eller äldrevården...
Eventuellt skulle man kunna gett alla mask och sanerat dem innan de fick resa vidare men Gustav 35 utan Symptom skulle inte behållt masken på mer än runt hörnet....
Min poäng är att jag förstår vad du/ni menar, vad ni vill uppnå med karantän och låsa in återvändande. Men redan hemvändandet i sig är en enorm smittrisk som inte var möjlig att lösa i min logik.
Kom med förslag på HUR det skulle lösts så kan jag utan tvekan acceptera att vi skulle gjort på annat sätt.
I Stockholm finns cirka 20000 hotellrum.
https://www.svd.se/over-1000-hotellrum-saknas-i-stockholm
Om varje familj ska ha ett eget hotellrum, det ska vara karantän och de ska få mat på rummet så skulle rummen räckt Max för 2 dagar dvs många personer skulle inte fått plats.
Att skicka hem personerna utan att använda kollektivtrafiken eller bussar (blanda smittade med friska) skulle samtidigt ställt oerhörda krav på något transportmedel som inte finns. Specialtaxi med gasmasker för 50000 personer? Var ska taxi förarna spendera tiden de går av sitt skift? Åka hem till familjen och riskera smitta dem, som kanske åker och jobbar inom sjukvården eller äldrevården...
Eventuellt skulle man kunna gett alla mask och sanerat dem innan de fick resa vidare men Gustav 35 utan Symptom skulle inte behållt masken på mer än runt hörnet....
Min poäng är att jag förstår vad du/ni menar, vad ni vill uppnå med karantän och låsa in återvändande. Men redan hemvändandet i sig är en enorm smittrisk som inte var möjlig att lösa i min logik.
Kom med förslag på HUR det skulle lösts så kan jag utan tvekan acceptera att vi skulle gjort på annat sätt.
per dag?A Anders_Nilsson skrev:
Hur många kameror tror du vi kan uppbåda ... per dag?A Anders_Nilsson skrev:
Men å andra sidan så är det väl så att du tog i ordentligt med 100.000 per dygn.
Så många hade nog inte behövts hanteras, jag tror inte det kom så mycket fler än 50.000 inresande per dygn.
Och olika slags åtgärder hade varit det rätta, inte hantera alla resande på samma vis.
Återvändande svenskar från olika ställen hade kanske kunnat bli hemkörda med speciella transporter som staten ordnat fram och betalt, och så hade de fått stränga order att hålla hemkarantän i två veckor med full sjuklön. Det hade kanske räckt ... (man kan hoppas i alla fall).
Hade vi haft en riktigt fin polisstat, så hade vi kunnat ordna en massa övervakning att det sköttes.
Inresande turister hade nog tagit ett flyg tillbaka hem när de fått reda på att de skulle bli isolerade i en vecka eller två.
Sveriges rykte som turistmål hade dock fått sig en oreparerbar skada
Inresande affärsmän hade i stor utsträckning gjort samma som turisterna.
Osv.
Det stora mängden att hantera hade varit återvändande svenskar, andra grupper av inresande hade mycket snabbt blivit väldigt små.
Ett problem är alla internationella transporter, stora delar av vår livsmedelsförsörjning är beroende av utländska transporter, ofta med utländska åkerier och utländska chaufförer som kör långt in i landet och levererar till centrallager och ibland direkt till butiker.
Men sen, kan man någonsin öppna upp landet igen sen?
Hur ska man motivera att öppna upp, när det fortfarande ser lika illa ut/är lika farligt, som när man stängde ...?