Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
J Jocke Best skrev:
Nu får du väl ändå ta och ge dig? Att det inte finns bevis för att ett nytt virus fungerar på det ena eller andra sättet betyder ju inte att det förhåller sig tvärtom. Hur ska du ens orka gå upp ur sängen om du ska riva upp himmel och jord för detta? Det finns ju inga bevis för att du inte blir en varulv nästa fullmåne heller...
OT så det förslår.

Jag hänvisar till de uppgifter som vi matas med via massmedia mm.
Man har inte tillräcklig fakta och man agerar som om man hade det.

Och jag kan lova dig att jag kommer aldrig ge mig. Jag är en överlevare så länge som möjligt.
Varje dag jag kliver upp är en seger över skiten vi fått till oss.

Jag kan garantera dig, jag kommer aldrig bli en varulv. Bara mer och mer övertygad om att se morgondagen.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Funkar ett vaccin om man inte blir immun mot det riktiga viruset?
Mycket osannolikt. Om inte ens höga titrar av den riktiga varan triggar immunsystemet så lär inte vaccin göra det. Men vi vet ju att infekterade har antikroppar mot det nya corona-viruset så det är ett teoretiskt problem.

Det stora problemet är om viruset kan ändra yta så pass snabbt att immuniteten blir värdelös på kort tid. Då blir det också svårt med vaccin. Samma problem som säsongsinfluensan, nytt vaccin behövs varje säsong.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
optimum
L largab skrev:
Hmm vad fungerar då? Det är knappast FHMs fel.
Folkhälsomyndigheten har ett STORT ansvar över vad man presenterar som råd eftersom regeringen styrs till stor del av dessa.
Så kallade killgissningar funkar dåligt då.

Exempelvis deras första regel på 500 som får samlas var givetvis på tok för stort
Det är även 50.
Våra grannländer har 10 vilket är mer rimligt.
Se festen för en 60-åring som resulterade i 70 sjuka.

Se hur agerandet på våra äldreboenden fått gå till. Man vet inte och ändå kommer man med regler. oj, oj oj. Många dör.

Flockimmunitet, utan att veta om man blir immun av smittan. WHO går ut med att man inte vet om det är så.
Man gissar eller vad tror du?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag hänvisar till de uppgifter som vi matas med via massmedia mm.
Man har inte tillräcklig fakta och man agerar som om man hade det.
Hur ska man agera då när det inte finns tillräckliga fakta för någonting?
Sitta och rulla tummarna och låta viruset härja fritt?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Folkhälsomyndigheten har ett STORT ansvar över vad man presenterar som råd eftersom regeringen styrs till stor del av dessa.
Så kallade killgissningar funkar dåligt då.

Exempelvis deras första regel på 500 som får samlas var givetvis på tok för stort
Det är även 50.
Våra grannländer har 10 vilket är mer rimligt.
Se festen för en 60-åring som resulterade i 70 sjuka.

Se hur agerandet på våra äldreboenden fått gå till. Man vet inte och ändå kommer man med regler. oj, oj oj. Många dör.

Flockimmunitet, utan att veta om man blir immun av smittan. WHO går ut med att man inte vet om det är så.
Man gissar eller vad tror du?
Världen har inte så mycket annat än flockimmunitet genom att man tillfrisknar, och får immunitet därigenom, att hoppas på så länge inte det finns medicin eller vaccin.

Jag fattar fortfarande inte riktigt vad du vill i det läget Europa är i just nu. Speciellt inte om vi inte får immunitet när vi tillfrisknar. Stänga allt, lägga oss på rygg och vänta på att svälta ihjäl?

Redigerat:
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mycket osannolikt. Om inte ens höga titrar av den riktiga varan triggar immunsystemet så lär inte vaccin göra det. Men vi vet ju att infekterade har antikroppar mot det nya corona-viruset så det är ett teoretiskt problem.

Det stora problemet är om viruset kan ändra yta så pass snabbt att immuniteten blir värdelös på kort tid. Då blir det också svårt med vaccin. Samma problem som säsongsinfluensan, nytt vaccin behövs varje säsong.
Jo fast att kroppen känner igen att den har haft något liknande kan räcka en bra bit. Detta såg vi när svininfluensa kom och de äldre klarade sig bättre än unga.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...010/06/aldre-over-65-oftare-immuna-mot-ah1n1/

Ett virus kan mutera på många sätt utan att påverka immunitet och vaccin.
En av anledningarna att man tar en ny spruta varje år är att man håller koll på vilken influensa som kommer bli värsta just den här säsongen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska man agera då när det inte finns tillräckliga fakta för någonting?
Sitta och rulla tummarna och låta viruset härja fritt?
FHM har gett en del bra råd.

De kan du knappast missat.
De tillsammans med mina egna har hittills funkat bra för mig.

Lever relativt samma liv som tidigare.
Mina egna är att jag betraktar alla som smittade, inklusive mig själv eftersom man kan vara smittad utan symtom.
Umgås med vänner men på rätt sätt.
Handla men på rätt sätt
osv.

Nej vi har inte all fakta om detta men viss del har vi. Så använd goda råden från FHM med eget sunt förnuft.

Jag har varit och handlat på Jula, Biltema och Bauhaus idag och gläds över att många var där också. Alla med bra social distans och VI HANDLAR! (köper saker) och butikerna kommer överleva och vi också.

Visst kan livet var gott.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
optimum
P patst577 skrev:
Världen har inte så mycket annat än flockimmunitet genom att man tillfrisknar, och får immunitet därigenom, att hoppas på så länge inte det finns medicin eller vaccin.

Jag fattar fortfarande inte riktigt vad du vill i det läget Europa är i just nu. Speciellt inte om vi inte får immunitet när vi tillfrisknar. Stänga allt, lägga oss på rygg och vänta på att svälta ihjäl?
Vi vet inte om man får immunitet. Även WHO tvekar.

Hur vet du att det fungerar så?
Jo liknande virus har gett immunitet men SARS-CoV-2 vet man ännu inte om det är så.

Ge mig gärna fakta om att det ger immunitet och jag skulle bli väldigt glad.

N
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett/hört något om att Tegnell under någon presskonferens har sagt att det skulle finnas immunitetstester så att alla kan testa sig under kommande vecka utan bara att små studier kan komma igång.
Jag syftade på småstudier men nu sa de ju att dessa tester ej är tillförlitliga.?

Claes Sörmland
T topmount skrev:
Jo fast att kroppen känner igen att den har haft något liknande kan räcka en bra bit. Detta såg vi när svininfluensa kom och de äldre klarade sig bättre än unga.
[länk]

Ett virus kan mutera på många sätt utan att påverka immunitet och vaccin.
En av anledningarna att man tar en ny spruta varje år är att man håller koll på vilken influensa som kommer bli värsta just den här säsongen.
Visst är det så. Den huvudsakliga epitopen (bindingsstället) för antikropparna mot dessa SARS-virus är Spike protein. De röda sakerna som syns på virusillustrationen nedan. Det är också dessa proteiner som binder till våra cellers yta så när antikroppen binder in så sabbas virusets infektionsförmåga. Här är en liten illustration jag satte ihop med grafiska element från Wikipedia för en föreläsning förra veckan:

Illustration av SARS-CoV-2 med röda spike-proteiner och detaljerad struktur av ett spike-protein.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill inte ha mutationer som ändrar Spike-proteinet.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
optimum
Anders Tegnell verkar veta mer om SARS-CoV-2 än hela WHO

"Tegnell om utspelet från WHO: Vagt"

"Allt tyder på att den som haft covid-19 utvecklar ett skydd mot sjukdomen.
Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till TV4.
– Det finns väldigt få fall där man kan se att någon blivit smittad två gånger."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLg4EO/tegnell-om-utspelet-fran-who-vagt

"På fredagskvällen gick Världshälsoorganisationen, WHO, ut med en varning om att det inte finns några bevis för att den som har smittats av coronaviruset blir immun."

Jag hoppas Anders Tegnell har rätt och har fakta bakom sitt påstående för annars är det inte mer värt än koskit.

optimum optimum skrev:

– Det finns väldigt få fall där man kan se att någon blivit smittad två gånger."

[länk]

"På fredagskvällen gick Världshälsoorganisationen, WHO, ut med en varning om att det inte finns några bevis för att den som har smittats av coronaviruset blir immun."

Jag hoppas Anders Tegnell har rätt och har fakta bakom sitt påstående för annars är det inte mer värt än koskit.
Vad menar du? Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N
optimum optimum skrev:

[länk]

Såna uttalanden är väldigt konstiga.. Han börjar mer. Och mer låta som en politiker..

• Gilla
optimum
  • Laddar…
N
Tom britton menar att kulmen är nådd och flockimmunitet väntas i maj i sthlm.

Konstigt att enligt sll. Se så har antal fall ökat med 81 personer ifrån igår...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.