Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L Lars48 skrev:
Nu kommer det ut rapporter om att dödligheten för Coronavirus kan vara ca 0,12 - 0,2 . Det är antikropp tester av 3300 människor i santa Clara / California Som visar,se länk.
Om sant då kan man räkna till baka hur många som var smittade för ca två veckor sen med hjälp sv antal dödsfall som är ca 1500 idag. Det blir 1500 000, ca 1,5 miljon smittade då. Idag kan vara upp till 7,5 miljoner smittad.

[länk]
Du missade kommentarerna om att befolkning i Santa Clara har mycket låg medelålder, dvs det är väldigt få av dem som dör?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag börjar tröttna på vissa ordval som är återkommande i denna tråden från vissa skribenter, som folkmord, massmord, experiment med mänskligt liv, lösryckta påståenden utan källor och annat allsköns dravel!
Innan man kläcker ur sig sådana anklagelser SKA man kunna bevisa att myndigheter, dess företrädare eller andra som avses medvetet vill befolkningens död, och då menar jag inte bevis som fabriceras av trollfabriker på nätet där milt sagt obskyra personer slänger ur sig det ena tokerierna värre än det andra.
Börjar tro (utan källa);) att vissa här är betalda mullvadar från annan makt för att sprida desinformation, i annat fall är det helt enkelt vild panik utan eftertanke på vad som kommer ur tangentbordet.
Jag förstår hur du menar. Man ska inte anklsga folk utan bevis material och tänka efter vad man skriver. Du har rätt i din sak.
Men du behöver förstå andra människors känslor och reaktioner. Den strategin som FHM valt innebär att många människor kommer att förlora sina liv. Myndigheten kunde och fortfarande kan ta effektiva åtgärder för att minska dödsfallet och begränsa smittspridningen. Faktum är att FHM medvetet låter bli att ta nödvändiga åtgärder. Myndigheten medvetet låter bli att stänga grund och förskolor som en vanlig åtgärd för att minska smittspridningen och sänka dödsfallen.
Jag pratade igår kväll med en statsepidemiolog i USA och berättade hur öppet samhället var i Sverige. Han vet knappt var Sverige ligger på kartan. Vet du vad sa till mig? Han sa det här betyder bara en sak att staten har medveten bestämt sig att en del befolkningen ska förlora sina liv.
Utfallet av den här strategin som tillämpas i Sverige är väldigt uppenbar och själva strategin genomskinlig . Därför folk uttrycker sig på det viset som du har lagt märke till.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad menar du? Det är ju nästintill tomt på bilderna. Jag antar att ni inte är från Stockholm för på de här bilderna är det alltså 80-90% färre människor än normalt.

Jag förstår att en journalist från utlandet vill skriva att det "svärmar" med folk. Speciellt om man bor i ett land där man inte får träffas i folksamlingar på mer än 2 personer eller om man åker i fängelse om man går ut utan ärende.
Jo, jag är från Stockholm och på Sturehof brukar det inte vara fler folk än så. Kungsträdgården brukar heller inte vara överfull om det inte är nån festival. Det brukar vara som på bilderna.

Jag börjar tröttna på vissa ordval som är återkommande i denna tråden från vissa skribenter, som folkmord, massmord, experiment med mänskligt liv, lösryckta påståenden utan källor och annat allsköns dravel!
Innan man kläcker ur sig sådana anklagelser SKA man kunna bevisa att myndigheter, dess företrädare eller andra som avses medvetet vill befolkningens död, och då menar jag inte bevis som fabriceras av trollfabriker på nätet där milt sagt obskyra personer slänger ur sig det ena tokerierna värre än det andra.
Börjar tro (utan källa);) att vissa här är betalda mullvadar från annan makt för att sprida desinformation, i annat fall är det helt enkelt vild panik utan eftertanke på vad som kommer ur tangentbordet.
Inte svårt att gissa vad de röstar på...

• Gilla
  • Haha
Violina och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag förstår hur du menar. Man ska inte anklsga folk utan bevis material och tänka efter vad man skriver. Du har rätt i din sak.
Men du behöver förstå andra människors känslor och reaktioner. Den strategin som FHM valt innebär att många människor kommer att förlora sina liv. Myndigheten kunde och fortfarande kan ta effektiva åtgärder för att minska dödsfallet och begränsa smittspridningen. Faktum är att FHM medvetet låter bli att ta nödvändiga åtgärder. Myndigheten medvetet låter bli att stänga grund och förskolor som en vanlig åtgärd för att minska smittspridningen och sänka dödsfallen.
Jag pratade igår kväll med en statsepidemiolog i USA och berättade hur öppet samhället var i Sverige. Han vet knappt var Sverige ligger på kartan. Vet du vad sa till mig? Han sa det här betyder bara en sak att staten har medveten bestämt sig att en del befolkningen ska förlora sina liv.
Utfallet av den här strategin som tillämpas i Sverige är väldigt uppenbar och själva strategin genomskinlig . Därför folk uttrycker sig på det viset som du har lagt märke till.
Å andra sidan har man att försöka avgöra hur stort lidandet blir om man stänger landet. Det är mycket mer komplext eftersom det inte bara är direkta medicinska effekter, utan de kommer sekundärt, som t.ex ökade självmord pga arbetslöshet och depression. Även kriminalitet, alkoholism och drogmissbruk är vanliga effekter. Lägg till det ett stort antal konkurser, minskad turism och så vidare så ser man att landets skatteintäkter minskar rejält, vilket i sin tur med stor sannolikhet betyder mindre pengar till vård och omsorg och då kanske ännu fler dör av det. Dessutom vet vi att dålig ekonomi och dålig hälsa går hand i hand, de som är fattigast är också mer sjuka.

Så nej Lars, det är inte så enkelt att bara säga att ”fler hade klarat livet om Sverige infört hårdare restriktioner”, även om du och många andra gärna ser de enkla svaren hellre än de komplexa.

Redigerat:
  • Gilla
Violina och 14 till
  • Laddar…
MultiMan

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Hade det funnits en klar tidslinje, ett mål, hade det varit en annan sak. Hade vi vetat att ett vaccin fanns tillgängligt 1 juni hade det ju förstås varit självklart att stänga ner.

Nu vet vi ju inget sådant, så vi måste hitta en nivå som går att hålla tills immunitet genom tillfrisknande (om det funkar) sker. Det måste ske långsamt nog för att sjukvården ska hänga med.

Jag tror att vi i Europa mer eller mindre kommer hamna på samma dödstal per miljon invånare till slut. De som stängt ner hårt kommer bara dra ut på det under en längre tid.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Verkligen? ”
Statsepidemiolog är en svensk tjänstemannatitel. Statsepidemiologen var ursprungligen chefstjänsten för epidemiologiska avdelningen vid Statens bakteriologiska laboratorium (SBL) när avdelningen inrättades 1955.[1]

Men sure, antag att det var något motsvarande amerikanskt. Inte en chans att någon rimlig person tror att man valt den här strategin FÖR ATT folk ska dö. Under alla strategier kommer några att dö ändå men det är knappast målet. Och om du faktiskt talade med en person, och den personen faktiskt hade någon sorts koll, hade den personen också förstått det.

• Gilla
Violina och 8 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är betydligt lättare för ett företag. Man begränsar inga människor och det är relativt lätt att överblicka både konsekvenser och kostnader. Dessutom får man ta kostnaderna och riskerna själv, med andra ord ett busenkelt beslut.

Frågan är om det ur ett samhällsperspektiv var så smart att dina kollegor skickades hem med lön. Satt de hemma och rullade tummarna då eller åkte de glada i hågen till närmsta shoppingcenter och gick loss med kreditkortet?
Kollegorna i Göteborgsområdet stannade då hemma. Hur det såg ut i exempelvis Stockholm har jag ingen direkt insyn i, men de jagbpratade med där stannade hemma.

L Lars48 skrev:
Nu kommer det ut rapporter om att dödligheten för Coronavirus kan vara ca 0,12 - 0,2 . Det är antikropp tester av 3300 människor i santa Clara / California Som visar,se länk.
Om sant då kan man räkna till baka hur många som var smittade för ca två veckor sen med hjälp sv antal dödsfall som är ca 1500 idag. Det blir 1500 000, ca 1,5 miljon smittade då. Idag kan vara upp till 7,5 miljoner smittad.

[länk]
Som jag nämnde redan igår kväll, Santa Clara har en väldigt ung befolkning, så de är inte representativa. 2010 hade de en medelålder på 34 år och mindre än 10% över 65 år.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Såhär såg det alltså ut i rusningstrafik för någon vecka sen:
[bild]

Edit: Och för er som inte åker tunnelbana till vardags, i rusningstrafik på T-centralen är det ibland så mycket folk att det är svårt att vända sig om om man har ryggsäck på sig.
Jo, men redan innan restriktionerna så räckte det med att man hostade lite så fick man ordentligt med utrymme runt sig (jag hade kvarvarande hosta efter influensan).

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag nämnde redan igår kväll, Santa Clara har en väldigt ung befolkning, så de är inte representativa. 2010 hade de en medelålder på 34 år och mindre än 10% över 65 år.
Och nu 10 år senare har de väl en medelålder som är ett antal år högre, antagligen inte 10 år, men troligen minst 5 år.
Ty de som bor där är ju främst folk som jobbar i silicon valley, dvs stor andel unga IT-entreprenörer, som när de väl hamnat där så bor man ofta kvar, även om man byter arbetsgivare.

Men oavsett, en viktig poäng, de har absolut en yngre population än genomsnittet i både USA och Sverige, troligtvis är den viktigaste skillnaden väldigt få äldre äldre (ja, jag gissar, men med tanke på att Silicon valleys utveckling sedan 80-talet och därmed bostadsorterna runt om så är det inte svårt att tänka sig att det finns främst befolkning födda på 60-talet och senare, och en viss andel födda på 50-talet också, de som var med från första början).

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Häpp. Jag har klipp in mina svar i texten!
Det gör det ju rätt svårt att bemöta dina svar eftersom jag inte kan citera vad du skrev.

När det gäller toppen i mars så är det en fras som är lösryckt ur sitt sammanhang. Den gällde endast toppen av de i Stockholm som smittades under sportlovet i alperna. Om du inte har mer koll på vad som har sagts så är det inte underligt att du tror fel om FHM för det där är ju en av myterna om FHM och Tegnell som sprids mycket och har bevisats vara felaktiga på flera webbsidor, varav det har länkats till åtminstone en i den här tråden.

Folk hade inte brytt sig om en avrådan om att åka på sportlov, som de hade betalat dyrt för, när det bara fanns 20 kända fall i Italien, dessutom långt från Alperna.

När det gäller hemkarantän så har andra redan bemött det.

19 mars skriver Expressen att Stockholms stad har infört ett förbud att besöka äldreboenden.
https://www.expressen.se/tv/nyheter...gor-allt-vi-kan-for-att-klara-verksamheterna/
Alltså ett bra tag innan förordningen från regeringen kom.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Skulle man kräva bevis före folk uttryckte åsikter skulle det innebära diktatur. Vilken privatperson sitter inne med sådan information att något går att leda i bevis? Samhällslivet bygger mycket på informella diskussioner som baseras på personliga preferenser. Hela det här forumet baseras ju på tyckande, speciellt i elforumet.

OBS! Därmed inte sagt att jag inte håller med folk i elforumet, men det är ett forum där man får mycket tips baserat på sunt förnuft även om det inte ärtillåtna att utföra för vanliga dödliga.

Dine egen åsikt om att man SKA kunna bevisa att ens påståenden är korrekta är ju inte heller okontroversiell. Jag tror helt enkelt att vi får tåla en viss yvighet i debatten och så får mer sansade personer försöka dämpa de värsta känsloyttringsarna.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P patst577 skrev:
Onsdag vecka 7, 20 feb 2020 fanns det 3 fall i Italien. En vecka senare, onsdag v. 8, 27 Feb fanns det drygt 500 fall. Mitten av v. 9 var siffran 3500.

Nu är det lätt att se hur det gick, men inte då skulle jag säga.

Som sagt, lätt att vara efterklok.
Har du inte fått veckonumren fel?
Så vitt jag minns var 27 feb. vecka 9 (Stockholms sportlovsvecka) och inte 8.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.