2 158 198 läst · 32 467 svar
2158k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
50 är på tok fel regel. För många på vissa platser.mathiash77 skrev:
Men det luriga är att folk återgår till gamla vanor.
Var vid större köpcenter igår och blev överraskad över hur mycket folk det var där. Fint väder och vårsol verkar göra att fler och fler ger sig ut och handlar. Oftast verkar social distans funka ännu men man vet inte hur länge.
"Man hittar alltid eskimåer som är beredda att tala om för dem som bor i Kongo hur man bäst står ut med hettan"
Stanislaw Jercy Lec
Stanislaw Jercy Lec
Eller: "Jag har redan haft sjukdomen och gör vad tusan jag vill."B b8q skrev:
Eller: "Jag är på denna krog och håller mig till de regler som FHM har föreslagit. Bl.a. fysiskt avstånd till de andra gästerna. Jag har full rätt till sjukvård om jag ändå har oturen att bli smittad."
Ja du verkar ju vara nöjd att själv bara följa FHM's rekommendationer, så jag förstår inte vad du klagar på egentligen. Jag får hela tiden känslan att du kräver hårdare tag och hårdare restriktioner när jag läser dina inlägg.optimum skrev:FHM har gett en del bra råd.
De kan du knappast missat.
De tillsammans med mina egna har hittills funkat bra för mig.
Lever relativt samma liv som tidigare.
Mina egna är att jag betraktar alla som smittade, inklusive mig själv eftersom man kan vara smittad utan symtom.
Umgås med vänner men på rätt sätt.
Handla men på rätt sätt
osv.
Nej vi har inte all fakta om detta men viss del har vi. Så använd goda råden från FHM med eget sunt förnuft.
Jag har varit och handlat på Jula, Biltema och Bauhaus idag och gläds över att många var där också. Alla med bra social distans och VI HANDLAR! (köper saker) och butikerna kommer överleva och vi också.
Visst kan livet var gott.
Möjligen är ditt mål bara att kritisera så där i allmänhet, då faller pusselbiten på plats för mig.
Det är mycket svårt att veta. Vi vet väl inte ens om vår inhemska spridning startat med Italienresenärerna?pacman42 skrev:Det var ganska lätt att vara klok innan också. Hade vi bara satt de som kom från Alperna och Iran i karantän så hade Stockholm legat 2-3 veckor senare än nu. Färre dödsfall mm.
Sedan vet vi inte vad konsekvensen skulle blivit på längre sikt. Men det var många som ville sätta de som kom från Alperna i karantän redan när Göteborg hade sportlov v7!
Det kan ju varit något företag som hade sin kick-off i Tyskland ungefär den tiden, eller en massa enstaka resande från diverse olika länder.
Spridningen kan ha varit i gång redan när sportlovsresenärerna kom tillbaka.
Life happens, and then you die.
Jag ser fortfarande inga förslag utom ett konstaterande att allt är fel, från de som är mest kritiska rösterna här.
Fatta att det är en sjukdom som är fienden. Vi har inget långsiktigt försvar mot den, om det inte kommer fram vaccin eller effektiv medicin.
Då är det ända alternativet att hoppas på immunitet vid tillfrisknande. Än så länge hinner sjukvården hyggligt med.
Vad är alternativet?
Jag ser fortfarande inga förslag utom ett konstaterande att allt är fel, från de som är mest kritiska rösterna här.
Fatta att det är en sjukdom som är fienden. Vi har inget långsiktigt försvar mot den, om det inte kommer fram vaccin eller effektiv medicin.
Då är det ända alternativet att hoppas på immunitet vid tillfrisknande. Än så länge hinner sjukvården hyggligt med.
Vad är alternativet?
Redigerat:
Dom kan väl lämna idén hur mycket de vill.optimum skrev:
De kan stryka ordet ur ordlistorna.
De kan införa dödsstraff på att tala om flockimmunitet.
Men de kommer dit hur som helst, om ett år eller två, eller möjligen redan i kommande vinter ifall betydligt fler har haft covid-19 än vad man kan ana ...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
FHMs Anders Tegnell och gamle nestorn Johan Giesecke hade alltså rätt. Efter tre veckor tröttnar folk och de går inte att hålla inlåsta i en demokrati.optimum skrev:Och givetvis sker nu det jag tidigare skrev om.
Man börjar återgå till sina tidigare vanor.
Precis som folk brukar göra med sina nyårslöften om bättre hälsa och annat.
Gymmen brukar vara fulla med nya medlemmar de första veckorna efter nyårsafton.
Nu börjar man se mer folk ute på stan och karske inte så som man borde vara. Vi får hoppas krogarna håller hårt i de regler man fått och att folk förösker behålla de regler om social distansering man ska använda.
[länk]
Ja, just tre veckar var det de sa, det minns jag faktiskt ...
(Eller ska jag vara ärlig så hörde jag nog bara Giesecke säga det, måste missat ifall tegnell har angivit en viss tidsperiod, jag vill dock minnas att han pratat om att restriktioner har en tendens till inte fungera så väldigt länge.)
(Eller ska jag vara ärlig så hörde jag nog bara Giesecke säga det, måste missat ifall tegnell har angivit en viss tidsperiod, jag vill dock minnas att han pratat om att restriktioner har en tendens till inte fungera så väldigt länge.)
Nu kommer det ut rapporter om att dödligheten för Coronavirus kan vara ca 0,12 - 0,2 . Det är antikropp tester av 3300 människor i santa Clara / California Som visar,se länk.
Om sant då kan man räkna till baka hur många som var smittade för ca två veckor sen med hjälp sv antal dödsfall som är ca 1500 idag. Det blir 1500 000, ca 1,5 miljon smittade då. Idag kan vara upp till 7,5 miljoner smittad.
https://reason.com/2020/04/17/covid-19-lethality-not-much-different-than-flu-says-new-study/?amp
Om sant då kan man räkna till baka hur många som var smittade för ca två veckor sen med hjälp sv antal dödsfall som är ca 1500 idag. Det blir 1500 000, ca 1,5 miljon smittade då. Idag kan vara upp till 7,5 miljoner smittad.
https://reason.com/2020/04/17/covid-19-lethality-not-much-different-than-flu-says-new-study/?amp
De var väl där och kollade hur mycket folk det var där, precis som du.optimum skrev:
Aftonbladet är en riktig skittidning. Man skriver en artikel med rubriken "Många ute och festar i Stockholm". Och vad ser man på bilderna då? Jo, ett helt folktomt Stureplan en varm lördagkväll i april och några enstaka personer som håller avståndet i någon kö.
Jag börjar tröttna på vissa ordval som är återkommande i denna tråden från vissa skribenter, som folkmord, massmord, experiment med mänskligt liv, lösryckta påståenden utan källor och annat allsköns dravel!
Innan man kläcker ur sig sådana anklagelser SKA man kunna bevisa att myndigheter, dess företrädare eller andra som avses medvetet vill befolkningens död, och då menar jag inte bevis som fabriceras av trollfabriker på nätet där milt sagt obskyra personer slänger ur sig det ena tokerierna värre än det andra.
Börjar tro (utan källa) att vissa här är betalda mullvadar från annan makt för att sprida desinformation, i annat fall är det helt enkelt vild panik utan eftertanke på vad som kommer ur tangentbordet.
Innan man kläcker ur sig sådana anklagelser SKA man kunna bevisa att myndigheter, dess företrädare eller andra som avses medvetet vill befolkningens död, och då menar jag inte bevis som fabriceras av trollfabriker på nätet där milt sagt obskyra personer slänger ur sig det ena tokerierna värre än det andra.
Börjar tro (utan källa) att vissa här är betalda mullvadar från annan makt för att sprida desinformation, i annat fall är det helt enkelt vild panik utan eftertanke på vad som kommer ur tangentbordet.
Kom igen det finns hur många bilder som helst som visar hur bra folk följer rekommendationerna, speciellt i Stockholm.Nyfniken skrev:De var väl där och kollade hur mycket folk det var där, precis som du.
Aftonbladet är en riktig skittidning. Man skriver en artikel med rubriken "Många ute och festar i Stockholm". Och vad ser man på bilderna då? Jo, ett helt folktomt Stureplan en varm lördagkväll i april och några enstaka personer som håller avståndet i någon kö.
De här bilderna är från skär torsdag. Det har blivit ännu värre sen påsk. Speciellt när Tegnell börjar göra reklam för avmattning av kurvan.
https://apnews.com/9feffbdb9bf2421f40f26ae89bc56b6c/gallery/11ecdb94643b49588a3b3cb8afd1d152
Vad menar du? Det är ju nästintill tomt på bilderna. Jag antar att ni inte är från Stockholm för på de här bilderna är det alltså 80-90% färre människor än normalt.L Lars48 skrev:
Jag förstår att en journalist från utlandet vill skriva att det "svärmar" med folk. Speciellt om man bor i ett land där man inte får träffas i folksamlingar på mer än 2 personer eller om man åker i fängelse om man går ut utan ärende.
Såhär såg det alltså ut i rusningstrafik för någon vecka sen:
Edit: Och för er som inte åker tunnelbana till vardags, i rusningstrafik på T-centralen är det ibland så mycket folk att det är svårt att vända sig om om man har ryggsäck på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Och för er som inte åker tunnelbana till vardags, i rusningstrafik på T-centralen är det ibland så mycket folk att det är svårt att vända sig om om man har ryggsäck på sig.