Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Ny studie i Santa Clara i Kalifornien visar på många gånger fler tidigare smittade än man trott:
- [länk]

50-85 ggr så många tros varit smittade än de fall man hittat. Just i Santa Clara så tror man att dödligheten ligger på så lite som 0,12% till 0,2% ungefär. Dvs, I närheten av en lite värre influensa.
Jag vill bara betona att Santa Clara har en väldigt ung befolkning, så det kan vara för tidigt att ropa faran över.

2010 var medelåldern i Santa Clara bara 34 år. Endast 10% var över 65 år. Med detta som grund så är kanske inte en dödlighet på 0,13-0,20% så oväntad.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja några rätt har man gjort men i stort sett håller jag med dig.
Sätta gräns för sammankomster till 500 är ett skämt.

Det som händer på våra äldreboenden är nära på folkmord.
Och detta folkmord sker i alla länder. Även de som har karantän och mycket kraftiga restriktioner. Tyvärr så är det ett svårt problem.
500 var inget skämt. Det som var pinsamt var dock organisationer som planerad möten med upp till 499 gäster, de fattade inte vad det handlade om.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kom det då sig att mitt företag och många andra kunde agera så mycket tidigare?
Det är betydligt lättare för ett företag. Man begränsar inga människor och det är relativt lätt att överblicka både konsekvenser och kostnader. Dessutom får man ta kostnaderna och riskerna själv, med andra ord ett busenkelt beslut.

Frågan är om det ur ett samhällsperspektiv var så smart att dina kollegor skickades hem med lön. Satt de hemma och rullade tummarna då eller åkte de glada i hågen till närmsta shoppingcenter och gick loss med kreditkortet?

• Gilla
Violina och 6 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Och detta folkmord sker i alla länder.
Skönt att vi nästan helt slutat med folkmordet tobak. När vi fått ordning på det här med Corona räknar jag med att du går först i ledet och demonstrerar mot det dagliga folkmord som sker på Systembolaget också?

• Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
OT så det förslår.

Jag hänvisar till de uppgifter som vi matas med via massmedia mm.
Man har inte tillräcklig fakta och man agerar som om man hade det.

Och jag kan lova dig att jag kommer aldrig ge mig. Jag är en överlevare så länge som möjligt.
Varje dag jag kliver upp är en seger över skiten vi fått till oss.

Jag kan garantera dig, jag kommer aldrig bli en varulv. Bara mer och mer övertygad om att se morgondagen.
Snarare borde du sluta att konsumera artiklar du ej förstår. Det är något allvarligt fel på din förmåga att ta till dig information. Du fortsätter som vanligt att kasta ut dig ovidkommande texter. Vad då att du är överlevande så länge som möjligt? Vem är inte det? Finns det nån som överlevde lite kortare än så? Stackars morbror Optimum, han överlevde bara halva sitt liv... Du kliver upp och det är en seger? Jaha? Andra kanske kliver upp och går till jobbet för att det bara behövs och för att det är vad man gör? Är ditt liv ett japanskt haiku? Sluta ta dig själv på så stort allvar. Det är snarare så att du har för mycket fritid och tillbringar den med att sprida floskler och kvasivetenskap mest hela dagarna. Vågar tyvärr inte vara mer tydlig än så eftersom det är trevligt att kunna fortsätta att vara medlem.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Violina och 15 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Kina bär ju folk mask väldigt ofta så de behöver inte alls ha ansett att det är något särskilt med det nya coronaviruset. Sen är ju forskningen gjord nu i Kina så den var ju inte känd för månader sen.
"The research team co-led by Eric Lau of the University of Hong Kong took throat swabs from 94 patients admitted to Guangzhou Eighth People's Hospital and measured infectiousness from the first day of symptoms for 32 days."
Nej, folk i Kina bär inte mask ofta. Det är i Japan man gör det. Massbärandet i Kina började när regeringspropagandan började trumma ut budskapet.

Du nämner forskning gjord av en professor i Hong Kong på patienter från Guangdong, jo men det var inte där smittan uppstod.

Som jag redan sagt, den offentliga propagandan satte igång runt den 22-23 januari, hade man haft folk på plats, t ex en ambassad eller ett konsulat, så hade myndigheterna redan då känt till läget. Det är liksom en av uppgifter de har, att förmedla information tillbaka till Sverige om situationen i värdlandet.

Sedan månader ser man överallt skyltar och stickers som uppmanar till social distansering och bärande av mask. I vissa fall till och med dekaler på trappstegens framkanter som uppmanar till att bära mask. Handsprit i varje hiss (hissar har generellt öppnats från 3-4 veckor tillbaka). Temperaturkontroll vid stationer och liknande. Även när man går in i hotell eller köpcenter.

Masker och handsprit är idag generellt tillgängliga i konsumentled i Kina, hur är det i Sverige?

Kan även nämna att skolorna kommer starta upp vissa årskurser under april månad, främst högre årskurser där eleverna är mogna att bära mask och tvätta händerna, och för att kunna genomföra uttagningsprov till universitet.

optimum optimum skrev:
Enkelt.
Många kommer dö.
Ännu värre om det sedan visar sig utan vi uppnått något med det.

Tycker du om att folk dör?
Flockimmunitet i Sverige har tidigare angetts vara vid 60% smittade = 6 miljoner sjuka.
DÅ kommer väldigt många dö. Detta har man i Storbritannien insett och lämnat den idén.
Angående död https://www.aftonbladet.se/a/BRKqOQ?refpartner=link_copy_app_share 1200 fler döda i mars 2018 än mars 2020
Nej jag tycker inte om att folk dör. Men tyvärr så har vi C19 här.
Du fattar fortfarande inte att även GB har samma mål som oss. Hålla ned tempot på insjuknande så sjukvården har någon möjlighet att hinna med.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kom det då sig att mitt företag och många andra kunde agera så mycket tidigare?
exakt vad var det som ditt företag fick ut med för rekommendationer vid olika datum?

Där jag arbetar kom kontinuerliga uppdateringar och ändringar allt eftersom kunskapen ökade. Antalet länder med restriktioner ökade ju mer kunskap kring spridningen som fanns också...

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
optimum
Och givetvis sker nu det jag tidigare skrev om.
Man börjar återgå till sina tidigare vanor.
Precis som folk brukar göra med sina nyårslöften om bättre hälsa och annat.
Gymmen brukar vara fulla med nya medlemmar de första veckorna efter nyårsafton.

Nu börjar man se mer folk ute på stan och karske inte så som man borde vara. Vi får hoppas krogarna håller hårt i de regler man fått och att folk förösker behålla de regler om social distansering man ska använda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jRJm3/mer-folk-pa-stan-i-stockholm

A
@optimum håller helt med dig i att människorna börjar strunta i restriktioner och uppmanades att hålla sig ifrån varandra m.m.

Jag hoppas att regeringen går in med hårdare åtgärder nu när de har verktygen OM man ser en ökning i antalet smittade igen.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Och givetvis sker nu det jag tidigare skrev om.
Man börjar återgå till sina tidigare vanor.
Precis som folk brukar göra med sina nyårslöften om bättre hälsa och annat.
Gymmen brukar vara fulla med nya medlemmar de första veckorna efter nyårsafton.

Nu börjar man se mer folk ute på stan och karske inte så som man borde vara. Vi får hoppas krogarna håller hårt i de regler man fått och att folk förösker behålla de regler om social distansering man ska använda.

[länk]
Krogbesökare kanske borde få skriva under något slags samhällsavtal; ”Jag fattar att jag beter mig dumt och själviskt, och skulle jag bli sjuk i Covid-19 så har jag inte rätt till sjukvård”.

• Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
exakt vad var det som ditt företag fick ut med för rekommendationer vid olika datum?

Där jag arbetar kom kontinuerliga uppdateringar och ändringar allt eftersom kunskapen ökade. Antalet länder med restriktioner ökade ju mer kunskap kring spridningen som fanns också...
Jag kan också svara på detta.
Mer än en vecka före avrådan om resor till norra Italien så visste många svenssons att det var olämpligt att resa dit men FHM kom inte med avrådan. Och de som hade rest dit hade redan många företag regeln att alla skulle stanna hemma 2 veckor när de kom hem igen. Detta borde myndigheterna givetvis haft också. Man var även sen med att göra samma med skidorter i Österrike. Där kom avrådan sent. Därför har vi fått onödigt många smittade samt smittspridning här i Sverige.
Företagen visste och privatpersoner visst men FHM agerade sent. Det de kom med att om man kände sig sjuk så skulle man stanna hemma. Företagen krävde att de skulle vara hemma oavsett de kände sig sjuka eller inte för resort till Italien och sedan Österrike.
Till detta att våra svenska skidorter fortfarande höll öppet och sent stängdes barerna där.
Troligen fattade man inte hur det går till på afterski mm.
Onödig smittspridning som kunde kraftigt minskats om man agerat i tid.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.