2 158 550 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis det var därför FHM inte vill gå på studien. Men har man rest från KIna till Tyskland har man jetlag så lite tveksamt att välja bort av den anledningen imo. FHM går ju heller inte ut och säger "Stanna hemma om du är trött" Vilken vore det naturliga i så fall.BirgitS skrev:
MEN läs hela studien så ser ni att även fler i gruppen smittade varandra UTAN att ha träffat kvinnan och UTAN symtom.
Det är inget FHM har kommenterat.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 616 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 616 inlägg
Har någon läst något mer om detta från andra länder?
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...t-coronavirus-related-condition-children.html
According to the alert, which was originally shared with GPs in north London, children affected display signs similar to toxic shock syndrome (TSS), a severe illness associated with infections, and have blood markers in line with severe Covid-19 in children.
Doctors have compared the mysterious complication to toxic shock syndrome and Kawasaki disease which, combined, cause harmful internal swelling, fever and breathing problems - all hallmark signs of COVID-19.
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...t-coronavirus-related-condition-children.html
According to the alert, which was originally shared with GPs in north London, children affected display signs similar to toxic shock syndrome (TSS), a severe illness associated with infections, and have blood markers in line with severe Covid-19 in children.
Doctors have compared the mysterious complication to toxic shock syndrome and Kawasaki disease which, combined, cause harmful internal swelling, fever and breathing problems - all hallmark signs of COVID-19.
Apropå att det är svårt att tolka eventuell ökning av anmälda fall när man nu börjar testa allt mer personal. Så här ser det ut i Region Örebro. Hälften av alla positiva är i personalgruppen; och det är de som har stått för ökningen sista veckorna, utvecklingen av antal nya sjukdomsfall som behöver sjukhusvård är klart mer stabil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du länkade till detta för två veckor sedan. Du har tjatat om vaccin till hösten ett bra tag nu men kommer inte ihåg den enda möjliga kandidaten?Ulltand skrev:
Jag vill gärna se siffror på det. Hur många liv skulle förloras om ekonomin gick dålig jämfört med hur många liv som går förlorat när samhället är öppet ?BirgitS skrev:Där skiljer vi oss åt för jag anser att ekonomin inte skulle ha blivit skadad i bara några månader. Man kan ju t.ex. se på Nya Zeeland som anser att de inte har någon smittspridning men de har en mycket stor turistbransch som nu kommer att behöva stå still i två år eller så om de inte ska riskera att få in det nya coronaviruset igen. Även i Sverige har vi en turistbransch och utrikes flyg- och busstrafik som har många anställda, för att inte nämna import- och exportintensiva företag och alla skulle ha fått många långvariga problem även om det bara hade varit mycket hårda restriktioner i ett par månader.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Vad tokigt att inte Sverige totalstängde på dagen då fick höra om ebolautbrottet i västafrika.Ulltand skrev:
Eller Enteroviruset D68 i USA och Kanada 2014, eller fågelinfluensa H5N1 2015, eller MERS 2012-2015, eller Lungpest på madagaskar 2017, eller Zikaviruset i Sydamerika eller ...
Ja det går att räkna upp massor av tillfällen då vi kanske borde tagit höjd för information vi får, stängt landet i total lockdown bara för att ...
Better safe than sorry, eller hur?
Fast fakta är alltid fakta helt oavsett olika personers olika uppfattning. Om X antal personer smittas så är X fakta. Om min åsikt är att det är många eller få påverkar inte Xmikethebik skrev:Det som är fakta för den ena sidans uppfattning är lögn och hittepå för den andre, och tvärtom naturligtvis.
Gäller ju förstås enbart om bägge sidor vägrar att acceptera att det finns uppfattningar som strider mot ens egna, och som faktiskt kan vara korrekta.
Det bästa är att ha ett öppet sinne och hämta info från alla yttringar, jag brukar säga till mina söner,
" ju mer säker på att jag har rätt, desto mer fel har jag"
Det går inte att skydda riskgrupper och samtidigt låta alla andra åka på jobbet som vanlig. Det är en omöjlig ekvation.
”Says that no country has successfully shielded the most vulnerable while allowing others to go to work ”
Hundratusentals människor kommer att förlora sina liv om England tar bort restriktionerna.
Säger Neil Ferguson.
Vilken förståndig epidemiolog!
Såna kompetenta människor saknas hos FHM.
https://www.google.se/amp/s/www.dai...-coronavirus-deaths-lockdown-lifted-soon.html
”Says that no country has successfully shielded the most vulnerable while allowing others to go to work ”
Hundratusentals människor kommer att förlora sina liv om England tar bort restriktionerna.
Säger Neil Ferguson.
Vilken förståndig epidemiolog!
Såna kompetenta människor saknas hos FHM.
https://www.google.se/amp/s/www.dai...-coronavirus-deaths-lockdown-lifted-soon.html
Nu har inte jag hängt med i alla turerna kring denna fallrapport. Men jag tycker att man måste tänka sig in i om man hade infört kraftiga åtgärder med stora konsekvenser för både ekonomin och för den personliga friheten och sen hade det visat sig vara falskt alarm. DÅ hade FHM ifrågasatts å det grövsta och deras kompetens och förtroende hade sågats vid fotknölarna som hade fattat sådana beslut på en Fallstudie!Ulltand skrev:Men eftersom den publicerades då så gick det alltså att dra dessa slutsatser, Den berör bara 4 patienter så den är ganska kort och lättläst. Om man till det lägger den Kinesiska varningen från Whuhan om asymptomatic smittspridning så är det iaf för mig solkalrt att man tar höjd för den information. Better safe than sorry.
Sedan har det som sagt kommit ett otal studier som styrker att så var fallet. Men FHM har bara kört på sin kampanj !Stanna hemma om du är sjuk"
Väldigt sent för bara ett par veckor sedan uppdaterade FHM informationen på sin sida om att Corona kan smitta även utan symtom.
Om man lyssnar på en intrevju säger Tegnell aldrig detta utan istället talar man om möjlig smitta genom mycket ringa symtom. Det passar ju betydliogt bättre med "Stanna hemma och du är sjuk. Även vid ringa symtom" slogan.
Tyvärr innebär det då också att vi inte kan skydda våra äldre med den metoden
Det är ju bara att läsa i denna tråden hur många som ifrågasätter FHM för mycket mindre misstag än vad ett sådant ingripande hade inneburit. Det är väldigt lätt att i efterhand som åskådare att sitta och säga att beslut som fattats var felaktiga när man har alla fakta på bordet. ”Varför regerade ni inte på den fallstudien”, ”Varför lyssnade ni inte på Björn Olsen”, ”Varför lyssnade ni inte på Bill Gates 2015”, ”Försiktighetsprincipen för bövelen”, osv, osv.
FHM har sagt att de bestämde sig tidigt tillsammans med regeringen att de skulle arbeta evidensbaserat, vilket jag tycker låter som en bra ansats när så mycket underlig, falsk och anekdotisk information flödar omkring. Nej, beslut fattade utifrån en enstaka fallstudie räknas inte som evidensbaserat!
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Det står "So far, none of the four confirmed patients show signs of severe clinical illness... all four patients who were seen in Munich have had mild cases" det är inte att likställa med "utan symtom".Ulltand skrev:
Varför skulle FHM kommentera ett brev om en fallrapport som bygger på 4 personer?
Det tror jag också. Just den uppenbara bristen på mediaträning gör att många tycker att det han säger verkar mer äkta och oförfalskat. Vi är nog trötta att lyssna på mediatränade politiker som kan prata i timmar utan att egentligen säga något konkret och där någon välsmord talskrivare bestämt precis vad de ska säga.harry73 skrev:Tegnel är absolut en dålig kommunikatör. T ex när han en gång förklarade att det inte är så farligt om inte alla följer reglerna så länge de flesta gör det. Absolut sann som fakta, men ett väldigt dåligt sätt att övertyga alla att följa rekommendationer.
Å andra sidan är den äktheten som ibland är lite för klumpigt, just det som ger honom förtroendet från folket.
Jag ser det som ganska klart att rätt använd och om tillräckligt många använder sig av appen så har den en stor effekt på smittspridningen genom att man bryter smittspridningskedjorna tidigare.useless skrev:
Exempelvis fungerar Australiens variant så att om man befinner sig inom 1,5 meter från en annan person så registreras det. Den som vistats i 15 minuter i närheten av en person som senare testar positivt kommer att få besked om det.
Detta innebär att man får besked om att man kan ha blivit smittad redan innan man visar symptom. Om man då rekommenderas att stanna hemma i karantän eller att gå och testa sig så ökar vi möjligheterna att få stopp på smittspridningen avsevärt tidigare i detta fall.
Visst, Safety FirstMikael_L skrev:Vad tokigt att inte Sverige totalstängde på dagen då fick höra om ebolautbrottet i västafrika.
Eller Enteroviruset D68 i USA och Kanada 2014, eller fågelinfluensa H5N1 2015, eller MERS 2012-2015, eller Lungpest på madagaskar 2017, eller Zikaviruset i Sydamerika eller ...
Ja det går att räkna upp massor av tillfällen då vi kanske borde tagit höjd för information vi får, stängt landet i total lockdown bara för att ...
Better safe than sorry, eller hur?
Ekonomi är till för levande människor. Det är inga döda människor som har nytta av det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder