2 158 570 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kollade lite snabbt på dödstalen för de senaste veckorna (använde SCBs excelark) och det verkar vara drygt 25% fler döda motsvarande period i år jämfört med medeltalen från de fem föregående åren (lite beroende på hur nära dagens datum man kommer, då de senaste dagarna inte är nära att vara färdigrapporterade). Inte oväntat iofs. Tittar man bara ett par veckor i början av april så ligger vi på knappt 38% överdödlighet.
Detta motsvarar ungefär 9% saknade dödsfall och socialstyrelsen sade att man hade identifierat knapp 10%, vilket är rätt nära. Särskilt med tanke på att vi innan Covid-19 låg lite under medeldödstalet från tidigare år. Så vi kan här i praktiken dra slutsatsen att socialstyrelsens korrigerade siffra baserade på misstänkta fall av covid-19 hos de som avlidit stämmer (baserat på läkarnas utlåtande om misstänkt dödsorsak).
Sveriges dödstal är alltså med största sannolikhet extremt nära verkligheten, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet när man jämför med andra länder.
Detta motsvarar ungefär 9% saknade dödsfall och socialstyrelsen sade att man hade identifierat knapp 10%, vilket är rätt nära. Särskilt med tanke på att vi innan Covid-19 låg lite under medeldödstalet från tidigare år. Så vi kan här i praktiken dra slutsatsen att socialstyrelsens korrigerade siffra baserade på misstänkta fall av covid-19 hos de som avlidit stämmer (baserat på läkarnas utlåtande om misstänkt dödsorsak).
Sveriges dödstal är alltså med största sannolikhet extremt nära verkligheten, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet när man jämför med andra länder.
Ulltand skrev:I vilket fall borde FHM ha läst den ( vilkem man har ) och kommit fram till att man inte litade på den.
Ungefär samtidigt gick Kinesiska myndigheter ut och varnade för smittspridning från patienter utan symtom.
Sedan har det kommit en uppsjö studier efter detta. Bla en där man mätte upp precis lika höga virusnivåer i slemhinna på en helt symtomfri patient
[länk]
Den du länkar till publicerades den 5 mars. Hur skulle den kunnat påverka något i mitten/slutet av februari?
Längst ner:P patst577 skrev:
This letter was published on January 30, 2020, and updated on February 6, 2020, at NEJM.
5 mars är senaste uppdateringen antar jag. Läste den själv första gången 31 januari.
Medlem
· Halland
· 4 109 inlägg
Som jag skrev är 60% rätt bättre än 20% rätt. Man kunde ju börjat med kartläggning och att isolera alla som kom från Bergamo och hostade hela resan hem. Man kunde övervakat endast de värsta fallen. Inte för att det stoppar smittan men det saktar ner den.P patst577 skrev:För min egen del, så känns det som de personer som tycker man skulle stänga ner och/eller sätta alla i karantän efter italienresor, tar en enkel väg.
- Vi hade inte all den färdigpackade information vi har idag. Att ta rätt beslut, I rätt tid, var inte lätt.
- Det inte var praktiskt möjligt att sätta alla inresande i karantän.
Låt oss då anta att vi hamnar i Finlands eller nya Zeelands situation. Ingen, eller väldigt låg smitta, och vaccin tar 3-4 år att ta fram. Det är nog tyvärr inte otroligt. Vad gör man då? Stänger landet för all inresande? Inklusive all transport?
- Man fokuserar på att någon gjorde fel, och hade denne gjort rätt hade allt löst sig.
Som många skriver är det inte möjligt att internera 100k om dagen men min poäng är att när det blir känt att vi intetnerar så minskar resandeströmmen så då blir det 10k och sedan 1k rätt snart. Folk måste helt enkelt sluta resa. Att åka skidor på sportlovet är faktiskt inte livsnödvändigt.
Jag ser klara likheter mellan Corona hanteringen och hösten 2015. Samma panikslagna passivitet och försäkran att det inte är några problem för att sedan slå över i ett panikartat totalstopp. Jag undrar om vi till hösten får panikkarantän.
Har dett varit uppe i tråden? Ett redan påbörjat vaccinprojekt genrellt mot corona (typ förra året) Lovande resultat så långt och om det håller hela vägen in i mål kan det vara klart i spetember 2020!
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vaccin-kan-vara-klart-redan-i-september/
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vaccin-kan-vara-klart-redan-i-september/
Visst, men jag vill se de ursprungliga texterna för att kunna uttala mig. Jag är tveksam till att texten var klar och tydlig då. Händelserna som hänvisas till hände ju fram till den 28e januari. Att redan då kunna dra klara slutsatser den 30 januari känns svårt.Ulltand skrev:
Dessutom, ett fall är inte direkt något jag skulle bygga ett landa strategi på. Jag tycker att vi måste kunna ha en lite mer betänksamt agerande än så. Det försvinner i bruset.
Ska man springa på alla bollar kommer vi får se nedstängningar av vårt samhälle ett par tre gånger om året. Nu vet vi att man skulle kunna agera hårdare, men det är mycket lättare med facit på hand.
Dessutom, kärnfrågan. Hade det spelat så stor roll om man hade skjutit smittan en vecka framför oss? Det finns väl dessutom inget land i Europa som lyckades förskjuta initialsmittan speciellt länge när det väl tog fart?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Det står så här:Ulltand skrev:
Men det har ju senare framkommit att indexpatienten hade symtom men trodde att det berodde på jetlag.
Det låter hoppfullt, men samtidigt känns det osannolikt att man ska kunna gå från djurförsök till ett godkänt läkemedel på 6 månader.Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Vi kan ju alltid hoppas. Det gör i alla fall jag.
Jag skulle dock bli mycket förvånad om vi har ett vaccin tillgängligt på global skala (då pratar vi inte till miljontals, utan mycket mer) inom ett år. Jag hoppas jag har fel. Antagligen är jul nästa år en stor succé.
För klarhetens skull bör det påpekas två saker:Ulltand skrev:
1. Det är ingen studie, det är ett brev som innehåller en fallrapport. Dvs det är ett anekdotiskt fall.
2. Den visar att patienten hade virus i slemhinnorna 1-2 dagar efter att han hade haft symptom. Det är inte särskilt oväntat. När man talar om asymptomatisk smitta är risken snarare att man smittar innan symptomen bryter ut, eftersom man då inte vet om att man är/varit smittad. Den här rapporten säger inget om det.
Men eftersom den publicerades då så gick det alltså att dra dessa slutsatser, Den berör bara 4 patienter så den är ganska kort och lättläst. Om man till det lägger den Kinesiska varningen från Whuhan om asymptomatic smittspridning så är det iaf för mig solkalrt att man tar höjd för den information. Better safe than sorry.P patst577 skrev:
Sedan har det som sagt kommit ett otal studier som styrker att så var fallet. Men FHM har bara kört på sin kampanj !Stanna hemma om du är sjuk"
Väldigt sent för bara ett par veckor sedan uppdaterade FHM informationen på sin sida om att Corona kan smitta även utan symtom.
Om man lyssnar på en intrevju säger Tegnell aldrig detta utan istället talar man om möjlig smitta genom mycket ringa symtom. Det passar ju betydliogt bättre med "Stanna hemma och du är sjuk. Även vid ringa symtom" slogan.
Tyvärr innebär det då också att vi inte kan skydda våra äldre med den metoden
De som hyllar Finlands hantering ska kanske titta även på baksidorna med strategin.
https://www.nyteknik.se/samhalle/finlands-problem-i-coronakrisen-for-lag-smittspridning-6994419
Men som nämns i artikeln, vi har inte facit än.
https://www.nyteknik.se/samhalle/finlands-problem-i-coronakrisen-for-lag-smittspridning-6994419
Men som nämns i artikeln, vi har inte facit än.
Läs om, läs rätt, läs allt. Folkusera på smittspridningen mellan alla individer ui gruppen. I den här kedjan blir 2 eller möjligen 3 personer smittade av någon utan symtom. Alltså en väldigt hög andel i en lite grupp.F f91jsw skrev:För klarhetens skull bör det påpekas två saker:
1. Det är ingen studie, det är ett brev som innehåller en fallrapport. Dvs det är ett anekdotiskt fall.
2. Den visar att patienten hade virus i slemhinnorna 1-2 dagar efter att han hade haft symptom. Det är inte särskilt oväntat. När man talar om asymptomatisk smitta är risken snarare att man smittar innan symptomen bryter ut, eftersom man då inte vet om att man är/varit smittad. Den här rapporten säger inget om det.
Det är nog ingen som säger att det inte fanns tidiga tecken på att människor utan symtom smittade. Det är nog främst att det försvann i bruset av all annan information.
Det var inte tillräckligt tydligt bland all annan information som fanns. Man kanske hade agerat annorlunda, kanske inte.
FHM var nog lite naiva när de trodde att äldrevården hade bättre koll på hur man hanterar smittspridning än vad de har. Men det borde vi nog lasta just äldrevården för. Och politikerna som styr hur vi sköter äldrevården förstås. Påminn mig igen om vem som väljer våra politiker?
Det var inte tillräckligt tydligt bland all annan information som fanns. Man kanske hade agerat annorlunda, kanske inte.
FHM var nog lite naiva när de trodde att äldrevården hade bättre koll på hur man hanterar smittspridning än vad de har. Men det borde vi nog lasta just äldrevården för. Och politikerna som styr hur vi sköter äldrevården förstås. Påminn mig igen om vem som väljer våra politiker?
Det var väl ungefär det som skedde.A Anders_Nilsson skrev:
Just Italienresenärerna smittspårades ju rätt ordentligt, och ett antal fall fick hemkarantän. Sen fanns det väl inte resurser för mer, vi kunde inte testa folk från Tyskland, Spanien och USA också ...
Just detta faktum gör att jag misstänker att vi har mindre start av spridning i sverige ifrån Italien än från andra länder, då vi ganska ensidigt fokuserade på Italien och Iran just då.