Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Problemet är att det inte går så som svensk lagstiftning ser ut.
I Finland gick det inte heller enligt gällande lag - så riksdagen godkände en tidsbegränsad undantagslag, stödd av alla partier, för att stänga gränsen mellan Nyland och övriga Finland.

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om lagstiftningen var problemet hade man ju ett par veckor på sig att ändra den.
Tyvärr är det grundlagsstadgat. Det finns stöd i smittskydslagen för att sätta folk i tillfällig karantän, men då måste det ske på en vårdinrättning som drivs av en region och varje enskilt fall ska utredas och beslutas separat.

Men jag håller med om att det troligen hade funkat till 99% om man kommit med en skarp uppmaning och tillåtit folk att t ex få sjuklön under karantänen.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, om vi skall göra bättre ifrån oss nästa gång.
Ja, visst. Men det spelar ingen roll nu.

I efterdyningarna, när man ska fundera på nästa pandemi, ska det ju förstås stötas och blötas tills man får en bra slutsats. Men det hjälper inte oss just nu, eller hur?

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Ja, visst. Men det spelar ingen roll nu.

I efterdyningarna, när man ska fundera på nästa pandemi ska det ju förstås stötas och blötas tills man får en bra slutsats. Men det hjälper inte oss just nu, eller hur?
Jo, man måste lära sig av misstagen.

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu läste du inte vad jag skrev.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis och gör man det snabbt finns liv att rädda. Iaf utanför tjockhult :)

P patst577 skrev:
Nu läste du inte vad jag skrev.
Jodå, vi vill inte göra om misstagen vi gjorde i mars igen i maj.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P patst577 skrev:
I efterdyningarna, när man ska fundera på nästa pandemi ska det ju förstås stötas och blötas tills man får en bra slutsats. Men det hjälper inte oss just nu, eller hur?
Nästa pandemi kommer nog lagom tills vi har förträngt den här och monterat ner beredskapen igen.

• Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
A
J JBa skrev:
Hur många av er här som gnäller om än det ena och än det andra brukar ha svårt att göra det enkla valet att välja från en BRA lunchmeny? Tänk då om ni skulle sitta där och besluta om saker där ni riskerar bli mest hatad i landet. Med bra jäkla taskig information, ingen spåkula och två eller tre lika DÅLIGA alternativ att välja på. Mysigt eller hur?

Det är jäkligt lätt att sitta hemma i soffan, inte behöva ta ansvar och ha all historisk fakta för att påvisa att man tog fel beslut. Vet ni ens vilka alternativ man hade att välja på?

Sen det här dravlet om att vara förberedd, ha resurser som vida överstiger ”normalt” behov. Hade DU varit villig att betala det alla år med skatter högre än de redan varit? Eller kanske skulle vi skurit ner på något annat alla dessa år? Vad då isf? Vi är CYNISKA hela tiden, ALLTID, vi kalkylerar och låter samhället kalkylera att INTE alla ska få den vård de behöver, får det stöd från samhället den behöver, ha en chans att ha en fast bostad och mat på bordet. Varför har vi annars vårdköer? Eller bostadsbrist, personer som måste bo på gatan, tigga eller begå brott för att överleva? I Sverige. UTAN covid-19, innan covid-19.

Jag vet egentligen inte varför jag kollar den här tråden återkommande, det är självdestruktivt på gränsen till självskadebeteende. Nu måste jag sluta läsa här för jag blir mer och mer irriterad på mina landsmän som fortsätter att bete sig som en odräglig tonåring som ska ifrågasätta allt in i absurdum och aldrig kan nöja sig med ett enkelt svar. Hela tiden provocera och tro att de har rätt, utan kunskap och utan erfarenhet men med en naiv inställning att man vet för att man minsann läst nåt som styrker sin övertygelse.

Godnatt!
Jag har kommit fram till att det inte är någon idé att bli upprörd över dubbelmoralen eftersom det helt enkelt ligger i människans natur att reagera kraftfullt när man upplever att man själv eller någon i familjen är hotad.

Johan van Schreeb som är professor vid Karolinska institutet talade om vår reaktion inför hotet som finns här och nu i ett kort inslag i SVT för någon vecka sen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi-tar-i-pa-ett-satt-som-man-bor-gora-i-ett-modernt-samhalle

• Gilla
JBa och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Folkhälsomyndigheten har ett STORT ansvar över vad man presenterar som råd eftersom regeringen styrs till stor del av dessa.
Så kallade killgissningar funkar dåligt då.

Exempelvis deras första regel på 500 som får samlas var givetvis på tok för stort
Det är även 50.
Våra grannländer har 10 vilket är mer rimligt.
Se festen för en 60-åring som resulterade i 70 sjuka.

Se hur agerandet på våra äldreboenden fått gå till. Man vet inte och ändå kommer man med regler. oj, oj oj. Många dör.

Flockimmunitet, utan att veta om man blir immun av smittan. WHO går ut med att man inte vet om det är så.
Man gissar eller vad tror du?
Ja, de har ett stort ansvar, och tar det ansvaret. Jag är glad att politikerna lyssnar på dem.

I början var det inte så stor spridning, då räckte det med att begränsa till 500 personer. Det var inte fel ens i backspegeln.

Våra äldreboenden har absolut problem, men det är inte nytt och knappast FHMs fel. De har hela tiden sagt att det är viktigt att skydda de äldre.

Känner du till någon virussjukdom som liknar denna och inte ger immunitet? Det finns ju sjukdomar som i princip är kroniska. Typ Herpes och HIV. Men det är ju inte ett liknande förlopp. Hypotesen att det ger immunitet är rejält stark. Det är inte en lös gissning.

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
optimum
L largab skrev:
Alla går mot flockimmunitet. ALLA Europeiska länderna, USA, mm. Asiatiska länder kanske undantagna. Flockimmunitet är inget mål, det är oundvikligt till slut. Förhoppningsvis. Alternativet är att låsa in oss helt i 3 månader samt införa kontroller ala Kina.
Att ingen vet i vilken grad man blir immun det är känt sedan länge.
Jag fattar inte varför du är arg på ordet flockimmunitet??
Enkelt.
Många kommer dö.
Ännu värre om det sedan visar sig utan vi uppnått något med det.

Tycker du om att folk dör?
Flockimmunitet i Sverige har tidigare angetts vara vid 60% smittade = 6 miljoner sjuka.
DÅ kommer väldigt många dö. Detta har man i Storbritannien insett och lämnat den idén.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Har du något alternativ?

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Enkelt.
Många kommer dö.
Ännu värre om det sedan visar sig utan vi uppnått något med det.

Tycker du om att folk dör?
Flockimmunitet i Sverige har tidigare angetts vara vid 60% smittade = 6 miljoner sjuka.
DÅ kommer väldigt många dö. Detta har man i Storbritannien insett och lämnat den idén.
Om den senaste studien från Santa Clara stämmer så är det lugnt...

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Ja inget vet och det förekommer data som i bästa fall bara beror på mätfel. FHM säger väl att man inte eftersträvar flockimmunitet med sin stratergi utan att den handlar bara om att platta ut kurvan så att sjukvården inte däckar samt att skydda de äldre. De äldre har man lyckats dåligt med men sjukvården tycks hänge med. Men det beror ju att man lyckats skaka frpn 300 IVA platser till på kort tid Inte FHM förtjänst mao.

Men vilken trovärdighet har en myndighet som gör bedömningen att vi inte kommer att få en smittspridning alls i Sverige?

Felaktigt går ut med att smitta endast sker av betydlse med symtom.

På frågan om Sverges beredskap är god svarar man. Ja förutsatt att vi inte får en smittspridning :) Den är faktisk sjukt rolig :)

Att pucklen kommer till mitten av mars månad.

Som väljer en annan linje än resten av världen och får mångdubbelt fler dödsfall än grannländerna.

Som säger sig skydda de äldre men inför besöksförbud senast av alla och utgår ifrån att personal utan symtom inte smittar och testar den inte. Och flertalet älderboenden blir snabbt smittade.

Jag tycker FHM i stort har gjort alla fel man kan göra i detta.
Nja några rätt har man gjort men i stort sett håller jag med dig.
Sätta gräns för sammankomster till 500 är ett skämt.

Det som händer på våra äldreboenden är nära på folkmord.

• Ledsen
tompas11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.