2 158 731 läst · 32 467 svar
2159k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den hade jag inte sett. Mycket intressant. Så vi har troligen en svag avmattning i antalet dödsfall, något man kunnat ana, men som är svårt att se i graferna. Jag undrar om den inte hade gått att göra ännu bättre genom att räkna ut om det är helgdagar som släpar efter eller inte. Eller så är det redan med?A arasmus skrev:
Edit: Såg nu att Tegnell också sagt att det var en tendens till en svag avmattning.
Redigerat:
Tegnell fortsätter att spotta ur sig grodor:
– Smittan uppkommer när personer är nära varandra, ansikte mot ansikte, det är det man ska vara försiktig med.
Det kanske är större sannolikhet då, men det var inte så som han sa. Han är alldeles för slarvig i hur han uttrycker sig!
– Smittan uppkommer när personer är nära varandra, ansikte mot ansikte, det är det man ska vara försiktig med.
Det kanske är större sannolikhet då, men det var inte så som han sa. Han är alldeles för slarvig i hur han uttrycker sig!
Jag har familj och vänner i Spanien, och där går människor och företagen bokstavligen på knäna, och det verkar jäsa. Dock följer jag inte spansk media. Engelsk media visar i stort på att man som vanligt delat landet i 50-50, och man tvärvände ju där, så antingen måste man varit väldigt oense innan eller nu, men det är mest en reflektion. Nu ville du se exempel i Europa, men jag tänkte mest på hur det fullkomligen kokar i USA när jag skrev min kommentar.T TAR12 skrev:
Det verkar som om fler och fler tittar på hur Sverige gjort och om vilka konsekvenser vårt agerande får och inte får, och så länge det inte blir en Zombie-apokalyps här så kommer de ifrågasätta sina egna val, och naturligtvis också tvärtom då. Som att satsa allt på rött eller svart typ...
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
"Men eftersom dödsorsakerna rapporteras in enligt särskilda rutiner och ska kodas enligt Världshälsoorganisationen WHO:s regelverk har vården tre veckor på sig att skicka in dödsorsaksintyg. Därför har det dröjt innan siffrorna blivit tillgängliga."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-hittar-fler-doda-i-covid-19
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-hittar-fler-doda-i-covid-19
Fast nu tog du detta ur sitt sammanhang. Journalisternas frågor är inte alltid så genomtänkta eller ännu värre, rent av dumma. Det krävs en ängels tålamod att svara på allt från övergripande funderingar ner till millimeter nivå.pacman42 skrev:
En ung journalist från Aftonbladet ställde frågan om vilket som gäller vid avstånd och varför myndigheten inte kan bestämma sig.
"Är det två meter, en och en halv meter eller en armslängds avstånd som gäller"?
Hade jag fått frågan sa hade jag svarat "beror på hur långa armar du har"
Jo, jag vet att man som myndighet skall ha stor tolerans men ibland räcker inte orken till.
Ulltand skrev:Men är det inte bättre att så få som möjligt dör enlig dig? Jag håller på politikernas linje här att rädda liv på kort sikt med hårda åtgärder. Ingen vet ens om vi kommer att fnågon flockimmunitet mot covid19 genom sjukdom och hur många som då dött på kuppen.
Jag tror jag förstår varför epedemiologrena resonerar som de gör. Flockimmunitet måste till och vacaccin brukat ta många år. Men man missar två saker då. Dels att vaccination kommer att finnas mycket snabbare denna gång, med lite tur redan om 6 månader. Dels att det provös en hel uppsjö av redan godkända läkemdel som snabbt kan komma ut på marknaden om det faller väl ut.
Det är därför viktigt att vinna tid nu i början. Ju mer tid dess bätter. Vi kan med den tiden också lära oss om sjukdomen, bygga ut sjukvården och mycket annat. Alla nordens länder har därför ett mycket bättre läge än vi som gjorde som epedemiologerna villa. Iaf en..
Den fakta som fanns att ta hänsyn till var att ett vaccin brukar ta flera år att utveckla.
Faktan är att när vaccin stressas igenom så blir det risker för komplikationer, detta skedde senast 2009.
https://www.sydsvenskan.se/2019-03-24/vaccinet-som-forstorde-livet-for-hundratals
Så utifrån faktan i början av Mars skulle jag inte tro att man fick fram ett säkert vaccin på kort tid som inte gav ytterligare problem senare.
Återigen jag förstår, men varje del kan vridas och vändas till absurdum.
Det blir intressant att se hur våra grannländer har byggt upp en plan och vad resultatet faktiskt blir
Det är ju självklart vad de skulle gjort.F f91jsw skrev:Vad skulle för övrigt FHM gjort med informationen att personer kan vara smittsamma innan symptom? Det hade knappast ändrat något avseende rekommendationerna. Den viktiga aspekten som man framhållit hela tiden är att huvuddelen av smittspridningen sker från personer med symptom, så det viktiga är att koncentrera sig på dem.
Precis alla 10 miljoner Svenskar skulle varit tvungna att sätta sig i karantän, lätt som en plätt.
Jag skrev och du citerade:Ulltand skrev:
"Kan du visa den styrande information som gäller just nu. Information som hjälper oss att välja väg för de närmaste 3 veckorna?"
Vilken del av frågan förstod du inte? Du säger ju att det är jättelätt att hitta rätt information i bruset. Kan du inte hjälpa oss?
Men står man rygg mot rygg räcker det med 5-10 cm avstånd, för att förhindra smitta.pacman42 skrev:
Ulltand skrev:Men är det inte bättre att så få som möjligt dör enlig dig? Jag håller på politikernas linje här att rädda liv på kort sikt med hårda åtgärder. Ingen vet ens om vi kommer att fnågon flockimmunitet mot covid19 genom sjukdom och hur många som då dött på kuppen.
Jag tror jag förstår varför epedemiologrena resonerar som de gör. Flockimmunitet måste till och vacaccin brukat ta många år. Men man missar två saker då. Dels att vaccination kommer att finnas mycket snabbare denna gång, med lite tur redan om 6 månader. Dels att det provös en hel uppsjö av redan godkända läkemdel som snabbt kan komma ut på marknaden om det faller väl ut.
Det är därför viktigt att vinna tid nu i början. Ju mer tid dess bätter. Vi kan med den tiden också lära oss om sjukdomen, bygga ut sjukvården och mycket annat. Alla nordens länder har därför ett mycket bättre läge än vi som gjorde som epedemiologerna villa. Iaf en..
Fast du verkar ju inte ta in att det inte kommer gå så fort. Det är med största sannolikhet önsketänkande.
Tycker du att det är rätt att bygga hela sin strategi på något som 95 % säger är ytterst otroligt? Hur var det med den där försiktighetsprincipen du brukar komma dragandes med?
Jo men självklart vill även jag att så få som möjligt dör.Ulltand skrev:Men är det inte bättre att så få som möjligt dör enlig dig? Jag håller på politikernas linje här att rädda liv på kort sikt med hårda åtgärder. Ingen vet ens om vi kommer att fnågon flockimmunitet mot covid19 genom sjukdom och hur många som då dött på kuppen.
Jag kan dock inte avgöra här och nu om den ena strategin är bättre än den andra när det handlar om att maximera folkhälsan totalt. Många effekter av olika åtgärder ser man först efter flera år och olika åtgärder har komplicerade kedjeeffekter som visar sig på olika sätt beroende på flera olika förhållanden och parametrar som spelar in.
Andra frågor som jag inte heller har svaren på men som påverkar är hur mycket är olika liv är värda, t.ex. beroende på ålder. ”Gör man ditten överlever X antal gamla sjuka nu men Y antal unga kommer dö inom 10 år osv.”
Jag har heller inte kunskap om exakt hur läget såg ut vid tillfället när olika beslut fattades så jag kan inte avgöra om de gjorde rätt eller fel just då, även om även jag i efterhand kan se att ett beslut kanske inte slog så väl ut.
Det är många beslut som fattas och jag är övertygad om att vissa var helt korrekta, andra mindre bra, men jag vill inte döma ut hela myndigheter eller hela strategin så kategoriskt. Jag tänker t.ex. att tänk om vi hade lyckats skydda vissa kategorier av äldre, hade vi då haft mycket lägre dödstal? T.o.m. så låga att Sverige inte alls hade innehaft den föga imponerade positionen på listan över döda i förhållande till befolkningsmängd? Andra frågor jag ställer mig är, har vi lyckats skydda de äldre bättre nu och därmed kommer se minskade dödstal framöver? Ungefär som när hockeylaget släppt in 6 mål efter en period, byter målvakt och sedan inte släpper in något mål alls och vinner matchen.
Men eftersom vi befinner oss mitt i striden just så bryr jag mig ändå inte så mycket om vi borde stängt gränserna eller inte i början av pandemin eftersom det hjälper oss inte just nu. Att vi inte har beredskapslager som Finland bekymrar mig inte heller just nu. Jag är hellre intresserad av de misstag som gjorts som vi kan lära oss av för att komma ur detta så bra som möjligt. Hur ska vi göra nu och framåt tycker jag ska vara fokus, inte om vi gjorde rätt eller fel för en månad sen kring något som inte har bäring framåt. De missar som gjorts som påverkar oss inför nästa pandemi (som frågan om beredskapslager och när gränser ska stängs) ska helt klart undersökas, men först senare tycker jag.
Det är vad jag också tror.T TAR12 skrev:Om vi lyssnar på FHM så har man sagt att en av anledningarna till att vi har mildare restriktioner är att det är lättare att upprätthålla dem över lång tid. Det tolkar jag som att vi kommer att få dras med de restriktioner vi har, kanske med vissa justeringar, under väldigt lång tid,säkert över ett år.
Det vore intressant att se en beräkning på när vi rimligen kan börja släppa på restriktionerna, men jag dock inte själv räknat på det ännu.
Vi kommer få leva länge med begränsningar (som vi i Sverige mer kallar rekommendationer). Jag gissar att något lite kommer lättas på under sommaren, då spridningen troligen avtar lite av sig självt (om detta coronavirus beter sig lika som alla andra virus av coronatyp beter sig).
Sen tror jag det kommer skruvas åt lite mer till hösten, kanske som det har varit som värst under våren, kanske mer, kanske lite mindre.
Hösten 2021 tror jag kommer bli mer normal, kanske inga pekpinnar alls, med lite tur.
Det här är bara mina egna högst okvalificerade gissningar.
Jag antar dessutom att tonen kommer skärpas från myndighetshåll, och mer repressiva åtgärder kommer införas ifall befolkningen inte kan sköta sig tillräckligt på frivillig väg, snabbare spridningstakt än vi hittills haft är absolut inte önskvärd, det har varit lite väl brant redan som nu. Vården är mycket nära gränsen, och den ska också klara av att vara uthållig i många månader till!
Mer lön till de vårdanställda! som ställer upp nu ... - skallar mitt rop!
Hur det går i andra länder blir också intressant att följa.
En del länder tror jag kommer växla upp och ner med kraftiga repressiva restriktioner varvat med lättnader i flera omgångar, det kommer vara rena berg&dal-banan.
De länder som har lyckats med en väldig låg spridningstakt kommer däremot få hålla på med sina restriktioner under hela 2021-22, tror jag.
Och sen under 2022 kommer det kanske ett vaccin, ty de mest optimistiska bland vaccintillverkarna själva mumlar ju något om 2021, och som vanligt är det väl till hälften ett säljsnack, man kan ju inte stå och meddela att man kommer vara sist ut bland konkurrenterna, utan istället ljuga lite lagom för att låta som att man är bäst.