Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
B b8q skrev:
1. Smittspridningens hastighet hålls ju ner av våra restriktioner. (se Finland för utmärkt exempel). Om vi tittar på enbart Sverige, så har man ju på 500 anställda inom sjukvården uppmätt ca 20% smittade. Dock tror jag att smittspridningen i Stockholm har varit betydligt högre än landet i övrigt, så säg att den ligger på 10% överlag? Och att vi räknar med att ca 70% av befolkningen kommer att bli smittade förr eller senare. Då har vi avverkat 1/7 av resan, på ca 2 månader. Alltså 12 månader till då. Längre tid om vi ökar restriktionerna, kortare om vi minskar dem.
Intressanta tankar, jag grunnar lite emellanåt själv på detta, och tänker på många vis likt dig.

Men som kommentar till det jag citerat, så har väl pacman42 förtjänstfullt visat på att vid vilken procent s.k flockimmunitet inträffar (eller åtminstone när R går under 1) beror på spridningshastigheten också. Så tillåts högre spridningstakt initialt och att man sen får ner den i lagom tid så kommer vi undan billigare än ifall vi låter spridning ske ohejdat då bästa punkten för att få ner spridningstakten ordentligt kommer.
Så det finns en självändamål med hårda åtgärder och nypor i ett visst skede, det gör det hela otroligt mycket lättare strax därefter, ty då kommer aldrig spridningen öka till över 1 igen.
Jag har ärligt talat inte granskat pacman42's uppgifter och beräkningar något speciellt, jag hyser bara allmänt stor tilltro, det studsar nämligen inte till i mitt "bullshit-filter".

Men annars har du skissat på något slags linjärt förlopp, då du räknat 10% nu, 70% sen och då har vi alltså avverkat 1/7. Men det kanske inte stämmer helt heller. I alla fall inte att restriktioner/rekommendationer kommer behövas så lång tid, ty mot slutet kommer takten av sig självt avta då det finns allt färre tillgängliga för att bli smittade.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Kinas karantän är verkligen effektiv, de övervakar ytterdörren så att folk inte smiter ut:
- [länk]
Praktiskt. Kan säkert användas till annat också.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis det var därför FHM inte vill gå på studien. Men har man rest från KIna till Tyskland har man jetlag så lite tveksamt att välja bort av den anledningen imo. FHM går ju heller inte ut och säger "Stanna hemma om du är trött" Vilken vore det naturliga i så fall.

MEN läs hela studien så ser ni att även fler i gruppen smittade varandra UTAN att ha träffat kvinnan och UTAN symtom.

Det är inget FHM har kommenterat.
FHM kan givetvis inte kommentera eller grunda policy på enskilda fallrapporter. N=4 där de inblandade personerna kan ha misstagit sig, ljuger, eller smittats av någon annan person som de inte kände till. Rapporten är anekdotisk och vetenskapligt okontrollerad.

Vad skulle för övrigt FHM gjort med informationen att personer kan vara smittsamma innan symptom? Det hade knappast ändrat något avseende rekommendationerna. Den viktiga aspekten som man framhållit hela tiden är att huvuddelen av smittspridningen sker från personer med symptom, så det viktiga är att koncentrera sig på dem.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Precis som Tyskland. När belastningen på sjukvården lättar så släpper man långsamt på restriktionerna och håller samtidigt koll på effekterna.
Så är det naturligtvis för alla länder som har restriktioner om man beskriver det översiktligt.

D Daniel 109 skrev:
Det var en udda definition av försiktighetsprincipen....

Ärligt talat tycker jag inte att det vara särskilt sakligt.
"Nästa problem är de föräldrar i riskgruppen som kommer att dö till följd av att lagen förbjuder dem att bedriva hemskolning under denna svåra period."

Detta är ett sakfel, myndigheterna har tydligt sagt att det är tillåtet för föräldrar som tillhör riskgrupper att hålla sina barn hemma.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Artu Palmu forskningschef vid finska THL ( motsv. FHM) avdelning för folkhälsoprognoser och utvärdering:

"Arto Palmu säger att man givetvis tittar på Sverige men konstaterar att det ännu finns alldeles för lite vetenskapliga fakta som säger vilken metod som fungerar bäst. Och det kommer sannolikt att dröja länge innan någon har svaret på den frågan".

"När DN frågar Arto Palmu om han ser den svenska modellen som en väg framåt, där människor har en viss rörelsefrihet under eget ansvar, svarar han att det återstår att se. Han vill få svar på hur stor del av befolkningen som smittats först. I stället lyfter han fram hur restriktionerna i Finland fått omfattande ekonomiska effekter."

– De är enorma och det finns en gräns för hur länge dessa går att hålla i. Om man som i Sverige låter ekonomin fungerar lite bättre kanske det också går att hålla restriktioner längre. Allt detta måste undersökas.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/finland-varnas-for-svar-andra-vag-av-smittan-i-host/

• Gilla
granis70 och 2 till
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
vi har ett ovanligt brett parlamentariskt såväl som folkligt stöd för Sveriges linje, vilket inte verkar vara lika brett utomlands.
Har du någon källa på att det folkliga stödet skulle vara lägre utomlands och då främst i Europa. Det jag har läst mig till är att generellt så är stödet för respektive lands åtgärder den här epidemin stort i de flesta europeiska länder även om det går att hitta kritiska röster också.

• Gilla
rindler
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressanta tankar, jag grunnar lite emellanåt själv på detta, och tänker på många vis likt dig.

Men som kommentar till det jag citerat, så har väl pacman42 förtjänstfullt visat på att vid vilken procent s.k flockimmunitet inträffar (eller åtminstone när R går under 1) beror på spridningshastigheten också. Så tillåts högre spridningstakt initialt och att man sen får ner den i lagom tid så kommer vi undan billigare än ifall vi låter spridning ske ohejdat då bästa punkten för att få ner spridningstakten ordentligt kommer.
Så det finns en självändamål med hårda åtgärder och nypor i ett visst skede, det gör det hela otroligt mycket lättare strax därefter, ty då kommer aldrig spridningen öka till över 1 igen.
Jag har ärligt talat inte granskat pacman42's uppgifter och beräkningar något speciellt, jag hyser bara allmänt stor tilltro, det studsar nämligen inte till i mitt "bullshit-filter".

Men annars har du skissat på något slags linjärt förlopp, då du räknat 10% nu, 70% sen och då har vi alltså avverkat 1/7. Men det kanske inte stämmer helt heller. I alla fall inte att restriktioner/rekommendationer kommer behövas så lång tid, ty mot slutet kommer takten av sig självt avta då det finns allt färre tillgängliga för att bli smittade.
Visst är det så, jag har inte räknat matematiskt utan bara dragit till med en gissning. Men eftersom vi antagligen haft en snabbare spridning i början än vi har nu, och då antalet möjliga som kan smittas minskar allteftersom fler och fler fått influensan, så kommer det nog att ta längre tid.

A Abies koreana skrev:
Arto Palmu säger att man givetvis tittar på Sverige men konstaterar att det ännu finns alldeles för lite vetenskapliga fakta som säger vilken metod som fungerar bäst.
Var är du @Finndjävel ?

• Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Visst är det så, jag har inte räknat matematiskt utan bara dragit till med en gissning. Men eftersom vi antagligen haft en snabbare spridning i början än vi har nu, och då antalet möjliga som kan smittas minskar allteftersom fler och fler fått influensan, så kommer det nog att ta längre tid.
Vi ser nog bara inbromsning i spridningen pga existerande immunitet/smitta i Stockholm (och där inte pga att många är immuna/smittade, utan för att man får effekter av stor spridning bland de som rör sig frekvent ute i samhället - man skulle kunna kalla det ett hörn av flocken). All annan inbromsning beror på hur folk agerar.

Som vi redan tidigare har diskuterat så har ju Stockholm runt 4ggr så hög befolkningstäthet som Göteborg och detta kan mycket väl ha betydelse för den långsamma utvecklingen i Västra Götaland.

Om ni vill testa olika modeller för spridning och flockimmunitet så är det inte svårare än att ni har ett färdigt kalkylark i exempelvis Excel efter tio minuter. Sedan är det bara att göra simuleringar med olika modeller på karantäner och R-värden över tid i modellen. Mycket lärorikt faktiskt! :cool:

T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om vi lyssnar på FHM så har man sagt att en av anledningarna till att vi har mildare restriktioner är att det är lättare att upprätthålla dem över lång tid. Det tolkar jag som att vi kommer att få dras med de restriktioner vi har, kanske med vissa justeringar, under väldigt lång tid,säkert över ett år.

Det vore intressant att se en beräkning på när vi rimligen kan börja släppa på restriktionerna, men jag dock inte själv räknat på det ännu.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Mycket konstig rubrik, med R=1 så har ju inte spridningen tagit fart...
Kan hålla med men poängen är väl att spridningen tar fart då R är väl antagligen > 1

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
FHM kan givetvis inte kommentera eller grunda policy på enskilda fallrapporter. N=4 där de inblandade personerna kan ha misstagit sig, ljuger, eller smittats av någon annan person som de inte kände till. Rapporten är anekdotisk och vetenskapligt okontrollerad.

Vad skulle för övrigt FHM gjort med informationen att personer kan vara smittsamma innan symptom? Det hade knappast ändrat något avseende rekommendationerna. Den viktiga aspekten som man framhållit hela tiden är att huvuddelen av smittspridningen sker från personer med symptom, så det viktiga är att koncentrera sig på dem.

Som Tegnell brukar säga "det handlar om att lägga pussel med de bitar som finns" Det var inte den enda biten som fanns vilket jag beskrivit tidigare.

Hade man tagit höjd för den "evetualitet" och satt hemvändande alpresenärer och iranier i hemkarantän i två veckor hade spelplanen set helt annorlunda ut nu.. Ibland gör man si och ibland gör man så. Har du själv någon förklaring till att man satte svenskarna i karantän när sjukdomen ändå inte smittar utan symtom?

P patst577 skrev:
Det där var mycket tyckande. Och funderingar vad vi borde gjort tidigare.

Det var dock inget av det jag efterfrågade.

Jag kanske missförstod dig kan du omformulera frågan?

tusenett skrev:
Jag killgissar att många länder blev tagna på sängen och tittade på ett av de länder som var först ut vilket var Kina. De låste ner och automatiskt gjorde många andra länder också det. De kopierade helt enkelt det någon annan gjort, vilket råkade vara det totalitära Kina.

- ”Vi vill ju inte få det som de fick det i Kina, vi måste göra som Kina!”

Sen följde andra länder efter trots att deras forskare egentligen inte ville stänga skolor eller införa andra åtgärder som är mer skadliga på sikt. Genom att göra som alla andra kan man ju alltid sen skylla på att ”alla andra gjorde ju likadant”. Jag tror också att många andra länder som kritiserar Sverige gör det för att försvara sina egna beslut. De måste inför sina egna medborgare motivera sina lockdowns och därför påstår en del att Sveriges vägval är vansinnigt.

Personligen tycker det är rimligt att arbeta evidensbaserat och inte gripas av panik. Sen är det såklart fruktansvärt olyckligt att smittan kom in på äldreboendena så tidigt som den gjorde, dels för att många dog men också eftersom det används som ett svepande argument för att döma ut strategin som helhet.

Jag är inte epidemiolog och vet inte vad som är det rätta och jag tror inte heller de flesta hobbyepedimiologer i den här tråden heller vet det, trots att de själva antagligen tror det med tanke på de tvärsäkra påståenden och skarpa argumentation de använder. Men så är det på diskussionsforum när alla sitter på åskådarplats och dömer matchen från sidlinjen.

Men är det inte bättre att så få som möjligt dör enlig dig? Jag håller på politikernas linje här att rädda liv på kort sikt med hårda åtgärder. Ingen vet ens om vi kommer att fnågon flockimmunitet mot covid19 genom sjukdom och hur många som då dött på kuppen.

Jag tror jag förstår varför epedemiologrena resonerar som de gör. Flockimmunitet måste till och vacaccin brukat ta många år. Men man missar två saker då. Dels att vaccination kommer att finnas mycket snabbare denna gång, med lite tur redan om 6 månader. Dels att det provös en hel uppsjö av redan godkända läkemdel som snabbt kan komma ut på marknaden om det faller väl ut.

Det är därför viktigt att vinna tid nu i början. Ju mer tid dess bätter. Vi kan med den tiden också lära oss om sjukdomen, bygga ut sjukvården och mycket annat. Alla nordens länder har därför ett mycket bättre läge än vi som gjorde som epedemiologerna villa. Iaf en..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.