Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är alltså de blå "klinik" de som arbetar med patieneter, och de gröna "personal" annan personal, t.ex. administrativ, städ osv ...
Nej, de blå är patienter, och de gröna är personal som jobbar inom sjukvård/omsorgen generellt. De är provtagna för att de ska kunna komma tillbaka till arbete/i smittspårningssyfte.

T
tusenett skrev:
Det skulle vara mycket intressant att ta del av dessa planer. Vet du möjligen var man kan få tag i dessa någonstans?
Nej, det vet jag inte. Har du sett någon plan för hur vi i Sverige ska öppna upp och återgå till ett normalläge efter det att vi passerat toppen?

Jag ser flera inlägg i tråden där man t.ex. skriver "när Danmark öppnar upp så kommer de få en ny puckel och har då bara skjutit fram problemet" eller som ovan "Nya Zeeland kommer inte att kunna tillåta turister.."

Uttalanden som dessa indikerar att man antar att länderna inte har planerat för hur de ska agera när de öppnar upp.

Naturligtvis tänker dessa länder på hur de på bästa möjliga sätt ska hantera den situationen och har planer för att det. Sedan vilken väg de väljer och vad som lyckats eller inte det är en annan fråga.

J
T TAR12 skrev:
Nej, det vet jag inte. Har du sett någon plan för hur vi i Sverige ska öppna upp och återgå till ett normalläge efter det att vi passerat toppen?

Jag ser flera inlägg i tråden där man t.ex. skriver "när Danmark öppnar upp så kommer de få en ny puckel och har då bara skjutit fram problemet" eller som ovan "Nya Zeeland kommer inte att kunna tillåta turister.."

Uttalanden som dessa indikerar att man antar att länderna inte har planerat för hur de ska agera när de öppnar upp.

Naturligtvis tänker dessa länder på hur de på bästa möjliga sätt ska hantera den situationen och har planer för att det. Sedan vilken väg de väljer och vad som lyckats eller inte det är en annan fråga.
Vi kan nog vara överens om att det är lättare för svenska beslutsfattare att skriva ihop en plan efteråt än vad deras nya Zeelänska kolleger får. Tror inte de kan ta fram en ur arkivet direkt. Jag tror snarare att de är jävligt skraja för hur de ska gå vidare. Deras medborgare kommer döma dem obönhörligt om det visar sig att Sverige gjort rätt val.

• Gilla
  • Älska
JSten och 2 till
  • Laddar…
A
T TAR12 skrev:

Nej, jag har inte heller sett vågar sådana planer, varken för Sverige eller något annat land. Men då jag tyckte du verkade så säker på att de hade sådana planer redo att sjösättas så trodde jag att du hade tillgång till några sådana och kunde dela med dig. Jag tolkade din fråga ovan som retorisk. Men jag misstog mig, ber om ursäkt för det.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
D Daniel 109 skrev:
Det finns inte ett ord om någon app. Det är en webbsida de har tagitfram.
Jag klickade på länken i artikeln som ledde till rubriken "MSB planerade stor kampanj för ”corona-appen” – skulle marknadsföras med mass-sms" Jag kan givetvis ha missförstått upplägget.

Skruvebulten
B b8q skrev:
Det tror jag också. Just den uppenbara bristen på mediaträning gör att många tycker att det han säger verkar mer äkta och oförfalskat. Vi är nog trötta att lyssna på mediatränade politiker som kan prata i timmar utan att egentligen säga något konkret och där någon välsmord talskrivare bestämt precis vad de ska säga.
Och vice versa kanske.

T
J Jocke Best skrev:
Deras medborgare kommer döma dem obönhörligt om det visar sig att Sverige gjort rätt val.
och hur tror du att det går om Sverige gjort fel val?

Ulltand Ulltand skrev:
Just nu på Rapport. Dödstalen i Covid19 skrivs upp med ca 10 %. FHM har bara räknat labratoriebekräftade fall. Fall där läkare bedömt Covid19 som dödsorsak har inte tagits med.

Tegnell. för någon vecka sedan. "Vi har förmodligen bäst koll i världen på dödsfall av Covid19"
Att vara bäst i klassen betyder inte nödvändigtvis att man alltid har alla rätt på proven, utan bara att alla andra är sämre.

• Gilla
Teacer och 6 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag klickade på länken i artikeln som ledde till rubriken "MSB planerade stor kampanj för ”corona-appen” – skulle marknadsföras med mass-sms" Jag kan givetvis ha missförstått upplägget.
Det verkar vara en hemsida där man kan knappa in sina symptom och få svar på om man eventuellt har covid-19 eller inte? Plus att man får mata in lite bakgrundsinformation om vart man bor och vad man gör för statistikens skull.
Ungefär samma som den här fast lite fler frågor? https://coronatest.regionkalmar.se/

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
J
T TAR12 skrev:
och hur tror du att det går om Sverige gjort fel val?
Då kommer våra beslutsfattare också kritiseras, men vi har ett ovanligt brett parlamentariskt såväl som folkligt stöd för Sveriges linje, vilket inte verkar vara lika brett utomlands. Därav problemet. Skillnaden är också att dom som dött inte klagar medan dom utan arbete klagar högre.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
FHM har sagt att de bestämde sig tidigt tillsammans med regeringen att de skulle arbeta evidensbaserat, vilket jag tycker låtersom en bra ansats när så mycket underlig, falsk och anekdotisk information flödar omkring. Nej, beslut fattade utifrån en enstaka fallstudie räknas inte som evidensbaserat!
Jag skulle säga att det hör till en pandemi med ett nytt virus att det saknas en hel del kunskap. Det är då bättre att aggera på den information som faktiskt finns genom att tillämpa försiktighetsprincipen. Att så inte gjorts är det vi ser resultatet av med våra mycket höga dödstal per capita.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Mikael_L
R rindler skrev:
Nej, de blå är patienter, och de gröna är personal som jobbar inom sjukvård/omsorgen generellt. De är provtagna för att de ska kunna komma tillbaka till arbete/i smittspårningssyfte.
Ah, ja vilken tur att jag frågade, och inte bara gissade ... :)

Undrar om det fortfarande bara testats sådana som misstänkt smitta?, eller om det även nu har testats alla möjliga oavsett symptom eller inte ...

T
tusenett skrev:
Nej, jag har inte heller sett vågar sådana planer, varken för Sverige eller något annat land. Men då jag tyckte du verkade så säker på att de hade sådana planer redo att sjösättas så trodde jag att du hade tillgång till några sådana och kunde dela med dig. Jag tolkade din fråga ovan som retorisk. Men jag misstog mig, ber om ursäkt för det.
Frågan var retorisk på så sätt att jag är ganska säker på att både Sverige och andra länder har planer för hur vi ska ta oss ur krisen på bästa möjliga sätt. Det jag invänder mig mot är att man i ganska många inlägg här i tråden utgår ifrån att det inte finns några planer alls i de olika länderna.

Ta Tyskland som exempel så börjar det bli uppenbart hur deras plan ser ut:

De har initialt haft kraftigare restriktioner än Sverige och mer omfattande testning, och på så sätt fått ner smittspridningen och antalet avlidna hittills. Nu verkar det som om de öppnar upp och kommer att automatisera smittspårningen och testning mha en app för att på så sätt fortsätta hålla nere antalet smittade på hanterbara nivåer och samtidigt återgå till ett (nytt) normalläge.

För Sveriges del tycker jag att det är lite mer otydligt hur vi ska kunna återgå ett (nytt) normalläge. Hur tror du att det ska kunna ske?

R RoAd skrev:
Ja, du länkade till detta för två veckor sedan. Du har tjatat om vaccin till hösten ett bra tag nu men kommer inte ihåg den enda möjliga kandidaten?
LOL :)

Men det kan ju vara bra att påminna om en möjlig utväg ur eländet :)

Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att det hör till en pandemi med ett nytt virus att det saknas en hel del kunskap. Det är då bättre att aggera på den information som faktiskt finns genom att tillämpa försiktighetsprincipen. Att så inte gjorts är det vi ser resultatet av med våra mycket höga dödstal per capita.
Kan du visa den styrande information som gäller just nu. Information som hjälper oss att väja väg för de närmaste 3 veckorna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.